Archive for september, 2015

CreatineSuppletie met creatine zorgt ervoor dat je hersenen minder last hebben van een verminderde toevoer van zuurstof. Dat ontdekten neurologen van de University of Auckland in Nieuw-Zeeland. De ontdekking is relevant voor sporters die op grote hoogte prestaties moeten leveren waarbij denkwerk en aandacht noodzakelijk zijn.

 

Lees meer…

off

MelatonineLangdurige suppletie met een lage dosis melatonine vermindert de vetmassa met enkele kilo’s, en laat de vetvrije massa tegelijkertijd met enkele kilo’s toenemen. Dat ontdekten endocrinologen van Aarhus University Hospital in Denemarken. De Denen lieten vrouwen van 56-73 jaar een jaar lang elke avond 1 of 3 milligram melatonine slikken.

 

Lees meer…

off

Zuur – Base evenwicht bij sporters

zaterdag, september 5, 2015 @ 02:09 PM

ColaSporters leven over het algemeen “gezonder” dan niet-sporters, denken ze. Maar is dat ook zo? Dit stuk gaat over verzuring. De hoofdfactoren voor verzuring zijn stress, (slechte) ademhaling en niet optimale voeding / drank.

 

Bij bewegingsinspanning wordt melkzuur gevormd. Dat moet gebufferd worden. Mineralen zoals kalium, magnesium, calcium en natrium zijn basisch en worden onttrokken aan o.a. spieren en botten om de zuren te bufferen.

 

De pH waarde van het bloed is alkalisch, zo rond pH 7.365. Verzuring van het bloed is niet mogelijk, het lichaam moet deze waarde ten alle tijden stabiel houden.

 

Verzuring van het lichaam en de weefsels heeft grote gevolgen. De pH schaal is namelijk logaritmisch opgebouwd, wat inhoudt dat een pH van 6 dus 10 keer zo zuur is als een pH van 7. Een pH van 5 is 100 x zuurder dan een pH van 7 en een pH van 4 dus 1.000 keer zo zuur als een pH van 7.
Een voorbeeld: een glas cola heeft een pH van tussen de 2 en de 3, wat dus betekent dat het in het meest gunstige geval een colaatje nog altijd veel meer dan 10.000 x zo zuur is dan bloed!

 

Cola is trouwens van alle frisdranken het meest verzurend en ja, ook de ‘light’ en ‘zero’ versie in het bijzonder. Onbegrijpelijk dat sporters dit drinken…

 

Lees meer…

off

Flavonoïden verbeteren de glycemische respons

donderdag, september 3, 2015 @ 06:09 PM

Glycemische responsMensen met een chronische hoge bloedsuikerspiegel hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, nierziekten, zenuwschade, oogaandoeningen, alzheimer en kanker. De belangrijkste reden daarvoor is een verschijnsel dat glycatie of versuikering heet. Wanneer de bloedsuikerspiegel constant te hoog is, kan glucose (suiker) een reactie aangaan met de eiwitten in het bloed: enzymen, hormonen, hemoglobine, enz. De moleculen die op die manier beschadigd worden, vormen advanced glycation end products (AGE’s – eindproducten van vergevorderde versuikering). AGE’s beschadigen vooral de bloedvaten, de zenuwen, de hersencellen, de nieren en de ogen, maar ook andere organen en de huid. AGE’s versnellen het verouderingsproces. De vorming van AGE’s kan voorkomen worden door de bloedsuikerspiegel laag te houden – door voeding met een lage glycemische belasting, door beweging en indien nodig met supplementen.

 

Het effect van een maaltijd op de bloedsuikerspiegel wordt berekend aan de hand van de glycemische index en de glycemische belasting, maar dat zegt niet zo veel over wat er daarna gebeurt, namelijk de respons van het lichaam op een maaltijd – de glycemische respons.

 

De glycemische respons geeft aan wat er gebeurt na de maaltijd:

  • opname van glucose in het bloed
  • de aanmaak van insuline
  • de werking van insuline
  • de opname van glucose door de cellen
  • het verbruik van glucose door de cellen

De glycemische respons is bij iedereen anders en wordt ongunstig beïnvloed door onder andere:

  • overgewicht
  • insulineresistentie
  • gebrek aan beweging
  • gebrek aan vezels in de voeding
  • gebrek aan flavonoïden in de voeding

Fruit – vooral zoet fruit en gedroogd fruit – bevat relatief veel suiker, maar heeft toch een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel omdat het veel flavonoïden (bioactieve plantenstoffen) bevat. Zelfs druiven en rozijnen beschermen tegen het ontstaan van diabetes. Rozijnen doen de bloedsuikerspiegel veel minder stijgen dan wit brood. Ze hebben een lage glycemische belasting en een insulinesparend effect. De flavonoïden die in rozijnen (en ander fruit) zitten, bootsen de werking van insuline na (Zunino S, 2009; Esfahani A, 2014).

 

Flavonoïden (anthocyanidinen, quercetine, catechine, EGCG, citrusflavonoïden, apigenine, luteoline, myricetine, kampferol, genisteïne, daidzeïne, …) in groenten, fruit, kruiden, specerijen, uien, rode wijn, cacao, groene thee, olijfolie en peulvruchten verbeteren de glycemische respons of de reactie op glucose: ze verhogen de uitscheiding en de werking van insuline, maken cellen gevoeliger voor insuline, verbeteren de opname van glucose in de cellen (met of zonder insuline) en verhogen het verbruik van glucose (Hajiaghaalipour F, 2015). Ze hebben een natuurlijke bloedsuikerverlagende werking.

 

Literatuur:

Esfahani A, Lam J, Kendall CW. Acute effects of raisin consumption on glucose and insulin reponses in healthy individuals. J Nutr Sci. 2014 Jan 7;3:e1.

Zunino S. Type 2 diabetes and glycemic response to grapes or grape products. J Nutr. 2009 Sep;139(9):1794S-800S.

Hajiaghaalipour F, Khalilpourfarshbafi M, Arya A. Modulation of glucose transporter protein by dietary flavonoids in type 2 diabetes mellitus. Int J Biol Sci. 2015 Mar 19;11(5):508-24.

 

Bron: PlaceboNocebo

 

 

  Printversie Flavonoïden verbeteren de glycemische respons

off