Archive for augustus, 2015

Curcumine en depressie

donderdag, augustus 27, 2015 @ 10:08 AM

DepressieSuppletie met curcumine, de gele kleurstof uit de kurkumaplant (geelwortel), is effectief bij de behandeling van ernstige depressies.

 

Er werden 56 personen met een depressie verdeeld in een suppletie- en placebogroep. In de suppletiegroep kregen de patiënten tweemaal per dag 500 mg curcumine. In de andere groep kregen de personen een placebo gedurende acht weken. Het supplement betrof een gepatenteerde vorm van curcumine met een goede biologische beschikbaarheid. Wekelijks rapporteerden de deelnemers de frequentie en ernst van depressieve symptomen aan de hand van een vragenlijst (Inventory of Depressive Symptomatology IDS-SR30). Ook werd met behulp van een vragenlijst de mate van angst gemeten.

 

In de eerste vier weken werd een verbetering van symptomen gezien in zowel de suppletie- als de placebogroep. Na vier weken bleek suppletie met curcumine significant meer verlichting van depressieve symptomen te geven dan de placebo. Ook was er een dalende trend waarneembaar in de ervaren mate van angst. Personen met een atypische vorm van depressie hadden het meeste effect bij suppletie.

 

Het gepatenteerde curcuminesupplement, onderzocht door dr. Lopresti en zijn team van de School of Psychology and Exercise Science, Murdoch University, in Perth (Australië) is effectiever dan een placebo in de vermindering van symptomen bij personen met een ernstige depressie.

 

Literatuur:
Lopresti AL, Maes M, Maker GL, et al. Curcumin for the treatment of major depression: a randomised, double-blind, placebo controlled study. J Affect Disord. 2014;167:368-75.

 

Bron: Ortho.nl

 

   Curcumine en depressie

off

Vetzuren om af te slanken?

donderdag, augustus 20, 2015 @ 11:08 AM

KokosnootJe zal het nooit verwacht hebben, maar er bestaan verzadigde vetten die helpen om te vermageren. De middellange vetten uit kokosvet zijn zo’n vetten die onder andere de thermogenese verhogen.
Je kent de twee werkwijzen om kilo’s kwijt te geraken. Ofwel eet je minder en zorg je voor een verminderde calorie-inname. Ofwel beweeg je meer en verhoog je de verbranding van calorieën. Thermogenese is een derde denkpiste: verbranding van calorieën via warmteproductie.
Warmteproductie kan je stimuleren met middellange vetzuren (Eng. MCT’s). Het effect op het gewicht is enigszins beperkt, maar het kan andere regimes om te vermageren aanvullen.

 

De bekendste bron van middellange vetzuren is kokosvet. Het zijn verzadigde vetzuren die onmiddellijk naar de lever gebracht worden, en niet zozeer naar het vetweefsel. Middellange vetzuren verlagen bovendien het hongergevoel na een maaltijd. Kokosvet bevat ongeveer 50% aan middellange vetten.

 

Literatuur:
Tsuji H, Kasai M, et al. Dietary medium-chain triacylglycerols suppress accumulation of body fat in a double-blind, controlled trial in healthy men and women. J Nutr. 01; 131: 2853-2859
St-Onge M-P, Ross R, et al. Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men. Obesity research. 03; 11(3):395-402
Ogawa A, Nosaka N, et al. Dietary medium- and long-chain triacylglycerols accelerate diet-induced thermogenesis in humans. J. Oleo Sci. 07; 56(6):283-28

Bron: ABC Gezondheid

 

 

Printversie Vetzuren om af te slanken?

 

off

NZVTZo’n 6 tot 9 procent van alle dopinggevallen in de sport is het gevolg van het gebruik van supplementen. Dat concluderen sportwetenschappers van Victoria University in Australië toen ze alle dopinggevallen analyseerden die zich de laatste jaren in Australië, Engeland en de VS hebben voorgedaan.

 

Doping in supplementen

Lees meer…

 

Slot
Volgens studies slikt 40-70 procent van de sporters supplementen. Sporters die supplementen willen gebruiken die zijn getest op de aanwezigheid op dopingmiddelen kunnen in Nederland gebruik maken van Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport. [dopingautoriteit.nl]

 

Literatuur
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2015 Feb;25(1):54-9.

 

off

Risico op trombose bij lage vitamine B-spiegels

maandag, augustus 10, 2015 @ 01:08 PM

BloedvatenB-vitaminen spelen een belangrijke rol voor de gezondheid van hart en bloedvaten. Een adequate voorziening met B-vitaminen verlaagt het risico op hart- en vaataandoeningen. Suppletie met B-vitaminen helpen hoge bloeddruk, atherosclerose, een beroerte, hartritmestoornissen en verhoogde bloedlipiden (cholesterol en triglyceriden) te voorkomen. Veel patiënten met een verhoogd risico op een hartritmestoornis of een hart- of herseninfarct krijgen levenslang een antitromboticum. Hierbij wordt niet standaard gelet op de vitamine B-status, hoewel al langer bekend is dat lage vitamine B-spiegels kunnen leiden tot een verhoogde tromboseneiging.

 

Een verhoogd risico op trombose kan samenhangen met verhoogde homocysteïnespiegels, die kunnen ontstaan door onvoldoende B-vitaminen. Lage spiegels van vitamine B blijken echter, ook onafhankelijk van de homocysteïnespiegel, het risico op trombose te verhogen [1]. Zo werd in eerdere studies een zeven maal hoger risico gevonden op veneuze trombose bij lagere foliumzuurspiegels (vitamine B11) in rode bloedcellen. Bij oudere mannen met lage vitamine B12-spiegels werd een vier maal hoger veneus tromboserisico waargenomen. Lage spiegels van pyridoxal-5-fosfaat, de actieve vorm van vitamine B6, bleken in verband te staan met een twee maal verhoogd tromboserisico. Foliumzuursuppletie kan een verstoorde vaatfunctie (endotheel dysfunctie) verbeteren en daarmee het ontstaan van trombose afremmen. Suppletie met vitamine B6, B12 en foliumzuur kan de vorming van de stollingsfactor thrombine remmen bij personen met verhoogde homocystiïnespiegels. Suppletie met vitamine B6 remt het samenkleven van bloedplaatjes (plaatjesaggregatie) en vertraagt de stollingstijd [1].

 

Meta-analyse
Chinese onderzoekers keken nog eens naar het verband tussen B-vitaminen en veneuze trombose [1]. Daarvoor voerden zij een meta-analyse uit van 14 studies, waarin het verband met bloedspiegels van B-vitaminen was bekeken, en van 5 studies die het effect bestudeerden van voedingssuppletie met B-vitaminen. De meta-analyse werd beperkt tot studies met vitamine B6, vitamine B12 en foliumzuur, omdat in voorafgaande screening van de literatuur geen duidelijke relatie met de overige B-vitaminen gevonden werd.

 

Bloedspiegels

In de meta-analyse voor foliumzuur en vitamine B12 werden 1937 patiënten met trombose en 2260 controlepersonen beoordeeld. Diverse typen veneuze trombose werden in de analyse betrokken:
•          diep-veneuze trombose in een beenader (DVT);
•          longembolie (PTE);
•          veneuze trombose in de hersenen (CVT);
•          trombose in aders van de retina (RVO);
•          trombose in darmaders (mesenteriale trombose).

De meta-analyse liet zien dat de patiënten met veneuze trombose duidelijk lagere foliumzuur- en vitamine B12-spiegels hadden in vergelijking met de controlepersonen. Voor een verband met vitamine B6 werden vier studies geëvalueerd. Uit deze studies kwam een 1,8 keer hoger risico naar voren bij lage vitamine B6-spiegels. Voor retinale trombose (RVO) was het risico zelfs 3,3 keer hoger. Het verhoogde risico stond los van andere risicofactoren voor het krijgen van trombose, zoals een toename in de homocysteïnespiegel. Bij patiënten met lage vitamine B6-spiegels die al eerder een veneuze trombose hadden gehad, bleek het risico op een herhaling eveneens 1,8 keer hoger te zijn dan bij patiënten met hogere bloedspiegels. De berekende risicoverhoging was onafhankelijk van andere risicofactoren.

 

Suppletie

Evaluatie van de suppletiestudies laten in vier van de vijf studies een preventief effect zien van een combinatie van foliumzuur, vitamine B6 en vitamine B12 (in diverse doseringen) op de ontwikkeling van trombose. Het gunstige effect werd niet alleen gezien bij personen met een verhoogde homocysteïnespiegel, maar ook bij personen die geen verhoogde homocysteïnespiegel hadden [1]. Een verhoogde homocysteïnespiegel ontstaat bij een lage voedingsstatus van foliumzuur, vitamine B12 en/of vitamine B6 en kan, onder meer door het beschadigen van de vaatwand, trombose veroorzaken. De conclusie van de onderzoekers is dat patiënten met veneuze trombose significant lagere spiegels hebben van vitamine B12, B6 en foliumzuur en dat het ernaar uitziet dat tekorten van deze vitaminen onafhankelijke risicofactoren zijn voor het krijgen van een trombose. Suppletie met een combinatie van deze B-vitaminen of een multivitamine zou aangewezen kunnen zijn voor patiënten met een risico op trombose, ongeacht de homocysteïnespiegel. Of suppletie met B-vitaminen een veilig alternatief zou kunnen zijn voor antitrombotica, moet eerst nog bevestigd worden in verder klinisch onderzoek [1].

 

B-vitaminen bij anticonceptie
Orale anticonceptiva (de ‘pil’) verhogen het risico op een veneuze trombose én kunnen de spiegels verlagen van onder andere vitamine B12, foliumzuur en met name van vitamine B6 [2-5]. Het is de vraag of voedingssuppletie met B-vitaminen het risico op veneuze trombose kan verlagen bij gebruikers van de pil. Vreemd genoeg zijn daar nog geen studies naar verricht. Al meer dan tien jaar geleden werd een lage spiegel van vitamine B6 aangemerkt als onafhankelijke risicofactor voor trombose, in zowel aders als slagaders en genoemd als een van de mogelijke oorzaken van een verhoogd risico op trombo-embolie bij pilgebruikers [5] .

 

Literatuur:
1. Zhou K, Zhao R, Geng Z, et al. Association between B-group vitamins and venous thrombosis: systematic review and meta-analysis of epidemiological studies. J Thromb Thrombolysis. 2012 Nov;34(4):459-67.
2. Wilson SM, Bivins BN, Russell KA, et al. Oral contraceptive use: impact on folate, vitamin B₆, and vitamin B₁₂ status. Nutr Rev. 2011 Oct;69(10):572-83.
3. Palmery M, Saraceno A, Vaiarelli A, et al. Oral contraceptives and changes in nutritional requirements. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2013 Jul;17(13):1804-13.
4. McArthur JO, Tang H, Petocz P, et al. Biological variability and impact of oral contraceptives on vitamins B(6), B(12) and folate status in women of reproductive age. Nu – trients. 2013 Sep 16;5(9):3634-45.
5. Lussana F, Zighetti ML, Bucciarelli P, et al. Blood levels of homocysteine, folate, vitamin B6 and B12 in women using oral contraceptives compared to non-users. Thromb Res. 2003;112(1-2):37-41.

 
Bron: Nieuwsbrief Springfield Nutraceuticals

 

 

 Printversie Risico op trombose bij lage vitamine B-spiegels

off

KnoflookAls duursporters 5 uur voordat ze gaan fietsen of hardlopen een teentje knoflook – of een equivalent daarvan in knoflookpoeder – innemen, dan nemen hun maximale zuurstofopname en dus ook hun uithoudingsvermogen daardoor toe. Dat ontdekten Turkse bewegingswetenschappers vijftien jaar geleden. Een gloednieuw Amerikaans onderzoek bevestigt de Turkse bevindingen.  Teentje knoflook geeft sporters meer uithoudingsvermogen

 

Knoflook voor duursporters

 

Lees meer…

off

Afvallen met pruimen

vrijdag, augustus 7, 2015 @ 12:08 PM

PruimenDagelijks zo’n vier pruimen helpt bij het afvallen. Dit blijkt uit een studie die gepresenteerd werd tijdens een Europees congres over obesitas.

 

Er namen honderd vrijwilligers aan de studie deel, 74 vrouwen en 26 mannen. Ze hadden een gemiddelde leeftijd van 43 jaar, hadden overgewicht (gemiddelde BMI van 30 kg/m2) en hadden een lage vezelinname. Ze werden willekeurig in een behandel- en controlegroep verdeeld. In de behandelgroep kregen de vrouwen gedurende twaalf weken dagelijks 140 gram pruimen en de mannen kregen 171 gram pruimen. In de controlegroep kregen de deelnemers advies over gezonde tussendoortjes.

 

In de pruimengroep nam het lichaamsgewicht gemiddeld met 2 kilo af, in de controlegroep was dit 1,5 kilo. De middelomvang nam in de behandel- en controlegroep met respectievelijk 2,5 cm en 1,7 cm af. Vooral in de laatste maand verloren de pruimeneters meer lichaamsgewicht. Na acht weken hadden de pruimeneters ook sneller een verzadigd gevoel. De consumptie van pruimen werd overigens goed verdragen.

 

Pruimen zijn rijk aan vezels en leiden snel tot een verzadigd gevoel. Dagelijkse consumptie ervan kan helpen bij het afvallen.

 

Literatuur: Harrold J, Hughes G, [..], Halford JC. Dried fruit (prune) consumption does not undermine active weight management or produce adverse gastrointestinal effects. European Congress on Obesity 2014

 

Bron: Ortho.nl

 

 Printversie Afvallen met pruimen

 

off

KelpJodium is een spoorelement dat vooral bekend is voor zijn rol bij de aanmaak van schildklierhormonen. Een gebrek aan jodium is wereldwijd een veelvoorkomend probleem en volgens verschillende deskundigen één van de belangrijkste oorzaken van mentale en verstandelijke ‘achterlijkheid’.

 

Een gebrek aan jodium tijdens de zwangerschap kan aangeboren hypothyreoïdie (trage schildklier) bij de baby veroorzaken. Een ernstige vorm daarvan is bekend als cretinisme, onherstelbare mentale achterlijkheid. Andere kenmerken zijn lichamelijke achterstand, een kleine gestalte en doofheid.

 

Een gebrek aan jodium in de eerste levensmaanden en -jaren kan een abnormale hersenontwikkeling en een lager IQ veroorzaken.

 

Kinderen in gebieden met jodiumgebrek presteren minder goed op school, hebben een lager IQ en meer leermoeilijkheden dan kinderen in gebieden met voldoende jodium. Jodiumgebrek op zich kan het IQ van kinderen met gemiddeld 10 tot 15 punten verlagen.

 

Bij volwassenen kan een trage schildklier een brede waaier van niet-specifieke klachten veroorzaken. De meest typische zijn vermoeidheid, gewichtstoename, niet tegen koude kunnen en constipatie.

 

Jodium zit vooral in algen, zeewier, vis, schaal- en schelpdieren – voedingsmiddelen die bij ons vaak te weinig gegeten worden. De rijkste bron van jodium in het westers voedingspatroon is gejodeerd zeezout, maar door het advies om zoutarm te eten valt ook deze bron van jodium voor veel mensen weg.

 

De officiële aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor jodium is 90 µg voor baby’s tot 200 µg voor volwassenen en 250 µg voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

 

Deze aanbeveling is gebaseerd op het voorkomen van trage schildklier (hypothyreoïdie) en krop, maar is volgens verschillende deskundigen niet voldoende voor een optimale schildklierwerking.

 

Japanners krijgen door het eten van zeewier dagelijks veel meer jodium binnen: van 350 µg tot maar liefst 50.000 à 80.000 µg (50 tot 80 mg). Steeds meer deskundigen geloven dat een hogere inname van jodium een gunstig effect heeft op de gezondheid, onder andere op de gezondheid van de borsten. Jodium voorkomt namelijk het ontstaan van fibrocystische borstziekte (cysten in de borsten) en borstkanker, ziekten die heel weinig voorkomen in Japan. Bij de behandeling van borstcysten wordt 3 tot 7 mg jodium gegeven.

 

Vooral voor zwangere vrouwen is het belangrijk om voldoende jodium binnen te krijgen, omdat schildklierhormonen cruciaal zijn voor de ontwikkeling van de hersenen van de baby en nodig zijn voor de preventie van ontwikkelings- en gedragsstoornissen. Een gebrek aan jodium is gelinkt aan miskramen, doodgeboren baby’s en geboorteafwijkingen.

 

Ook vrouwen die borstvoeding geven moeten voldoende jodium innemen voor een goede hersenontwikkeling van hun baby.

 

Literatuur:

Caron P. Neurocognitive outcomes of children secondary to mild iodine deficiency in pregnant women. Ann Endocrinol (Paris). 2015 Apr 28. pii: S0003-4266(15)00022-0.

Davis W. Halt on salt sparks iodine deficiency. Life Extension Magazine. Collector’s Edition, 2010: 125-130.

Redman K, Ruffman T, Fitzgerald P, Skeaff S. Iodine Deficiency and the Brain: Effects and Mechanisms. Crit Rev Food Sci Nutr. 2015 Apr 16:0.

Zimmermann MB. Iodine deficiency. Endocr Rev. 2009 Jun;30(4):376-408.

 

Bron: PlaceboNocebo

 

  Printversie Jodiumtekort veroorzaakt mentale en verstandelijke beperkingen

off

Diabetes type 2 en vitamine D-tekort

donderdag, augustus 6, 2015 @ 10:08 AM

DiabetesEen vitamine D-tekort bij niet-westerse Nederlanders speelt mogelijk een rol bij de ontwikkeling van diabetes type 2. Wanneer onvoldoende vitamine D beschikbaar is, hindert dit de functie van de insuline producerende beta-cellen. Tevens worden de lichaamscellen minder gevoelig voor insuline. Dit kan resulteren in insulineresistentie, metabool syndroom en uiteindelijk diabetes type 2.

 

In Nederland is de prevalentie van een ernstig vitamine D-tekort onder niet-Westerse bewoners ongeveer 50%. Dit bleek ook al uit eerder onderzoek [1].
Een onderzoek van het VU Medisch Centrum in Amsterdam toont aan dat het gebruik van vitamine D supplementen nuttig kan zijn voor deze groep mensen.

 

Een verklaring hiervoor is de hogere concentratie pigment in de huid, waardoor UV-straling wordt gefilterd. Deze UV straling is nodig voor de aanmaak van vitamine D. Daarnaast is de prevalentie van obesitas en diabetes type 2 hoger onder mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst in vergelijking met de autochtone bevolking [2][3].

 

In een recent onderzoek van het VU Medisch Centrum in Amsterdam is daarom gekeken naar het effect van vitamine D-suppletie op de insulinegevoeligheid en bèta-cel functie bij niet-Westerse immigranten in Nederland [4].
Dit gerandomiseerde, dubbelblinde, placebogecontroleerde onderzoek werd uitgevoerd onder personen die risico liepen op diabetes type 2 [4].
De deelnemers hadden een leeftijd van tussen de 20 en 65 jaar, een BMI van >27 en verhoogde bloedglucosespiegels. Daarnaast zijn zij onderzocht op vitamine D deficiëntie (serum 25(OH)D concentratie van <50 nmol/L).

 

Een deel van de proefpersonen – de interventiegroep – kreeg 1200 iU vitamine D per dag. De controlegroep kreeg een placebo. Daarnaast kregen de deelnemers in beide groepen dagelijks 500 mg calcium. De onderzoeksperiode was 4 maanden. In totaal deden 130 personen mee aan het onderzoek, waarvan 53 in de vitamine D groep en 57 in de placebogroep het onderzoek afmaakten [4].

 

Onderzoek
Er was sprake van een significant verschil tussen de vitamine D spiegels in de interventie en controlegroep [4].

 

In beide groepen werd geen significant effect gevonden op de insulinegevoeligheid en de functie van de bèta-cellen. Echter in een post hoc analyse, waarbij personen die al diabetes hadden aan het begin van het onderzoek werden uitgesloten, werd een significante verbetering van de insulinogene index gevonden (P=0,040) [4]. Dit is de ratio van de toename insulineconcentratie/ toename glucosespiegel.
Bij personen met prediabetes kan vitamine D suppletie een maatregel zijn om de verdere ontwikkeling van diabetes type 2 te voorkomen.

 

Een hogere dosering vitamine D over een langere periode kan mogelijk meer positieve effecten voortbrengen bij personen met prediabetes, die nog geen diabetes type 2 hebben ontwikkeld [4].

 

Literatuur:
1. Van der Meer IM, Boeke AJ, Lips P, Grootjans-Geerts I, Wuister JD, Deville WL, Wielders JP, Bouter LM, Middelkoop BJ. Fatty fish and supplements are the greatest modifiable contributors to the serum 25-hydroxyvitamin D concentration in a multiethnic population. Clin Endocrinol (Oxf) 2008;68:466–72.
2. Dijkshoorn H, Uitenbroek DG, Middelkoop BJ. Prevalence of diabetes mellitus and cardiovascular disease among immigrants from Turkey and Morocco and the indigenous Dutch population. Ned Tijdschr Geneeskd 2003; 147:1362–6 (Nederlandse tekst).
3. Cornelisse-Vermaat JR, van den Brink HM. Ethnic differences in lifestyle and overweight in the Netherlands. Obesity (Silver Spring) 2007;15:483–93.
4. Oosterwerff M, Eekhoff EMW, Schoor NM van, Boeke AJP, Nanayakkara P, Meijnen R, Knol DL, Kramer MHH and Lips P. Effect of moderate-dose vitamin D supplementation on insulin sensitivity in vitamin D–deficient non-Western immigrants in the Netherlands: a randomized placebo-controlled trial. Am J Clin Nutr, 2014;100:152–60.

 

Bron: http://www.vngk.nl/algemeen/diabetes-type-2-en-vitamine-d-tekort.html

 

  Printversie Diabetes type 2 en vitamine D-tekort

off