Archive for oktober, 2014

Groenten en fruitMensen die zo lang mogelijk willen leven zouden elke dag ongeveer een halve kilo groenten en fruit moeten eten. Dat concluderen Chinese en Amerikaanse voedingswetenschappers in de British Medical Journal. De onderzoekers veegden de gegevens uit 16 grote epidemiologische studies bijelkaar en analyseerden ze opnieuw. Ze hadden de beschikking over de gegevens van 833234 mensen.

Lees verder…

 

 

off

Ubiquinol CoQ10 bij topsport

woensdag, oktober 22, 2014 @ 04:10 PM

UbiquinolVoedingssuppletie met co-enzym Q10 kan een positief effect hebben op de sportprestatie, mits het supplement effectief genoeg is om de plasmaspiegel van CoQ10 tot boven de 3,3 μg/ml te doen stijgen.

Voedingssupplementen met CoQ10 bevatten in de meeste gevallen ubiquinon, de geoxideerde vorm van CoQ10. Sinds enige tijd kunnen we ook beschikken over CoQ10 in de vorm van ubiquinol, de gereduceerde vorm.

Aangetoond is dat voedingssuppletie met ubiquinol de plasmaspiegels 6 tot 10 maal sterker doet toenemen dan na inname van ubiquinon. Met 300 mg ubiquinol kunnen plasmaspiegels van 6-8 μg/ml bereikt worden [1].

 

STUDIE OLYMPISCHE ATLETEN

In een Duitse studie kregen deelnemers aan de Olympische Spelen (2012) tijdens hun voorbereidende trainingsperiode 300 mg ubiquinol per dag om het effect te bekijken op de piekprestatie. Aan deze studie deden 100 Duitse topatleten mee uit verschillende sportdisciplines. De gemiddelde leeftijd was 19 jaar. De deelnemers kregen zes weken lang 300 mg ubiquinol per dag of placebo.

De fysieke fitheid werd gemeten met de performance output, uitgedrukt in Watt/kg lichaamsgewicht (W/kg bw). Hiertoe werden de deelnemers aan het begin van de studie en na 3 en 6 weken, onderworpen aan een piekprestatietest op een fiets-ergometer.

Zowel in de ubiquinol- als in de placebogroep steeg de maximale fysieke prestatie, zoals ook de verwachting was van de individuele trainingsprogramma’s. Suppletie met CoQ10 gaf een additief effect bovenop de training.

In de placebogroep was de fysieke fitheid gestegen met 8,5% en in de CoQ10-groep met 11,0%. Het verschil tussen beide groepen was statistisch significant. Ondanks dat de poef werd uitgevoerd bij jonge, optimaal getrainde topatleten in topconditie kon de piekprestatie nog verder verbeteren na suppletie met ubiquinol (300 mg/d) [1].

De onderzoekers verwachten dat het effect bij oudere atleten en recreatieve sporters nog groter zou zijn.

 

Topsport verhoogt de behoefte aan co-enzym Q10 die vaak niet gedekt wordt door de lichaamseigen aanmaak.

Getrainde top- of duursporters hebben vaak lagere CoQ10-bloedspiegels dan ongetrainde mensen, terwijl suboptimale bloedspiegels van CoQ10 de sportprestatie kan beperken.

Factoren die mee kunnen spelen als oorzaak van een tekort aan CoQ10 bij atleten zijn [1]:

• een verhoogd verbruik door langdurige, zware training

• een vegetarisch dieet

• beperkte biosynthese door tekorten aan selenium, vitamine B6, magnesium en andere nutriënten

• inname van hoge doses van vitamine E, hetgeen de opname van CoQ10 uit voeding kan verlagen

 

DOPINGVRIJ

Ubiquinol is door de World Anti-Doping Agency (WADA) aangemerkt als niet-doping geduide stof.

 

Bron: Alf D, Schmidt ME, Siebrecht SC. Ubiquinol supplementation enhances peak power production in trained athletes: a double-blind, placebo controlled study. J Int Soc Sports Nutr.  2013 Apr 29;10:24.

 

Printversie Ubiquinol CoQ10 bij topsport

off

De natuur biedt de beste geneesmiddelen

zondag, oktober 19, 2014 @ 02:10 PM

FytonutrientenFytochemicaliën, stoffen die alleen in plantaardig voedsel zitten, krijgen de laatste jaren heel veel aandacht als natuurlijke, niet-schadelijke ‘chemotherapie’. Stoffen waarvan men weet dat ze een antikankerwerking hebben, worden uit groenten, fruit, planten, kruiden en specerijen geïsoleerd en in hoge doses gebruikt als medicijn. Toch zijn de resultaten vaak teleurstellend.

 

Een goed voorbeeld is gember. Gember wordt in de volksgeneeskunde al eeuwen gebruikt omwille van de geneeskrachtige eigenschappen. Wetenschappers ontdekten dat gember ook een antikankerwerking heeft en gingen op zoek naar de stoffen die daar verantwoordelijk voor waren. Er werden een aantal componenten in gember gevonden die de groei van kankercellen remmen en die kankercellen aanzetten tot zelfvernietiging: 6-gingerol, 8-gingerol, 10-gingerol en 6-shogaol. Deze werden beschouwd als veelbelovende natuurlijke kankermedicijnen.

 

Maar de natuur weet het nog altijd beter… Een extract van gember, waar alle bioactieve stoffen in de juiste verhouding in zitten, heeft een veel sterkere werking dan één component afzonderlijk. Al die stoffen hebben namelijk allemaal een iets ander effect op kankercellen en een combinatie heeft daarom een veel bredere werking.

 

Een ander voorbeeld is groene thee. Epigallocatechinegallaat (EGCG), de belangrijkste bioactieve component van groene thee, wordt als een krachtige antikankerstof beschouwd, en dat is ze ook. Maar uit onderzoek blijkt dat EGCG met minstens vier andere groene thee componenten moet gecombineerd worden om in vivo (in het menselijk lichaam, niet in een proefbuis) een maximaal antikankereffect te hebben.

 

Je kan de natuur niet nabootsen. Voedingssupplementen kunnen een waardevolle aanvulling zijn, maar ze kunnen groenten, fruit, noten, zaden, pitten, kruiden en specerijen niet volledig vervangen. Voeding is een combinatie van heel veel verschillende stoffen, waarvan sommige slechts in minieme hoeveelheden aanwezig zijn en waarvan een groot deel nog niet eens gekend zijn.

 

Als je niet voldoende groenten, fruit en ander plantaardig voedsel eet, kan je volledige extracten van groenten en fruit gebruiken om jezelf te beschermen tegen kanker en andere ziekten.

 

Voedingsmiddelen waarvan bekend is dat het gunstig is om kanker te bestrijden

Zuiver bronwater, fruit, bessen, aardbeien, frambozen, druiven, kersen, grapefruit, citroen, granaatappel, groenten, broccoli, boerenkool, paddenstoelen, uien, knoflook, sojabonen, kruiden, peterselie, basilicum, tijm, specerijen, kurkuma, gember, muskaatnoot, peper, kokosolie, vlaszaad(olie), olijfolie, noten, zaden, algen, chlorella, spirulina, groene thee, rode wijn, cacao, enz.

 

Bron: Brahmbhatt M, Gundala SR, Asif G, et al. Ginger phytochemicals exhibit synergy to inhibit prostate cancer cell proliferation. Nutr Cancer. 2013;65(2):263-72.

 

 Printversie De natuur biedt de beste geneesmiddelen

off

Groente fruitIn het artikel ‘Betere weerstand uit een potje?’ in de consumentengids van oktober bericht de Consumentenbond onvolledig, door te schrijven dat tekorten aan vitaminen en mineralen bij de meeste mensen zeldzaam zijn. Zij gaat voorbij aan de praktijk zoals blijkt uit voedselconsumptiepeilingen.

 

De Nederlandse Voedselconsumptiepeilingen laten namelijk zien dat een zeer grote groep mensen de aanbeveling niet haalt van 2 ons groenten, 2 stuks fruit en 2 keer per week vis. Slechts 1% tot 14% van de bevolking haalt de aanbeveling voor groente (afhankelijk van de leeftijdsgroep) [1]. En maar 3% tot 26% van de bevolking haalt de aanbeveling voor fruit [1]. Onduidelijk is of dit feit op zich leidt tot gezondheidsnadelen. Wel is duidelijk dat de voeding van een deel van de bevolking minder vitamine A, B1, C en E en magnesium, kalium en zink bevat dan wordt aan bevolen door de Gezondheidsraad of andere autoriteiten [1].

 

De Consumentenbond schrijft dat tekorten bij de meeste mensen zeldzaam zijn. Ze geven wel aan dat bepaalde doelgroepen extra vitamine D en foliumzuur kunnen gebruiken, maar gaan voorbij aan de andere vastgestelde tekorten in de voeding van veel mensen, ten opzichte van de aanbevelingen. Ze houdt geen rekening met de uitkomsten van de voedselconsumptiepeiling over wat mensen daadwerkelijk binnenkrijgen.

 

Natuurlijk is een beter voedingspatroon een eerste aangewezen verbeterpunt. Wanneer mensen de aanbeveling niet halen kan een voedingssupplement wel degelijk een waardevolle aanvulling zijn.

 

Door tekorten in de voeding te negeren informeert de Consumentenbond onvolledig. En dat terwijl goede voeding aangevuld met de juiste voedingssupplementen juist gezondheidswinst en kostenbesparingen in de gezondheidszorg [2] kunnen op leveren.

 

[1] van Rossum CTM, Fransen HP, et al (2011); Dutch National Food Consumption Survey 2007 – 2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years

[2] Highlight NPN symposium ‘Voedingstekort versus begrotingstekort 2013

 

Bron: http://www.npninfo.nl/library/documents/persberichten%202014/NPN_Persbericht_consumentenbond_voorbij_aan_vcp.pdf

 

Printversie Consumentenbond gaat voorbij aan voedselconsumptiemetingen RIVM

off

Neem vitamine D bij de grootste maaltijd

dinsdag, oktober 14, 2014 @ 03:10 PM

Vitamine DWanneer je vitamine D-supplementen inneemt, neem ze dan tijdens de grootste maaltijd die je tijdens een dag eet. Door vitamine D op het juiste moment te nemen, kan je de concentraties van vitamine D in het bloed verhogen met 56%.

Onderzoekers van de Cleveland Clinic Foundation kwamen tot dat resultaat door 17 personen dosissen van 1000 à 50.000 eenheden vitamine D te geven.

 

De laatste jaren duiken vele studies op die aantonen dat grote groepen van de bevolking aan vitamine D-tekorten leiden en dat supplementen van 400 à 800 eenheden niet genoeg zijn om deze tekorten op te vangen. Bij bejaarden in een rusthuis zijn supplementen van minstens 2000 eenheden nodig om het vitamine D-gehalte in het bloed te normaliseren. Enkel diegenen die dagelijks in contact komen met de zon (behalve in de winter), maken nog voldoende vitamine D aan.

 

Bron: http://www.abcgezondheid.nl/nl/news/neem_vitamine_d_bij_de_grootste_maaltijd/

 

Printversie Neem vitamine D bij de grootste maaltijd

off

Betere mentale functie met visvetzuren

maandag, oktober 13, 2014 @ 01:10 PM

Omega-3De mentale functies van kinderen verbeteren door suppletie met omega 3-visvetzuren.

 

Aan de Mexicaanse studie namen 59 kinderen deel die enigszins ondervoed waren. De kinderen waren in de leeftijd van acht tot twaalf jaar. Ze werden in een suppletie- en placebogroep verdeeld. De kinderen in de suppletiegroep kregen dagelijkse 180 mg DHA en 270 mg EPA. De andere kinderen kregen iedere dag een placebo.

 

Na drie maanden presteerde meer dan de helft van de kinderen in de suppletiegroep significant beter op elf van de achttien onderzochte mentale functies. Bij meer dan 70% van de kinderen in de suppletiegroep werd een significante verbetering gezien van de oog-handcoördinatie, de verwerkingssnelheid, aandacht, waarneming en het uitvoeren van handelingen. Suppletie was niet van invloed op het geheugen.

 

In eerdere studies werden ook al gunstige effecten aangetoond van omega 3-visvetzuursuppletie op de ontwikkeling van peuters en jonge kinderen.

 

Bron: https://www.ortho.nl/orthomoleculaire-bibliotheek/artikel/9239/Betere-mentale-functie-met-visvetzuren

 

 Printversie Betere mentale functie met visvetzuren

off

VoetbalspelersProfessionele voetballers hebben meer energie als ze een uur voor hun wedstrijd of training een paar gram van het aminozuur carnitine innemen. Dat schrijven bewegingswetenschappers van Aksaray University en Gazi University in Turkije in de Journal of Strength and Conditioning Research.

Lees meer…

off