Archive for februari, 2015

Vitamine K2 verbetert flexibiliteit bloedvaten

maandag, februari 23, 2015 @ 04:02 PM

Vitamine K2Studieresultaten van Nederlands onderzoek worden gepubliceerd in het vooraanstaande tijdschrift Thrombosis and Haemostasis.

 

MAASTRICHT: Op 19 februari is een belangrijke studie verschenen in de online-versie van het wetenschappelijke tijdschrift Thrombosis and Haemostasis. Dit onderzoek is de eerste in zijn soort, waarin het lange-termijn effect werd bekeken van vitamine K2 (menaquinone-7) op de gezondheid van de bloedvaten.

 

Deze Nederlandse studie is uitgevoerd aan de Universiteit van Maastricht en bevestigt een verband dat eerder al uit twee grote Nederlandse bevolkingsstudies (waarbij ruim 20.000 mensen betrokken waren) naar voren kwam, namelijk een lager risico op kalkafzetting in de aderen bij een hogere consumptie van vitamine K2 uit de voeding.

 

De nieuw gepubliceerde studie werd uitgevoerd onder 244 gezonde, postmenopauzale vrouwen tussen de 55 en 65 jaar. Dit onderzoek laat zien dat aanvulling van de voeding met vitamine K2 resulteert in vermindering van de vaatstijfheid.

 

Vaatstijfheid neemt toe met het ouder worden en is een onafhankelijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Vaatstijfheid door kalkafzetting in de vaatwand veroorzaakt namelijk ongunstige structurele en functionele veranderingen van de vaatwand.

 

Bijzonder aan deze studie is dat er gebruik is gemaakt van een vitamine K-dosis die binnen het voedingsbereik valt. De ene helft van de studiegroep kreeg drie jaar lang 180 microgram (mcg) natuurlijke vitamine K2 per dag, in de vorm van menaquinon-7 (MK-7), en de andere helft kreeg een placebo.

 

In de nieuwe Maastrichtse studie werd de vaatstijfheid gemeten met twee verschillende methodes: echotracking (ultrasound techniek) en pulse wave velocity (PWV).

 

Na drie jaar was de vaatstijfheid in de vitamine K2-groep niet alleen verminderd, maar was de flexibiliteit van de vaatwand zelfs verbeterd. Het effect was het grootst bij vrouwen die aan het begin van de studie een hogere mate van vaatstijfheid hadden. In de placebogroep nam de vaatstijfheid iets toe.

 

De resultaten bevestigen dat MenaQ7 vitamine K2 niet alleen de leeftijdsgebonden vaatstijfheid remde, maar ook een opmerkelijke verbetering liet zien van de vasculaire elasticiteit.

 

Vitamine K2 zorgt er voor dat calcium in de botten blijft en niet in de vaatwand gaat zitten. Kalkafzetting in de bloedvaten heeft een negatieve invloed op iemands levensverwachting. Dit kan tien jaar toevoegen aan iemands biologische leeftijd, afhankelijk van de mate van verkalking.

 

Verder had aanvulling met vitamine K2 een gunstig effect op de bloedspiegels van een eiwit dat een zeer belangrijke rol speelt in het tegengaan van aderverkalking.

 

Dit eiwit, het matrix-Gla-proteïne (MGP), heeft deze remmende werking op kalkafzetting alleen als het in de actieve vorm gebracht is door vitamine K. Bij een onvoldoende inname van vitamine K2 uit de voeding is de bloedspiegel van inactief MGP hoger dan bij een goede voorziening met vitamine K2. Inactief MGP staat in verband met sterfte door hart- en vaatziekten en wordt als marker gebruikt voor het risico op hart- en vaatziekten. Na drie jaar lange suppletie met vitamine K2 waren de bloedspiegels van inactief MGP met 50% gedaald ten opzichte van placebo. Ook dit duidt op een vermindering van het risico op hart- en vaatziekten.

 

De onderzoekers verwachten dat voedingssuppletie met vitamine K2 ook bij mannen dezelfde resultaten zullen opleveren als bij de vrouwen in deze studie.

 

Referentie:
M. H. J. Knapen, L. A. J. L. M. Braam, N. E. Drummen, O. Bekers, A. P. G. Hoeks, C. Vermeer. Menaquinone-7 supplementation improves arterial stiffness in healthy postmenopausal women: double-blind randomised clinical trial. Thrombosis and Haemostasis. 2015;113:

 

Epub ahead of print: February 19, 2015
http://th.schattauer.de/en/contents/ahead-of-print/february-19-2015/issue/special/manuscript/24032/show.html

 

 Printversie Vitamine K2 verbetert flexibiliteit bloedvaten

off

Energiek afvallen met kokosolie

donderdag, februari 19, 2015 @ 03:02 PM

AfvallenIn de tijd dat men dacht dat verzadigd plantaardig vet een dikmaker was, werd kokosolie massaal gebruikt in de veefokkerij. Tegen de verwachting van de boeren in werden de dieren niet vetter, maar juist slanker en actiever!

 

Een mogelijke verklaring is het hoge thermische effect dat kokosolie op ons metabolisme heeft [1, 2]. Daarbij is kokosolie licht verteerbaar en wordt niet direct opgeslagen als vet. De lever breekt de MCT’s sneller af dan andere vetten, waardoor het direct beschikbaar is als energie, wat gunstig is voor mensen die af willen vallen.

 

Dit maakt kokosolie vooral zeer populair bij (top)sporters. Een ander voordeel is dat de MCT vetzuren geen carnitine nodig hebben om te worden verbrand. Zo blijft er meer carnitine over voor de energievoorziening van de spieren, wat de verbranding van ons eigen lichaamsvet verbetert [3]. Dit zorgt in combinatie met krachtsport voor een grotere spieropbouw en draagt indirect bij aan de vergroting van de spiermassa.
Kokosolie bevat 8,6 kilocalorieën (Kcal.) per gram en heeft hiermee de minste calorieën van alle vetten!

 

Vetsoort Kcal./ 100 ml
Kokosolie 783
Arachideolie 795
Lijnzaadolie 797
Maïsolie 803
Zonnebloemolie 803
Sojaolie 803
Sesamolie 803
Katoenzaadolie 803
Canola olie 803
Olijfolie 840

 

Bron: M. Enig. Feiten over vetten. ISBN 9080670618

 

Literatuur:

1. Telliez F, Bach V, Dewasmes G, Leke A, Libert JP. Effects of medium- and long-chain triglycerides on sleep and thermoregulatory processes in neonates. J Sleep Res. 1998 Mar;7(1):31-9.

2. Seaton TB, Welle SL, Warenko MK, et al. Thermic effect of medium-chain and long-chain triglycerides in man. Am J Clin Nutr. 1986 Nov;44(5):630-4.

3. Xue C, Liu Y, Wang J, et al. Consumption of medium- and long-chain triacylglycerols decreases body fat and blood triglyceride in Chinese hypertriglyceridemic subjects. Eur J Clin Nutr. 2009 Jul;63(7):879-86.

 

Printversie Energiek afvallen met kokosolie

off

Veel mensen zijn tijdens het sporten hartstikke vrolijk en krijgen hier een goed gevoel van. Wat te doen wanneer je moe thuis komt van je werk, gegeten hebt en toch nog iets aan sport wilt doen? Sporten kan ook heel goed thuis d.m.v. een mini workout. Tegenwoordig zijn er allerlei apps te downloaden voor je smartphone die je kunnen helpen met sporten aan huis. Het is zelfs mogelijk om al in 7 minuten tijd heel je lichaam te trainen! Denk aan; opdrukken, squats, buikspieroefeningen, etc.

 

Een simpele en korte manier om toch iets aan sport te doen! Je zult zien dat je hierna een heerlijk voldaan gevoel hebt, dus kom nu van die bank af… Maar bekijk eerst deze leerzame video van Wouter de Jong.

 

Wouter de Jong is iedere zaterdag en zondag tussen 12:00 en 12:30 te zien op RTL4 bij het programma Body, Mind & Care.  Iedere week krijgt u van Wouter de Jong praktische tips over gezonde voeding en beweging. Kijken dus!

 

Printversie Wouter de Jong geeft tips over sport en beweging in huis

off

Voedingsexpert Wouter de Jong geeft praktische tips over gezond eten, sporten en afvallen.

Wouter de Jong is nu iedere zaterdag en zondag tussen 12:00 en 12:30 te zien bij RTL4 in het programma “Body, Mind & Care”.
Wekelijks krijgt u hier gratis tips, kijken dus!

 

Afvallen

Bent u bezig met afvallen en een dieet? Of wilt u graag afvallen? Dan moet u minder calorieën tot u nemen dan dat u verbruikt. Ook meer calorieën verbranden d.m.v. sport. Het beste is natuurlijk een combinatie hiervan!
Groente en fruit bevatten weinig calorieën maar kosten het lichaam wel veel energie om te verbruiken, ideaal wanneer u wilt afvallen dus! Hier is iedere voedingsexpert het mee eens.

 

Meer groente en fruit eten

Hoe krijg je meer groente en fruit in je voedingspatroon? Dat kan bijvoorbeeld door een smoothie met groente, fruit en natuurlijk superfood! Of door middel van een soep waar u nog eens extra groente aan kunt toevoegen.

 

Sporten en afvallen

Zoals eerder vermeld is het ook belangrijk om calorieën te verbranden door veel te bewegen! In de volgende aflevering geeft Wouter de Jong tips over sport en beweging voor thuis!

 

 Printversie Wouter de Jong geeft tips over gezond eten en afvallen

off

MigraineMigraine is één van de meeste voorkomende neurologische klachten. Het is niet zomaar hoofdpijn. Een migraineaanval kan je volledig lam leggen. Mensen die regelmatig zo’n aanval krijgen, worden sterk gehinderd in hun dagelijks functioneren en ervaren moeilijkheden in hun sociale relaties, hun werk en hun gezinsleven. Migraine tast je levenskwaliteit ernstig aan.

 

Er zijn een aantal medicijnen die migraine kunnen verlichten, maar ze werken niet bij iedereen even goed, worden vaak niet goed verdragen en kunnen ernstige bijwerkingen hebben, vooral bij langdurig gebruik.

 

Migraine en spanningshoofdpijn komen veel voor bij schoolkinderen en vormen een grote uitdaging voor artsen en ouders. Pijnstillers en andere medicatie zijn geen oplossing omwille van de bijwerkingen, waar kinderen extra gevoelig voor zijn en die nog verergeren bij langdurig gebruik.

 

Migraine kan ook op een natuurlijke manier voorkomen en/of verlicht worden. In de eerste plaats door de oorzaken te achterhalen en deze aan te pakken, in de tweede plaats door het vermijden van migrainetriggers. Er zijn ook een aantal leefstijlfactoren en natuurlijke middelen die het aantal migraineaanvallen drastisch kunnen verminderen.

 

Zo vermindert een combinatie van ginkgo biloba extract, coënzym Q10, vitamine B2 en magnesium het aantal migraineaanvallen bij schoolkinderen met meer dan de helft na drie maanden (Esposito M, 2010).

 

Een combinatie van ginkgo biloba, vitamine B2 en coënzym Q10 kan ook de ernst en de duur van een aanval aanzienlijk verminderen (Allais G, 2013). Ook magnesium kan snel verlichting geven bij een acute aanval.

 

Uit een recent onderzoek blijkt dat gember even goed werkt als triptanen (medicijnen tegen acute migraine). Honderd migraine patiënten kregen tijdens vijf verschillende acute migraineaanvallen ofwel sumatriptan ofwel gemberpoeder. Gember was even effectief als sumatriptan in het verminderen van de ernst van de aanvallen en het gaf minder bijwerkingen (Maghbooli M, 2014).

 

Bronnen:
Esposito M, Carotenuto M. Ginkgolide B complex efficacy for brief prophylaxis of migraine in school-aged children: an open-label study. Neurol Sci. 2010 Sep 25.
Allais G, D’Andrea G, Maggio M, et al. The efficacy of ginkgolide B in the acute treatment of migraine aura: an open preliminary trial. Neurol Sci. 2013 May;34 Suppl 1:S161-3
Maghbooli M, Golipour F, Moghimi Esfandabadi A, Yousefi M. Comparison between the efficacy of ginger and sumatriptan in the ablative treatment of the common migraine. Phytother Res. 2014 Mar;28(3):412-5

 

Bron: PlaceboNocebo

 

Printversie Migraine verlichten met vitamine B2, magnesium, coënzym Q10, ginkgo biloba & gember

off

Anja AndersenPlotseling was haar sportieve loopbaan in 2000 ten einde. De reden: hartklachten. Daarvóór was de Deense handbalster Anja Andersen 133 keer uitgekomen voor het Deense nationale team en scoorde daarin 725 goals. In het seizoen 1997/1998 riep de Internationale Handbal Federatie haar nog uit tot de beste handbalster van de wereld.

 

Bekijk hier de video (1:22 min) wat er wérkelijk met deze topsportster aan de hand was.

 

Wilt u hier meer orthomoleculaire achtergronden over, dan is dit filmpje (2:10 min) instructief. Beide zijn uit de lezing van dr. Gert Schuitemaker op de Studium Generale van de TU Delft (21 mei 2014).

 

Bron: ortho.nl

off

Magnesium verbetert conditie & sportprestaties

dinsdag, februari 3, 2015 @ 12:02 PM

MagnesiumMagnesium zorgt voor een optimaal energiepeil. Het is nodig voor de aanmaak van ATP (adenosine trifosfaat, de vorm waarin energie in het lichaam wordt opgeslagen) én voor het vrijmaken van energie uit ATP. Energie is niet alleen nodig om te kunnen werken of sporten, om na te denken of te studeren, maar ook voor de spijsvertering, de aanmaak van hormonen, het afvoeren van giftige stoffen en voor alle denkbare processen in ons lichaam.

 

Een gebrek aan magnesium wordt gelinkt aan algemene vermoeidheid (fysiek en mentaal), een slechtere lichamelijke conditie, minder goede sportprestaties, sneller moe worden tijdens inspanning, spierkrampen en een algemene achteruitgang van alle lichaamsfuncties.

 

Suppletie met magnesium verbetert de lichamelijke conditie en de sportprestaties, ook bij mensen die geen echt magnesiumtekort hebben.

 

In een recent onderzoek kregen oudere vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 71,5 jaar 300 mg magnesium per dag. Ze moesten tijdens deze periode een licht fitnessprogramma volgen. Na twaalf weken suppletie was hun conditie, hun spierkracht en hun loopsnelheid meer verbeterd dan bij een andere groep oudere vrouwen die hetzelfde fitnessprogramma volgde zonder magnesiumsuppletie.

 

Het effect van magnesium was het grootst bij die vrouwen die te weinig magnesium uit hun voeding haalden (1).

 

In een ander onderzoek kregen professionele mannelijke volleybalspelers vier weken lang elke dag ofwel 350 mg magnesium ofwel 500 mg maltodextrine (controle). Geen van deze mannen had een gebrek aan magnesium. Na vier weken maakten de mannen die magnesium kregen aanzienlijk minder lactaat (melkzuur) aan en konden ze tot 3 cm hoger springen. Bij de controlegroep was dat niet het geval (2).

 

Magnesiumsuppletie verhoogt de beschikbaarheid van glucose in het bloed, de spieren en de hersenen. Wanneer magnesium een half uur voor een inspanning ingenomen wordt, krijgen de spieren en de hersenen meer glucose voor energieaanmaak en wordt bovendien melkzuur beter afgevoerd (3).

 

Bronnen:
1. Veronese N, Berton L, Carraro S, et al. Effect of oral magnesium supplementation on physical performance in healthy elderly women involved in a weekly exercise program: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2014 Sep;100(3):974-81.

2. Setaro L, Santos-Silva PR, Nakano EY, et al. Magnesium status and the physical performance of volleyball players: effects of magnesium supplementation. J Sports Sci. 2014;32(5):438-45.

3. Chen HY, Cheng FC, Pan HC, et al. Magnesium enhances exercise performance via increasing glucose availability in the blood, muscle, and brain during exercise. PLoS One. 2014 Jan 20;9(1):e85486

 

Bron: PlaceboNocebo

 

Printversie Magnesium verbetert conditie & sportprestaties

off