Archive for mei, 2016

Visolie verlaagt bloeddruk

zondag, mei 29, 2016 @ 11:05 AM

Omega-3Personen met hoge bloeddruk kunnen baat hebben bij suppletie met visolie. Een lage dosis omega 3-visvetzuren kan al de bovendruk verlagen en zodoende de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

 

Er namen 312 gezonde mannen en vrouwen deel aan het onderzoek. Ze kregen gedurende acht weken dagelijks 700 of 1800 mg EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) per dag of een placebo.

 

Suppletie met beide dosissen visolie had geen effect op de bloeddruk wanneer de hele groep in ogenschouw werd genomen. Echter, er waren 31 deelnemers met een verhoogde bovendruk. Suppletie met de omega 3-visvetzuren EPA en DHA leidde bij deze personen tot een significante verlaging van de bovendruk met gemiddeld 5 mmHg. Al de laagste dosis van 700 mg per dag bleek effectief. Een dergelijke dosis kan verkregen worden door de consumptie van twee tot drie porties vette vis per week.

 

Hoewel de bloeddrukdaling minimaal lijkt, is de reductie voldoende om de kans op een hart- of vaataandoening met 20% te verlagen.

 

Referentie:
Minihane AM, Armah CK, Miles EA, et al. Consumption of Fish Oil Providing Amounts of Eicosapentaenoic Acid and Docosahexaenoic Acid That Can Be Obtained from the Diet Reduces Blood Pressure in Adults with Systolic Hypertension: A Retrospective Analysis. J Nutr. 2016 Mar;146(3):516-23.

 

Bron: Ortho.nl

 

 Printversie Visolie verlaagt bloeddruk

off

Magnesium beschermt DNA van atleten

donderdag, mei 26, 2016 @ 10:05 AM

MagnesiumMagnesium maakt DNA bestendiger tegen oxidatieve schade. Dat blijkt uit een studie uit Servië waar zowel sedentaire studenten als rugbyspelers aan deelnamen. De onderzoekers vonden dat rugbyspelers meer van magnesiumsuppletie konden profiteren, omdat hun DNA meer te verduren krijgt. Tijdens een studieperiode van vier weken namen studenten en rugbyspelers 250 mg magnesium om de 12 uur (of placebo).

 

Aan de aanvang van de studie bleek al dat het niveau van DNA-schade hoger was bij rugbyspelers dan bij studenten. Rugby is een veeleisende sport voor het lichaam: na een wedstrijd is er sprake van spierschade, verhoogde immuunactiviteit, verhoogde oxidatieve stress en hormonale veranderingen. Bovendien neemt het magnesiumverlies naar de urine toe: naar schatting zou een intensieve inspanning vergezeld moeten worden van een 10 -20 % hogere inname van magnesium dan normaal aanbevolen.

 

De onderzoekers berekenden DNA-schade in onbehandelde immuuncellen (perifere lymfocyten) en in immuuncellen die blootgesteld werden aan H2O2. Na suppletieperiode telden rugbyspelers die magnesium hadden genomen minder immuuncellen met DNA-schade en was de DNA-schade minder ernstig. Bij studenten daalde enkel de fractie van cellen met ernstig beschadigde DNA.

 

Magnesium houdt het DNA stabiel en is een cofactor van enzymen die het DNA beheren (replicatie en herstel). Magnesium is ook nodig voor een goed verloop van de celdeling. Magnesiumtekort verstoort zelfs de werking van de mitochondriën en zorgt voor een cellulaire omgeving waar oxidatieve stress toeneemt.

 

Referentie:
Petrović J, Stanić D, Dmitrašinović G et al. Magnesium supplementation diminishes peripheral blood lymphocyte dna oxidative damage in athletes and sedentary young man. Oxid Med Cell Longev. 2016;2016:2019643

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2299

 Printversie Magnesium beschermt DNA van atleten

off

Curcumine verbetert psoriasis

dinsdag, mei 24, 2016 @ 10:05 AM

CurcumaTwee tabletten curcumine per dag is een nuttige aanvulling om de psoriasis te behandelen. Volgens een studie vermindert curcumine de door psoriasis aangetaste huidvlekken. De behandeling zorgde ook voor een daling van een ontstekingsfactor in het bloed, die zeer kenmerkend is voor huidontstekingen die bij psoriasis optreden.

 

Tijdens de studieperiode gebruikten alle patiënten ook een zalf met corticosteroïden. Die corticosteroïden verlichtten ook de symptomen, zowel in de controlegroep als de groep die curcumine nam. Deze studie maakte gebruik van een supplement met curcumine opgelost in lecithine, wat de opneembaarheid van curcumine zou verbeteren. De supplementen werden oraal ingenomen. Eerdere studies vonden dat curcumine direct op de huid aangebracht ook nuttig kan zijn.

 

Referentie:
Antiga E, Bonciolini V, Volpi W et al. Oral Curcumin (Meriva) Is Effective as an Adjuvant Treatment and Is Able to Reduce IL-22 Serum Levels in Patients with Psoriasis Vulgaris. Biomed Res Int. 2015;2015:283634

 

Bron: ABC Gezondheid

 

Printversie Curcumine verbetert psoriasis

off

Gezonde voeding voor de hersenen

woensdag, mei 18, 2016 @ 10:05 AM

FitexpoA.s. vrijdag geef ik een lezing op de FitExpo over ”Gezonde voeding voor de hersenen”.

Congres

off

Co-enzym-Q10Wist u dat in de VS jaarlijks zo’n 200.000 mensen bezwijken aan acuut hartfalen tijdens of na het sporten? In Nederland schat men het aantal op 150 tot 200 personen, in België tussen de 150 en de 300.

 

Het vermoeden bestaat dat tekorten van co-enzym Q10 (ubiquinol) verantwoordelijk zijn voor deze sterftes. Ubiquinol is een vetoplosbare stof die van nature voorkomt in alle cellen van het lichaam. Het speelt een belangrijke rol in de energiehuishouding en met name (top)sporters suppleren deze stof vaak. Door omstandigheden als ziekte, stress, medicijngebruik (met name statines) of hevig sporten kan de lichaamseigen synthese van ubiquinol te weinig zijn en kunnen er tekorten ontstaan. Co-enzym Q10- en seleniumsuppletie leidde tot een significant lagere spiegel van NT-proBNP en een significant betere hartfunctie, vastgesteld met echocardiografie. Toename van de NT-proBNP spiegel wordt in verband gebracht met een grotere kans op een hartinfarct, beroerte, hartfalen en plotse hartdood.

 

Lees meer…

off

HersenenEen dieet met minder omega-6-vetzuren en meer omega-3-vetzuren vermindert misschien de kans op een psychose. Dat melden Poolse psychiaters, verbonden aan de universiteit van Lodz, in Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids.

 

Vetzuren en je hersenen

 

Lees meer…

off

Omega-3Als alle 55-plussers dagelijks 1 gram omega 3 slikken, zou de EU jaarlijks bijna €13 miljard aan kosten in de gezondheidszorg kunnen besparen. Dat is de uitkomst van een onderzoek in opdracht van Food Supplements Europe (FSE).

 

De verwachting is dat zo’n 24% van de Europeanen boven de 55 de komende 5 jaar in het ziekenhuis wordt opgenomen door aandoeningen aan hart en vaten. Dit zijn in totaal 38,4 miljoen opnames die in totaal ruim €1,300 biljoen kosten, bijna €35.000 per opname. Volgens het rapport zou het slikken van omega-3 supplementen deze kostenpost fors kunnen verlichten.

 

Besparing ziektekosten
Marktonderzoekers Frost & Sullivan voerden in opdracht van FSE een literatuuronderzoek uit naar de voordelen omega-3 voor de oudere populatie. Zij kwamen tot de conclusie dat het relatieve risico op een hart- of vaataandoening met 4,9% afneemt als alle 55-plussers iedere dag 1 gram omega-3 EPA en DHA gebruiken. Dit staat gelijk aan 1,5 miljoen minder ziekenhuisopnames tussen 2016 en 2020. In totaal kan dat een besparing van bijna €13 miljard op jaarbasis opleveren en in 5 jaar scheelt het €64,5 miljard.

 

Europees beleid
Volgens Patrick Coppens, directeur van FSE, kunnen beleidsmakers in de EU niet om deze uitkomsten heen. “Het inzicht dat supplementen kunnen leiden tot besparingen in de gezondheidszorg is relatief nieuw. Dat is wat we willen overbrengen met deze studie,” zegt hij. “Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken rondom supplementen, maar dat is niet genoeg. We moeten de link maken met economische perspectieven en op die manier beleidsmakers laten zien dat er substantiële winst te behalen valt.”

 

EPA en DHA
De vetzuren EPA en DHA hebben al een aantal goedgekeurde gezondheidsclaims voor een normale werking van het hart, bijdrage aan de instandhouding van een normale bloeddruk en een normaal triglyceride-niveau. Volgens het rapport gebruikt 20% van de mensen van 55 jaar en ouder al een omega-3 supplement.

 

Bron: http://www.foodlog.nl/artikel/suppletie-met-omega-3-kan-miljarden-gezondheidskosten-schelen/

 

 Printversie Vetten ‘Suppletie met omega-3 scheelt EU vele miljarden gezondheidskosten’

off

Ubiquinol zinvol bij inspanning

dinsdag, mei 10, 2016 @ 07:05 PM

Co-enzym-Q10Suppletie met ubiquinol – de actieve vorm van coënzym Q10 – kan mogelijk oxidatieve schade door intensieve inspanning verminderen. Dit blijkt uit een studie die gepubliceerd werd tijdens het jaarcongres van de Spanish Society of Physiological Sciences.

 

De wetenschappers verdeelden honderd brandweermannen van de brigade in de stad Granada in een suppletie- en placebogroep. De mannen in de suppletiegroep kregen gedurende twee weken dagelijks 200 mg ubiquinol, de andere mannen kregen gedurende dezelfde periode een placebo. Er werd vijf maal een bloedmonster afgenomen: aan het begin en einde van de suppletieperiode, voor en na de eerste inspanningstest en nog eens 24 uur later en voor en na de tweede inspanningstest. Er werd gekeken naar het effect van suppletie op de hematocrietwaarde, de bloedplaatjes en het hemoglobinegehalte.

 

Na de eerste fysieke inspanningstest en ook 24 uur later was er onder invloed van ubiquinolsuppletie een toename van rode bloedcellen, het hemoglobinegehalte en de hematocrietwaarde in vergelijking met de placebogroep. De verschillen van gemiddeld 2% tot 3% waren significant.

 

De resultaten suggereren dat suppletie met ubiquinol leidt tot behoud van het aantal rode bloedcellen bij inspanning. Mogelijk komt dit doordat de antioxidatieve eigenschap van ubiquinol oxidatieve schade aan rode bloedcellen door inspanning kan voorkomen.

 

Referentie:
Sarmiento A, Kajarabille N, [..], Ochoa JJ. Ubiquinol improves hematocrit and hemoglobin during strenuous exercise. 37ste jaarcongres van de Spanish Society of Physiological Sciences (SECF), Granada, Spanje, september 2014

 

Bron: Ortho.nl

 

 

  Printversie Ubiquinol zinvol bij inspanning

off

Krachtsporter gebaat met probioticum?

dinsdag, mei 10, 2016 @ 07:05 PM

SpierenEen combinatie van probiotica met het eiwit caseïne kan de prestatie van krachtsporters mogelijk verbeteren. Dit blijkt uit een pilotstudie waarvan de resultaten gepresenteerd werden tijdens het jaarcongres van de International Society of Sports Nutrition.

 

Er namen tien krachttrainers deel aan de studie. Ze waren gezond en hadden een gemiddelde leeftijd van 22 jaar. Ze kregen tweemaal per dag 20 mg caseïne, al dan niet in combinatie met het probioticum Bacillus coagulans. Krachtsporters die naast caseïne ook het probioticasupplement kregen, lieten een verbetering zien van de verticale sprongkracht. Ook was er onder invloed van het probioticum een trend waarneembaar naar een verbetering van de maximale kracht en een afname van de vetmassa.

 

Het is nog te vroeg om op basis van deze resultaten te concluderen dat probioticasuppletie de sportprestatie kan verbeteren. Wel zijn er gunstige aanwijzingen en moeten vervolgstudies uitwijzen of probiotica daadwerkelijk zinvol is voor krachtsporters.

 

Referentie:
Jaarcongres van de International Society of Sports Nutrition (ISSN), Clearwater Beach, Florida, juni 2014

 

Bron: Ortho.nl

 

 

   Printversie Krachtsporter gebaat met probioticum

off

L-carnitineProfessionele voetballers hebben meer energie als ze een uur voor hun wedstrijd of training een paar gram van het aminozuur carnitine innemen. Dat schrijven bewegingswetenschappers van Aksaray University en Gazi University in Turkije in de Journal of Strength and Conditioning Research.

 

Carnitine

 

Lees meer…

off