Archive for maart, 2016

SpierenVeroudering gaat gepaard met verlies van spiermassa. Hoe en waarom veroudering spieren afbreekt snappen wetenschappers nog steeds niet, maar misschien weten ze ondertussen wel hoe je dat proces kunt stoppen. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je elke dag via eiwitrijke voedingsmiddelen voldoende leucine binnenkrijgt. Volgens de Australische voedingswetenschapper Cameron Keith McDonald zet een dagelijkse dosis van 7.12 gram leucine spierverlies door veroudering stop.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Resveratrol breekt plaque in de hersenen af

woensdag, maart 30, 2016 @ 03:03 PM

ResveratrolDe ziekte van Alzheimer is een neurodegeneratieve aandoening die gekenmerkt wordt door achteruitgang van de verstandelijke functies en het geheugen, voornamelijk als gevolg van plaquevorming in de hersenen door opstapeling van eiwitten (o.a. amyloid-bèta) in en rond de hersencellen.

 

Er is geen medicijn dat alzheimer geneest. De conventionele behandeling is gericht op het verminderen van de symptomen, maar doet niets aan de onderliggende oorzaken. Medicijnen kunnen de bestaande opstapeling van eiwitten niet verminderen. Er zijn echter natuurlijke stoffen die dat wel kunnen. Eén daarvan is resveratrol.

 

Resveratrol is een stof die vooral in druiven, rode wijn, bessen, pinda’s en cacao zit. Het heeft een antioxidatieve, ontstekingsremmende, hormoonregulerende en neurobeschermende werking.

 

De twee belangrijkste oorzaken van neurodegeneratieve aandoeningen zijn oxidatieve stress en inflammatie. Resveratrol beschermt tegen zuurstofradicalen en remt ontsteking. Het stimuleert ook de aanmaak van nieuwe hersencellen (neuronen) en nieuwe bloedvaten in de hersenen en voorkomt zo de achteruitgang van de mentale en verstandelijke functies en het geheugen (Kodali M, 2015).

 

De ziekte van Alzheimer wordt vooral gekenmerkt door opstapeling van amyloid-bèta in de hersenen. Amyloid-bèta is een eiwit dat aangemaakt wordt onder invloed van vrije radicalenschade. Het brengt een ontstekingsreactie op gang die de vorming en opstapeling van plaque bevordert en uiteindelijk de hersencellen en de hersenfuncties beschadigt.

 

Resveratrol helpt bij het verwijderden van amyloid-bèta in de hersenen en vermindert plaquevorming in verschillende hersengebieden (Marambaud P, 2005; Karuppagounder SS, 2009). Het remt ook de ontstekingsreactie die veroorzaakt wordt door amyloid-bèta (Carpiralla H, 2012). Het wordt beschouwd als een veelbelovend natuurlijk middel voor de preventie en de behandeling van alzheimer (Braidy N, 2016).

 

Voedingsbronnen van resveratrol: rode druiven (schil), rode wijn, bessen, blauwe bessen, bosbessen, veenbessen, cacao, pinda’s, pistachenoten

 

Referenties:

1. Braidy N, Jugder BE, Poljak A, et al. Resveratrol as a Potential Therapeutic Candidate for the Treatment and Management of Alzheimer’s Disease. Curr Top Med Chem. 2016 Feb 4.

2. Capiralla H, Vingtdeux V, Zhao H, et al. Resveratrol mitigates lipopolysaccharide- and Aß-mediated microglial inflammation by inhibiting the TLR4/NF-?B/STAT signaling cascade. J Neurochem. 2012 Feb;120(3):461-72.

3. Karuppagounder SS, Pinto JT, Xu H, Chen HL, Beal MF, Gibson GE. Dietary supplementation with resveratrol reduces plaque pathology in a transgenic model of Alzheimer’s disease. Neurochem Int. 2009;54(2):111-118

4. Kodali M, Parihar VK, Hattiangady B, et al. Resveratrol prevents age-related memory and mood dysfunction with increased hippocampal neurogenesis and microvasculature, and reduced glial activation. Sci Rep. 2015 Jan 28;5:8075.

5. Marambaud P, Zhao H, Davies P. Resveratrol promotes clearance of Alzheimer’s disease amyloid-beta peptides. J Biol Chem. 2005;280(45):37377-37382.

 

Bron: PlaceboNocebo

 

 Printversie Resveratrol breekt plaque in de hersenen af

off

Cognitie verbetert met curcumine

woensdag, maart 30, 2016 @ 02:03 PM

CurcumaSuppletie met gepatenteerd curcumine-supplement – een ontstekingsremmende stof uit de geelwortel – heeft een gunstig effect op de cognitie van ouderen.

 

Het onderzoek werd uitgevoerd door dr. Andrew Scholey van Swinburne University of Technology in Australië. Er namen zestig gezonde personen in de leeftijd van 60 tot 85 jaar deel aan de studie. Ze werden willekeurig in een suppletie- en placebogroep verdeeld. Ze kregen gedurende vier weken dagelijks een supplement met 400 mg van een speciaal bioactief curcuminepreparaat (overeenkomend met 80 mg gewone curcumine). Er werd gekeken naar het effect van een eenmalige dosis en van langdurige suppletie op het cognitief functioneren van de ouderen.

 

Een uur na toediening van een enkele dosis curcumine werd er een significante verbetering gezien van de aandacht en het werkgeheugen in vergelijking met de placebo. Ook na langdurig gebruik bleek dat personen in de suppletiegroep een significant beter werkgeheugen en een betere stemming hadden in vergelijking met personen in de placebogroep. De verbetering van de stemming bleek uit het feit dat de deelnemers minder vermoeid, kalmer en meer tevreden waren. Ook waren de personen in de suppletiegroep alerter. Suppletie met curcumine was geassocieerd met een significante afname van het totale cholesterolgehalte, evenals het LDL-cholesterolgehalte. Het supplement werd goed verdragen en bleek veilig.

 

De resultaten onderschrijven het belang van verder onderzoek naar het effect van curcumine op de cognitie bij ouderen.

 

Referentie:
Cox KH, Pipingas A, Scholey AB. Investigation of the effects of solid lipid curcumin on cognition and mood in a healthy older population. J Psychopharmacol. 2015 May;29(5):642-51.

 

Bron: Ortho.nl

 

  Printversie Cognitie verbetert met curcumine

 

off

Knollen en bollenHet paleodieet wordt vaak gezien als koolhydraatarm. Maar volgens verschillende onderzoekers waren koolhydraten uit bijvoorbeeld knollen essentieel voor de ontwikkeling van met name de hersenen van de mens.

 

Onderzoek rond de eetgewoonten van onze voorouders heeft eind jaren tachtig een groep van onderzoekers geïnspireerd tot het uitwerken van een ‘paleolithisch dieet’. De grondgedachte hierachter is dat onze fysiologie (genen) weinig veranderd is sinds de periode dat we als jager-verzamelaar rondzwierven. De vraag die zich hierbij opdringt, is: wat aten die jager-verzamelaars dan? Populaire versies van het paleolithische voedingspatroon (‘het paleodieet’) leggen veel nadruk op vlees, en in het bijzonder vis.

 

Paleolithische voedingspatronen reconstrueren is echter niet vanzelfsprekend. Verschillende onderzoekslijnen komen hier samen: archeologie, antropologie van moderne jager-verzamelaars, isotooponderzoek enzovoort. Vlees was inderdaad een belangrijke component van het paleolithische voedingspatroon, en het paleodieet is te vaak synoniem voor koolhydraatarm (hoewel niet per definitie). Een aantal onderzoekers verdedigt dat koolhydraten minstens zo belangrijk waren voor de ontwikkeling van de mens als vlees. Drie argumenten leggen ze voor: vuur, verbrandingscapaciteit en speekselenzym.

 

Vuur

Onze mensachtige voorgangers leerden op een zeker moment met vuur werken. Dankzij koken kon de mens gebruikmaken van een energiebron die anders lastig te verteren was: koolhydraten uit knollen. Rauw zijn ze moeilijk verteerbaar, maar eens gekookt vormen de zetmelen uit knollen een zeer toegankelijke bron van energie. Vuur was vast belangrijk voor de ontwikkeling van de homosoorten, maar de chronologie van vuur en de evolutie i.h.b. van de Homo sapiens is op de dag van vandaag nog niet helemaal duidelijk.

 

Verbrandingscapaciteit

De hersenmassa van onze mensachtige voorgangers is op een bepaalde moment explosief toegenomen. Onze hersenen vreten energie (20 tot 25 %), en die energie kan niet enkel uit vlees komen. De moeder heeft tijdens de zwangerschap extra veel koolhydraten nodig voor de foetus, in zoverre dat ze zelfs insulineresistentie ontwikkelt. De mens heeft veel koolhydraat nodig, naar schatting 170 gram glucose per dag.

 

De mens is bovendien een uitstekende langeafstandloper. Het is bijna ondenkbaar dat hij zonder goede bron van koolhydraten die fysieke prestaties kon leveren. Weliswaar kan de mens glucose aanmaken uit andere energiebronnen. Uit vetten kunnen ketonlichaampjes gevormd worden, als alternatieve energiebron voor de hersenen, maar dat is verre van ideaal. Zelfs dan nog moet 30 – 50 gram glucose aangeleverd worden als absoluut minimum.

 

Daartegenover staat dat de mens wel degelijk kan overleven op een proteïnerijk dieet, zoals arctische volkeren (bv. Inuit) dat bewijzen.

 

Speekselenzym

De mens produceert bijzonder veel amylase in speeksel, het enzym dat zetmeel afbreekt. De rijkelijke aanwezigheid is vrij uniek voor de mens. Goed kauwen zorgt ervoor dat de vertering van zetmeel op tijd kan beginnen. Hoewel het paleogenetische onderzoek daarover nog geen uitsluitsel geeft, kan er tot nu toe verdedigd worden dat de toename van amylase in speeksel gelijktijdig liep met ontwikkeling van technieken om met vuur te spelen.

 

Knollen

De zetmeelrijke knollen maakten een kortere darm mogelijk. Knollen zijn handig: goed bewaarbaar en draagbaar. Ze zijn gemakkelijk te oogsten, terwijl in jagen veel meer energie kruipt. Dat onze voorouders knollen aten, is enkele keren archeologisch aangetoond. Niet onbelangrijk: vondsten van plantenresten liggen minder voor de hand dan overblijfselen van een vleesmaaltijd (botjes).

 

Onze voorouders en voorgangers hadden weinig andere betrouwbare koolhydraatbronnen dan knollen voor handen. Honing konden ze wel vinden, maar niet het hele jaar door. Onze voorouders hebben vast veel fruit gegeten, maar dat fruit is niet vergelijkbaar met het opgefokte fruit dat we nu telen. Zelfs bessen tellen slechts 3 tot 4 gram suiker per 100 gram. Andere voedingsmiddelen bevatten wel koolhydraten, maar zijn niet door ons verteerbaar, zoals het inuline uit aardpeer.

 

Homo flexibilis?

Dat de mens op zowel knollen als op vlees kon overleven, heeft hem des te flexibeler gemaakt. Dat is wat ook opvalt aan de mens: hij heeft vele habitats kunnen veroveren. Hier en daar duikt zelfs de term verzamelaar-jager op, om de nadruk terug op plantaardige voeding te leggen. Alleen, veel van de aangehaalde argumenten zijn nog gebaseerd op veronderstellingen. Archeologisch onderzoek, dat de evolutie van vuur preciezer in kaart moet brengen, zal meer duidelijkheid verschaffen. Dat erkennen ook de onderzoekers in hun publicatie The importance of dietary carbohydrate in human evolution.

 

Referenties:

Katz DL, Meller S. Can we say what diet is best for health? Annu Rev Public Health. 2014;35:83-103

Hardy K, Brand-Miller J, Brown KD et al. The importance of dietary carbohydrate in human evolution. Q Rev Biol. 2015 Sep;90(3):251-68

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2127

 

 Printversie Koolhydraten waren essentieel voor Homo sapiens

off

Efficiënter sporten met EPA

zondag, maart 27, 2016 @ 01:03 PM

Omega-3Dagelijkse suppletie met het omega 3-visvetzuur EPA verbetert mogelijk het uithoudingsvermogen tijdens inspanning.

 

De Japanse wetenschappers selecteerden twintig mannen die een recreatieve sport beoefenden. Ze kregen gedurende acht weken dagelijks een supplement met 3,6 gram EPA (suppletiegroep) of eenzelfde hoeveelheid gewone vetzuren (controlegroep). Tijdens een matige inspanningstest op een fietsergometer werd de maximale zuurstofopname (VO2max) bepaald. Ook werden in de rode bloedcellen de concentraties van de omega 3-visvetzuren EPA en DHA bepaald.

 

Na suppletie namen de concentraties van beide visvetzuren significant toe. De toename van EPA in de rode bloedcellen ging gepaard met een evenredige afname van de VO2max. Dit betekende dat de sporters efficiënter de inspanning konden leveren en mogelijk de inspanning langer vol konden houden.

 

Suppletie met het omega 3-visvetzuur EPA leidt tot een gunstiger zuurstofverbruik tijdens inspanning, zo blijkt uit de resultaten.

 

Referentie:
Kawabata F, Neya M, Hamazaki K, et al. Supplementation with eicosapentaenoic acid-rich fish oil improves exercise economy and reduces perceived exertion during submaximal steady-state exercise in normal healthy untrained men. Biosci Biotechnol Biochem. 2014;78(12):2081-8.

 

  Printversie Efficiënter sporten met EPA

 

Bron: Ortho.nl

off

Belang van vitamine B12 bij ouderen

zondag, maart 27, 2016 @ 12:03 PM

OuderenOnderzoekers in Canada ontdekten dat vitamine B12-tekort veelvuldig voorkomt onder ouderen in zorginstellingen. Vitamine B12 is van belang op latere leeftijd omdat het onder andere bijdraagt aan een heldere geest en goed is voor het geheugen. B12 speelt ook een rol bij de energiestofwisseling en is van belang voor de vorming van rode bloedcellen.

 

Het onderzoek vond plaats bij acht zorginstellingen van een organisatie die hun bewoners bij opname en vervolgens jaarlijks testen op een eventueel vitamine B-12 tekort. De onderzoekers ontdekten dat van de ouderen die verhuisden naar de zorginstelling 13,8% een sterk tekort aan vitamine B12 en 38,3% een mild tekort hadden. Bovendien nam dit tekort toe gedurende hun eerste jaar verblijf in de zorginstelling.

 

Bronnen van vitamine B12 zijn vlees, vis, schelpdieren, gevogelte, zuivel en eieren (uitsluitend voeding van dierlijke herkomst). Heather Keller, professor bewegingswetenschappen en betrokken bij het onderzoek, stelt dat niet een gebrek aan vitamine B12 in de voeding de oorzaak van het tekort is, maar een minder goede opname van B12 vanuit de voeding. De onderzoekers bevelen de bewoners dan ook aan om hun voeding aan te vullen met supplementen of verrijkte voedingsmiddelen om zo tekorten aan te pakken.

 

Naar schatting 5 tot 10% van de Nederlandse bevolking heeft een vitamine B12-gebrek; bij ouderen kan dit percentage oplopen tot 20 tot 30%. Dat maakt vitamine B12 is voor deze doelgroep een belangrijk nutriënt. In dergelijke situaties kan aanvulling met een B12-supplement uitkomst bieden.

 

Referentie
Heather H. Keller et al. Vitamin B12 status in older adults living in Ontario long-term care homes: prevalence and incidence of deficiency with supplementation as a protective factor. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 2016, 41(2): 219-222.

 

Bron: http://www.vitals.nl/nieuws/belang-vitamine-b12-ouderen

 

  Printversie Belang van vitamine B12 bij ouderen

off

Kick-off Ladiesrun Goes

woensdag, maart 23, 2016 @ 12:03 PM

LadiesrunGraag nodigen we je uit voor de kick-off bijeenkomst op woensdag 23 maart. Sprekers zijn Wouter de Jong en Casper Beukema. We hopen dat je bij deze avond aanwezig kunt zijn die duurt tot ongeveer 22.00 uur. Om een indruk te krijgen van het aantal aanwezigen, willen we je vragen om je voor 21 maart aan te melden via info@ladiesrungoes.nl. Deelname is gratis!

off

SpierenEr zijn tientallen, en misschien zelfs enkele honderden, studies waarin extra eiwitten of creatinesuppletie krachtsporters aan meer spieren helpen. Maar studies naar het gecombineerde effect van een eiwitrijk dieet en creatinesuppletie zijn er niet zo verschrikkelijk veel. Vandaar onze interesse in het onderzoek dat sportwetenschappers uit Iran in 2008 publiceerden in de International Journal of Sports Science and Engineering.

 

Studie

 

Lees meer…

off

carnosine-metabolismeSporters hebben meer baat bij suppletie met bèta-alanine als ze het aminozuur innemen tijdens de maaltijd. Sportwetenschappers van Ghent University in België ontdekten dat bij inname van bèta-alanine tijdens de maaltijd de concentratie carnosine in de spieren sneller toeneemt dan bij inname tussen de maaltijden door.

 

Carnosine & bèta-alanine

 

Lees meer…

off