Archive for augustus, 2014

Groene thee verbetert werkgeheugen

donderdag, augustus 28, 2014 @ 08:08 PM

Groene thee

De consumptie van groene thee wordt al langer in verband gebracht met een beschermende werking op hersencellen en een gunstig effect op het cognitief functioneren.

 

Voor het eerst hebben Zwitserse onderzoekers van de Universiteit van Bazel bekeken hoe het effect op het geheugen tot stand komt. De onderzoekers volgden op het niveau van hersennetwerken het effect van groene thee-extract op het werkgeheugen.

 

Twaalf gezonde vrijwilligers namen deel aan het Zwitserse onderzoek. Zij kregen 250 of 500 ml soft drink waaraan een extract van groene thee werd toegevoegd (125 mg, resp. 250 mg extract, met 50% polyfenolen), vlak voordat ze een functionele MRI-scan ondergingen (fMRI-scan).

 

Als controle werden alle deelnemers tevens gescand na toediening van de soft drink zonder het groene thee-extract. De hersenactiviteit van de proefpersonen werd in totaal vier maal een uur lang gescand met telkens een week tussentijd. Tijdens de scans moesten de deelnemers de N-back task uitvoeren, een serie testen waarmee het werkgeheugen wordt gemeten.

 

De fMRI-scans toonden een sterkere functionele verbinding tussen de pariëtale en de frontale hersenschors tijdens de taak, wanneer het groene thee-extract was ingenomen. De activering van de koppeling tussen deze hersengebieden was gerelateerd aan een betere prestatie tijdens de test.

 

Deze bevindingen geven voor het eerst enig inzicht in hoe groene thee neurale netwerken beïnvloedt die betrokken zijn bij het functioneren van het werkgeheugen. Een van de belangrijkste bestanddelen van groene thee-extract is het catechine EGCG (epigallocatechine-3-gallaat).

 

Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten van deze studie tevens van belang zijn voor onderzoek bij de ziekte van Alzheimer.

 

Bron: http://www.springfieldnutra.com/studie/groene%20thee%20en%20werkgeheugen.pdf

 

 Printversie Groene thee verbetert werkgeheugen

off

Ribose voor energie!

dinsdag, augustus 26, 2014 @ 12:08 PM

shutterstock_59208547Ribose (D-Ribose) is een enkelvoudige suiker (monosaccharide) die van nature voorkomt in alle cellen van het menselijk lichaam. Ribose is van belang voor de productie van ATP (Adenosinetrifosfaat), de belangrijkste energiebron in alle levende cellen. Ribose is zelfs een essentieel onderdeel van ATP!

Ribose is een onmisbaar element voor de productie van energie in het lichaam. Onder normale omstandigheden maakt het lichaam zelf voldoende ribose uit glucose, maar dit is een relatief traag proces.

Als ATP veelvuldig verbruikt wordt – zoals bij zware inspanning of bij verstoringen van de energiehuishouding (bijv. fibromyalgie) – kan ribosesuppletie de ATP-voorraden snel helpen aanvullen. Herstel van het energieniveau wordt daarmee flink bespoedigd en is direct waarneembaar.

Creatine is een ideale synergist voor ribose, de ideale sportformule. Creatine en ribose kunnen vrijwel direct benut worden om ATP te maken, er zijn weinig tussenstappen nodig in de energiestofwisseling. Zo bevorderen ze de aanmaak van spiermassa, maken de spieren sterker en verminderen melkzuurvorming. Hierdoor neemt het uithoudingsvermogen tijdens lichamelijke inspanning toe.

Ribose is in capsulevorm verkrijgbaar of als poeder. Capsules kunnen gemakkelijk geopend worden en in de sportbidon leeggegoten worden. Ribose heeft een prettige zoete smaak, lost makkelijk op en werkt direct.

Tip: voor mensen die de dag beginnen met koffie om op gang te komen; probeer eens ribose!

D-Ribose:

  • Voor meer energie
  • Versnelt het herstel na inspanning
  • Lekkere zoete smaak
  • Lost gemakkelijk op
  • Geschikt voor vegetariërs

 

Conclusie
Ribose is het ultieme supplement om te gebruiken voor meer energie. Actieve (top)sporters zullen daar zeker van profiteren, temeer omdat het effect direct waarneembaar is. De meest optimale combinatie is ribose samen met creatine.

Printversie Ribose voor energie!

off

Curcuma verhoogt werking glucosamine

dinsdag, augustus 26, 2014 @ 12:08 PM

KurkumaGlucosamine sulfaat, al of niet in combinatie met chondroitine, is een degelijke natuurlijke remedie tegen artritispijn. Mensen moeten enkel het geduld hebben om de glucosamine opbouw in het lichaam toe te laten. Dit kan drie tot maximaal twaalf weken duren. Het prachtige van glucosamine is dat het tijdens dit opbouwproces probleemloos gecombineerd kan worden met pijnstillers en de klassieke ontstekingsremmers.

 

Uit een wetenschappelijke studie blijkt dat de pijnstillende en herstellende kracht van glucosamine en chondroitine (GC 12) kan verdubbeld worden door het glucosaminepreparaat samen in te nemen met een voedingssupplement dat curcuma bevat. Curcumine is een antioxidant die krachtiger werkt dan vitamine E. Het ruimt dus ook ziekmakende vrije radicalen op waardoor ontstekingsreacties – die typisch zijn bij artritispatiënten – verminderen. Curcuma zet het lichaam zelfs aan om eigen natuurlijke cortisone aan te maken via de bijnieren.

 

Bron: http://www.abcgezondheid.nl/nl/news/kurkuma_verhoogt_werking_van_glucosamine/

 

 Printversie Curcuma verhoogt werking glucosamine

off

Gebakken of gegrilde vis goed voor hersenen

vrijdag, augustus 22, 2014 @ 10:08 PM

zalm

Een keer per week gebakken of gegrilde vis eten is goed voor de hersenen, aldus onderzoekers van de University of Pittsburgh School of Medicine. Dit is onafhankelijk van de hoeveelheid omega-3-vetzuren in de vis.

Verschillende onderzoeken hebben al laten zien dat leefstijlveranderingen zoals meer bewegen, stoppen met roken en afvallen bij overgewicht kunnen leiden tot minder geheugenproblemen. Ook omega-3-vetzuren uit vis, zaden en noten zijn al meerdere malen in verband gebracht met een betere mentale gezondheid.

“Ons onderzoek laat zien dat mensen die regelmatig gebakken of gegrilde – maar niet gefrituurde – vis eten grotere hersenvolumes hebben in gebieden die samenhangen met cognitie en geheugen”, legt onderzoeker James T. Becker uit.

“Tot onze verbazing vonden we geen verband tussen de hoeveelheid omega-3-vetzuren en deze hersenenveranderingen. We hebben dus waarschijnlijk te maken met verschillende factoren die onze (hersen)gezondheid beïnvloeden. Het dieet is daar maar een onderdeel van.”

Voor de studie keek Becker samen met zijn collega’s naar de gegevens van 260 proefpersonen binnen de tien jaar durende Cardiovascular Health Study. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het American Journal of Preventive Medicine.

 

bron

 

 Printversie Gebakken of gegrilde vis goed voor hersenen

off

Chlorella voor de lever

dinsdag, augustus 19, 2014 @ 10:08 AM

ChlorellaOntgiften vraagt veel van de lever. Voedingssupplementen van het groene algje Chlorella vulgaris worden traditioneel ingezet om die lever te ondersteunen bij detoxificatie. Nieuw wetenschappelijk onderzoek toont beschermende eigenschappen van 1200 mg Chlorella per dag voor de lever aan; in het bijzonder de bescherming tegen leververvetting. Bij leververvetting is er sprake van stapeling van vet in de lever. Leververvetting neemt wereldwijd toe omdat er bij niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) een nauwe relatie is met obesitas en insulineresistentie (diabetes).

 

Volwassenen met NAFLD) (n=60) ontvingen gedurende 8 weken ofwel 400 mg vitamine E (600 ie) en placebo ofwel 400 mg vitamine E en 1200 mg Chlorella per dag . In zowel de groep die uitsluitend vitamine E gebruikte, als de groep die vitamine E in combinatie met Chlorella was sprake van een significante afname in gewicht, een verbetering van bloedlipiden, gunstige verandering van enzymen van de lever en een verminderde insulineresistentie.

 

In de groep die dagelijks Chlorella gebruikte- drie 400 mg tabletten verdeeld over de dag heen- bleek het leverenzym alanine aminotransferase (ALT) en nuchtere bloed glucose waarden significant beter te zijn ten opzichte van de groep die uitsluitend vitamine E gebruikte. Dit toont een verbetering van de verstoorde stofwisseling bij NAFLD aan (Ebrahimi-Mameghani, M. 2014).

 

De traditionele toepassing van Chlorella ter ondersteuning van de lever wordt in deze studie bij herhaling bevestigd. Een eerdere publicatie van deze groep onderzoekers beschrijft namelijk de toepassing van deze voedingssupplementen in combinatie met het geneesmiddel metformine. In deze eerdere studie werden ook de gunstige effecten van Clorella bij leververvetting vastgesteld (Panahi, Y.2012).

 

Klik hier voor het gehele artikel.

 

Bronnen:
Ebrahimi-Mameghani, M. Aliashrafi, S., Javadzadeh, Y., AsghariJafarabadi, M. The Effect of Chlorella vulgaris Supplementation on Liver En-zymes, Serum Glucose and Lipid Profile in Patients with Non-Alcoholic Fatty Liver Disease. Health Promot Perspect. 2014 Jul 12;4(1):107-15. doi: 10.5681
Panahi, Y., Ghamarchehreh, ME, Beiraghdar, F. Zare,R. Jalalian, HR. Sahebkar, A. Investigation of the effects of Chlorella vulgaris supplementation in patients with non-alcoholic fatty liver disease: a randomized clinical trial. Hepatogastroenterology. 2012 Oct;59(119):2099-2103. doi: 10.5754/hge10860.

 

  Printversie Chlorella voor de lever!

off

DHAEen hoge inname van het omega 3-visvetzuur DHA leidt bij makaken tot een gestructureerd brein. Dit concluderen wetenschappers in de Journal of Neuroscience.

 

De onderzoekers vergeleken het brein van apen die vanaf de geboorte het omega 3-visvetzuur DHA kregen met dat van apen die dit visvetzuur niet standaard kregen. Ze maakten hierbij gebruik van MRI-scans.

 

Makaken die hun leven lang DHA kregen hadden een zeer gestructureerd brein met functionele zenuwverbindingen. Hun brein was vergelijkbaar met het humane brein. Daarentegen hadden makaken met een voedingspatroon arm aan DHA minder functionele zenuwverbindingen en verstoorde netwerken in de hersenschors.

 

De bevindingen onderstrepen het belang van een voldoende hoge inname van omega 3-visvetzuren voor de ontwikkeling van de hersenen en een normaal cognitief functioneren.

 

Bron: ortho.nl

Grayson DS, Kroenke CD, [..], Fair DA. Dietary omega-3 Fatty acids modulate large-scale systems organization in the rhesus macaque brain. J Neurosci 2014; 34(6):2065-74

 Printversie Apenbrein of humaan brein? DHA maakt het verschil

off

Zwarte chocolade tegen etalagebenen

donderdag, augustus 14, 2014 @ 09:08 AM

Pure chocoladeEtalagebenen (claudicatio intermittens), ook wel rokersbenen genoemd, zijn een gevolg van een gebrek aan zuurstof door vernauwde bloedvaten in de benen. Het is een zogenaamde perifere arteriële aandoening die zich ook in de armen kan manifesteren.

 

De bloedvaten kunnen vernauwd zijn door plaquevorming, door een gebrek aan stikstofmonoxide (NO), door oxidatieve stress (schade door vrije radicalen) en een hoge bloedsuikerspiegel. Het komt vooral voor bij rokers, diabetici, mensen met overgewicht, bij hoge bloeddruk en bij mensen die nooit bewegen.

 

Door de verminderde doorbloeding ontstaat een gebrek aan zuurstof in de beenspieren. Dit veroorzaakt pijn bij het lopen en spierkrampen. In een vergevorderd stadium kan been- of voetweefsel afsterven en kan een amputatie nodig zijn.

 

Er zijn geen medicijnen die de bloedtoevoer naar de benen verhogen, maar er zijn natuurlijke stoffen die dat wel doen: polyfenolen. Polyfenolen zijn stoffen die alleen in planten voorkomen: in groenten, fruit, kruiden, specerijen, noten, zaden en… cacao.

Zwarte chocolade bevat – door het hoge gehalte aan cacao – veel meer polyfenolen dan melkchocolade.

 

Onderzoekers lieten onlangs twintig patiënten met claudicatio intermittens een looptest doen een uur nadat ze ofwel 40 gram zwarte chocolade (≥ 85% cacao) gegeten hadden, ofwel 40 gram melkchocolade (≤35% cacao). Deze patiënten konden geen 200 meter lopen zonder pijn.

 

Een uur na het eten van de zwarte chocolade konden ze gemiddeld 12 meter verder en 17 seconden langer lopen dan zonder de chocolade. De melkchocolade verbeterde de afstand en tijd niet.

Een bloedtest liet ook zien dat door de zwarte chocolade het gehalte aan NO in het bloed steeg, de bloedvaten beter konden uitzetten en dat vrije radicalen en oxidatieve stress verminderden.

 

Andere goede bronnen van polyfenolen zijn groenten, fruit, kruiden, specerijen, noten, zaden, groene thee, koffie, knoflook, algen, olijven, olijfolie en rode wijn.

Supplementen die ingezet kunnen worden bij perifere arteriële aandoening: pycnogenol, L-carnitine, omega-3, B-vitaminen, vitamine C, vitamine E, magnesium, ginkgo biloba.

Het beste en goedkoopste medicijn tegen etalagebenen is bewegen.

 

Bronnen:
Lane R, Ellis B, Watson L, et al. Exercise for intermittent claudication. Cochrane Database Syst Rev. 2014 Jul 18;7:CD000990.

Loffredo L, Perri L, Catasca E et al. Dark chocolate acutely improves walking autonomy in patients with peripheral artery disease. J Am Heart Assoc. 2014 Jul 2;3(4). pii: e001072.

 

 Printversie Zwarte chocolade tegen etalagebenen

off

Slaap om je hart te beschermen

dinsdag, augustus 5, 2014 @ 09:08 AM

Love sleepAmerikaanse wetenschappers hebben aangetoond dat een extra uur slaap per etmaal het risico op het ontstaan van aderverkalking (arteriosclerose) aanzienlijk doen dalen. Arteriosclerose is een van de belangrijkste symptomen die kunnen leiden naar een hartinfarct. Aderverkalking betekent, zoals het woord het eigenlijk al duidelijk maakt, dat de vaatwand minder elastisch wordt en verhardt.

 

Onderzoek bij 495 vrijwilligers in de leeftijdscategorie tussen veertig en vijftig jaar toonde aan dat mensen die minder dan vijf uur slapen per nacht 27 procent meer kans hebben om op relatief vroege leeftijd aan arteriosclerose te lijden.
Mannen en vrouwen die meer dan zeven uur per nacht kunnen slapen reduceren dit risico tot 6 procent. Een gezonde slaap zorgt voor een herstelfase van hart- en bloedvaten. Het hart van kortslapers krijgt die kans meestal niet.

 

Bron:

Drager LF, Bortolotto LA, Krieger EM, et al. Additive effects of obstructive sleep apnea and hypertension on early markers of carotid atherosclerosis. Hypertension. 2009 Jan;53(1):64-9.

ABC gezondheid

 

Printversie Slaap om je hart te beschermen

 

 

off

Bescherm je ogen tegen het computerscherm

dinsdag, augustus 5, 2014 @ 09:08 AM

ComputerschermOnze ogen worden meer en meer belast. Televisie kijken, werken voor een computerscherm, autorijden bij daglicht en ’s nachts, zonnestralen en veroudering, het zijn slechts enkele van de belangrijkste factoren die de ogen van de mens belasten. Twee natuurlijke componenten, luteïne en zeaxanthine, zijn dan ook dagelijks nodig om de conditie van de ogen zo goed mogelijk te houden. Beide carotenoïden filteren alle soorten licht en neutraliseren de vrije radicalen (schadelijke stoffen) die via de lichtstralen op de ooglens terechtkomen.

 

Het menselijk organisme is niet in staat om zelf luteïne en zeaxanthine aan te maken. Het moet dus dagelijks via het eten van groene bladgroenten zoals o.a. spinazie aangevoerd worden. De meeste mannen en vrouwen eten echter onvoldoende groene bladgroenten en zijn daarom aangewezen op voedingssupplementen die luteïne en zeaxanthine bevatten.

 

Bron:

Ma L, Lin XM, Zou ZY, et al. A 12-week lutein supplementation improves visual function in Chinese people with long-term computer display light exposure. Br J Nutr. 2009 Jul;102(2):186-90.

ABC gezondheid

 

Printversie Bescherm je ogen tegen het computerscherm

off