Archive for november, 2015

L-CarnitineEen dagelijkse dosis van 2 gr L-carnitine doet wonderen voor de lichaamssamenstelling en de vitaliteit van mensen die hun honderdste verjaardag al achter de rug hebben. Italiaanse gerontologen van de University of Catania ontdekten dat het aminozuur in deze groep zorgt voor kilo’s extra spiermassa, enkele kilo’s minder vetmassa, beduidend meer energie en meer uithoudingsvermogen.

L-Carnitine

 

Lees meer…

off

RhodiolaRhodiola rosea of rozenwortel is een plant die vooral in de koude noordelijke streken zoals Rusland en Scandinavië groeit. Daar werd hij traditioneel ingezet bij onder andere stress, vermoeidheid, depressie, ouderdomsklachten en om de koude beter te trotseren.

 

Rhodiola is in de kruidengeneeskunde bekend als adaptogeen, een stof of een plant die het lichaam en de geest helpt om zich aan te passen aan stressvolle situaties.

 

Rhodiola verhoogt de concentratie van neurotransmitters in de hersenen die betrokken zijn bij de stemming: serotonine, dopamine, adrenaline en noradrenaline. Dat zijn de zogenaamde monoaminen. Ze worden normaal heel snel afgebroken door monoamine oxidasen (MAO’s). In de conventionele geneeskunde worden bij depressie vaak MAO-remmers voorgeschreven om de afbraak van serotonine, (nor)adrenaline en dopamine tegen te gaan, zodat de concentratie van deze neurotransmitters hoog blijft.

 

Rhodiola is een natuurlijke MAO-remmer, wat verklaart waarom het zo goed werkt bij depressie, angst, slapeloosheid, verminderd libido, verslaving, chronische pijn, vermoeidheid, verminderde concentratie, enz. Deze klachten worden vaak in verband gebracht met een gebrek aan serotonine, dopamine, adrenaline en noradrenaline.

 

Bij depressie worden ook vaak SSRI’s (selectieve serotonine heropname remmers) gegeven om de concentratie van serotonine te verhogen. SSRI’s zoals fluoxetine, paroxetine en sertraline hebben veel ongewenste bijwerkingen, waarvan sommige heel ernstig kunnen zijn (zelfmoordneigingen, agressie, gewelddadig gedrag, seksuele problemen en een verhoogd risico op een miskraam). Uit onderzoek blijkt dat rhodiola extract bijna even goed werkt als sertraline, maar dan zonder de bijwerkingen (Mao JJ, 2015).

 

Referenties:

1. Mao JJ, Xie SX, Zee J, et al. Rhodiola rosea versus sertraline for major depressive disorder: A randomized placebo-controlled trial. Phytomedicine. 2015 Mar 15;22(3):394-9.

2. van Diermen D, Marston A, Bravo J, et al. Monoamine oxidase inhibition by Rhodiola rosea L. roots. J Ethnopharmacol. 2009 Mar 18;122(2):397-401.

 

Bron: PlaceboNocebo

 

  Printversie Rhodiola rosea als alternatief voor antidepressiva 

 

off

Anti-dopingsysteem onmisbaar voor topsporters

maandag, november 23, 2015 @ 11:11 AM

NZVTUit onderzoek van de Dopingautoriteit blijkt dat het zogenoemde NZVT-keurmerk van groot belang is voor topsporters. ‘Als alle topsporters alleen supplementen gebruiken met een NZVT-keurmerk, zou waarschijnlijk niemand ooit nog positief testen door het gebruik van voedingssupplementen’. Dit schrijft de Dopingautoriteit in haar vandaag gepubliceerde rapport over de aanwezigheid van dopingstoffen in hoog-risico-sportvoedingssupplementen verkrijgbaar in Nederlandse Webshops.

 

Uit het rapport blijkt dat via webshops relatief veel hoog-risico sportvoedingssupplementen worden aangeboden die niet NZVT-getest zijn en een risico vormen voor topsporters. Het gaat hierbij om sportvoedingssupplementen die de nadruk leggen op hormoonregulatie, spierversterking, gewichtsverlies en het verkrijgen van meer energie. Maar meer dan de helft van de topsporters gebruikt producten die niet zijn getest op dopingstoffen door een erkend systeem, zoals NZVT. “Het is aan te bevelen dat topsporters dit wel gaan doen. Voor hen gelden namelijk strengere normen dan voor niet-topsporters,” aldus Saskia Geurts, directeur NPN, brancheorganisatie voedingssupplementen.

 

Niet-topsporters Producten die een positieve dopinguitslag geven in dit onderzoek, kunnen vaak door niet-topsporters wel veilig gebruikt worden en voldoen aan alle wettelijke eisen. “Niet alle dopingstoffen zijn namelijk verboden. Dit geldt bijvoorbeeld voor een stimulerende stof die in sinaasappelschillen voorkomt. En zo stond cafeïne ook tot 2004 op de lijst met verboden stoffen”, legt Saskia Geurts uit.

 

Strengere handhaving In drie gevallen werden in producten van bedrijven die niet bij NPN zijn aangesloten, hoge hoeveelheden dopingstoffen aangetroffen, die ook voor andere gebruikers een veiligheidsrisico zouden kunnen vormen. “Dat is onacceptabel. Een strengere handhaving van producten die op internet worden aangeboden, bepleit ik al geruime tijd”, aldus Saskia Geurts.

 

Als niet-topsporters zekerheid willen over de supplementen die ze slikken, kunnen ze ook gebruikmaken van het NZVT-keurmerk, dat op het etiket van supplementen staat.

 

NZVT Naar aanleiding van eerdere dopingschandalen bij onder andere profvoetballers is in november 2003 het Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport, NZVT, opgericht zodat topsporters kunnen beschikken over voor hen veilige supplementen. “Het NZVT-systeem is een extra service voor de topsporters. Er zijn aanvullende test nodig om te garanderen dat ze vrij zijn van dopinggeduide stoffen”, aldus Saskia Geurts. “Voor niet-topsporters gelden deze strenge eisen niet en geeft de wet reeds garanties over de veiligheids- en gezondheidseisen van voedingssupplementen.”

 

NZVT is een gezamenlijk initiatief van de Dopingautoriteit, de branchevereniging voor voedingssupplementen NPN en de sportkoepel NOC*NSF. NPN is verantwoordelijk voor de uitvoering van het zekerheidssysteem. De borging van het systeem valt onder de verantwoordelijkheid van NOC*NSF en wordt uitgevoerd door het RIKILT.

 

Supplementenfabrikanten kunnen producten aanvullend laten testen. Wanneer ze goed uit de test komen, worden ze op de NZVT-lijst geplaatst, waarmee topsporters zien welke middelen zij zorgeloos kunnen gebruiken. Op dit moment kan de topsporter uit 217 geteste producten kiezen. Veel NPN leden doen mee aan het NZVT-systeem.

 

NZVT-lijst De NZVT-lijst is te zien via: www.dopingautoriteit.nl/nzvt/database

 

 Printversie Anti-dopingsysteem onmisbaar voor topsporters

off

ArtroseMet een combinatie van chondroïtine en glucosamine kunnen bij artrose vergelijkbare resultaten worden behaald als met celecoxib. Dit blijkt uit nieuw onderzoek gepresenteerd tijdens de Annual Meeting of the American Academy of Rheumatology.

 

Celecoxib is een sterk ontstekingsremmend middel dat vaak bij artrose wordt ingezet. Naast het remmen van de gewrichtsontsteking, heeft het een pijnstillende en koortsverlagende werking.

 

Uit nieuw onderzoek blijkt dat een combinatie van glucosamine en chondroïtinesulfaat de progressie van artrose beter remt dan celecoxib. Chondroïtinesulfaat wordt vaak gebruikt in glucosaminesupplementen ter ondersteuning van de gewrichtsgezondheid.

 

Op gebieden zoals pijn, stijfheid, functie en zwelling blijkt het effect vergelijkbaar. Daarbij kennen chondroïtinesulfaat en glucosamine wel minder bijwerkingen dan celecoxib, dat de bloeddruk kan verhogen. Bovendien treden bijwerkingen bij chondroïtine en glucosamine minder vaak op en is het veiligheidsprofiel van deze stoffen beter.

 

Eerder in 2015 bleek al uit een Cochrane-review dat chondroïtinesulfaat een veilig en effectief middel is voor de vermindering van pijn bij artrose. Voor deze review werden gegevens van 43 klinische onderzoeken met in totaal 9110 deelnemers geanalyseerd.

 

Literatuur

  1. Hochberg MC, Martel-Pelletier J, Monfort J, Möller I, Castillo JR, Arden N, Berenbaum F, Blanco FJ, Conaghan PG, Doménech G, Henrotin Y, Pap T, Richette P, Sawitzke A, du Souich P, Pelletier JP; on behalf of the MOVES Investigation Group., Combined chondroitin sulfate and glucosamine for painful knee osteoarthritis: a multicentre, randomised, double-blind, non-inferiority trial versus celecoxib, Ann Rheum Dis. 2015 Jan 14. pii: annrheumdis-2014-206792.
  2. J.A. Singh, S. Noorbaloochi, R. MacDonald, L.J. Maxwell, Chondroitin for osteoarthritis, Cochrane Database Syst Rev. 2015 Jan 28;1:CD005614.

 

Bron: nieuwsbrief Bonusan

 

  Printversie Chondroïtine en glucosamine effectief bij artrose

off

Breedspectrum probioticum goed voor stemming

vrijdag, november 20, 2015 @ 03:11 PM

VrolijkOnze darmflora bepaalt voor een groot deel hoe we ons voelen. Maar hoe ‘praten’ onze darmen dan precies met onze hersenen? Nieuw onderzoek zet dit boeiende fenomeen weer in het middelpunt van de belangstelling.

 

Onderzoek aan de Leiden Institute of Brain and Cognition toonde onlangs aan dat een behandeling met een breedspectrum probioticum een gunstig effect heeft op rumineren. Rumineren is het herhaaldelijk nadenken over negatieve ervaringen, zonder daarop actie te ondernemen. Het is bewezen dat mensen die rumineren een verhoogd risico lopen op de ontwikkeling van depressie. Ook het terugvalrisico bij mensen die al last hadden van depressie neemt daardoor toe.

 

Veertig gezonde mannen en vrouwen gebruikten vier weken lang dagelijks een breedspectrum probioticum of placebo. De probiotische oplossing bestond uit de stammen Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium lactis, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus brevis, Lactobacillus casei, Lactobacillus salivarius en Lactococcus lactis.

 

Voor aanvang en na afloop van het onderzoek vulden de deelnemers een vragenlijst in waarmee hun cognitieve reactiviteit werd gemeten. Cognitieve reactiviteit is de mate waarin gedachtepatronen onder invloed van stemming veranderen en disfunctioneel kunnen worden.

 

Vergeleken bij placebo bleek de probioticagroep een significant lagere cognitieve reactiviteit te vertonen op verdrietige gevoelens. Dit bleek vooral te komen door een verminderde neiging om te rumineren. Ook had deze groep aan het eind van het onderzoek minder last van agressieve gedachten.

 

“Onze resultaten laten voor het eerst zien dat probiotica kunnen bijdragen aan het terugdringen van negatieve gedachten als reactie op een verdrietige stemming. Suppletie met probiotica is potentieel een preventieve strategie bij depressie en daarom is het belangrijk dat er meer onderzoek naar wordt gedaan”, aldus de onderzoekers.

 

Wat betreft het werkingsmechanisme, is het interessant om te verwijzen naar een recente studie in het vaktijdschrift Cell. Uit dit onderzoek blijkt dat bij de productie van serotonine in onze darmen zowel lichaamseigen cellen als gunstige bacteriën betrokken zijn. Serotonine is een belangrijke boodschapperstof in onze hersenen, maar wordt voor 90% in de darmen aangemaakt.

 

Volgens de onderzoekers stimuleren bepaalde gunstige bacteriën onze lichaamseigen cellen tot de aanmaak van serotonine. Daarbij blijken ze van onschatbare waarde te zijn; uit een muismodel blijkt namelijk dat er 60% minder serotonine wordt aangemaakt wanneer deze gunstige bacteriën ontbreken. Serotonine werkt regulerend op onze stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Een tekort aan serotonine kan leiden tot depressie en diverse andere problemen op bovengenoemde gebieden.

 

Via de voeding, bijvoorbeeld met bananen en pure chocolade, kan een extra dosis van de essentiële voorloperstof tryptofaan worden aangevoerd. Daarmee kan de serotonineproductie omhoog worden gebracht. Ook tryptofaansupplementen, 5-HTP en Griffonia simplicifolia kunnen hier uitkomst bieden. Voor een duurzaam effect van deze interventie komt een goede darmflora echter altijd op de eerste plaats. Hiervoor kan men het best een professioneel breedspectrum probioticum gebruiken.

 

Literatuur

  1. Figueroa CA, Ruhé HG, Koeter MW, Spinhoven P, Van der Does W, Bockting CL, Schene AH., Cognitive reactivity versus dysfunctional cognitions and the prediction of relapse in recurrent major depressive disorder, J Clin Psychiatry. 2015 Oct;76(10)
  2. Nolen-Hoeksema S.N. et al, Rethinking rumination. Perspectives on Psychological Science, 2008, 3, 400-424.
  3. Roberts J.E., et al, Ruminative response style and vulnerability to episodes of dysphoria: gender‚ neuroticism‚ and episode duration, Cognitive Therapy and Research, 1998, 22, 401-423.
  4. Steenbergen L, Sellaro R, van Hemert S, Bosch JA, Colzato LS, Brain Behav Immun., A randomized controlled trial to test the effect of multispecies probiotics on cognitive reactivity to sad mood, 2015 Aug; 48:258-64.
  5. Yano JM, Yu K, Donaldson GP, Shastri GG, Ann P, Ma L, Nagler CR, Ismagilov RF, Mazmanian SK, Hsiao EY., Indigenous bacteria from the gut microbiota regulate host serotonin biosynthesis, Cell. 2015 Apr 9;161(2):264-76.

 

Bron: nieuwsbrief Bonusan

 

  Printversie Breedspectrum probioticum goed voor stemming

off

Vijf keer verrassend gezond: cacao

donderdag, november 19, 2015 @ 07:11 PM

Cacao AnkertjeVan cacao wil je natuurlijk lekker lang genieten. Daarom hebben we voor u vijf verrassende gezondheidsvoordelen op een rij gezet. Maar let op: geniet met mate en hou het vooral puur!

 

1. Darmflora dol op cacao

Onze darmcellen werken graag samen met goede bacteriën. Zo blijkt sinds kort dat onze darmen voor de productie van het ‘gelukshormoon’ serotonine afhankelijk zijn van een gunstige flora. Ook de gezondheidsvoordelen van cacao zitten niet puur en alleen in de cacaoboon. Vooral de interactie tussen cacao en gunstige bacteriën in onze maag en darmen blijkt ons gezonder te maken. Cacao wordt onder andere door Bifidum gefermenteerd tot ontstekingsremmende polyfenolen met een gunstig effect op de hartgezondheid. Fermentatie kan gestimuleerd worden door er een stukje fruit bij te eten, zeggen de onderzoekers.

 

2. Het lekkerste medicijn

Uit een meta-analyse van 21 onderzoeken blijkt dat consumptie van cacao gerelateerd is aan een verlaagde bloeddruk en een betere conditie van de vaatwand. Ook op het gebied van cholesterol komt cacao goed uit de bus: het brengt het ‘slechte’ LDL-cholesterol omlaag en het ‘goede’ HDL-cholesterol omhoog. Tel daarbij op dat cacao insulineresistentie helpt te verlagen en je zou het zomaar het lekkerste medicijn kunnen noemen. Maar let op: de populairste repen bevatten nauwelijks cacao en hebben een verhoogd suiker- en vetgehalte. Ook doorstaan de gunstige flavonolen het productieproces niet. Hou het dus puur!

 

3. Je blijft er jong bij

Vergeleken met koffie, thee en wijn is cacao de rijkste bron van anthocyanidinen en epicatechinen. Dit zijn sterke antioxidanten die helpen bij het opruimen van vrije radicalen in het lichaam. Vrije radicalen zijn reactieve zuurstofdeeltjes die van  nature in ons lichaam ontstaan bij diverse stofwisselingsprocessen. Wanneer de oxidatieve belasting in het lichaam te hoog wordt, bijvoorbeeld onder invloed van toxinen, raakt het lichaam de controle kwijt. Er ontstaat schade aan  celmembranen, celstructuren en zelfs aan ons DNA. Dit versnelt het verouderingsproces. Regelmatig een stukje pure cacao geeft hier tegengewicht aan en helpt je lichaam dus van binnenuit jong te houden.

 

4. Natuurlijk multimineraal

Cacaobonen zijn buitengewoon voedzaam: ze zijn onder andere rijk aan magnesium, koper, kalium en ijzer. Deze mineralen dragen allemaal bij aan een goed functionerend hart- en vaatstelsel. Het belangrijkste mineraal in cacao is magnesium, dat betrokken is bij meer dan 300 lichaamsprocessen, waaronder eiwitsynthese en energieproductie. Daarnaast is magnesium goed tegen hartkloppingen en werkt het bloeddrukverlagend. De koper in pure chocolade is van belang voor ijzertransport, de glucosestofwisseling en vervult een belangrijke rol bij de groei en hersenontwikkeling van baby’s. Ook de volwassen hersenen hebben natuurlijk baat bij een goede mineralenstatus.

 

5. Een gezonde beloning

Chocola kan ons een lekker gevoel geven. Maar komt dit wel door de cacao? Uit divers onderzoek blijkt dat de inhoudsstoffen theobromine en cacaoflavanolen inderdaad meetbare neurocognitieve effecten hebben. Uit een systematische review blijkt overwegend dat chocolade de stemming verbetert en een negatieve stemming kan verminderen. Ook blijkt cacao het cognitieve prestatievermogen te verhogen. Bij de twee studies die dit effect niet konden bevestigen, werden wel significante veranderingen in hersenactiviteit gemeten. Naast een farmacologische werking kan het gunstige effect op cognitie en emotie ook berusten op een prettige smaaksensatie die het beloningssysteem in de hersenen streelt. Hoe het ook zij: als je pure chocola eet, word je vanzelf beloond voor je goede gedrag.

 

Bronnen

  1. American Heart Association’s Nutrition, Physical Activity and Metabolism/Cardiovascular Disease Epidemiology and Prevention, 2011 Scientific Sessions, March 22-25.
  2. http://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/newsreleases/2014/march/the-precise-reason-for-the-health-benefits-of-dark-chocolate-mystery-solved.html 
  3. Journal of Agricultural and Food Chemistry: Cocoa Has More Phenolic Phytochemicals and a Higher Antioxidant Capacity than Teas and Red Wine
  4. Judelson D.A., Preston A.G., Miller D.L., Muñoz C.X., Kellogg M.D., Lieberman H.R. Effects of theobromine and caffeine on mood and vigilance. J. Clin. Psychopharmacol. 2013;33:499–506.
  5. Katz DL, Doughty K, Ali A., Cocoa and chocolate in human health and disease, Antioxid Redox Signal. 2011 Nov 15;15(10):2779-811.
  6. Scapagnini G, Davinelli S, Di Renzo L, De Lorenzo A, Olarte HH, Micali G, Cicero AF, Gonzalez S., Cocoa bioactive compounds: significance and potential for the maintenance of skin health, Nutrients. 2014 Aug 11;6(8):3202-13.
  7. Scholey A., Owen L. Effects of chocolate on cognitive function and mood: A systematic review. Nutr. Rev. 2013;71:665–681.

 

  Printversie Vijf keer verrassend gezond : cacao

off

Betere zwemprestatie met bietensap

vrijdag, november 13, 2015 @ 11:11 AM

BietensapDe prestaties van getrainde recreatieve zwemmers verbeteren onder invloed van suppletie met sap van rode bieten.

 

Voor de studie werden veertien getrainde mannelijke zwemmers geselecteerd. Ze legden twee zwemproeven af. De eerste test werd aan het begin van de studie afgelegd en de tweede nadat de mannen gedurende zes dagen dagelijks een halve liter bietensap hadden gedronken.

 

De maximale belasting tijdens anaerobe (zware) inspanning was significant hoger na consumptie van het bietensap in vergelijking met ervoor (6,7 versus 6,3 kg). Ook nam het aerobe energieverbruik significant af onder invloed van het bietensap (1,7 kcal/kg/uur versus 1,9 kcal/kg/uur).

 

Al eerder werd een positief effect gezien van bietensap op de sportprestaties bij fietsen, wandelen en hardlopen. De onderzoekers vermoeden dat dit effect wordt bewerkstelligd door het hoge nitraatgehalte van het sap waardoor de zuurstofopname vermindert en de inspanning beter verdragen wordt.

 

Referentie:
Pinna M, Roberto S, Milia R, et al. Effect of beetroot juice supplementation on aerobic response during swimming. Nutrients. 2014 Jan 29;6(2):605-15.

 

Bron: Ortho.nl

 

 

Printversie Betere zwemprestatie met bietensap

off

EPODuursporters maken waarschijnlijk fors meer EPO aan als ze elke dag 1200 milligram alpha lipoic acid slikken. Dat ontdekten Poolse bewegingswetenschappers van de University School of Physical Education in Poznan toen ze experimenteerden met 16 studenten. Het lijkt er op dat suppletie met alpha lipoic acid het effect van hoogtetraining op de EPO-spiegel imiteert.

 

EPO en alfaliponzuur
EPO – een afkorting van erythropoietin – is een hormoon dat wordt aangemaakt door de nieren. In het beenmerg stimuleert het de aanmaak van rode bloedcellen. Het lichaam van sporters maakt meer EPO aan ze trainen op grote hoogte, in een zuurstofarme atmosfeer.

 

Lees meer…

off

50 plusser spierenVijftigplussers die niet aan sport doen of zwaar lichaam werk verzetten, verliezen elk jaar een beetje van hun spieren en hun kracht. Suppletie met een betrekkelijk bescheiden dosis vitamine D3 kan dat proces in ieder geval tijdelijk stilzetten. Dat schrijven Braziliaanse onderzoekers, verbonden aan Sao Paulo State University, in Osteoporosis International.

 

Lees meer…

off

Kan gember spierschade door sport beperken?

woensdag, november 4, 2015 @ 11:11 AM
GemberGember, Zingiber officinale, is rijk aan antioxidanten en heeft ontstekingsremmende eigenschappen. Daarom hebben sportwetenschappers onderzocht of het spierschade en -pijn na een sportprestatie kan voorkomen.

 

Twintig gezonde mannen en vrouwen kregen vijf dagen lang ofwel gember ofwel een placebo toegediend. Geen van hen had voordien met gewichten getraind. Na vijf dagen moesten ze een sportprotocol uitvoeren dat was bedoeld om gecontroleerd spierschade te veroorzaken.

 

Aan het begin van het onderzoek werd de one repetition maximum (1-RM) test afgenomen. Hiermee wordt het gewicht gemeten dat een proefpersoon maximaal kan optillen. Dit geeft een maat voor de isotone spierkracht. De 1-RM werd 24 uur, 48 uur, 72 uur en 96 uur na het sportprotocol herhaald om te zien of er verbetering was opgetreden.

 

Het bleek dat de 1-RM na 24 uur voor beide groepen lager uitviel. Bij de 1-RM na 48 uur had alleen de gembergroep zijn score verbeterd. De placebogroep herstelde zich pas na 72 uur.

 

“Het lijkt erop dat gember aanvankelijk de verbetering op het gebied van spierkracht heeft versneld, maar niet na 72 en 96 uur. Het kan eraan liggen dat men toen was gestopt met gembersuppletie”, aldus de onderzoekers.

 

“Versneld herstel van spierkracht kan nuttig zijn voor sporters die binnen 48 uur een kwalificatieronde en vervolgens een eindronde moeten sporten. Echter, het directe effect na gembersuppletie was minder goed. Vooral sporters die flexibel moeten zijn zoals gymnasten zouden wellicht dus geen baat hebben bij gember.”

 

Er blijven veel onbekende factoren en toekomstig onderzoek moet uitwijzen wat een goede dosering gember is en voor welke sporters het zinvol is.

 

Literatuur:
M.D. Matsumura, G.S. Zavorsky, J.M. Smoliga, The Effects of Pre-Exercise Ginger Supplementation on Muscle Damage and Delayed Onset Muscle Soreness, Volume 29, Issue 6, pages 887-893

 

Bron: nieuwsbrief Natura Foundation

 

Printversie Kan gember spierschade door sport beperken

off