Archive for juni, 2014

MultivitaminenAls je de koppen in de kranten mag geloven heeft het slikken van supplementen met extra vitamines geen zin, en is het nog gevaarlijk voor je gezondheid ook. De toxicoloog Bruce Ames, de uitvinder van de Ames-test, is het daarmee niet eens. Hij gelooft dat voedingswetenschappers onderschatten hoeveel vitamines we nodig hebben, en dat mensen die hun dieet inrichten zoals de voedingswetenschappers dat adviseren op de langere termijn hun gezondheid riskeren.

 

Lees verder…

 

Printversie Het positieve lange termijneffect van multivitamines

off

AmandelenDuursporters presteren beter als ze koekjes en andere zetmeel- en suikerbommetjes uit hun dieet knikkeren, en die vervangen door amandelen. Dat blijkt uit een humane studie, die Chinese onderzoekers hebben gepubliceerd in de Journal of the International Society of Sports Nutrition. Aan het experiment werkten 8 wielrenners en 2 triatleten mee als proefpersoon.

 

Lees verder…

 

 Printversie Duursporters presteren beter als ze koekjes vervangen door amandelen

off

Mist in hoofdPatiënten met coeliakie die nauwgezet hun voorgeschreven glutenvrij dieet volgen, hebben minder last van een ‘mist in het hoofd’. Coeliakie, uitsluitend een probleem van spijsverteringsstelsel, heeft een grote impact op ontstekingen in heel het lichaam, die tot huid-, lever-, beender-, hormoon- en hersenstoornissen leiden. Amnesie, epilepsie, ataxie en zelfs persoonlijkheidsstoornissen zijn mogelijke gevolgen.

 

Coeliakiepatiënten hebben het vaak over een ‘beneveld hoofd’ (brain fog), doelend op een gebrek aan concentratie, moeilijk aandachtig blijven, vergeetachtigheid, moeilijk een woord vinden, verwarring enzovoort. Australische onderzoekers onderzochten in hoeverre dit anekdotische symptoom geassocieerd was met coeliakie.

 

Patiënten met onlangs gediagnosticeerde coeliakie en die een glutenvrij dieet volgden, werden een jaar lang gevolgd. Patiënten bleken inderdaad lagere cognitieve prestaties te hebben, die dankzij therapie verbeterden. De cognitieve vooruitgang ging gepaard met betere genezing van de darmslijmvliezen.

Van de negen cognitietesten die de patiënten aflegden, gaven er drie significant betere resultaten. Wat niet betekent dat de effecten gering zijn: de omvang van de cognitieve problemen komt overeen met een alcoholniveau in het bloed van 0,05 g/100 ml. Of met een ernstige jetlag: subklinische symptomen die de anekdotes rond brain fog bevestigen.

 

Gluten kunnen de prestaties van de hersenen op verschillende manieren omlaag halen. Een darmallergie kan de opname van voedingsstoffen verlagen, zoals foliumzuur en ijzer. Ontstekingen in de darm veroorzaken ontstekingen in de bloedcirculatie (en dus in de hersenen). Gluten verhinderen de opname van tryptofaan (precursor van serotonine) of kunnen aanleiding geven tot opioïde peptiden (exorfinen). De effecten van exorfinen zijn bij ratten bestudeerd, maar nog niet bij mensen.

 

De relatie tussen ziekteactiviteit en cognitieve problemen moet erg nauw geweest zijn, want slechts 11 patiënten deden mee aan deze studie. Neurologische testen zouden misschien in de toekomst een maat kunnen zijn voor het herstel van de darmen, zonder een biopsie te moeten doen. Waakzaamheid voor de cognitieve rol van gluten (of darmproblemen) is geboden, want onlangs had een wat oudere vrouw bijna de ziekte van Alzheimer als diagnose gekregen. De symptomen verdwenen volledig na glutenvrij dieet.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/857

 

Printversie Minder mist in het hoofd met glutenvrij dieet

off

Chroom en bloedglucose: meta-analyse

dinsdag, juni 24, 2014 @ 03:06 PM

BloedsuikerChroomsupplementen hebben een gezondmakende invloed op glucoseparameters, triglyceriden en HDL-niveau, dat stelt een nieuwe meta-analyse vast uit Thailand. Chroom verhoogt de werking van insuline op het niveau van de insulinereceptoren, waardoor bloedglucose beter door de spiercellen opgenomen wordt. Glucose dat in het bloed opstapelt, is toxisch.

 

De daling van HbA1c-niveau van -0,60 % is van dezelfde grootteorde als wat met antidiabetische medicatie (alfaglucosidaseinhibitor, DPP-4-remmers) te bereiken valt. Eerder gedane meta-analyses maakten ook melding van een betere controle over de bloedglucose, maar dit was de eerste keer dat de effecten op bloedlipiden significant waren. Het feit dat vele patiënten al cholesterolverlagers nemen, kan het minder uitgesproken effect op lipiden verklaren.

 

De meest gebruikte chroompreperaten zijn chroompicolinaat en gistchroom met een dagelijkse dosis van 200 tot 1000 microgram chroom. Chroom heeft het grootste effect bij patiënten die een HbA1c groter dan 8 % hebben.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/854

 

 Printversie Chroom en bloedglucose meta-analyse

off

Slank met chocola?

vrijdag, juni 20, 2014 @ 10:06 AM

chocolade

 

Een Spaans onderzoek liet zien dat jongeren die veel chocolade eten slanker zijn dan hun leeftijdsgenoten die dit niet doen.

 

De 1458 deelnemers in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar vulden via de computer een 24-uurs eetdagboek in van twee dagen. Tevens werd het gewicht, de lengte en de buikomvang gemeten. De BMI werd berekend. Daarnaast werd met behulp van een apparaatje de lichamelijke activiteit geregistreerd.

 

Jongeren die dagelijks een hoeveelheid chocolade aten vergelijkbaar met een goede chocoladereep (43 gram) hadden een significant lager vetpercentage, BMI en buikomvang in vergelijking met jongeren die slechts 5 gram chocolade per dag consumeerden. Ook bleek dat de jongeren die veel chocolade aten significant actiever waren dan hun leeftijdsgenoten. Er werd geen onderscheid gemaakt tussen witte, donkere en melkchocolade. Het maakte niet uit in welke vorm de chocolade werd geconsumeerd. Alle levensmiddelen waarvan chocolade het hoofdbestanddeel is (waaronder repen, pasta en bonbons) werden meegerekend.

 

De resultaten komen overeen met die van een eerdere studie waarbij een hoge chocoladeconsumptie door volwassenen werd geassocieerd met een lagere BMI. Mogelijk speelt de hoge concentratie van bioflavonolen een rol, maar dit moet nog verder onderzocht worden.

 

bron

 

Printversie Slank met chocola

off

KoffieDe studie, recentelijk gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Diabetologia, beschrijft de relatie tussen veranderingen in koffie- en theeconsumptie in vier jaar tijd en het risico op het krijgen van type II-diabetes in de vier jaar die daarop volgen [1].
Gegevens over de voedingsgewoonten gedurende vier jaar van bijna 125.000 mannen en vrouwen werden voor dit onderzoek bestudeerd. Ook de incidentie van type II-diabetes binnen deze groep werd vastgesteld. In totaal ontwikkelden ruim 7.000 mensen type II-diabetes. Mensen die tijdens een periode van vier jaar hun koffieconsumptie hadden verhoogd met meer dan 1 kop per dag bleken in de daaropvolgende vier jaar 11% minder kans te hebben op het ontwikkelen van type II-diabetes dan mensen die geen veranderingen in hun koffieconsumptie hadden doorgevoerd. Mensen die hun koffieconsumptie hadden verlaagd met meer dan 1 kop per dag hadden juist een 17% hoger risico op het krijgen van type II-diabetes. In deze analyse is rekening gehouden met beïnvloedende factoren, zoals leeftijd, familiaire geschiedenis van diabetes en diverse leefstijlfactoren. Het effect was alleen zichtbaar bij het gebruik van koffie met cafeïne.
Veranderingen in theeconsumptie bleken geen effect te hebben op het risico op type II-diabetes.

 

Volgens de onderzoekers is er met deze studie nieuw bewijs geleverd dat een verhoging van de koffieconsumptie over een periode van vier jaar het risico op type II-diabetes in de vier daaropvolgende jaren kan verlagen. Verlaging van de koffieconsumptie kan het diabetesrisico juist verhogen.

 

Een eerdere meta-analyse van cohortstudies heeft ook een dergelijke relatie laten zien [2]. Hieruit bleek dat elke kop cafeïnevrije koffie die extra werd gedronken goed was voor een risicovermindering van 7% op het ontstaan van type II-diabetes. Er wordt geen verklaring gegeven hoe het komt dat zowel cafeïnevrije koffie als koffie met cafeïne kunnen leiden tot een verminderd risico op type II-diabetes.

 

1. Bhupathiraju SN et al.: Changes in coffee intake and subsequent risk of type 2 diabetes: three large cohorts of US men and Women; Diabetologia. 26 april 2014 [Epub ahead of print]. PMID 24771089.
2. Huxley R et al.: Coffee, decaffeinated coffee, and tea consumption in relation to incident type 2 diabetes mellitus: a systematic review with meta-analysis; Arch Intern Med 169:2053-2063, 2009. PMID 20008687.

 

Printversie Meer koffie minder kans op type II-diabetes

off

web_olijfolie_olijfHet mediterraan aangevuld met olijfolie beschermt fors (-38 %) tegen hartritmestoornissen (met name boezemfibrilleren). Dat is weeral een resultaat van de befaamde PREDIMED-studie, die aantoonde dat het mediterraan dieet superieure bescherming biedt tegen hart- en vaatziekten, kanker en all-cause sterfte. PREDIMED vergeleek een vetarm dieet (controle) met een mediterraan dieet + extra vierge olijfolie en mediterraan dieet + noten.

 

Olijfolie is rijk aan polyfenolen die ontstekingsremmend werken en oxidatieve stress verlagen. Een eerdere PREDIMED-analyse toonde aan dat C-reactief proteïne, een algemene ontstekingsfactor, enkel beduidend gedaald was in de olijfoliegroep, en niet in de notengroep.

 

In deze analyse vertoonde de consumptie van noten geen significant verband met hartritmestoornissen. Niet dat noten te versmaden zijn. Nog een andere analyse van PREDIMED die enkel gericht was op noten, zorgde drie porties noten voor een daling van all-cause sterfte van 40 %. Deelnemers die aan het begin van de studie al veel noten aten – en dit waarschijnlijk al heel hun leven lang deden – kenden zelfs een sterftekans die 63 % lager was.

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/webartikelen/olijfolie-beschermt-tegen-hartritmestoornissen

Printversie Olijfolie beschermt tegen hartritmestoornissen

off

Fitness en overlevingskansHoe minder trainingen je overslaat, des te beter is fitness voor je gezondheid. Volgens een al wat oudere Amerikaanse studie, waarin onderzoekers 65-plussers bestudeerden die aan fitness deden, is de sterftekans van trouwe sporters fors lager dan die van fitnessers die veel workouts overslaan.

 

Lees verder…
Printversie Fitnessers die nauwelijks trainingen missen leven langer

off

BiologischHet niveau van pesticiden in het lichaam daalt met bijna 90% na een week lang enkel biologische voeding te eten. Dat toonde onderzoekster Liza Oates aan de hand van urineanalyse van ‘dialkylfosfaten’ (DAP’s), een belangrijke groep van pesticiden. Het grootste deel van pesticiden krijgen we dus binnen via conventioneel geteeld voedsel.

Maar er zijn nog andere bronnen van pesticiden, zeggen Oates en haar collega’s. Kleine hoeveelheden pesticiden ademen we ook in via de lucht of absorberen we via de huid. Dat kleine hoeveelheden schadelijk zijn, daar durven sommige onderzoekers nog aan te twijfelen. Steeds meer onderzoek wijst wel degelijk op mogelijke schade aan het zenuwstelsel. Wat precies een veilige blootstelling van pesticiden inhoudt, weten we dus niet echt.

Bron

 

 

 

 Printversie Minder gif in je lichaam met biologische voeding

off