Archive for december, 2014

DuursportUien, soja, peulvruchten en pistachionootjes zijn gezond, maar duursporters kunnen ze de laatste week voor een wedstrijd beter mijden. Dat vermoedt de bewegingswetenschapper David Nieman van Appalachian State University. Die voedingsmiddelen bevatten veel van de oligosacharide raffinose [structuurformule hieronder], en in een experiment op 20 ervaren wielrenners liet Nieman zien dat raffinose duurprestaties vermindert.

 

Lees meer…

off

BosbessenVolgens een recente studie aan de Universiteit van Oost-Finland vermindert het eten van blauwe bosbessen de schadelijke effecten van een vetrijk dieet. Voor het eerst werden de gunstige effecten van bosbessen aangetoond op zowel de bloeddruk als op van voeding afgeleide ontstekingsreacties.

 

Lagegraadsontsteking en verhoogde bloeddruk wordt vaak in verband gebracht met obesitas gerelateerde aandoeningen. Het onderzoek richtte zich op de gezondheidseffecten van bosbessen op muizen die gedurende drie maanden werden gevoed met een vetrijk dieet. Bij sommige muizen werden 5% of 10% gevriesdroogde bosbessen toegevoegd aan hun voeding. De onderzoekers onderzochten de effecten van de voeding door te kijken naar de ontstoken cellen en de cytokine niveaus, de systolische bloeddruk, de glucose tolerantie, de insuline gevoeligheid en de gewichtstoename.

 

Muizen op een vetrijke dieet vertoonden een aanzienlijke gewichtstoename en nadelige veranderingen in glucose en lipidemetabolisme, ontstekingsfactoren en bloeddruk. Bosbessen verminderden de pro-inflammatoire effecten van het vetrijk dieet, aangegeven door een veranderd cytokine profiel en een verminderde relatieve prevalentie van ontstekingsondersteunende T-cellen. Bosbessen voorkwamen ook verhoogde bloeddruk veroorzaakt door het vetrijk dieet.

 

Bosbessen vormen een integraal onderdeel van het Scandinavische dieet en ze kunnen beter ook elders in de wereld worden gebruikt. Bosbessen zijn geassocieerd met verschillende gezondheidsbevorderende effecten en hun gebruik getuigt van traditionele wijsheid. De gezondheidsvoordelen van bosbessen komen voort van de polyfenolen, anthocyaninen in het bijzonder, waarvan het niveau in bosbessen beduidend hoger ligt dan in commercieel gekweekte bosbessen.

 

bron: http://dx.plos.org/10.1371/journal.pone.0114790

 

 

 Printversie Wilde bosbessen (blauwe bosbessen) kunnen helpen bij het aanpakken van de negatieve effecten van een vetrijk dieet

off

Vervuilende supplementen in Nederland

maandag, december 22, 2014 @ 05:12 PM

NZVTSchokkende resultaten! Let bij aanschaf als (top)sporter op het NZVT logo.

off

Beta-alanine maakt intervaltraining effectiever

maandag, december 22, 2014 @ 02:12 PM

Beta alanineEen beetje voetbal-, rugby- of hockeytrainer martelt zijn schapen met intervaltraining. Terecht, want intervaltraining maakt sporters sneller en wendbaarder. Slikken die sporters daarbij ook nog beta-alanine, dan neemt het effect van intervaltraining toe. Dat schrijven sportwetenschappers van de University of Oklahoma in de Journal of the International Society of Sports Nutrition.

 

Lees meer…

off

MultivitaminenIn een recent artikel in de Journal of Dietary Supplements wordt gesteld dat dagelijks gebruik van supplementen de zorgkosten drastisch kan verlagen. Het artikel behandelt coronaire hartziekten in de VS en is gebaseerd op klinisch en financieel onderzoek.

 

Supplementen kunnen helpen bij de preventie van coronaire hartziekten. Dit zijn hartklachten veroorzaakt door vernauwing in de kransslagaders (atherosclerose). Van omega-3 is het bekend dat het gunstig werkt op de kwaliteit van hart en bloedvaten.

 

De onderzoekers becijferen dat dagelijkse inname van omega-3 de amerikaanse economie op jaarbasis ongeveer 2 miljard dollar zou kunnen besparen. Wanneer hier de kosten van omega-3 supplementen vanaf worden getrokken, gaat het nog steeds om een potentiële besparing van ongeveer 4 miljard dollar tussen 2014 en 2020.

 

Ook suppletie van foliumzuur, B6 en B12 kan in relatie tot coronaire hartziekten gemiddeld anderhalf miljard dollar per jaar aan zorgkosten schelen. Dit zou tussen 2014 en 2020 een totale netto besparing kunnen opleveren van ongeveer 5 miljard dollar.

 

Het onderzoek is gedaan in de VS en betreft alleen coronaire hartziekten. Het is echter eenvoudig om de resultaten te generaliseren naar Nederland/Duitsland/Engeland, alsmede naar een hele reeks andere aandoeningen. De totale potentiële besparingen liggen dus nog vele malen hoger.

 

Een goed voorbeeld is vitamine D. Gebruik van vitamine D door ouderen vermindert het aantal valfracturen. Dit blijkt onder andere uit onderzoek in Nieuw-Zeeland uit 2010-2012. Door gebruik van vitamine D te stimuleren meldden zich maar liefst 32 procent minder ouderen met valfracturen bij het ziekenhuis. Het leverde de zorg een kostenbesparing van 334.000 euro op.

 

Bronnen:
1. Shanahan CJ, de Lorimier R.J, From Science to Finance-A Tool for Deriving Economic Implications from the Results of Dietary Supplement Clinical Studies. Diet Suppl. 2014 Aug 28.

2. Live News. Vitamin D project helps prevent falls and saves health costs.

 

 Printversie Gebruik voedingssupplementen kan zorgkosten besparen

off

Wouter de Jong op TV (SBS6)

maandag, december 8, 2014 @ 03:12 PM

Wouter de Jong bij SBS6Uitzending zondag 7 december 12.30 uur SBS6

 

Herhaling zaterdag 13 december 14.30 uur SBS6

 

Uitzending gemist? http://ga.kijk.nl/1AKSxpv vanaf 6:37 min.

 

Directe link: https://www.youtube.com/watch?v=MejrCFeBkGY

off

Afvallen met weiproteïne

maandag, december 1, 2014 @ 03:12 PM

Whey eiwitSuppletie met een weiproteïnepreparaat helpt bij afvallen, al dan niet in combinatie met een trainingsprogramma.

 

In een meta-analyse werden de resultaten van veertien studies met in totaal 626 proefpersonen geanalyseerd. Met suppletie van weiproteïne-poeder nam het lichaamsgewicht met gemiddeld 4,2 kg significant af. Het lichaamsvet nam eveneens significant af met gemiddeld 3,7 kg ten opzichte van vóór suppletie. In combinatie met een trainingsprogramma leidde suppletie tevens tot een significante toename van de vetvrije massa (spiermassa) met gemiddeld 2,2 kg.

 

Het voordeel van weiproteïne is dat het de opbouw van spiermassa stimuleert. Dit is waarschijnlijk een gevolg van de hoge concentratie van het aminozuur leucine in het weipoeder.

 

Miller PE, Alexander DD, Perez V. et al. Effects of whey protein and resistance exercise on body composition: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Am Coll Nutr. 2014;33(2):163-75.

 

Bron: ortho.nl

 

 Printversie Afvallen met weiproteïne

off

Beter presteren met ijzersuppletie

maandag, december 1, 2014 @ 03:12 PM

IJzerVrouwen die ijzer gesuppleerd krijgen leveren betere fysieke prestaties. Dit blijkt uit een meta-analyse.

 

In medische databanken werd gezocht naar studies waarbij het effect van ijzersuppletie op de sportprestatie werd onderzocht. Uiteindelijk werden 22 studies geselecteerd.

 

Dagelijkse suppletie met ijzer leidde tot een significante toename van de maximale sportprestatie. Dit bleek uit het feit dat onder invloed van suppletie de maximale zuurstofopname (VO2 max) significant toenam. Ook leidde suppletie tot een significante verbetering van submaximale inspanningen en tot een lagere hartslag tijdens de sportprestatie.

 

Vrouwen in de vruchtbare leeftijd hebben een verhoogde kans op een ijzertekort door bloedverlies tijdens de menstruatie. Daarnaast hebben vrouwelijke atleten nog eens een extra risico van ijzertekort doordat hun voeding vaak onvoldoende voorziet in de ijzerbehoefte, ze eerder kans hebben op inwendige bloedingen en de ijzeropname vaak niet optimaal is.

 

Pasricha SR, Low M, Thompson J, et a. Iron supplementation benefits physical performance in women of reproductive age: a systematic review and meta-analysis. J Nutr. 2014 Jun;144(6):906-14.

 

Bron: ortho.nl

 

 

 Printversie Beter presteren met ijzersuppletie

off