Archive for januari, 2015

Wouter de Jong bij RTL4

woensdag, januari 28, 2015 @ 10:01 AM

Healthtip van WouterElke zaterdag en zondag van 12.00 – 12.30 uur ben ik te zien met een gezondheidstip bij Body, Mind & Care (RTL4).

off

Kokoswater, de sportdrank van moeder natuur!

zondag, januari 25, 2015 @ 05:01 PM

KokoswaterKokoswater bevat weinig calorieën, maar heeft wel een hoge voedingswaarde!
Het kokoswater bevat nagenoeg geen vet en is licht verteerbaar. Verder is het uitstekend te gebruiken als basis voor gezonde smoothies en shakes. Kokoswater bevat het aminozuur arginine dat de gevoeligheid voor insuline verhoogt. De natuurlijke suiker wordt zo beter opgenomen in onze cellen en gebruikt voor energie. De stabiliserende werking op de bloedsuikerspiegel zal een dankbare bijwerking geven voor iedereen die actief in de weer is. Kokoswater heeft tevens een bloeddrukverlagende werking [1] en is een verassend gezonde aanvulling op het voedingspatroon.
Zo is kokoswater een isotone drank, wat het zeer geschikt maakt voor sporten en inspanningen. Isotoon wil zeggen dat de mineraaldichtheid gelijk is aan die van ons lichaam, zodat het niet in de maag klotst. Door de aanwezigheid van elektrolyten – een bepaalde klasse mineralen die een elektrische lading bevatten – volgt spoedig hydratatie na een training [2]. Het lichaam is afhankelijk van een juiste elektrolytenbalans om de vochtbalans te handhaven. Het rijke aandeel aan kalium en B- vitaminen zorgen voor een goede energiehuishouding en een sneller herstel na het sporten [3].

 

Bronnen:
1. Alleyne T, Roache S, Thomas C, et al. The control of hypertension by use of coconut water and mauby: two tropical food drinks. West Indian Med J. 2005 Jan;54(1):3-8.
2. Saat M, Singh R, Sirisinghe RG, et al. Rehydration after exercise with fresh young coconut water, carbohydrate-electrolyte beverage and plain water. J Physiol Anthropol Appl Human Sci. 2002 Mar;21(2):93-104.
3. Ismail I, Singh R, Sirisinghe RG. Rehydration with sodium-enriched coconut water after exercise-induced dehydration. Southeast Asian J Trop Med Public Health. 2007 Jul;38(4):769-85.

 

 Printversie Kokoswater, de sportdrank van moeder natuur!

off

Siberische ginsengOnderzoekers van Fu Jen Catholic University in de Taiwanese hoofdstad Taipei hebben een primeur. Ze waren de eerste wetenschappers die de positieve effecten van Eleutherococcus senticosus of Siberische ginseng aantoonden op duursporters in een studie die helemaal in orde is. Hun onderzoek verscheen in de Chinese Journal of Physiology.

 

Lees meer…

off

Fit of niet, cafeïne werkt

zondag, januari 18, 2015 @ 03:01 PM

KoffieOok als je fitter bent dan gewone stervelingen verbetert cafeïne je duurprestaties. Bewegingswetenschappers van California State University in San Marcos ontdekten dat cafeïne een stimulerende werking heeft op mensen met alle graden van fitheid.

 

Cafeïne is één van de best onderzochte supplementen. In studies verhoogt de verbinding je vetverbranding, sprint- en duurvermogen – en misschien ook je kracht. Toch heeft cafeïne een slecht imago. Zeker de betere sporters halen er hun neus voor op. Een middel dat zo gewoontjes is kan gewoon niet werken, denken ze. Volgens de humane studie die de Californische onderzoekers in 2011 publiceerden in de Journal of Caffeine Research zitten ze er faliekant naast.

 

Lees meer…

off

TV opnamen Body, Mind & Care (RTL4)

maandag, januari 12, 2015 @ 06:01 PM

Vanaf 25 januari geef ik wekelijks een gezonde tip!

Body, Mind & CareWouter trampolineWouter opdrukken

off

KrachttainingMannen die aan krachttraining houden op de langere termijn makkelijker hun vetpercentage laag dan mannen die aan hardlopen, fietsen of een andere aerobe bewegingsvorm doen. Dat concluderen epidemiologen van de universiteit van Harvard die 10.500 mannen 12 jaar achtereen hebben gevolgd.

 

Lees meer…

off

GewrichtSporters die last hebben van hun gewrichten als ze staan, lopen of dingen optillen hebben baat bij suppletie met collageenhydrolysaat. Ze moeten dan wel een forse dosis gebruiken, en dat ook nog eens een half jaar, aldus sportwetenschappers van Pennsylvania State University.

 

Lees meer…

off

Wouter de Jong bij Body, Mind & Care RTL4

woensdag, januari 7, 2015 @ 02:01 PM

Wouter de Jong Body, Mind & Care RTL4Vanaf 25 januari geeft Wouter de Jong elke week tips bij “Body, Mind & Care” op RTL4.
http://www.bodymindcare.tv/

off

KoemelkSteeds meer artsen en voedingsdeskundigen waarschuwen voor de nadelige effecten van koemelk. De twee bekendste daarvan zijn koemelkallergie en lactose-intolerantie.

 

Lactose-intolerantie is een (totaal of gedeeltelijk) gebrek aan lactase, het enzym dat lactose (melksuiker) afbreekt tot enkelvoudige suikers (galactose en glucose) die door de darm kunnen worden opgenomen in het bloed. Mensen met een gebrek aan dit enzym verdragen geen koemelk. Lactose wordt bij hen niet afgebroken maar door bacteriën omgezet in gas en melkzuur. Dit zorgt voor maagdarmklachten, zoals winderigheid, diarree, buikpijn, overgeven, enz.

 

Koemelkallergie is een allergische reactie op één of meer proteïnen (eiwitten) in melk, meestal het eiwit caseïne. Dat kan uiteenlopende symptomen veroorzaken: maagdarmklachten, luchtwegaandoeningen, huidklachten, pijn en ontstekingsreacties, psychische symptomen, neurologische aandoeningen en zelfs anafylaxie (levensbedreigende, acute allergische reactie).

 

Maar melk is ook los van deze twee erkende ziektebeelden niet echt een geschikt voedingsmiddel voor de mens.

 

Mogelijke gevolgen van (te veel) koemelk:

  • verhoogde slijmaanmaak (darmen, luchtwegen)
  • verminderde immuniteit
  • gezwollen keel- en neusamandelen
  • maagdarmklachten
  • terugkerende infecties
  • allergie, eczeem, astma
  • auto-immuniteit (reumatoïde artritis, diabetes type 1 en andere auto-immuunziekten)
  • neurologische aandoeningen, psychische ziektebeelden en gedragsstoornissen
  • nierstenen
  • osteoporose
  • verminderde opname van mineralen en vitamine B12
  • verhoogde aanmaak van insuline en insulineachtige groeifactor (IGF-1) met op lange termijn een verhoogd risico op kanker

 

Toch blijven reclameslogans als Melk is goed voor elk, Melk en je kan tegen een stootje en Drink nu melk voor later melk en zuivelproducten promoten. Het belangrijkste argument is dat melk rijk is aan calcium, het mineraal dat we nodig hebben voor sterke botten. Calcium uit melk wordt echter niet goed opgenomen. Te veel melk heeft bovendien een verzurend effect, waardoor mineralen zoals calcium uit de botten gehaald worden. Veel koemelk drinken of zuivelproducten eten kan osteoporose juist in de hand werken.

 

De meeste mensen krijgen klachten door het eten van melkproducten. Het schrappen van koemelk zal altijd een gunstig effect hebben op je gezondheid, ook wanneer je geen aangetoonde lactose-intolerantie of koemelkallergie hebt.

 

Je kan koemelk vervangen door plantaardige melk: amandelmelk, rijstmelk, sojamelk, quinoamelk, kastanjemelk, hazelnootmelk, havermelk en kokosmelk.

 

Bron: PlaceboNocebo

 

 Printversie Koemelkallergie, lactose-intolerantie & andere nadelige effecten van koemelk

off

MagnesiumEen bescheiden gedoseerd magnesiumsupplement vermindert de negatieve effecten van slaaptekort op het prestatievermogen. Dat blijkt uit een humane studie die in 1998 verscheen in Japanese Circulation Journal.

 

Lees meer…

off