Archive for september, 2014

Vis eten helpt gehoor beschermen

zondag, september 28, 2014 @ 10:09 PM

vis

 

Door meer vis te eten kunnen vrouwen mogelijk hun kans op gehoorverlies verkleinen. Dat blijkt uit een nieuw groot onderzoek uitgevoerd door het Brigham and Women’s Hospital in Boston.

De onderzoekers vonden dat het eten van minimaal twee porties vis per week de gehoorverlies kan helpen voorkomen.

“Hoewel gehoorverlies wordt gezien als iets onvermijdelijks dat gepaard gaat met het ouder worden, kunnen we dit proces mogelijk wel verklaren”, legt onderzoeker Sharon Curhan uit. “We ontdekken steeds meer factoren die invloed hebben op dit proces en die we zelf kunnen veranderen.”

Bij het onderzoek – gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition – zijn meer dan 65.000 vrouwen betrokken die gevolgd zijn in de periode van 1991 tot 2009. Van deze vrouwen ontwikkelden er ruim 11.000 gehoorverlies.

Opvallend was dat vrouwen die wekelijks twee porties vis aten 20 procent minder vaak te maken kregen met gehoorverlies dan de vrouwen die zelden vis aten. Het gaat hier vooral om dat omega-3-vetzuren in vis: die lijken een positief effect te hebben op het gehoor. Toch hing de consumptie van elke vissoort volgens Curhan samen een lager risico.

De onderzoekers vonden een associatie. Zij konden geen oorzakelijk verband bewijzen.

 

bron

 

 Printversie Vis eten helpt gehoor beschermen

off

Dit doet intensief sporten met je gebit

zondag, september 28, 2014 @ 12:09 PM

GebitLichaamsbeweging is goed voor zo’n beetje alle delen van het lichaam, behalve voor je tanden. Tenminste, dat suggereren Duitse onderzoekers. Zij vonden dat het gebit van atleten er een stuk slechter aan toe is dan dat van niet-sporters.

Er waren al eerder aanwijzingen dat sporters een verhoogd risico orale problemen hebben. Afgelopen jaar werd er in het British Journal of Sports Medicine een studie gepubliceerd onder 278 atleten die meededen aan de Olympische Zomerspelen 2012 in Londen. Een meerderheid van hen vertoonde een ‘slechte mondgezondheid’, hoge niveaus van tandbederf, tandvleesaandoeningen en erosie van het tandglazuur. De atleten kawmen uit de Verenigde Staten, Europa en minder ontwikkelde delen van de wereld. De meesten hadden toegang tot kwalitatief goede tandheelkunde.

Speeksel

Uit deze studie kwam verder niet naar voren wáárom atleten zo’n hoog risico op gebitsproblemen hebben, dus doken onderzoekers van het Universitaire Ziekenhuis in het Duitse Heidelberg nog eens in de materie.

Zij vergeleken 35 triatleten en 35 niet-sporters. Wat bleek? Hoe langer de atleten trainden, hoe meer schade ze toebrachten aan hun tanden. De Duitse onderzoekers vonden hier, in tegenstelling tot hun Britse voorgangers, wel een verklaring voor; hoe langer de atleten zich uitsloofden, hoe minder speeksel er vrijkwam en hoe meer ‘alkalisch’ het speeksel werd. Alkalisch speeksel bevordert de groei van tandsteen en -plak. Wat of hoeveel er gedronken werd tijdens de training maakte niks uit.

Voor onderzoeksleider Cornelia Frese kwamen deze uitkomsten totaal onverwacht. “We dachten eerlijk gezegd dat sportdranken en voeding de meest schadelijke invloed op het gebit zouden hebben, maar dit verband kwam tijdens het onderzoek helemaal niet boven water. Het bleek de verandering in het speeksel dat de atleten onderscheidde van de niet-sporters.”

Bescherming

Omdat speeksel een ‘zeer beschermende functie’ heeft voor de tanden, noemt Frese de uitkomsten van het onderzoek ‘wellicht problematisch voor sporters’. Maar, zo waarschuwt ze, deze studie is nog te klein en wellicht niet representatief genoeg om er definitieve conclusies aan te verbinden. De atleten die deelnamen aan de studie trainden gemiddeld bijvoorbeeld negen uur per week..

Frese: “Alles wat we op basis van deze gegevens kunnen zeggen is dat langdurige duurtraining een risicofactor voor de mondgezondheid zou kunnen zijn. Of minder frequent of minder intensief sporten ook invloed heeft op de mondgezondheid moet verder worden onderzocht, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.”

 

Bron: http://www.telegraaf.nl/gezondheid/23125364/__Dit_doet_intensief_sporten_met_je_gebit__.html

 

 Printversie Dit doet intensief sporten met je gebit

off

DementieOuderen met zeer lage niveaus van vitamine D hebben  een 122% verhoogd risico op dementie vergeleken met degenen met een hoger niveau, volgens een grote prospectief uitgevoerde studie (Littlejohns et al., 2014). Dit verband werd gevonden voor zowel de ziekte van Alzheimer als andere vormen van dementie. “De studie biedt robuust bewijs van het verband tussen vitamine D en cognitie”, stelt de Britse onderzoeker David J. Llewellyn, PhD, hoofdmedewerker in klinische epidemiologie van de Universiteit van Exeter.

 

In eerder onderzoek werd dit verband tussen vitamine D en de ziekte van Alzheimer ook al blootgelegd (Annweiler et al., 2012). In dit onderzoek hadden vrouwen van 75 jaar en ouder een 73% lagere kans op de ziekte van Alzheimer ten opzichte van vrouwen die weinig vitamine D in hun voeding gebruikten (60 mcg per week ten opzichte van 50 mcg per week). Vitamine D beschermt de hersenen doordat het ontsteking en schade aan zenuwcellen vermindert en doordat het de neerslag van B-amyloïd op neuronen beperkt (Nissou et al., 2014).

 

Vernieuwend van het Britse onderzoek is de wijze waarop zij cijfermatig het risico op dementie in verband hebben gebracht met de daadwerkelijke niveaus van vitamine D in het bloed van de deelnemers.  In totaal namen 1658 ouderen van 65 jaar en ouder deel aan het onderzoek. Ouderen die minder dan 25 nmol/L vitamine D in hun bloed hadden, hadden het hoogste risico op dementie (122% meer dan de groep met meer dan 50 nmol/L in hun bloed). Ouderen met een niveau van vitamine D tussen de 25 en 50 nmol/l hadden 70% meer risico op dementie. Onderzoekers vonden bij niveaus van vitamine D hoger dan 50nmol/L. per dag vrijwel geen aanvullende beschermende effecten.

 

Bij lage vitamine D niveaus “moeten de  alarmbellen rinkelen”, zei Dr. Llewellyn. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert een vitamine D spiegel van 50 nmol/l voor ouderen boven de 70 jaar. Om deze spiegel te behouden wordt dagelijkse suppletie van 20 mcg vitamine D per dag aanbevolen. De bevindingen in deze studie onderschrijven deze adviezen van de Gezondheidsraad aan ouderen.

 

Klik hier voor het gehele artikel.

 

Referenties:
Annweiler, C., Rolland, Y., Schott, A. M., Blain, H., Vellas, B., Herrmann, F. R., & Beauchet, O. (2012). Higher vitamin D dietary intake is associated with lower risk of alzheimer’s disease: a 7-year follow-up. J Gerontol A Biol Sci Med Sci, 67(11), 1205-1211. doi: 10.1093/gerona/gls107
Littlejohns, T. J., Henley, W. E., Lang, I. A., Annweiler, C., Beauchet, O., Chaves, P. H., . . . Llewellyn, D. J. (2014). Vitamin D and the risk of dementia and Alzheimer disease. Neurology. doi: 10.1212/WNL.0000000000000755
Nissou, M. F., Guttin, A., Zenga, C., Berger, F., Issartel, J. P., & Wion, D. (2014). Additional Clues for a Protective Role of Vitamin D in Neurodegenerative Diseases: 1,25-Dihydroxyvitamin D3 Triggers an Anti-Inflammatory Response in Brain Pericyte. J Alzheimers Dis. doi: 10.3233/jad-140411

 

Printversie Tekort aan vitamine D verdubbelt het risico op dementie

off

Biologische voeding gezonder

zaterdag, september 27, 2014 @ 11:09 AM

Groente en fruitDe vraag naar biologisch voedsel wordt gedeeltelijk gedreven door het idee dat deze voeding voedzamer is en meer nutriënten bevat. Dat biologische producten beter zijn voor het milieu dat staat vast. Maar of ze nu ook echt meer voedingsstoffen bevatten, daar was het definitieve antwoord nog niet op gegeven. Tot de dag van vandaag zijn de daadwerkelijke verschillen in voedingswaarde tussen biologisch verbouwde voeding en gangbaar verbouwde voeding namelijk nog nooit goed wetenschappelijk onder de loep genomen. Gelukkig hebben onderzoekers van de verschillende Europese universiteiten nu een meta-analyse uitgevoerd. Hoofddoel van het onderzoek was de precieze toegevoegde voedingswaarde van biologische verbouwde groente en fruit vast te stellen (Baranski et al., 2014).

 

Onderzoekers bestudeerden 343 verschillende wetenschappelijke studies naar de voedingswaarde van biologische verbouwde producten. Uit hun analyse blijkt een significant verschil in voedingswaarde van biologisch verbouwde producten ten opzichte van gangbaar verbouwde producten. Vooral het verschil in antioxidantniveaus was opmerkelijk. De studie vond veel meer voedingsstoffen die behoren tot de groep polyfenolen. Tot 19% meer fenolzuren, tot 69% meer stilbenen, tot 26% meer flavonen, tot 50% meer flavonolen en tot 51% met anthocyanen. Veel van deze verbindingen zijn eerder gekoppeld aan een verminderd risico op chronische ziekten, met inbegrip van hart- en vaatziekten, neurodegeneratieve ziekten en bepaalde vormen van kanker.

 

De frequentie van voorkomen van residuen van bestrijdingsmiddelen bleek vier keer hoger in conventionele gewassen ten opzichte van biologische gewassen. Deze groenten en fruit bevatten ook aanzienlijk hogere concentraties van het giftige metaal Cadmium. Significante verschillen in voedingswaarde werden ook voor enkele andere mineralen en vitaminen ontdekt.

 

Er is dus nu bewijs dat hogere antioxidant concentraties en lagere cadmium concentraties zijn gekoppeld aan biologische landbouw. Bijvoorbeeld het niet-gebruiken van minerale stikstof- en fosfor meststoffen in deze manier van producten verbouwen (Baranski et al., 2014).

 

Het complete artikel is hier te lezen.

 

Bron:
Baranski, M., Srednicka-Tober, D., Volakakis, N., Seal, C., Sanderson, R., Stewart, G. B., . . . Leifert, C. (2014). Higher antioxidant and lower cadmium concentrations and lower incidence of pesticide residues in organically grown crops: a systematic literature review and meta-analyses. Br J Nutr, 112(5), 794-811. doi: 10.1017/S0007114514001366

 

 Printversie Biologische voeding gezonder

off

Vitamine E voorkomt spierafbraak

donderdag, september 18, 2014 @ 05:09 PM

Vitamin-e-capsulesSarcopenie is de medische term voor het geleidelijke verlies van spiermassa en spierkracht naarmate men ouder wordt. Het is geen esthetisch probleem, maar een ernstig gezondheidsprobleem. Oude mensen met sarcopenie hebben soms nog zo weinig spierkracht dat ze hulpbehoevend, afhankelijk en heel kwetsbaar worden.

 

De belangrijkste reden dat men spieren verliest, is omdat ze niet gebruikt worden. Mensen die het grootste deel van hun leven niet of weinig bewegen, verliezen hun spieren sneller dan mensen die heel hun leven actief zijn. Maar er zijn nog andere factoren die ervoor zorgen dat men tijdens het ouder worden spiermassa en spierkracht verliest: hormonale veranderingen (vb. minder testosteron, minder groeihormoon), chronische ziekten, vrije radicalenschade, ontsteking, beschadigde zenuwen, te weinig eten, niet genoeg proteïnen eten en een gebrek aan bepaalde nutriënten, zoals vitamine D en E.

 

Vitamine E is een veelbelovende stof om spierverlies te voorkomen en te behandelen. In verschillende studies wordt aangetoond dat vitamine E niet alleen spierafbraak voorkomt, maar ook spieren helpt herstellen. Mensen met lage vitamine E waarden in hun bloed hebben een hoger risico op spierafbraak.

 

Vitamine E is een antioxidant. Ze beschermt de celmembranen tegen beschadiging door vrije radicalen. De celmembraan is het dunne vliesje rond elke cel, dat de cel afscheidt van haar omgeving. De celmembraan wordt beschouwd als ‘de hersenen van de cel’. Ze geeft onder invloed van de omgeving signalen door naar de celkern voor de aanmaak van bepaalde genen en ze bepaalt welke stoffen in en uit de cel getransporteerd worden, zodat de cel zich voortdurend kan aanpassen aan de omgeving. De celmembraan bestaat voornamelijk uit vetten. Vetten zijn heel gevoelig voor beschadiging door vrije radicalen. Wanneer de celmembraan beschadigd is, verliest de cel haar functies en sterft ze af. Vitamine E beschermt en repareert alle celmembranen, ook die van spiercellen, en voorkomt op die manier spierafbraak.

 

Vitamine E heeft ook een hormonale werking. Ze is betrokken bij de aanmaak van de geslachtshormonen. Een gebrek aan vitamine E verlaagt de aanmaak van testosteron, oestrogeen en progesteron. Suppletie met hoge doses vitamine E verhoogt de aanmaak van geslachtshormonen (indien nodig) en heeft een gelijkaardige werking als suppletie met testosteron, oestrogeen en/of progesteron (maar dan zonder de bijwerkingen).

 

Vitamine E is een natuurlijke ontstekingsremmer, ze beschermt zenuwcellen tegen schade en is betrokken bij de overdracht van boodschappen tussen zenuwcellen onderling en tussen zenuwcellen en spiercellen. Zonder zenuwimpulsen kunnen spieren niet samentrekken.

 

Al deze mechanismen verklaren waarom vitamine E spierafbraak voorkomt.

 

Preventief wordt 200 tot 400 IE vitamine E aangeraden. Therapeutisch wordt tot 1.200 IE gebruikt.
Neem vitamine E in de vorm van een natuurlijk vitamine E complex: gemengde tocoferolen en tocotriënolen, niet alleen alfa-tocoferol. Let erop dat de tocoferolen in hun natuurlijke vorm voorkomen, de d-vorm; niet de synthetische d,l-vorm.
Wanneer je hoge doses vitamine E neemt, neem je best ook extra vitamine C (en eventueel coënzym Q10). Deze zijn nodig om vitamine E te regenereren.
Vitamine E is een natuurlijke bloedverdunner. Raadpleeg eerst een arts als je bloedstollingsproblemen hebt of bloedverdunners neemt en vitamine E wil nemen.
In de voeding zit vitamine E vooral in plantaardige olie, noten en zaden.

 

Khor SC, Abdul Karim N, Wan Ngah WZ, et al. Vitamin E in Sarcopenia: Current Evidences on Its Role in Prevention and Treatment. Oxid Med Cell Longev. 2014;2014:914853.

 

 Printversie Vitamine E voorkomt spierafbraak

off

Kennis over Gezondheid & Voedinglezing wouter de jong 21 oktober flyer 1

Lezing door Wouter de Jong


21 Oktober 19:15 uur

Kloveniersdoelen
Achter de Houttuinen 30
Middelburg


Kaarten

Entree kaarten zijn te koop voor € 7.50
via www.drukkerijmiddelburg.nl/tickets
of in de filialen van de Rode Pilaren en
de Drvkkery, Markt 51 te Middelburg.

 

off