Archive for mei, 2014

proteinmealsDe meeste mensen proppen het gros van hun eiwitten in hun avondmaaltijd, en consumeren betrekkelijk weinig eiwitten bij het ontbijt en de lunch. Als die drie maaltijden evenveel eiwit bevatten, neemt de aanmaak van spierweefsel toe met een kwart, aldus een studie in de Journal of Nutrition.

 

Dit artikel is interessant omdat het in tegenspraak is met de studies waarin pulsgewijze toediening van eiwitten een anabole werking heeft. In die studies stimuleerden in – niet zo gezonde – zestigers eiwitten de aanmaak van spierweefsel meer als onderzoekers die eiwitten geconcentreerd toedienden. Meer over eiwitpulsen lees je hier en hier.

 

Het eiwitpulsconcept is populair binnen de intermittent fasting-beweging, maar daarbuiten omstreden. Wetenschappers staan er onder meer ambivalent tegenover omdat in studie met twintigers als proefpersoon eiwitpulsen juist geen anabool effect lijken te hebben.

 

Lees verder…

 

Printversie Bij elke maaltijd evenveel eiwitten eten optimaal voor spieropbouw

off

Lifelift Body Seminar

woensdag, mei 21, 2014 @ 11:05 AM

Lifelift Body SeminarInvesteer in je lichaam! 3 experts willen hun kennis met je delen…‏

 

Zondag 1 juni 2014
Lifelift Body Seminar: “Bouwstenen voor een beter leven”

 

Tijd: 12.30 – 17.00 uur
Locatie: Undercurrent, Papaverweg 54 Amsterdam
Entree: 29,- euro of 39,- euro
Inschrijven: http://www.lifelift.nl/evenement-registratie/?ee=1

 

Na het succes van Lifelift Body (Olympisch Centrum Papendal) is hier het vervolg! Lifelift Body staat deze keer in het teken van Bouwstenen voor een beter leven. Alle opvattingen over voeding en beweging gaan op 1 juni op de schop! Deze dag staat in het teken van Ontdekken, Leren, In actie en in Beweging komen! Naast bijzondere activiteiten die allemaal in het teken staan van jouw lichaam, hebben we drie experts die hun kennis gedurende deze middag met je delen;

 

– Tim van Orsouw
– Mohammed Boulahrir
– Wouter de Jong

 

Na Lifelift Body op zondag 1 juni 2014 weet je onder andere;

– Meer dan je huisarts over de mogelijkheid om slijtage en rimpels tegen te gaan

– Hoe je zelf je hoofdpijn, rugpijn en stijve spieren kan behandelen

– De 7 meest gemaakte fouten bij het kiezen van een gezond ontbijt

– Wat bewuste ouders dienen weten over melk en zuivel

– De 5 beste superfoods voor hormoonbalans bij (je) vrouw(en)

– De top 4 voedingsmiddelen voor energie en helder denken

– Wat de relatie is tussen je darmen en hersenen, en hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken

 

Inschrijven: http://www.lifelift.nl/evenement-registratie/?ee=1

off

Q10 voor betere sportprestaties

dinsdag, mei 13, 2014 @ 09:05 PM

q10

Co-enzym Q10 verbetert de prestaties van atleten, dat blijkt uit een Duitse studie gedaan op atleten die zich aan het voorbereiden waren voor de Olympische spelen van 2012. De atleten namen gedurende zes weken 300 mg ubiquinol, de meest actieve vorm van co-enzym Q10. Zelfs goed getrainde topatleten kunnen hun prestaties dus opkrikken dankzij een voedingssupplement.

 

Co-enzym Q10 speelt een sleutelrol in de energieproductie van elke cel en in de bescherming van celmembranen tegen schade door vrije radicalen. Wanneer het niveau van vrije radicalen toeneemt, zal coQ10 een van de eerste antioxidanten zijn die verloren gaan. De dosis van coQ10 moet voldoende hoog zijn. Een eerdere studie toonde dat 120 mg ubiquinol niet voldoende was voor atleten.

bron

 

Suppletie met coënzym Q10 (CoQ10) leek het uithoudingsvermogen te verbeteren en oxidatieve stress te verlagen. Dat bleek uit een Amerikaans onderzoek.

De studie betrof 22 aeroob getrainde en 19 ongetrainde deelnemers. In een eerste experiment kregen ze, in twee willekeurige groepen verdeeld, ofwel een eenmalige suppletie met 200 mg CoQ10 ofwel een placebo. In een tweede opvolgend experiment kreeg de ene helft van de deelnemers gedurende 14 dagen tweemaal daags 100 mg CoQ10, de andere een placebo. Zowel na de eerste eenmalige suppletie en aan het einde van de 2-weekse suppletieperiode ondergingen alle deelnemers een serie uiteenlopende sportieve testen. Daarnaast werden vooraf aan de suppletie en na beëindiging van deze testen bloedmonsters en spierbiopten ter onderzoek afgenomen.

 

Na 2 weken van CoQ10-suppletie bleek de concentratie van deze stof in bloed en spieren significant te zijn gestegen. Ook werd er een stijgende trend gesignaleerd wat betreft het uithoudingsvermogen. De eenmalige inname liet de concentratie CoQ10 in de spieren eveneens stijgen, maar deze stijging was niet significant. Daarnaast had het, zowel tijdens als na de sportieve testen een gunstig effect op de mate van oxidatieve stress.

bron

Printversie Q10 voor betere sportprestaties

off

lijnzaad

Het eten van dertig gram lijnzaad per dag verlaagt de bloeddruk, schrijven Canadese artsen. Lijnzaad realiseerde een bloeddrukdaling van 10 mm Hg (systolisch) en 7 mm Hg (diastolisch), een daling die nooit eerder gezien is in een nutritionele interventiestudie. De deelnemers leden aan een vaataandoening, met name perifere arteriële ziekte.

 

De patiënten aten dagelijks 30 gram vlaszaad in de vorm van muffins, bagels, broodjes en dergelijke, dit gedurende een jaar. De placebogroep kreeg dezelfde voedingsmiddelen waaraan geen vlaszaad toegevoegd was. Bloedanalyse toonde een verhoging van alfalinoleenzuur en enterolignanen in de vlaszaadgroep.

 

Deelnemers die een bloeddruk hoger dan 140 mm Hg hadden, hadden de meest uitgesproken daling, 15 mm Hg. Het werkt dus vooral bij te hoge bloeddruk, wat mooi meegenomen is.

 

bron

 

Printversie Lijnzaad is een sterke natuurlijke bloeddrukverlager

off

BA

Supplementen met bèta-alanine zijn niet alleen nuttig voor sporters. Wetenschappers van de University of Central Florida ontdekten dat ook soldaten beter functioneren door bèta-alanine. Bèta-Alanine laat ze zuiverder schieten in gevechtssituaties.

 

Bèta-Alanine is een excentriek aminozuur, dat in kleine hoeveelheden in de voeding zit, maar dat ook in beperkte mate door het lichaam wordt aangemaakt. En het is iets anders dan L-alanine, een niet-essentieel aminozuur dat het lichaam kan aanmaken door omzetting van andere aminozuren. Je kunt alanine ook wel alpha-alanine noemen. Of L-alpha-alinine, als je het heel netjes wilt doen.

 

Lees verder…

 

 

Printversie Suppletie met bèta-alanine maakt soldaat in gevechtssituaties dodelijker

off

MSM versnelt herstel na krachttraining

dinsdag, mei 6, 2014 @ 10:05 AM

msm

MSM, of voluit methylsulfonylmethane, is misschien een interessant supplement voor krachtsporters. Dat concludeert sportwetenschapper Douglas Kalman van de University of Memphis voorzichtig uit een kleine humane studie. Volgens dat onderzoek, dat is verschenen in de Journal of the International Society of Sports Nutrition, lijkt het erop dat een dagelijkse dosis van 3 gr MSM het herstel na krachttraining versnelt.

 

Lees verder…

 

Printversie MSM versnelt herstel na krachttraining

off

pijnboom

Suppletie met pijnboombast-extract (PBBE) kan de sportprestatie verbeteren bij zowel recreatieve als semiprofessionele sporters.

 

De studie bestond uit twee delen. In het eerste deel kregen 147 recreatieve sporters willekeurig 100 mg pijnboombastextract per dag of geen supplement. Na een trainingsprogramma van acht weken werd de fysieke conditie gemeten met behulp van de zogenaamde Army Physical Fitness Test (APFT). In het tweede deel kregen 54 mannelijke triatleten gedurende een trainingsprogramma van vier weken willekeurig 150 mg pijnboombastextract per dag (suppletiegroep) of geen supplement (controlegroep).

 

Bij alle recreatieve sporters werd na acht weken een verbetering gezien van de tijd op een looptest van drie kilometer, maar de prestatie was significant beter bij de personen die het extract hadden gekregen in vergelijking met de andere personen. Het aantal push-up en sit-up was met respectievelijk 25% en 15% beter bij de personen die het extract kregen. Onder invloed van suppletie nam de mate van oxidatieve stress significant af. Ook de triatleten hadden baat bij suppletie met het pijnboombastextract. Dit bleek onder andere uit een betere tijd op de triatlon in de suppletiegroep ten opzichte van de controlegroep (89 minuten en 44 seconden versus 96 minuten en 5 seconden). De tijd in de suppletiegroep verbeterde met 11 minuten in vergelijking met 5 minuten in de controlegroep. Onder invloed van suppletie namen spierkrampen -en pijnen significant af. Ook was de toename van oxidatieve stress minder.

 

De resultaten laten een nieuwe toepassing zien van een pijnboombastextract. Het extract blijkt effectief de sportprestatie te verbeteren bij zowel recreatieve als semiprofessionele sporters.

 

Vinciguerra G, Belcaro G, [..], Cornelli U. Evaluation of the effects of supplementation with Pycnogenol® on fitness in normal subjects with the Army Physical Fitness Test and in performances of athletes in the 100-minute triathlon. J Sports Med Phys Fitness 2013; 53(6):644-54

 

Printversie Pijnboombastextract (Pycnogenol) verbetert sportprestatie

off