Archive for november, 2014

BCAAKrachtsporters die vlak voor hun training vijf gram BCAA’s slikken hebben de dagen na hun training minder last van spierpijn. Dat maken onderzoekers het Japanse Nagoya Institute of Technology op uit een proef met in totaal 30 mannen en vrouwen van 21-24 jaar oud.

 

Lees meer…

off

Glucosamine voor voetballers

zondag, november 30, 2014 @ 12:11 PM

Voetballer knieVoetballers die glucosamine slikken beschermen hun gewrichten. Japanse onderzoekers gaven 21 studenten, die naast hun studie ook nog vijf dagen per week 2 uur aan voetbaltraining deden, supplementen met glucosamine en zagen dat die kraakbeen beschermden.

 

Lees meer…

off

Chlorella tablettenDuursporters en sprinters kunnen misschien hun vermogen om zuurstof op te nemen verhogen als ze elke dag een paar gram Chlorella innemen. Dat blijkt uit een humane studie die sportwetenschappers van Ryutsu Keizai University in Japan hebben gepubliceerd in Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition.

 

Lees meer…

off

Wouter de Jong bij Mijn Lichaam, Mijn Zorg (SBS6)

woensdag, november 26, 2014 @ 11:11 AM

Wouter de Jong Mijn lichaam Mijn zorgUitzending zondag 7 december 12.30 uur SBS6

Herhaling zaterdag 13 december 14.30 uur SBS6

 

Uitzending gemist? http://ga.kijk.nl/1AKSxpv vanaf 6:37 min.

 

Directe link: https://www.youtube.com/watch?v=MejrCFeBkGY

off

Gezonde bloedvaten met B3

maandag, november 24, 2014 @ 01:11 PM

BloedvatenVitamine B3 (niacine) is een van de beste remedies om hart- en vaatziekten te voorkomen. Al in de jaren vijftig kende men de cholesterolverlagende werking van niacine. Maar het doet veel meer dan dat. Niacine herstelt de soepelheid van de bloedvaten, en doet dat dubbel zo goed als statines!

 

De gezonde staat van bloedvaten hangt sterk af van een dun, eencellig laagje dat het binnenste van de bloedvaten bekleedt. Wanneer daar iets misloopt, bv. ontstekingen die niet willen genezen, dan gaat de wand verdikken en zijn soepelheid verliezen. Niacine staat ook bekend als een antioxidant en verhoogt de ‘goede’ HDL-cholesterol.

 

Let op! Gebruik van vitamine B3 in de vorm van Niacine kan een flush geven.

 

Bron: Sahebkar A. Effect of niacin on endothelial function: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Vasc Med. 2014 Feb;19(1):54-66

 

 

Printversie Gezonde bloedvaten met B3

off

Lees hier mee over NZVT!

De Dopingautoriteit maakt zich zorgen over het toenemende aantal vervuilde voedingssupplementen. Ze bevatten stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid.  

Het Nederlandse antidopingbureau is om die reden een eigen onderzoek begonnen naar de kwaliteit van de grote hoeveelheid supplementen die vrij verkrijgbaar is op de markt.

”Zodra de autoriteit een stof ontdekt die een acuut gezondheidsrisico vormt, gaat er een waarschuwing uit”, zei directeur Herman Ram van de Dopingautoriteit woensdag.

Hij weet dat zestig procent van de Nederlandse topsporters supplementen gebruikt. ”Zij moeten vooral onze lijst van middelen raadplegen die wij al hebben getest en waarvan we zeker weten dat ze veilig zijn. Er is ook nog geen sporter betrapt die supplementen van deze lijst heeft gebruikt.”

App
Ram zegt dat tachtig procent van het spul uit de Verenigde Staten komt. ”Wat we merken is dat deze schimmige markt steeds agressiever wordt en dat vervuiling veelvuldig voorkomt.”

De Dopingautoriteit gaat verder een speciale ‘app’ ontwikkelen die sporters kunnen raadplegen om een aangeboden supplement te controleren. De toepassing zal naar schatting zo’n 3000 stoffen bevatten. ,,Hij is primair bedoeld voor krachtsporters en fitnessers, maar is bruikbaar voor iedere sporter.’’

 

Door: ANP/NU.nl
off

Rhodiola roseaSportievelingen die beter willen presteren tijdens hun hardlooptraining op de zaterdagmiddag hebben aan Rhodiola rosea misschien een goeie. Volgens gezondheidswetenschappers van het Amerikaanse Gettysburg College worden hun tijden na inname van slechts één capsule ietsiepietsie scherper.

Lees meer…

off

Groene theeDagelijkse consumptie van drie kopjes groene thee en vitamine E leidt – in combinatie met een bewegingsprogramma – tot gewichtsreductie en een vermindering van oxidatieve stress bij ouderen.

 

Er namen 22 gezonde ouderen met een gemiddelde leeftijd van 71 jaar en een gemiddelde BMI van 28 kg/m2 deel aan de studie. Ze wandelden op zes dagen van de week gedurende dertig minuten in een matig, intensief tempo. De helft van de deelnemers kreeg gedurende twaalf weken dagelijks drie kopjes groene thee in combinatie met een supplement met 400 IE vitamine E. De andere helft kreeg alleen een placebo.

 

De lichamelijke inspanning leidde bij alle deelnemers tot een significante afname van het lichaamsgewicht en de nuchtere insulinespiegel. De combinatie met groene thee en vitamine E leidde tot een significante verdubbeling van de vitamine E-concentratie in het bloed, een significante afname van de middelomvang bij zowel mannen als vrouwen en een significante afname van de nuchtere glucosespiegel. Suppletie leidde ook tot een significante vermindering van oxidatieve stress, zoals bleek uit een daling van proteïne-carbonylen, terwijl de activiteit van antioxidatieve enzymen (waaronder catalase) significant toenam.

 

Dagelijkse consumptie van groene thee en vitamine E versterkt het gezondheidsbevorderende effect van beweging bij ouderen.

 

Referentie: Narotzki B, Reznick AZ, Navot-Mintzer D, et al. Green tea and vitamin E enhance exercise-induced benefits in body composition, glucose homeostasis, and antioxidant status in elderly men and women. J Am Coll Nutr. 2013;32(1):31-40.

 

Bron: ortho.nl

 

 Printversie Groene thee en vitamine E-suppletie voor ouderen

off

Gezondheidsnieuws radio met Wouter de Jong

vrijdag, november 14, 2014 @ 12:11 PM

Gezondheidsnieuws radio met Wouter de Jong

off

Effecten van oervoeding

woensdag, november 12, 2014 @ 03:11 PM

PaleoOnlangs heeft het Louis Bolk Instituut onderzoek afgerond naar effecten van oervoeding bij mensen met risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Sinds de industriële revolutie zijn de leefomstandigheden van de mens sterk gewijzigd. Onze huidige voeding lijkt helemaal niet meer op datgene wat er in de oertijd gegeten werd. De evolutie van de mens heeft deze veranderingen niet kunnen bijhouden. Men vermoed dat deze verandering van leefstijl en voeding bij veel mensen hebben geleid tot chronische gezondheidsklachten zoals suikerziekte, overgewicht, hart- en vaatziekten en andere welvaartsziekten. Oervoeding of paleolithische voeding, is gebaseerd op mager vlees, vis, groenten en fruit, wortels, eieren en noten. Zuivelproducten, granen, geraffineerde suikers en vetten, snoep, frisdrank en extra toegevoegd zout worden vermeden.

 

Voor het onderzoek naar effecten van oervoeding  werden 34 deelnemers onderzocht met verschillende risicofactoren voor hart- en vaatziekten en/ of suikerziekte. Gedurende het onderzoek kregen zij twee weken lang al hun eten uitgereikt via een cateringservice  i.s.m. chef-kok Erik van Veluwen. Bij de helft van de groep was de voeding gebaseerd op oervoeding (zoals groenten, vlees, vis, eieren, noten en fruit). De andere helft was de controlegroep en kreeg voeding gebaseerd op de richtlijnen van het Voedingscentrum. Op deze manier werd onderzocht of de specifieke samenstelling van oervoeding invloed had op processen die zich bij het metabool syndroom in het lichaam afspelen.

 

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd door het wetenschappelijke tijdschrift Lipids in Health and Disease (oktober 2014). Paleolithische voeding resulteerde in een lagere systolische bloeddruk (‐9.1mmHg, p=0.015), een lagere diastolische bloeddruk  (‐5.2mmHg, p=0.038), een lager totaal cholesterol (‐0.52mmol/l, p=0.037), lagere triglyceriden  (‐0.89mmol/l, p=0,001) en een hoger HDL‐cholesterol (+0,15 mmol/l, p=0.013), vergeleken met de controlegroep. Onderzoekers concluderen dat het consumeren van paleolithische voeding gedurende twee weken een aantal cardiovasculaire risicofactoren kan verbeteren bij mensen met kenmerken van het metabool syndroom.Bij dit onderzoek heeft het Louis Bolk Instituut samengewerkt met de Universiteit van Groningen, Wageningen UR, de Universiteit van Gerona (Spanje) en Scriptum. Daarnaast zijn er een boek en een film verschenen van het Innovatie Netwerk die ingaan op dit onderzoek.

 

Samenvatting: http://www.louisbolk.org/downloads/2926.pdf

 

 

Bron:
Boers, I., F. Muskiet, E. Berkelaar, E. Schut, R. Penders, K. Hoenderdos, H. Wichers, M.C. Jong. 2014. Nederlandstalige samenvatting van het wetenschappelijke artikel ‘Favourable effects of consuming a Palaeolithic-type diet on characteristics of the metabolic syndrome. A randomized controlled pilot-study’. Lipids in Health and Disease.

 

 

Printversie Effecten van oervoeding

off