Archive for januari, 2016

Oil pulling met kokosolie

zondag, januari 31, 2016 @ 03:01 PM

off

Spieren weer opbouwen na menopauze

zaterdag, januari 30, 2016 @ 04:01 PM
Menopauze spierenNa de menopauze hebben vrouwen vaker last van spierzwakte. Hierdoor lopen ze een groter risico op valfracturen. Het blijkt goed mogelijk om spieren weer op te bouwen, ook op latere leeftijd. Daarbij speelt vitamine D3 volgens nieuw onderzoek een belangrijke rol.

 

Naarmate men ouder wordt, verliest men geleidelijk aan spiermassa. Dit fenomeen wordt sarcopenie genoemd. Als gevolg hiervan neemt ook de spierfunctie steeds verder af. Dit zorgt voor een minder stabiele houding en een wankele tred, waardoor het valrisico toeneemt. Vrouwen hebben daar na de menopauze extra last van.

 

Vitamine D3 verlaagt valrisico

Bij het onderzoek werd een groep vrouwen negen maanden lang gevolgd. De helft van hen gebruikte vitamine D3, de andere helft placebo. Aan het einde van het onderzoek bleek de spierkracht bij de vitamine D3-groep met meer dan 25 procent toegenomen. Bij de groep die een placebo kreeg, daalde dit juist met 7 procent. Vrouwen die placebo suppleerden hadden bovendien een twee keer zo groot valrisico.

 

“Onze conclusie is dat suppletie met vitamine D3 significante bescherming biedt tegen het optreden van spierzwakte. Het bewijs stapelt zich op dat vitamine D3-supplementen bij vrouwen na de menopauze de kwetsbaarheid en het valrisico verlagen”, aldus de onderzoekers.

 

Leucine en krachttraining

Onderzoek bij ouderen bevestigt dat suppletie met leucine de spiereiwitsynthese na de maaltijd verhoogt. Dit kan een belangrijke extra stimulus zijn voor de spieropbouw. Voor een optimale metabole prikkel worden vitamine D3 en leucine gecombineerd met krachtoefeningen.

 

Bronnen

  1. Katsanos CS, Kobayashi H, Sheffield-Moore M, Aarsland A, Wolfe RR. A high proportion of leucine is required for optimal stimulation of the rate of muscle protein synthesis by essential amino acids in the elderly. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Aug;291(2):381-7
  2. Leenders M, van Loon LJC. Leucine as a pharmaconutrient to prevent and treat sarcopenia and type 2 diabetes. Nutr Rev. 2011 Nov;69(11):675-89
  3. Leenders M, Verdijk LB, van der Hoeven L, van Kranenburg J, Hartgens F, Wodzig WKWH et al. Prolonged Leucine Supplementation Does Not Augment Muscle Mass or Affect Glycemic Control in Elderly Type 2 Diabetic Men. J Nutr. 2011 Jun;141(6):1070-6
  4. http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-09/tnam-vds091715.php

 

Bron: nieuwsbrief Natura Foundation

 

  Printversie Spieren weer opbouwen na menopauze

off

Acne oraal behandelen met vitamine B5

zaterdag, januari 30, 2016 @ 04:01 PM
AcneBij acne denken we vaak aan facewash, crèmes en andere smeerseltjes. In sommige gevallen kunnen alleen antibiotica nog uitkomst bieden. Maar het kan ook anders, blijkt uit recent onderzoek. Hoe? Met hoge orale doseringen vitamine B5.

 

Veel tieners worden slachtoffer van de bacterie Propionibacterium acnes. De bacterie verstopt zich in de talgkliertjes en veroorzaakt daar ontstekingen. Hoewel ze in de volksmond jeugdpuistjes worden genoemd, kunnen ze zich tot het dertigste levensjaar handhaven op gezicht, nek, schouders en armen.

 

Soms is een infectie zo erg dat alleen antibiotica nog werkt. Bij een slechte verzorging (zeep, krabben) kan bovendien ernstige littekenvorming optreden. Een ontsierd gelaat kan, zeker tijdens de kwetsbare tienerleeftijd, ernstige psychische en sociale gevolgen hebben.

 

Naast pubers, hebben ook krachtsporters vaak last van acne. Deze groep zoekt zijn toevlucht vaak in hoge doseringen vitamine B5. Onderzoekers van Manhattan Medical Ressearch keken of de symptomen van acne hierdoor inderdaad afnemen en of dit positief uitwerkt op de kwaliteit van leven.

 

Het onderzoek werd uitgevoerd met een supplement met 2200 milligram vitamine B5 (pantotheenzuur) en enkele andere B-vitaminen in lagere doseringen. Van de 42 deelnemers met milde tot matige acne gebruikte één groep twaalf weken lang het supplement, de andere groep een placebo.

 

Uit het onderzoek bleek dat beide groepen een afname zagen in het aantal puistjes, rode plekken en andere verschijnselen van acne. De afname was echter significant groter bij het gebruik van vitamine B5: de tekenen van acne verminderden bij hen met tweederde meer. Ook scoorde deze groep significant beter op de Dermatology Quality of Life Index (DQLI: huidgerelateerde kwaliteit van leven).

 

Suppletie met het supplement werd veilig bevonden en bijwerkingen werden niet gemeld. De onderzoekers vermoeden dat vitamine B5 de afweer van de huidcellen versterkt, waardoor bacteriële infecties makkelijker worden afgeweerd en sneller worden opgelost.

Bron

Yang M, Moclair B, Hatcher V, Kaminetsky J, Mekas M, Chapas A, Capodice J., A randomized, double-blind, placebo-controlled study of a novel pantothenic Acid-based dietary supplement in subjects with mild to moderate facial acne, Dermatol Ther (Heidelb). 2014 Jun;4(1):93-101.

 

Bron: nieuwsbrief Bonusan

 

Printversie Acne oraal behandelen met vitamine B5

off

Noten verlagen sterftekans

vrijdag, januari 22, 2016 @ 03:01 PM

NotenEen grote meta-analyse over noten stelt alweer dat regelmatige consumptie van noten en pindanoten gelijkstaat met een verlaging van sterftekans van 17 % (China) tot 21 % (VS). Het risico op hartziekten daalt zelfs met 30 tot 40 %. In deze meta-analyse werden gegevens uit de Shanghai cohort (71.000 deelnemers) en de Southern Community Cohort (SCC, 130.000 deelnemers) geanalyseerd. In tegenstelling tot andere meta-analyses zijn deelnemers van deze cohorts relatief arm.

 

Pindanoten zijn eigenlijk peulvruchten, maar ze worden in studies doorgaans samen met de echte noten genomen. Ze hebben allen een gelijkaardige samenstelling van voedingsstoffen. Echte noten zijn volgens de Southern Community Cohort iets gezonder dan pinda’s (sterftekans -27 % versus -17 %).

 

Onderzoekers van Maastricht hebben een gelijkaardige oefening gedaan met de Netherlands Cohort Study, ook goed voor 120.000 mannen en vrouwen. Zij die dagelijks gemiddeld meer dan 5 gram pindanoten eten, hebben een 24 % verlaagd risico op sterfte. Voor echte noten was er een gelijkaardig resultaat (- 17 %), maar minder significant (veel minder Nederlanders eten meer dan 5 gram gewone noten per dag).

 

In de Amerikaanse cohort aten de groep van de grootste noteneters gemiddeld 18 gram per dag; in de Chinese cohort was dat amper 2,5 gram per dag. In alle bovenvermelde studies heeft het eten van pindakaas geen invloed op de overlijdenskans.

 

Bevolkingsstudies kunnen in principe niet vaststellen dat noten effectief verantwoordelijk zijn voor de lagere sterftekans. Hoewel het ‘slechts’ om bevolkingsstudies gaat, zijn deze resultaten opvallend consistent met resultaten van andere grootschalige bevolkingsstudies.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2040

 Printversie Noten verlagen sterftekans

off

Ginkgo biloba voor gezonde hersenen

woensdag, januari 20, 2016 @ 01:01 PM

Ginkgo bilobaGinkgo biloba extract – gemaakt van de bladeren van de Ginkgoboom – is een supplement dat vooral wordt ingezet bij aandoeningen van de bloedvaten en tegen achteruitgang van de mentale functies die veroorzaakt wordt door een onvoldoende bloedstroom naar de hersenen.

 

Ginkgo biloba verhoogt de elasticiteit en de veerkracht (tonus) van de bloedvaten, waardoor de bloedstroom verhoogt. Het doet dat bij alle soorten bloedvaten: slagaders, aders en capillairen (haarvaatjes). Door de verhoogde doorstroming wordt zuurstoftekort en opstapeling van toxische afbraakproducten in de weefsels voorkomen.

 

Ginkgo biloba heeft een ontspannende werking op de slagaders, zodat de bloedvaten verwijden. Het kan gelijktijdig op een bepaalde plaats een vaatkramp verminderen en op een andere plaats de tonus herstellen wanneer dat nodig is. Dat is een eigenschap die niet gevonden wordt bij vaatverwijdende medicatie. Deze medicatie kan soms een verstoorde circulatie nog verergeren door alleen gezonde bloedvaten te verwijden en de vernauwde bloedvaten nog meer van bloed en zuurstof te beroven.

 

Eén van de belangrijkste eigenschappen van ginkgo is het voorkomen van vroegtijdige hersenveroudering. De hersenen zijn voor hun werking afhankelijk van een voortdurende toevoer van glucose en zuurstof. Ze verbruiken 20% van de zuurstof die in de longen wordt opgenomen. Een gebrek aan glucose wordt gecompenseerd door noodmechanismen, maar zonder voldoende zuurstof worden hersencellen onherstelbaar beschadigd.

 

Van veertig klinische studies met ginkgo biloba extract bij een slechte hersenwerking (cerebrale insufficiëntie) of ouderdomsgerelateerde dementie, rapporteren bijna alle studies positieve resultaten. In de meeste studies wordt 120 tot 160 mg ginkgo extract gegeven over een periode van vier tot twaalf weken. Vergeleken met een placebo worden vooral aanzienlijke verbeteringen gezien bij geheugenproblemen, verwarring, vermoeidheid, angst, duizeligheid, tinnitus en hoofdpijn (Kleijnen JJ, 1992).

 

Ginkgo biloba voorkomt het korte termijn geheugenverlies van patiënten in een vroeg stadium van alzheimer. Een jaar lang 120 mg ginkgo extract per dag verbetert de verstandelijke prestaties en het sociaal functioneren van alzheimerpatiënten (LeBars, 1997).

 

In Duitsland is Ginkgo biloba extract goedgekeurd voor de behandeling van dementie.

 

Ginkgo biloba kan ook ingezet worden voor de preventie en de behandeling van parkinson. De flavonoïden in ginkgo biloba beschermen de dopamine aanmakende zenuwcellen tegen beschadiging. Suppletie met ginkgo biloba vermindert motorische stoornissen en verhoogt de aanmaak van dopamine bij dieren met parkinson (Rojas P, 2012).

 

Ginkgetine, één van de belangrijkste flavonoïden in Ginkgo biloba, reguleert de ijzerbalans en verlaagt de hoeveelheid vrij of instabiel ijzer in de hersenen. Te veel ijzer in de hersenen is betrokken bij het beschadigen van de zenuwcellen en het ontstaan van parkinson (Wang YQ, 2015).

 

Ziektebeelden waarbij Ginkgo biloba preventief of therapeutisch kan ingezet worden:

 

  • doorbloedingsstoornissen
  • atherosclerose, hart- en vaatziekte, beroerte, trombose
  • claudicatio intermittens (rokersbeen)
  • erectiestoornissen
  • koude handen en voeten, winterhanden en -voeten
  • geheugenverlies, slechte hersenfunctie, alzheimer, dementie
  • duizeligheid
  • tinnitus (oorsuizen)
  • oogaandoeningen
  • hersenschudding
  • hoofdpijn
  • diabetes, diabetische zenuwschade
  • depressie
  • parkinson

 

Referenties:

1. Kleijnen J, Knipschild P. Ginkgo biloba for cerebral insufficiency. Br J Clin Pharmacol 1992;Oct;34(4):352-8.

2. LeBars PL, Katz MM, Berman N, et al. A placebo-controlled, double-blind, randomized trial of an extract of ginkgo biloba for dementia. JAMA 1997;278:1327-1332.

3. Rojas P, Montes P, Rojas C, et al. Effect of a phytopharmaceutical medicine, Ginko biloba extract 761, in an animal model of Parkinson’s disease: therapeutic perspectives. Nutrition. 2012 Nov-Dec;28(11-12):1081-8.

5. Wang YQ, Wang MY, Fu XR, et al. Neuroprotective effects of ginkgetin against neuroinjury in Parkinson’s disease model induced by MPTP via chelating iron. Free Radic Res. 2015;49(9):1069-80.

 

Bron: PlaceboNocebo

 

 Printversie Ginkgo biloba voor gezonde hersenen

off

Vitamine B6, de droomvitamine

zaterdag, januari 16, 2016 @ 10:01 PM

DromenAls je ’s avonds voordat je gaat slapen een fikse dosis vitamine B6 slikt, droom je intensiever. De kans is niet alleen groter dat je de volgende ochtend nog precies weet wat je hebt gedroomd, maar je dromen zijn waarschijnlijk ook emotioneler, raarder en veelzeggender. Dat rapporteerden slaaponderzoekers van het City College of New York in 2002 in Perceptual And Motor Skills.

 

Dromen en vitamine B6

 

Lees meer…

off

Vitamine DAls twintigers gaan krachttrainen, dan verliezen ze meer vet in hun middel als ze daarbij ook vitamine D slikken. Bovendien bouwen ze meer snelheid op, schrijven bewegingswetenschappers van Purdue University binnenkort in Clinical Nutrition. Effecten van de suppletie op de toename van de spiermassa en de kracht door training vonden de onderzoekers echter niet.

 

Vitamine D & spieren

 

Lees meer…

off

Creatine: meer dan alleen sport

vrijdag, januari 15, 2016 @ 03:01 PM
HersenenCreatinesuppletie associëren we meestal met sport. Het verhoogt de ATP-aanmaak in de spieren en werkt prestatieverhogend bij kortdurende, intensieve inspanning. Wat niet veel mensen weten, is dat het ook positieve effecten heeft op de hersenen.

 

ATP is de belangrijkste energieleverancier in ons lichaam. Hoe meer creatine in de spieren zit, hoe sneller verbruikt ATP weer wordt geregenereerd. Wat betreft de spieren, levert dat niet alleen voordelen op voor sporters, maar ook voor ouderen en mensen met spierzwakte. Het inzicht dat creatine ook een gunstig effect heeft op de hersenen, is van recenter datum.

 

Enige tijd geleden is aangetoond dat vegetariërs significant hogere uitslagen behalen op geheugentests wanneer zij een creatinesupplement gebruiken. De verklaring ligt wellicht in het feit dat vlees onze primaire bron van creatine is en een gebrek ongunstig is voor de hersenfunctie.

 

Uit recenter onderzoek komt naar voren dat creatine de hersenen beter laat functioneren bij een zuurstoftekort (hypoxie). Bij 15 gezonde proefpersonen werd onder gecontroleerde omstandigheden een zuurstoftekort opgewekt. Vervolgens werd gekeken hoe goed ze meerdere dingen tegelijk konden doen, of ze snel van taak konden wisselen en hoe goed ze taken konden plannen en uitvoeren.

 

Voorafgaand aan de eerste ronde van het onderzoek werd zeven dagen lang een placebo gebruikt. Aan de tweede ronde gingen zeven dagen van suppletie met 20 gram creatine vooraf.

 

Hypoxie bleek in alle gevallen te zorgen voor een slechtere geheugenfunctie, vertraging van denkprocessen en een verminderd concentratievermogen. Desalniettemin bleek creatine het effect van zuurstoftekort op de concentratie met ongeveer een factor drie te kunnen verzachten. Ook bij het plannen, uitvoeren en omschakelen had creatine een sterk verzachtend effect.

 

De onderzoekers gaan ervan uit dat hersencellen die meer creatine bevatten zich beter kunnen wapenen tegen schade veroorzaakt door een zuurstoftekort, waardoor de celfunctie beter behouden blijft en cognitieve processen beter verlopen.

 

Iedereen die in de bergen verblijft, krijgt met zuurstoftekort te maken. Ook onder water liggen zuurstoftekorten op de loer. Voor bergbeklimmers en duikers kan voorafgaande creatinesuppletie mogelijk zelfs een lifesaver zijn: het vergroot het concentratievermogen onder zuurstofarme condities, waardoor men in nood betere beslissingen kan maken.

 

Ook bij chronisch zuurstoftekort als gevolg van astma en andere fysiologische aandoeningen is de zuurstoftoevoer niet optimaal en is creatine wellicht een interessante optie.

 

Bronnen
  1. Rae C, Digney AL, McEwan SR, Bates TC, Oral creatine monohydrate supplementation improves brain performance: A double-blind, placebo-controlled, cross-over trial, Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 2003, 270 (1529): 2147–50.
  2. Turner CE, Byblow WD, Gant N, Creatine supplementation enhances corticomotor excitability and cognitive performance during oxygen deprivation, J Neurosci. 2015 Jan 28;35(4):1773-80.

 

Bron: nieuwsbrief Bonusan

 

 Printversie Creatine meer dan alleen sport

off

VisolieSuppletie met visolie verhoogt het calorieverbruik, vergroot de verbranding van vetten tijdens laag-intensieve beweging en stimuleert de groei van spierweefsel. Dat concluderen Canadese voedingswetenschappers, verbonden aan de universiteit van University of Guelph, in PLoS One.

 

Studie

 

Lees meer…

off

De sport waarbij je doordraait

zaterdag, januari 9, 2016 @ 05:01 PM

RhonradDe wereld draait, armspieren spannen aan en voeten hebben moeite met de zwaartekracht wanneer het lichaam op de kop hangt. Een eerste keer in het rhönrad zorgt voor spanning en het kijken ernaar eigenlijk net zo goed. Niet veel mensen kennen het rhönradturnen en er zijn maar zo’n 25 gymnastiekverenigingen in Nederland die er lessen in aanbieden. Sportinnovatie is bij hen dan ook geen vanzelfsprekendheid.

 

Gele tl-buizen verlichten de gymzaal. De raderen staan al klaar. Zolen piepen op de vloer van de gymzaal en de groep sporters warmt vast hun spieren op. Niet veel later begint het spektakel.

 

Het rhönrad werd bijna honderd jaar geleden ontwikkeld door Otto Feick. Als zoon van een smid, bedacht hij het ijzeren rad in zijn tienerjaren om van heuvels af te rollen. Karin van der Lingen, de trainer van de groep van vandaag, roept af en toe wat aanwijzingen naar de sporters en haar assistent terwijl ze vertelt. “Toen ik net begon in 1986, waren er nog maar heel weinig mensen die aan rhönradturnen deden; zo’n acht tot tien denk ik. Ik leerde het kennen op een zomerkamp, maar toen Saskia van Bruxvoort begon met een jongerenles, ging het al gauw snel en merkten veel kinderen hoe leuk ze de sport vonden.”

 

Smid

Saskia van Bruxvoort is net als Karin een trainster bij D.O.K. Ede, één van de weinige gymnastiekverenigingen in Nederland met rhönradturnen binnen hun repertoire. Zij heeft de passie voor de sport van haar vader Johan de Jong, toen hij in 1972 de enige twee raderen in Nederland bij sportpedagoog Rein Bloem tegenkwam, liet hij een eigen maken bij de Edese smid.
De raderen draaien verder. Er wordt gelachen, maar ook goed opgelet. Een kleine misstap en je valt met een knal op de grond. Het maakt een leuk geluid, dat draaien, en het is verwonderlijk. Het verbaasd hoe iets er heel spannend en tegelijk heel makkelijk uit kan zien. Het is alsof de sporters zweven in de ringen.

 

Berthien bekijkt de show vanaf de zijkant tot ze zelf weer aan de beurt is. “Ik kwam via via in aanraking met het rhönraden en inmiddels doe ik het al zo’n tien jaar. Niet professioneel hoor, gewoon voor de lol op recreatief niveau.” Dan roept ze ineens: “ja!” Ze reageert op Karin, de trainer. Die opperde om verder te gaan met springen en dat heeft Berthien’s voorkeur.

 

De dikke rode mat die al die tijd rechtop tegen de muur stond, valt met een knal op de grond. De oefeningen kunnen beginnen. Een grote aanloop moet de meisjes genoeg vaart geven om vanaf de grond op het rhönrad te springen. Ze helpen elkaar door vervolgens per twee voor de derde het rad richting de mat te draaien. Zo kan er makkelijker van het rad op de mat gesprongen worden.

 

Armoedig

Die sprongen waar Berthien zo van houdt, zijn ook gelijk de pijler waarop de innovatie van de sport rust. Geld voor innovatie is er niet, omdat het een onbekende sport is. De enige verbeteringen die aan het rad worden gedaan, worden door de smid verzonnen terwijl hij er aan werkt. “De handvatten zijn intussen wat ronder geworden en er is een coating om het rad gekomen. Vroeger draaiden ze er alleen buiten mee, dan was een coating niet nodig. Voor binnen is dat wel handig”, weet Karin. Ze is weer gaan zitten en bekijkt haar leerlingen.

Rad

In de sprongen kan wel vernieuwd worden. Eigenlijk kan iedereen een sprong verzinnen. Eén zo’n succesvolle sprong komt van Sven Bruxxvoort. De zoon van Saskia. Inderdaad, het rhönradvirus is in de familie nog niet uitgewerkt. “Ik had ‘s nachts een droom over een sprong en wilde weten of hij ook in het echt mogelijk zou zijn, dus ik bleef trainen en op een gegeven moment lukte het.” Wanneer een sprong is gelukt, moet hij voorgedaan worden op een wedstrijd zodat de jury kan zien of het werkelijk haalbaar is. Ook moet hij gefilmd worden waarna de jury beslist hoeveel punten de sprong waard is. De Brux, zoals hij hem genoemd heeft, klinkt in elk geval niet makkelijk: “Mijn sprong is een salto in het rad. Hiervoor moet je snel draaien en je erg klein maken, met een schommel je rad in beweging krijgen en vaart maken, dan zet je af, maak je een salto en land je op het rad.”

 

Instagram

Dat er weinig rhönradverenigingen zijn op de wereld, wil niet zeggen dat er geen grote wedstrijden zijn. Ook binnen deze sport zijn er wereldkampioenschappen. Sven deed er al aan mee en er zijn er meer met die droom.

 

“Vier leerlingen van mij wilden graag trainen voor het WK, we hebben het geprobeerd, maar het was helaas nog te vroeg voor ze en we hebben besloten niet te gaan. Over een aantal jaar proberen we het weer. De meiden zijn wel erg goed, ze hebben een eigen instagramaccount rhonrad.dok waar ze hun kunsten delen.

 

De meiden rollen inmiddels hun raderen aan de kant, de training zit er weer op voor vandaag.

 

Wat vind jij van rhönradturnen, kende je de sport al? En ken je nog meer onbekende sporten? Laat het ons hieronder weten bij de reacties op nieuwsvallei.nl!

 

 Printversie De sport waarbij je doordraait

off