Archive for februari, 2014

Rillen doet vetreserves verbranden

donderdag, februari 27, 2014 @ 06:02 PM

rillen

Vet verbranden zonder een voet te verzetten, het kan! Een nieuwe studie suggereert dat een potje rillen even veel beroep doet op de vetreserves dan een rondje lopen. In het bijzonder stelden onderzoekers van het Garvan Institute in Sidney vast dat koude-rillingen witte vetcellen doen omzetten naar bruin vet.

 

Bruine vetcellen – het lichaam bevat er niet zoveel van – slaan geen energie op, zoals witte vetcellen dat doen, maar verbranden energie om warmte op te wekken. Terwijl 50 gram wit vet 300 kilocalorieën kan opslaan, kan dezelfde hoeveelheid bruin vet 300 kilocalorieën per dag verbranden.

 

Gedurende zowel blootstelling aan kou als lichaamsbeweging produceert het lichaam de hormonen irisine (uit spieren) en FGF21 (uit bruine vetcellen) die belangrijke aanpassingen in gang zetten. Irisine zet de bruine vetcellen aan meer energie te verbranden; FGF21 is een hormoon dat wit vetweefsel transformeert naar bruin vetweefsel.

 

Wij beginnen te rillen vanaf een temperatuur van 14 à 16 °C. Een kwartier rillen geeft eenzelfde toename van irisine als een uurtje recreatief fietsen.

 

bron

 

Printversie Rillen doet vetreserves verbranden

off

Omega-3 geraakt tot in de hersenen

woensdag, februari 26, 2014 @ 12:02 PM

 

hersenenOmega-3 uit supplementen bereiken de hersenen en schakelen er ontstekingsprocessen uit. Dat hebben Zweedse onderzoekers waargenomen bij alzheimerpatiënten die dagelijks een supplement met 2,3 gram omega-3 vetzuren namen. Na zes maanden nam de concentratie aan omega-3 in de hersenen toe.

 

De onderzoekers vonden ook een interessant verband met dementie: hoe meer omega-3 (DHA) ze in de hersenen vonden, hoe minder symptomen van de ziekte van Alzheimer de patiënt vertoonde.

Deze studie onderstreept het belang van omega-3 voor de hersenen en voor de preventie van dementerende ziekten.

 

bron

 

Printversie Omega-3 geraakt tot in de hersenen

 

off

Vitamine B helpt tegen dementie

zondag, februari 16, 2014 @ 06:02 PM

vitamine BTherapie met vitamine B kan mogelijk dementie en kleine beroertes voorkomen. De huidige vaatschade bij dementie en kleine beroertes wordt behandeld met middelen tegen een hoge bloeddruk en cholesterol, maar die zijn nog niet overtuigend effectief.

 

Aanvulling

Vitamine B is een mogelijk goedkope effectieve aanvulling, stelt promovendus en neuroloog Raoul Kloppenborg in De Telegraaf. Kloppenborg verdedigt binnenkort zijn proefschrift aan de Universiteit van Amsterdam.

 

Homocysteïne

Een verhoogd ‘homocysteïne-gehalte’ in het bloed speelt volgens Kloppenburg een rol bij de ontwikkeling van celebral small vessel disease, ziekte van de kleine bloedvaatjes in de hersenen.

Die ziekte heeft verschijnselen als cognitieve klachten, loopstoornissen, beroertes en dementie. Homocysteïne zou eenvoudig kunnen worden verlaagd met vitamine B.

Homocysteïne wordt vooral binnen de perken gehouden door vitamine B6, vitamine B12 en foliumzuur. Daarnaast zijn vitamine C, polyfenolen (OPC) en sulforafanen (uit broccolikiemen) gunstig voor de vaatwanden.

 

Bron: ANP/De Telegraaf

 

Printversie Vitamine B helpt tegen dementie

 

off

o3

De effecten van omega 3/6 vetzuren op gedrag- en leerproblemen zijn al eerder aangetoond.  

Nu zijn ook de effecten van een specifiek voedingssupplement met omega 3/6 vetzuren rechtstreeks tegenover methylfenidaat én een combinatie van het geneesmiddel en vetzuursupplement gezet. De uitkomsten zijn gepubliceerd in het Journal of Attention Disorder

 

In Nederland heeft 2 tot 6% van de kinderen de diagnose ADHD*. ADHD is de meest voorkomende psychiatrische aandoening tijdens de kinderjaren. Kinderen met deze diagnose kunnen zich vaak moeilijk concentreren op school en zijn zeer beweeglijk. Dit heeft bij veel kinderen een negatieve invloed op de schoolprestaties en kan ernstige gedragsproblemen geven.

 

ADHD-medicatie

ADHD-medicatie methylfenidaat heeft een stimulerende werking op het centrale zenuwstelsel. Artsen schrijven het middel steeds vaker voor bij kinderen met aandachtstekort met hyperactiviteit (ADHD). In 2011 gebruikten in totaal 38.000 kinderen in de leeftijd van 6 tot 11 jaar methylfenidaat. Het ministerie van Volksgezondheid pleit dan ook voor het verminderen van het aantal voorschriften van ADHD-medicatie

 

Nieuw onderzoek

Een groep van 90 kinderen met ADHD in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar heeft deelgenomen aan deze nieuwe studie die twaalf maanden duurde.

Zij werden in drie groepen ingedeeld.

  • Een groep kreeg omega 3/6 vetzuren (558 mg EPA, 174 mg DAH en 60 mg GLA in de bijzondere verhouding 9:3:1).
  • De tweede groep kreeg methylfenidaat (1 mg per kg lichaamsgewicht)
  • De derde groep kreeg een combinatie van beiden (0,8 mg per kg lichaamsgewicht en de vetzuren).

 

In alle drie de groepen werd een aanzienlijke en significante verbetering van de ADHD-symptomen bereikt. Het effect van methylfenidaat trad sneller in (binnen één maand) dan van de omega 3/6-vetzuren (na drie maanden).

 

ADD

Het aandachttekort (ADD) was in de vetzuurgroep evenveel verbeterd als in de beide methylfenidaatgroepen.

 

ADHD

De vermindering in hyperactiviteit was duidelijker in de combinatiegroep dan in de groep die alleen methylfenidaat kreeg en nog sterker ten opzichte van de groep die alleen de vetzuren kreeg .

Na een jaar gaf de groep met de omega 3/6-vetzuren 60% verbetering te zien in ADHD-symptomen (30% of meer vermindering van symptomen).

In de methylfenidaatgroep was dit 80% en in de combinatiegroep 93%.

Met de Clinical Global Impressions-Severity (CGI-S)-schaal kan de ernst van de klinische toestand van de patiënt gescoord worden. Deze schaal loopt van 1 (normaal, niet ziek) tot 7 (extreem ziek) en kan gezien worden als een maat voor het algemeen welbevinden.

De CGI-score daalde geleidelijk en gestaag in de vetzuurgroep, terwijl deze score in de methylfenidaatgroep gaandeweg na drie maanden weer iets toenam.

De toevoeging van de omega 3/6-vetzuren aan methylfenidaat gaf aanvankelijk een duidelijk sterkere verbetering dan de vetzuren of methylfenidaat apart. Na twaalf maanden was dat vrijwel gelijk voor de vetzuurgroep en de combinatiegroep.

Bekende bijwerkingen van methylfenidaat zoals gebrek aan eetlust, hoofdpijn en geïrriteerdheid, kwamen aanzienlijk minder voor in de combinatiegroep dan in de methylfenidaatgroep.

 

CONCLUSIE

De combinatie van methylfenidaat en omega 3/6-vetzuren bleek beter verdragen te worden als alleen methylfenidaat.

De onderzoekers concluderen dat de onderzochte combinatie van omega 3/6-vetzuren vergelijkbare resultaten gaven als methylfenidaat.

In de studie is gebruik gemaakt van omega 3/6-vetzuren.

* Buitelaar & Kooij 2000; ten Have e.a. 2006; Gezondheidsraad 2000; Polanczyk e.a. 2007; Swanson e.a. 1998

 

bron

 

Printversie Combinatie omega 3 6 vetzuren even effectief als ADHD-medicatie

off

Interview met Wouter de Jong over superfoods

donderdag, februari 6, 2014 @ 11:02 PM

SUPERFOODS – SUPER MAKKELIJK TOE TE VOEGEN IN IEDER EETPATROON!

Superfoods! Je kunt er niet omheen, langzaam maar zeker is het een hedendaagse trend geworden. Superfoods bevatten extra veel voedingswaarde, waardoor je door het eten van deze voedingsmiddelen extra veel mineralen, vitaminen en antioxidanten binnenkrijgt. Maar, dat niet alleen: superfoods zijn ook nog eens super makkelijk in je dagelijkse eetpatroon te voegen. Er is dus geen enkele reden om er niet aan te beginnen..

superfood11

Het klinkt misschien een beetje eng of ingewikkeld, maar niets is minder waar. Superfoods zijn ontzettend gezond, in iedere supermarkt te vinden en heel gemakkelijk toe te voegen aan je eetpatroon. Ja echt, superfoods zijn supe

 

WAT NOU “SUPERFOODS ZIJN SUPER”..

Nu zul je waarschijnlijk denken: klinkt allemaal leuk en aardig, maar wat weet zij er nou van?… Nou, daar heb je gelijk in, ik weet er niet heel veel van.. Maar er zijn uiteraard genoeg andere mensen die dit wil hebben. Zo kwam ik uit bij Wouter de Jong. Wouter is gespecialiseerd in de effecten van voeding op het menselijk lichaam. Zo weet hij dus alle ins en outs van superfoods. Tijd voor een praatje!

Als ik denk aan superfoods denk ik bijvoorbeeld aan avocado, cacao en chia zaden. Maar om nou de hele dag chocolademelk te drinken en op chia zaadjes te kauwen… Wouter, help!!

 

“Superfoods zijn heel gemakkelijk in ieder eetpatroon toe te voegen!”

 

1. GOJIBESSEN

Vertel, vertel! “Gojibessen bijvoorbeeld. Deze bevatten veel antioxidanten (ah top, die houden je jong!) mineralen en vitaminen. Je kunt ze toevoegen aan yoghurt, salades, of heet water om er thee van te maken. De bessen kunnen daarna nog gegeten worden. Ook als eetbare decoratie van desserts zijn ze geschikt.”

GOJIBESSEN TIP: Eet er genoeg van en je wordt makkelijker bruin. Dit komt omdat er veel bètacaroteen in gojibessen zit.

 

2. CACAO

Mmm, klinkt goed! Hoe zit het met cacao? “Cacao is helemaal geweldig! Zowel qua voedingswaarde, als in het gebruik. Wie houdt er niet van cacao? Sommige mensen denken dat ze een slechte huid krijgen, of er niet tegen kunnen. Meestal ligt dat aan de overige ingrediënten van chocoladerepen. Rauwe cacao heeft die nadelen niet. Het heeft een hoog gehalte aan magnesium, dat tegenwoordig niet zo makkelijk meer via voeding binnen te krijgen is. Het is heerlijk in smoothies, snacks, chocolademelk, chocolade-ijs. Ook goed te gebruiken in combinatie met kwark, honing, noten.”

LET OP: Rauwe cacao boven de 45 graden verliest veel goede eigenschappen.

 

3. SPIRULINA

Is er een wat onbekender superfood waar we van op de hoogte moeten zijn? “Dan denk ik aan algen. Spirulina, beter bekend als zoutwater alg, is een allround superfood. Het wordt ook wel de multivitamine van de natuur genoemd, omdat er zoveel vitaminen en mineralen in voorkomen. Ook bevat het eiwitten en vetten. Je zou ervan kunnen leven als er verder niets bestond! Spirulina geeft veel energie. Chlorella (zoetwater alg) heeft meer reinigende/ontgiftende eigenschappen omdat het zich bindt aan zware metalen.”

Ondanks de positieve effecten vind ik het persoonlijk toch niet heel aantrekkelijk klinken. Waar kunnen we alg in verwerken om het aantrekkelijker te maken? “Verwerk ze dan eens in een smoothie! Of hou het simpel en neem ze in als tabletten.”

 

4. MACA

Een paar dagen terug hoorde ik iets over Maca. Wat is dat? “Maca is een knol uit Peru. Bij uitstek geschikt voor vrouwen, door de hormonale adaptogene eigenschappen. Maca brengt je hormonen in balans. Deze regelen veel processen van lichaam en geest. Ook staat het bekend als libidoverhoger, voor vrouwen én mannen.”

TIP: Maca laat zich prima combineren met cacao. Voeg het toe aan havermout met water, cacao en rozijnen en je hebt een prima ontbijt!

 

5. MSM

En MSM? “MSM wordt ook wel het beautymineraal genoemd. Dit omdat je haren, nagels en huid ervan opknappen. MSM zit ook in regenwater, maar omdat we tegenwoordig veel kasgekweekte groente eten, ontstaat er makkelijk een tekort aan MSM.”

Wat is het dan precies? ”Het is een poeder dat je kunt oplossen in water en dan opdrinken. Als de smaak je niet bevalt, maar de gunstige eigenschappen wel, dan kun je ook een lepel poeder in je mond nemen en met een glas water wegspoelen.”

MSM weetje: Een beetje water, MSM mengen en op een muggenbult deppen en de bult en jeuk verdwijnen!

 

6. CHIA ZADEN

Waarom zijn Chia zaden een superfood? ”Chia zaden zijn al wat bekender tegenwoordig. Ze zitten vol met goede vetten (omega-3) en vezels. Chia zaden geven langdurig energie en vocht af en zijn op veel manieren toe te passen in je dagelijkse eetpatroon. Vroeger namen de boodschappers van de Azteken een handje zaadjes en van de energie daarvan konden ze de hele dag rennen. De zaadjes nemen vocht op, ze absorberen zo 7 tot 9 keer hun eigen gewicht aan water. Mix je het met minder water, dan is het een stevige gel en met meer water is het een prima drankje. Chia zaden lenen zich ook goed voor leuke recepten zoals energie repen.

LEKKERE TIP: Meng chia zaden met dadels, geraspte kokos en vloeibare kokosolie in de keukenmachine!

 

7. KOKOSOLIE

Kokosolie! Is dat ook een superfood? “Dat klopt! Kokosolie is ook een superfood en op zeer veel verschillende manieren te gebruiken. Kokosolie smelt bij een temperatuur van zo’n 25-27 graden en dat is ook de temperatuur van onze huid. Hierdoor is het een prima bodylotion, lippenbalsem, make-up remover en/of handenmasker. Het bevat eigenschappen tegen bacteriën, virussen en schimmels. Met wat andere ingrediënten erbij kun je tandpasta of deodorant maken van kokosolie. Ook is het een prima massage olie!”

Valt er met kokosolie wat te fabriceren in de keuken? ”Uiteraard! In de keuken heeft kokosolie ook veel toepassingen. Gebruik kokosolie bij het bakken van vlees, in taarten en bijvoorbeeld door glutenvrije muffins en cake.”

OVERHEERLIJKE TIP: Meng gesmolten kokosolie met rauwe cacao en iets zoets en je hebt supergezonde chocola!

   

 bron

 

Printversie Interview met Wouter de Jong over superfoods

off

Omega-3 tijdens de zwangerschap verlaagt het risico op postnatale depressie

 

 

Omega-3

Eén op vier vrouwen wordt na de geboorte van haar kind getroffen door een postnatale depressie, die soms heel ernstige vormen kan aannemen.

 

In milde gevallen heeft de vrouw last van verdriet en huilbuien, angst, prikkelbaarheid, wisselende stemmingen en vermoeidheid. Vaak verdwijnen deze symptomen enkele weken na de bevalling vanzelf. In ernstiger gevallen zijn de symptomen veel ingrijpender en kan de depressie maanden of zelfs een jaar duren. Naast angst en verdriet kunnen ook schuldgevoelens en verlies van eigenwaarde optreden. De vrouw heeft weinig energie en interesse, vaak ook niet voor haar kind, en is overgevoelig voor kleine irritaties. Een postnatale depressie kan zelfs psychotische vormen aannemen.

 

Vaak wordt postnatale depressie gewoon afgedaan als een ‘hormonale kwestie’ die wel weer vanzelf zal overgaan. In ernstige gevallen geeft men antidepressiva. Men ziet echter steeds meer een verband tussen voedingstekorten en postnatale depressie. Een tekort aan onder meer foliumzuur, vitamine B6, B12, vitamine D, selenium, zink en omega-3 wordt gelinkt aan een verhoogd risico op depressie na de geboorte. Vooral de omega-3 vetzuren hebben in dat verband de interesse van onderzoekers gewekt, maar omega-3 wordt nog niet algemeen aanbevolen ter preventie en behandeling van postnatale depressie.

 

Verschillende studies bevestigen de gunstige effecten van omega-3 tijdens de zwangerschap op de baby. De Amerikaanse Dr. Michelle Price Judge ontdekte dat de inname van DHA (docosahexaeenzuur) door zwangere vrouwen ervoor zorgde dat de hersenen van hun baby’s beter ontwikkeld waren en dat ze een beter zicht hadden. Ze besloot daarom een stapje verder te gaan en te onderzoeken of omega-3 suppletie ook voor de moeder voordelen zou opleveren.

 

De omega-3 vetzuren worden via de placenta naar de baby overgebracht. Tijdens het derde trimester van de zwangerschap is er een verhoogd transport van DHA naar de zich ontwikkelende foetus. Wanneer de moeder niet voldoende DHA via de voeding of suppletie binnenkrijgt, zal dat haar eigen reserves uitputten. DHA is een structurele component van zenuwweefsel en is belangrijk voor het overbrengen van boodschappen tussen zenuwcellen (neurotransmissie) en het reguleren van de stemming. Lage DHA-waarden brengen de productie van dopamine en serotonine in het gedrang, wat een negatief effect heeft op de stemming.

 

In het onderzoek van Dr. Judge kregen 42 vrouwen tijdens het laatste trimester van hun zwangerschap vijf dagen per week ofwel een placebo, ofwel visoliecapsules met 300 mg DHA. Volgens deskundigen hebben zwangere vrouwen 200 tot 300 mg DHA per dag nodig, maar de geschatte inname tijdens de zwangerschap ligt bij de meeste vrouwen tussen 50 en 70 mg per dag, wat veel te laag is.

 

De vrouwen die visolie kregen, hadden na de bevalling een aanzienlijk lagere score op de Postpartum Depression Screening Scale (PDSS), een symptomenschaal die de ernst van postnatale depressie weergeeft. Ze hadden vooral minder last van angst en onzekerheid, emotionele labiliteit en verlies van eigenwaarde. Ook slaap- en eetstoornissen, mentale verwarring, schuldgevoel, schaamte en zelfmoordgedachten kwamen minder voor bij de vrouwen die DHA kregen.

 

Ondertussen hebben verschillende onderzoeken het verband tussen een gebrek aan omega-3 en postnatale depressie bevestigd.

 

Judge MP, Beck CT, Durham H, et al. Maternal docosahexaenoic acid (DHA, 22:6n-3) consumption during pregnancy decreases postpartum depression (PPD) symptomatology. The FASEB Journal. 2011;25:349.7

 

Markhus MW, Skotheim S, Graff IE, et al. Low omega-3 index in pregnancy is a possible biological risk factor for postpartum depression. PLoS One. 2013 Jul 3;8(7):e67617.

 

Ellsworth-Bowers ER, Corwin EJ. Nutrition and the psychoneuroimmunology of postpartum depression. Nutr Res Rev. 2012 Jun;25(1):180-92.

bron

 

Printversie Omega-3 tijdens zwangerschap verlaagt risico op postnatale depressie

off