Archive for april, 2015

MaculaVoedingssuppletie met een combinatie van luteïne met zeaxanthine kan de progressie van AMD afremmen [1]. Nieuw onderzoek uit Maastricht laat zien dat luteïne ook buiten het oog, in het lichaam, ontstekingsremmende effecten heeft. Dit speelt mogelijk een rol bij de preventie van maculadegeneratie op latere leeftijd.

 

Luteïne wordt in combinatie met zeaxanthine toegepast ter preventie van leeftijdsgebonden maculadegeneratie (AMD). Maculadegeneratie is een van de belangrijkste oorzaken van verlies van het gezichtsvermogen en blindheid bij ouderen.

 

Luteïne en zeaxanthine zijn vrijwel de enige carotenoïden die aanwezig zijn in de gele vlek (macula) in het netvlies, waar ze een belangrijke functie vervullen ter bescherming van de lichtgevoelige receptoren. De macula is de plek in het netvlies waar we het scherpst zien en de kleinste details kunnen waarnemen.

 

Recent zijn wetenschappers geïnteresseerd geraakt in de rol van het complementsysteem bij de ontwikkeling van ouderdomsmaculadegeneratie (AMD) [2]. Het complementsysteem maakt deel uit van het aangeboren immuunsysteem en bestaat uit een reeks plasma-eiwitten (complementfactoren) die na activatie een cascade (kettingreactie) vormen die niet alleen een afweerreactie, maar ook een ontstekingsreactie in gang zet. Bij patiënten met oogziekten, waaronder AMD, zijn producten van het complementsysteem aangetroffen in het netvlies. Onderzoekers uit Maastricht hebben recent bij mensen met AMD verhoogde bloedspiegels aangetoond van componenten van het complementsysteem. Dit wijst op de betrokkenheid van systemische ontstekingsprocessen bij de ontwikkeling van AMD.

 

In een gezamenlijke studie van de Universiteit Maastricht en de Universiteit van Manchester (UK) werd voor het eerst aangetoond dat voedingssuppletie met luteïne bij ouderen met beginnende AMD de bloedspiegels van complementfactoren kan verlagen [2]. In deze studie kregen 72 oudere proefpersonen 10 mg luteïne of placebo gedurende 12 maanden. Gedurende de studieperiode werd het effect op drie verschillende complementfactoren gevolgd (CFD, C5a, C3d). Aan het einde van de studie waren in de luteïnegroep de bloedspiegels van alle drie de complementfactoren significant gedaald ten opzichte van het begin van de studie.

 

CFD (complementfactor D) speelt een sleutelrol in de activering van het complementsysteem, leidend tot een toename van het ontstekingsbevorderende C5a en andere activeringsproducten. Bij de proefpersonen die in de studie luteïne kregen bleek de afname van C5a inderdaad in verband te staan met de afname van CFD [2]. Dit laat een belangrijke ontstekingsremmende werking zien van suppletie met luteïne. Volgens de onderzoekers wijst dit op het mogelijke belang van luteïnesuppletie ter preventie en behandeling van AMD, hoewel verder onderzoek nog nodig is om dit te kunnen aantonen [2,3].

 

In een zeer recente studie bij ouderen met beginnende AMD werd het remmende effect van suppletie met 10 mg luteïne op de activering van het complementsysteem nog eens bevestigd [4].
In deze studie van twaalf maanden bleek luteïne namelijk een tweede factor te verlagen die het complementsysteem activeert (sC5b-9). Luteïne en zeaxanthine zijn vrijwel de enige pigmenten in de gele vlek. Meerdere studies hebben aangetoond dat door voedingssuppletie met luteïne en zeaxanthine de pigmentdichtheid van de macula toeneemt.
Dit verbetert het scherp zien, de contrastgevoeligheid van het oog, de adaptatie aan verblindend licht en beschermt tegen het ontstaan of de voortgang van ouderdoms-maculadegeneratie.

 

Het onderzoek in Maastricht laat zien dat de systemische ontstekingsremmende werking van luteïne de beschermende werking in het oog zou kunnen ondersteunen en mogelijk meespeelt bij de preventie van AMD of de progressie daarvan [4].

 

Bronnen:
1. Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) Research Group, Chew EY, Clemons TE, Sangiovanni JP, et al. Secondary analyses of the effects of lutein/zeaxanthin on age-related macular degeneration progression: AREDS2 report No. 3. JAMA Ophthalmol. 2014 Feb;132(2):142-9
2. Tian Y, Kijlstra A, van der Veen RL, et al. The effect of lutein supplementation on blood plasma levels of complement factor D, C5a and C3d. PLoS One. 2013 Aug 29;8(8):e73387.
3. Tian Y, Kijlstra A, Webers CA, et al. Lutein and Factor D: Two intriguing players in the field of age-related macular degeneration. Arch Biochem Biophys. 2015 Jan 28.
4. Tian Y, Kijlstra A, van der Veen RL, et al. Lutein supplementation leads to decreased soluble complement membrane attack complex sC5b-9 plasma levels. Acta Ophthalmol. 2015 Mar;93(2):141-5.

 

Bron: http://www.vngk.nl/algemeen/luteine-remt-ontstekingsprocessen-bij-maculadegeneratie.html

 

 

 Printversie Luteïne remt ontstekingsprocessen bij Maculadegeneratie

off

Uitwendige toepassingen met kokosolie

zondag, april 19, 2015 @ 06:04 PM

Kokosolie haarDoor de antivirale, antibacteriële en schimmelwerende werking is kokosolie een ideale olie om op de huid te smeren. Kokosolie hydrateert [1], beschermt en herstelt haar en huid. Het vermindert wallen onder de ogen, verzacht een verbrande huid en heeft een positieve invloed op littekens en striae. Omdat kokosolie de stofwisseling versnelt, vervangt het lichaam sneller oude cellen door nieuwe, gezondere cellen. De antiseptische kwaliteiten houden de huid gezond, jong en relatief vrij van infecties en daarmee tevens geschikt als deodorant.
Ook voor massages is kokosolie de perfecte olie en het is te gebruiken als glijmiddel (bij gebruik zonder condoom).

 

Kokosolie kan prima gebruikt worden als haarwax, in formule met bijenwas en jojoba olie.
Verder is kokosolie de perfecte haarconditioner, het geeft het haar zijn natuurlijke glans terug: de bijzonder kleine moleculen kunnen gemakkelijk en diep in de haarschacht binnendringen [2]. Wrijf een kleine hoeveelheid kokosolie in het haar alvorens het slapen gaan. Leg eventueel een theedoek op het kussen om olievlekken te voorkomen en spoel deze ‘s ochtends weer uit.

 

Let op! Bij gebruik van geraffineerde kokosolie (geëxtraheerd met oplosmiddelen) kunnen mogelijk allergische reacties optreden.

 

Bronnen:
1. Agero AL, Verallo-Rowell VM. A randomized double-blind controlled trial comparing extra virgin coconut oil with mineral oil as a moisturizer for mild to moderate xerosis. Dermatitis. 2004 Sep;15(3):109-16.

2. Rele AS, Mohile RB. Effect of mineral oil, sunflower oil, and coconut oil on prevention of hair damage. J Cosmet Sci. 2003 Mar-Apr;54(2):175-92.

 

 Printversie Uitwendige toepassingen met kokosolie

off

Tegenwoordig zijn er heel veel voedingsmiddelen met de term superfood. Maar wat is nou eigenlijk een superfood? Ieder land en continent heeft zijn eigen gezonde voedingsmiddelen. In Nederland hebben wij bijvoorbeeld de brandnetel, welke hartstikke gezond is!
Als je kijkt naar de voedingswaarde van alle voedingsmiddelen ter wereld dan kan je daar een top 10 van maken. Hierin staat dan de voeding met de meeste nutriënten. Dat zijn de echte superfoods!

 

Hoewel havermout, brandnetels en bosbessen ook heel gezond zijn vallen zij wereldwijd eigenlijk niet onder de superfoods!

 

Als je superfoods implementeert in je dagelijkse voedingspatroon boost je je gezondheid!

 

Superfoods lijst:
Aloë vera
Maca
Goji bessen
Cacao
Kokosolie
Algen (Chlorella /Spirulina)
Hennepzaden
Honing en stuifmeelkorrels
Plankton
Chiazaad

 

 

 Printversie Wat is Superfood Wouter de Jong over superfoods

off

Veel mensen douchen om zich schoon te voelen. En hoewel je met een goede zeep of scrub heel wat vuil kunt verwijderen is de beste douche: douchen van binnenuit! Wat is een interne douche? Zweten!

 

Dat kun je doen d.m.v. een sauna, een heet bad, een warme douche of sporten. Zodra je gaat zweten gaan je bloedvaten open, je poriën verwijden zich en op die manier reinig en detox je de huid van binnenuit.
Dus wil je echt goed schoon worden? Zorg dan dat je dagelijks een moment creëert waarbij je zweet zodat je lichaam zich maximaal kan reinigen.

 

 Printversie Wouter de Jong over douchen van binnenuit; zweten!

off

Ginkgo biloba en choline voor geheugen

zaterdag, april 11, 2015 @ 10:04 AM

Ginkgo bilobaSuppletie met Ginkgo biloba en choline heeft een positief effect op het geheugen en het immuunsysteem.

 

Aan de studie namen 97 gezonde volwassenen deel. Ze werden in drie groepen verdeeld. In een groep kregen de deelnemers dagelijks een supplement met Ginkgo biloba (hoofdbestanddelen: 120 mg Ginkgo biloba blad, 80 mg Ginkgo biloba extract, 40 mg druivenpitextract) en choline (700 mg per dag). Een andere groep deelnemers kreeg een antioxidantensupplement (hoofdbestanddelen: 100 mg druivenpitextract, 50 mg groene thee-extract, 50 mg bosbessenextract) en vitamines (waaronder 312 IE vitamine D, 1600 IE vitamine A, 5,3 mg vitamine C, 0,3 mg vitamine B2 en 1,3 mg vitamine B6). Als laatste werd er een controlegroep gevormd. Aan het begin van de studie en na drie en zes maanden werden diverse cognitieve testen afgenomen. Tevens werden de concentraties van cytokinen en groeifactoren bepaald als maat voor ontstekingsreacties in het lichaam.

 

De supplementen werden goed verdragen. Suppletie met Ginkgo biloba en choline leidde na drie maanden tot een significante verbetering van 18% van de score op de zogenaamde ‘Trail Making Test B’. Met deze test worden diverse geheugenfuncties bepaald waaronder het uitvoerend vermogen. Na zes maanden werd tevens een significante verbetering gezien van verbale functies onder invloed van suppletie met Ginkgo biloba en choline (verbetering van 18%) en het antioxidantensupplement (verbetering van 11%). Onder invloed van Ginkgo biloba nam na zes maanden de concentratie van de epidermale groeifactor significant met 57% af. In eerdere studies was een verband gezien tussen deze groeifactor en een milde cognitieve achteruitgang en de ziekte van Alzheimer.

 

De resultaten sluiten aan bij die van eerdere studies waarin eveneens een gunstig effect van Ginkgo biloba op het geheugen werd gezien.

 

Lewis JE, Melillo AB, Tiozzo E, et al. A double-blind, randomized clinical trial of dietary supplementation on cognitive and immune functioning in healthy older adults. BMC Complement Altern Med. 2014 Feb 4;14:43

 

Bron: Ortho.nl

 

 

Printversie Ginkgo biloba en choline voor geheugen

off

Havermoutpap: ouderwets lekker en gezond!

woensdag, april 8, 2015 @ 02:04 PM

HavermoutpapEen bord havermoutpap is een goede start van de dag. Ten opzichte van andere ontbijtgranen zorgt havermout langer voor een verzadigd gevoel.

 

De 48 mannen en vrouwen die deelnamen aan de studie werden willekeurig in drie groepen verdeeld. Ze kregen driemaal een ontbijt (in willekeurige volgorde) met telkens een tussenpose van een week. De ontbijten bevatten in totaal 218 kcal. (150 kcal. granen en 68 kcal. melk). Er werd ouderwetse havermoutpap geserveerd, instant havermoutpap uit de magnetron en een bord met ontbijtgranen (muesli). Voor en tot vier uur na het ontbijt werd de eetlust van de deelnemers geregistreerd.

 

De instant havermoutpap leidde tot een significant beter verzadigingsgevoel. Bovendien namen de eetlust en de consumptie van tussendoortjes significant af in vergelijking met de muesli. Ook havermoutpap bereid op de ouderwetse wijze leidde tot de consumptie van significant minder tussendoortjes.

 

Volgens de wetenschappers is dit voordeel te wijten aan de hoge concentratie van bètaglucanen (complexe vezels) en de hoge viscositeit van havermoutpap.

 

Rebello CJ, Chu YF, [..], Greenway FL. The role of meal viscosity and oat β-glucan characteristics in human appetite control: a randomized crossover trial. Nutr J 2014; 13(1):49

 

Bron: Ortho.nl

 

Printversie Havermoutpap ouderwets lekker en gezond!

off

Wouter de Jong geeft u tips over een gezonde zwangerschap. Wilt u zwanger worden? Lukt het niet om zwanger te worden? Wouter de Jong leert u wat de juiste en gezonde voeding voor u doen!

 

Als je zwanger wilt worden moet je eerst zorgen dat je optimaal gezond bent. Dat betekent goed eten, voldoende bewegen en zo min mogelijk stress ervaren.
Ook Omega-3 vetzuren zijn erg belangrijk! Omega-3 zit o.a. in vette vis zoals makreel, haring en zalm maar ook in de superfood Chiazaad of in lijnzaad. Omega-3 is niet alleen goed voor de baby maar ook voor de hersenen van de moeder zijn deze van groot belang.

 

Foliumzuur is ook erg belangrijk. Foliumzuur kan via een supplement geconsumeerd worden maar foliumzuur zit ook in groene groente. Een groene smoothie is een fantastische manier om veel groente groentes binnen te krijgen!

 

  Printversie Wouter de jong over een gezonde zwangerschap

off

Wouter de Jong over brood eten en vezels

dinsdag, april 7, 2015 @ 05:04 PM

Wouter de Jong legt in deze video uit dat vezels belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Vezels zitten o.a. in brood. Maar is brood eten wel zo gezond?

 

Er zijn verschillende soorten vezels namelijk onoplosbare vezels en oplosbare vezels. Onoplosbare vezels zijn bijvoorbeeld de schilletjes die om rijst zitten en oplosbare vezels zitten in groente en fruit.
Onoplosbare vezels werken als een soort bezem en zorgen voor een goede stoelgang. Oplosbare vezels zijn juist weer goed voor je darmflora.

 

Is brood perse nodig voor het binnen krijgen van vezels? Nee, eigenlijk niet. Er zijn genoeg gezonde alternatieven zoals groente en fruit. Als ontbijt kan je bijvoorbeeld ook je boterham vervangen door havermout. Ook noten, pitten en zaden zijn een prima alternatief voor het eten van brood!

 

  Printversie Wouter de Jong over brood eten en vezels

 

off

Afgelopen dinsdag 31 Maart was in Goes de lezing “Gezond & verantwoord afvallen” lezing 31 maart goes

Men komt steeds meer tot het besef dat de tijd om aan de gezondheid te werken is als je nog gezond bent. Een gezond gewicht behouden is daarbij belangrijk.

Maar wat is nu precies een gezond gewicht? En wat als het gewicht te hoog is, hoe valt dit dan op een verantwoorde manier te reduceren? Is het in kaart te brengen waarom het gewicht – of de buikomtrek – is toegenomen? Wat is de werkelijke oorzaak?
Naast de juiste beweging speelt gezonde voeding een belangrijke rol.

 

Bekijk hier de lezing over “ Gezond en verantwoord afvallen”

off

Wouter de Jong legt uit dat je van vaak eten moe wordt. Maar waarom eten we dan zo vaak snacks tussen onze maaltijden door?

 

De fabel bestaat dat we 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes zouden moeten eten. Hierdoor zou onze motor op gang blijven, zouden we meer energie hebben en een stabiele bloedsuikerspiegel. Terwijl dit heel logisch klinkt, klopt dit helemaal niet!

 

Tussendoortjes / snacks bevatten heel vaak suikers waardoor je weer een tekort krijgt aan energie. Tijdelijk leveren deze snacks ons energie op maar daarna krijg je weer een crash!

 

Wanneer we kijken naar een dier, deze gaan na het eten vaak rusten of slapen. Wij mensen zouden dit eigenlijk ook wel willen maar nadat wij onze avondmaaltijd hebben geconsumeerd willen we bijvoorbeeld nog gaan sporten! Dit gaat eigenlijk tegen ons natuurlijke gevoel in.

 

Een simpele tip om meer energie te krijgen is dus het schrappen van de snacks en tussendoortjes en het te houden bij drie hoofdmaaltijden.

 

 Printversie Wouter de Jong over snacken van tussendoortjes

 

off