Archive for maart, 2014

Atleet gebaat met ubiquinol

zondag, maart 30, 2014 @ 10:03 PM

atleet

 

Dagelijkse suppletie met ubiquinol, de actieve vorm van coënzym Q10, verhoogt significant de prestatie van atleten.

 

Aan de studie namen 100 Duitse topatleten deel (53 mannen en 47 vrouwen) met een gemiddelde leeftijd van 20 jaar. Ze bedreven uiteenlopende takken van sport en kregen gedurende 6 weken dagelijks een supplement met 300 mg ubiquinol of een placebo. Aan het begin van de studie en na 3 en 6 weken voerden de atleten een maximale inspanningstest uit. De prestatie werd bepaald aan de hand van de hoeveelheid Watt per kilogram lichaamsgewicht. Gedurende de suppletieperiode volgden de atleten hun individuele trainingsprogramma ter voorbereiding op de Olympische Spelen in London 2012.

 

In zowel de suppletie- als placebogroep werd een significante toename van de prestatie gezien gedurende de eerste 3 weken van de studieperiode. In de placebogroep nam de prestatie in deze periode met gemiddeld 8,5% toe. In de suppletieperiode bedroeg dit percentage 11%. Het absolute verschil in prestatie tussen beide groepen bedroeg 0,08 W/kg lichaamsgewicht en was significant.

 

Suppletie met ubiquinol kan de prestatie van atleten verhogen en is een zinvolle aanvulling bij het reguliere trainingsprogramma. Dit blijkt uit de resultaten van de studie.

 

Alf D, Schmidt ME, Siebrecht SC. Ubiquinol supplementation enhances peak power production in trained athletes: a double-blind, placebo controlled study. J Int Soc Sports Nutr 2013; 10(1):24

 

Printversie Atleet gebaat met ubiquinol

off

Vitamine D verlicht fibromyalgische pijn

vrijdag, maart 28, 2014 @ 08:03 AM

fibro

 

Vitamine D kan een aantal symptomen van fibromyalgie verlichten. Al na zeven dagen suppletie zagen Oostenrijkse artsen een opmerkelijke vermindering van de pijnscores. Daling van vermoeidheid werd bereikt na 13 weken. Op dat moment maten de artsen ook de hoogste waarden van calcifediol [25(OH)D] in het bloed.

 

Fibromyalgiepatiënten met calcifediolniveaus lager dan 32 ng/ml (80 nmol/l) kregen een supplement van 1200 tot 2400 I.E gedurende 24 weken. De artsen lieten de dosis afhangen van de bloedwaardes van vitamine D. De bedoeling was om bij elke patiënt de bloedwaarde tussen 32 en 48 ng/ml te krijgen.

 

Chronische en over het lichaam verspreide pijn is het belangrijkste symptoom van fibromyalgie, dat steeds gepaard gaat met een of meerdere van deze symptomen: vermoeidheid, slapeloosheid, stijfheid, depressie en gebrekkige concentratie. Fibromyalgie beperkt de levenskwaliteit van de patiënt zeer sterk en een remedie is onbestaande. De meeste patiënten moeten soelaas vinden in meerdere geneesmiddelen die vaak niet getest zijn voor fibromyalgie. Alternatieve therapieën helpen zeker de symptomen te verlichten.

 

Vitamine D heeft weinig bijwerkingen, een patiënt kreeg wel te maken met een zwak verhoogde calciumwaarde in het bloed. Die normaliseerde zich onmiddellijk na stopzetting van de therapie. Voor deze studie werden patiënten geselecteerd die een te lage vitamine D-status hadden en die geen andere ernstige ziekten hadden, zoals aftakeling van de ruggengraat.

 

Bron

 

Printversie Vitamine D verlicht fibromyalgische pijn

off

gezonde voeding

Wanneer mannen en vrouwen op middelbare leeftijd gezonde keuzes maken, dan hebben ze op latere leeftijd 90 % minder kans op dementie. De 14-jarige studie die dit resultaat vond bij inwoners uit Finland, was de eerste om de relatie tussen dementie en leefstijl vast te stellen. Voordien hebben wetenschappers zich beperkt tot onderzoek van één voedingsstof of voedingsmiddel.

 

De onderzoekers van deze studie hadden vooraf bepaald wat een gezond voedingspatroon juist inhield. Volgens hen was gezond: groenten, fruit, bessen, vette vis en onverzadigde vetzuren uit zuivel en smeerproducten. Worst, eieren, zoetigheden, frisdranken, zoute vis en verzadigde vetten uit zuivel waren de indicatoren voor een ongezond dieet.

 

De rol van genetica werd ook onderzocht. ApoE (e4-variant) is een risicofactor voor alzheimer, maar het risico wordt versterkt door het eten van verzadigde vetzuren. Door vis en onverzadigde oliën te eten kun je genetische vatbaarheid voor dementie wel degelijk terugdringen.

 

Bron

 

Printversie Gezonde voeding voorkomt dementie met 90 %!

 

off

vissie

Suppletie met visolie is effectief tegen depressie, maar dan moet je wel het juiste type visolie gebruiken. Tot die conclusie komen onderzoekers van het New York State Psychiatric Institute in een metastudie. De onderzoekers veegden de gegevens uit 15 trials, waarin een kleine duizend depressieve mensen visolie kregen, bij elkaar en analyseerden de data opnieuw.

 

Lees verder…

 

Printversie Metastudie alleen visolie met veel EPA effectief tegen depressie

off

Gunstig effect betaïne bij krachttraining

maandag, maart 17, 2014 @ 10:03 AM

betaine

 

Suppletie met betaïne heeft een positief effect op de lichaamssamenstelling van krachttrainers. Dit blijkt uit een studie die gepubliceerd werd in de Journal of the International Society of Sports Nutrition.

 

Aan de studie namen 23 krachttrainers deel die reeds gedurende vijf jaar trainden. Ze waren in de leeftijd van 18 tot 35 jaar en hadden een vetpercentage van gemiddeld 17%. De mannen werden willekeurig verdeeld in een suppletie- en placebogroep en kregen dagelijks 2,5 gram betaïne of een placebo. Daarnaast volgden ze gedurende zes weken een trainingsprogramma.

 

Bij de mannen in de suppletiegroep nam de diameter van de bovenarm significant toe. Dit ging gepaard met een significante toename van het aantal herhalingen bankdrukken. Dit was niet het geval bij de mannen in de placebogroep. Daarnaast verbeterde de lichaamssamenstelling van de mannen in de suppletiegroep wat bleek uit een toename van de spiermassa en een afname van het vetpercentage. In de suppletiegroep nam de urineconcentratie van homocysteïne-thiolacton (HCTL) gedurende de eerste twee trainingsweken toe. Bovendien bleef de concentratie HCTL verhoogd in de vierde week. Dit was niet het geval in de suppletiegroep. HCTL speelt een rol bij beschadiging van eiwitten.

 

Uit de resultaten blijkt dat betaïnesuppletie een gunstig effect heeft als aanvulling op een krachttrainingsprogramma.

 

Cholewa JM, Wyszczelska-Rokiel M, [..], Paolone V. Effects of betaine on body composition, performance, and homocysteine thiolactone. J Int Soc Sports Nutr 2013; 10(1):39

 

Bron

 

Printversie Gunstig effect betaïne bij krachttraining

off

Magnesium bij PMS

maandag, maart 17, 2014 @ 08:03 AM

Eat Your Greens

Onderzoek bij 10 vrouwen met premenstrueel syndroom (PMS) laat zien dat twee weken voor de menstruatie de magnesium in het bloed laag is, terwijl de calciumspiegel juist is verhoogd.

 

Dit blijkt uit een onderzoek van dr Bella Altura van de State University of New York Health Sciences Center in New York.

 

PMS is een aandoening waarvan tamelijk veel vrouwen maandelijks last hebben en die gepaard gaat met opgezwollen en pijnlijke borsten, moeheid en algemene malaise, opvliegers, maagkrampen, vreetbuien en stemmingswisselingen.
Vaak wordt gedacht dat PMS-problemen een kwestie is van tussen de oren. Dit onderzoek laat zien dat er ook een biochemische component aan vast zit. Goede bronnen van magnesium zijn noten, granen, groene groenten en fruit.

 

Muneyyirci-Delale O, et al. Sex steroid hormones modulate serum ionized magnesium and calcium levels throughout the menstrual cycle in women. Fertility & Sterility 1998; 69:958-62

 

Bron

 

Printversie Magnesium bij PMS

off

Chlorella maakt bloedvaten soepel

donderdag, maart 13, 2014 @ 10:03 PM

Suppletie met de micro-alg Chorella vermindert waarschijnlijk je kans op hart- en vaatziekten. Dat kun je afleiden uit een Japanse humane studie die is verschenen in de Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition. Volgens dat onderzoek maakt Chlorella de bloedvaten soepeler.

Chlorella figuur

Hoe soepeler je bloedvaten zijn, des te geringer is je kans op een hart- of vaatziekte. Een merker voor de souplesse van bloedvaten is de Brachial-Ankle Pulse Wave Velocity [baPWV]. Als die te hoog is, is je kans op een hart- of vaatziekte verhoogd.
De figuur hiernaast komt uit een publicatie van onderzoekers van Tokyo Medical University uit 2002. [Hypertens Res. 2002 May;25(3):359-64.] Hij geeft je een indruk van de samenhang tussen de baPWV en hart- en vaatziekten.

 

Lees verder…

 

Printversie Chlorella maakt bloedvaten soepel

off

Beta alanineAls je aan atletiek doet, en bovendien het internet afspeurt naar nieuwe methoden waarmee je beter kunt presteren, dan heb je de berichten over het onderzoek van Kagan Ducker langs zien flitsen. De Australische bewegingswetenschapper toonde aan dat door suppletie met 6 gram bèta-alanine per dag hardlopers maar liefst 4 seconden van hun tijd op de 800 m kunnen afsnoepen.

 

Lees verder…

 

Printversie Dankzij bèta-alanine leggen hardlopers de 800 meter vier seconden sneller af

off

ei

 

Het is geen geheim dat de incidentie van overgewicht en obesitas de laatste decennia dramatisch is toegenomen. Daaraan gekoppeld is een aanzienlijke stijging van diabetes type II. Tegelijkertijd is het gebruik van een ontbijt flink verminderd.

 

Een ontbijt, verrijkt met eiwitten en vetten, kan een gunstig effect hebben op het lichaamsgewicht en leiden tot een langtermijnbeheersing van de bloedsuiker bij overgewichtige personen met type II diabetes. Mogelijk is dit een bruikbaar alternatief in de behandeling van diabetes type II.

 

“Globaal hebben we aangetoond dat er verbeteringen optraden in de beheersing van de bloedsuiker. Verder was er een verminderd hongergevoel en een grotere verzadiging ten gevolge van een simpele aanpassing in de voeding”, aldus de auteurs. “Onze resultaten wijzen erop dat een aanpassing in het voedingspatroon gunstig kan zijn voor overgewichtige en obese personen met type II diabetes”.

 

Er is gekeken naar het wel of niet gebruiken van een ontbijt en naar verschillende ontbijtsamenstellingen- en groottes. Men heeft gezocht naar de veranderingen die de diverse ontbijtsamenstellingen opleverden m.b.t. lichaamsgewicht en metabolische parameters.

 

In een gerandomiseerde open studie werden ontbijten met verschillende samenstelling en grootte met elkaar vergeleken gedurende een periode van 3 maanden. Men controleerde het lichaamsgewicht, de bloedsuiker en metabolische waarden bij 59 overgewichtige deelnemers met diabetes type II.Eén groep kreeg een ontbijt dat rijk was aan eiwitten en vetten, voldoende voor 33%van de totale dagelijkse energie. De andere groep kreeg een licht ontbijt (12,5% van de dagelijkse energie), rijk aan koolhydraten.

 

In beide groepen werd een vergelijkbare gewichtsreductie geconstateerd, maar bij de groep met het stevige ontbijt was er een grotere verlaging van het HbA1c* (resp. – 4,62% versus 1,46%)  en van de systolische  bloeddruk (resp.  –  9,58  mm  Hg  versus 2,43 mm Hg).

Opvallender was echter dat de medicatie bij de gebruikers van het stevige ontbijt meer kon worden verlaagd (gem. 31% versus 0%), terwijl bij de mensen die het lichte koolhydraatrijke ontbijt nuttigden vaker de dosering  moest  worden  verhoogd  (16,7%  versus 3,4%). De groep die het stevige ontbijt kregen hadden minder last van hongergevoelens en hadden gemiddeld een lagere nuchtere bloedsuiker.

 

De auteurs: “Er is meer onderzoek nodig om een bevestiging te krijgen van deze waarnemingen en om de mechanismen te verklaren waardoor deze eenvoudige aanpassing in de voeding de verzadiging beïnvloedt en een verbetering laat zien van de bloedsuikerwaarden, vergeleken met een meer conventionele voedingsaanpak”

 

*(lange-termijn bloedglucosewaarde)

 

bron

 

Printversie Een stevig ontbijt verrijkt met eiwitten en vetten kan zorgen voor een betere regulatie van de bloedsuiker bij Diabetes Type II

 

off