Archive for juni, 2016

Citrulline voorkomt sportpijnen

dinsdag, juni 28, 2016 @ 11:06 AM

CitrullineTopsporters betalen een prijs om topprestaties te leveren. Vermoeidheid en spierpijnen zijn vaak een beperkende factor om topprestaties te leveren. Supplementen met citrulline kunnen deze problemen verminderen.
Dat bleek uit een test met 41 mannen. Ze kregen 8 gram citrullinemalaat waarna ze een anaerobe oefening (krachtoefeningen) moesten uitvoeren. Het supplement zorgde voor een langere oefeningsduur en 40% minder spierpijnen.

 

De belangrijkste functie van citrulline is het herstel van het stikstofevenwicht in het lichaam. Tijdens sporten worden grote hoeveelheden proteïnen afgebroken, waarna het daaruit ontstane stikstof via de nieren afgevoerd moet worden. Stikstof dat achterblijft in de vorm van ammoniak, verstoort de stikstof- en pH-balans in het bloed in ongunstige zin.

 

Referentie:
Perez-Guisado J, Jakeman PM et al. Citrulline Malate Enhances Athletic Anaerobic Performance and Relieves Muscle Soreness. J Strength Cond Res, 10 04 07.

Bron: ABC Gezondheid

 

 Printversie Citrulline voorkomt sportpijnen

off

Zink remt maculadegeneratie

dinsdag, juni 21, 2016 @ 02:06 PM

MaculaSuppletie met zink kan effectief het proces van leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie (LMD) remmen. Dit blijkt uit een studie van Nijmeegse wetenschappers van het RadboudUMC.

 

Er werden willekeurig 72 patiënten met verschillende stadia van LMD geselecteerd. Ze kregen gedurende drie maanden dagelijks een supplement met 50 mg zink (als sulfaat).

 

Een studie van het National Eye Institute in Washington liet eerder al zien dat een voedingssupplement met zink het risico van progressie naar het eindstadium van LMD met 25% kan vertragen. De Nijmeegse wetenschappers kunnen met de resultaten van de huidige studie aantonen hoe zink zijn werking uitoefent. Het was al bekend dat kleine afwijkingen in genen van het complementsysteem – een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem – een grotere kans geven op LMD. Die genetische afwijkingen zorgen ervoor dat het complementsysteem voortdurend iets actiever is dan normaal. De lichte overactiviteit leidt uiteindelijk tot een versnelde slijtage van de gele vlek (macula) van het oog. Zink blijkt de overactiviteit van het complementsysteem te remmen. De wetenschappers zagen dat bij LMD-patiënten met een initieel overactief complementsysteem de activiteit significant sterker daalde onder invloed van zinksuppletie in vergelijking met LMD-patiënten met een normaal werkend complementsysteem.

 

Voor het eerst is hiermee aangetoond hoe zink de afweer beïnvloedt en daarmee de progressie van LMD remt. De ontdekking kan verstrekkende gevolgen hebben, ook voor andere aandoeningen waarbij een overactief complementsysteem een rol speelt. Diverse farmaceutische bedrijven werken momenteel aan dure ‘complementremmers’. Mogelijk is het dagelijks gebruik van extra zink een goed en goedkoop alternatief.

 

Referentie:
Smailhodzic D, van Asten F, [..], Klevering BJ. Zinc supplementation inhibits complement activation in age-related macular degeneration. PLoS One 2014; 9(11):e112682

 

Bron: Ortho.nl

 

 Printversie Zink remt maculadegeneratie

off

Yoghurt helpt gewicht te verliezen

donderdag, juni 16, 2016 @ 01:06 PM

YoghurtYoghurt is geassocieerd met een lagere BMI, een lager lichaamsgewicht, minder gewichtstoename, een kleinere middelomtrek en minder lichaamsvet volgens een review van 22 studies door onderzoekers van de Universiteit van York (UK). De reviews suggereren gewichtsafname maar geen directe oorzaak-gevolg relatie. De consumptie van yoghurt is daarmee dus niet hét medicijn tegen overgewicht. Yoghurt toevoegen aan het dagelijks dieet maakt het wel makkelijker om lichaamsvet te verliezen.

 

Voor het onderzoek werden 22 verschillende studies bekeken die uitgevoerd waren tussen 1979 en 2010 in landen als Amerika, Korea, Frankrijk en Australië, waarmee de eetgewoonten en het gewicht van meer dan 181.000 volwassenen voor zeker vijftien jaar gevolgd werden. Deze publicatie uit het tijdschrift The International Journal of Obesity is daarmee het grootste onderzoek met bewijzen over de effecten van yoghurt. In één van de studies verloren deelnemers 22 % meer gewicht en bijna twee keer zoveel buikvet als zij yoghurt aan hun dieet toevoegden. Een andere studie vond dat een dagelijkse dosis yoghurt was gerelateerd aan een significant lagere BMI bij vrouwen.

 

Volgens de onderzoekers is yoghurt door zijn beschikbaarheid makkelijk toe te voegen aan een dieet. Yoghurt bevat veel water, eiwitten en goede bacteriën, is voedzaam en kan daarmee de behoefte aan snacken voorkomen. Yoghurt heeft een gezond imago en kan ook aanmoedigen andere aspecten van een gezondere leefstijl zoals beweging te omarmen. Bij de keuze in de winkel moeten echter de ingrediënten op de verpakkingen goed gelezen worden om te voorkomen dat er een product vol suiker wordt gekocht.

 

Referentie:
Eales J, Glanville J, Atkinson RL et al. Is consuming yoghurt associated with weight management outcomes? results from a systematic review. International Journal of Obesity. 2016; 40(5):731–746.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2319

 Printversie Yoghurt helpt gewicht te verliezen

off

Magnesium zinvol tegen arteriële stijfheid

donderdag, juni 16, 2016 @ 01:06 PM

MagnesiumHart en bloedvaten hebben baat bij voldoende inname van magnesium. Sterker nog, gebruik van supplementen met magnesium zorgt op de lange termijn voor versoepeling van de bloedvaten. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de Universiteit van Groningen en Maastricht gepubliceerd in het tijdschrift The American Journal of Clinical Nutrition. Bij een tekort aan magnesium zijn de vaten rondom het hart erg stijf en is er een hoger risico op hart- en vaatziekten.

 

De Nederlandse onderzoekers voerden hiervoor een gerandomiseerde, dubbelblinde, placebogecontroleerde suppletiestudie (350 mg magnesium/dag gedurende 24 weken) uit bij 52 volwassenen (30 mannen, 22 vrouwen) van gemiddeld 62 jaar met overgewicht of obesitas. Zij kregen gedurende 24 weken of drie maal daags 117 mg magnesium of placebocapsules. Na 24 weken was de magnesiumuitscheiding in de 24-uurs urine toegenomen. De bloeddruk was gelijk gebleven.

 

Serum magnesiumconcentratie was bij de interventiegroep niet toegenomen na 12 weken, maar wel na 24 weken. Hetzelfde gebeurde bij de maat voor arteriële stijfheid (PWVc-f, Carotid-femoral pulse wave velocity). Deze maat staat voor de tijd die de arteriële puls nodig heeft om zich te verplaatsen van de carotis naar de femorale arterie. De arteriële stijfheid bleek niet na 12 weken, maar wel na 24 weken significant verbeterd in de magnesiumgroep.

 

Referentie:
Joris PJ, Plat J, Bakker SJ et al. Long-term magnesium supplementation improves arterial stiffness in overweight and obese adults: results of a randomized, double-blind, placebo-controlled intervention trial. Am. J. Clin. Nutr. 2016 May;103(5):1260-6.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2311

 Printversie Magnesium zinvol tegen arteriële stijfheid

off

B-vitamines zinvol bij antidepressiva

donderdag, juni 16, 2016 @ 11:06 AM

Vitamine BLangdurige suppletie met B-vitamines kan het effect van antidepressiva versterken.

 

Er werden 153 patiënten met een ernstige depressie verdeeld in een suppletie- en placebogroep. Alle deelnemers waren vijftig jaar of ouder en kregen de antidepressiva citalopram in een dosis van 20 mg of 40 mg. De patiënten in de suppletiegroep kregen daarnaast dagelijks 0,5 mg vitamine B12, 2 mg foliumzuur en 25 mg vitamine B6. Na 12, 26 en 52 weken werd geregistreerd of sprake was van een afname van depressieve klachten.

 

Na een behandelperiode van twaalf weken had in de suppletie- en placebogroep respectievelijk 79,4% en 78,1% van de patiënten minder depressieve klachten. Dit verschil was niet significant, maar werd wel significant na een behandelperiode van 52 weken (respectievelijk 85,5% en 75,8%). Bovendien leidde suppletie met de B-vitamines tot een significant kleinere kans van 67% op het terugkeren van symptomen bij patiënten die in week twaalf reeds klachtenvrij waren.

 

Het gelijktijdig gebruik van B-vitamines en een antidepressivum is mogelijk een goedkope en veilige manier om de behandeling van depressieve personen te verbeteren.

 

Referentie:
Almeida OP, Ford AH, [..], Flicker L. B vitamins to enhance treatment response to antidepressants in middle-aged and older adults: results from the B-VITAGE randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Br J Psychiatry 2014; 205(6):450-7

 

Bron: Ortho.nl

 

 Printversie B-vitamines zinvol bij antidepressiva

off

Uv-straling & huidkanker

woensdag, juni 15, 2016 @ 09:06 AM

ZonlichtWat is het verband?

 

Uv-straling wordt als de belangrijkste oorzaak van huidkanker beschouwd, omdat het DNA-schade in de huid veroorzaakt. Dat moet echter sterk genuanceerd worden. Huidkanker wordt niet veroorzaakt door uv-straling op zich, maar door andere factoren die er onder andere voor zorgen dat DNA-schade in de huid niet hersteld wordt en die een negatief effect hebben op genen die het ontstaan en de groei van kanker tegengaan.

 

De mens heeft zonlicht nodig om gezond te blijven. Blootstelling aan zonlicht is onder andere nodig voor de aanmaak van vitamine D. Een gebrek aan vitamine D verhoogt het risico op alle vormen van kanker. Verschillende studies tonen aan dat blootstelling aan de zon beschermt tegen kanker (ook huidkanker) en dat kanker meer voorkomt bij mensen die weinig in de zon komen of die op plaatsen wonen waar weinig zonlicht is (verder verwijderd van de evenaar) (Grant WB, 2012; Wu X, 2015).

 

Uv-straling veroorzaakt breuken in het DNA van de huidcellen (DNA-schade), verhoogt oxidatieve stress (vrije radicalen schade) en onderdrukt de immuunrespons in de huid.

 

Omdat de mens voor zijn overleven afhankelijk is van zonlicht, heeft de huid beschermingsmechanismen ontwikkeld tegen de door uv-straling veroorzaakte DNA-schade en oxidatieve stress: aanmaak van vitamine D, aanmaak van melanine, stimulatie van DNA-herstelmechanismen, aanmaak van melatonine en verhoogde aanmaak van antioxidantenzymen.

 

Wanneer deze beschermingsmechanismen niet goed werken, wordt uv-straling schadelijk en kankerverwekkend.

 

Tussen 1973 en 2003 is het aantal gevallen van huidkanker met 81% gestegen en het blijft elk jaar met 3% stijgen (Ries LAG, 2011). Volgens sommige onderzoekers heeft dat te maken met een betere diagnostiek (meer ontdekte huidkankers), maar vooral met het feit dat mensen meer op vakantie gaan en in de zon liggen. Volgens anderen is dat omdat sinds 1975 het gebruik van zonnefilters en zonneblokkers gepromoot wordt.

 

Het gebruik van zonnefilters wordt vooral gepromoot op basis van commerciële aspecten. Het steunt niet op wetenschappelijk onderzoek. Er is geen bewijs dat zonnefilters en zonneblokkers huidkanker voorkomen (Diffey BL, 2009; Weinstock MA, 1999; Dennis LK, 2003). In sommige studies wordt zelfs een verhoogd risico op huidkanker gezien door het gebruik van zonnefilters.

 

Veel onderzoekers geven toe dat ze zonnefilters blijven aanbevelen – ondanks het feit dat er geen afdoende bewijzen zijn voor de beschermende werking en ondanks kennis van schadelijke effecten – omdat ze niet anders durven zolang er nog zo veel onduidelijkheid is.

 

Het advies om uit de zon te blijven of altijd zonnefilters te gebruiken is ongegrond en heeft een enorme impact op de volksgezondheid (verhoogd risico op kanker, auto-immuunziekten, allergie, hart- en vaatziekten, neurologische aandoeningen, depressie, …). Volgens een recent onderzoek is uit de zon blijven even ongezond als roken (Lindqvist PG, 2016).

 

Je kan je huid van binnenuit beschermen tegen uv-schade met onder andere omega-3 vetzuren, vitamine C, E, coënzym Q10, alfa-liponzuur, N-acetylcysteïne, flavonoïden en antioxidanten.

 

Referenties

1. Grant WB. Ecological studies of the UVB-vitamin D-cancer hypothesis. Anticancer Res. 2012 Jan;32(1):223-36.

2. Wu X, Zhou T, Cao N, et al. Role of Vitamin D Metabolism and Activity on Carcinogenesis. Oncol Res. 2015;22(3):129-37.

3. Ries LAG, Harkins D, Krapcho M, et al. (eds). SEER cancer statistics review, 1975–2003. Available at: http://seer.cancer.gov/csr/1975_2003/. Accessed 24 September 2011.

4. Diffey BL. Sunscreens as a preventative measure in melanoma: an evidence-based approach or the precautionary principle? Br J Dermatol 2009;161:25-7. 108.

5. Weinstock MA. Do sunscreens increase or decrease melanoma risk: an epidemiologic evaluation. J Investig Dermatol Symp Proc 1999;4:97-100. 109.

6. Dennis LK, Beane Freeman LE, VanBeek MJ. Sunscreen use and the risk for melanoma: a quantitative review. Ann Intern Med. 2003 Dec 16;139(12):966-78.

7. Lindqvist PG, Epstein E, Nielsen K, et al. Avoidance of sun exposure as a risk factor for major causes of death: a competing risk analysis of the Melanoma in Southern Sweden cohort. J Intern Med. 2016 Mar 16.

 

Bron: PlaceboNocebo

 

  Printversie Uv-straling & huidkanker

off

Creatine gunstig voor microcirculatie

dinsdag, juni 7, 2016 @ 12:06 PM

MicrocirculatieSuppletie met creatine leidt bij actieve jongvolwassenen tot een verbetering van de microvasculaire reactiviteit en een toename van de haarvaten (capillairen) in de huid.

 

Voor de studie werden veertig gezonde, actieve mannen met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar geselecteerd. Ze kregen gedurende een week dagelijks 20 gram creatine als creatinemonohydraat. Vervolgens werd het effect ervan op de endotheelafhankelijke reactiviteit van de kleine bloedvaten bepaald, evenals de dichtheid van de haarvaten in de huid.

 

Creatinesuppletie leidde niet tot een veranderde homocysteïnespiegel, maar wel tot een significante toename van creatinine en een significante afname van urinezuur in het bloedplasma. Suppletie met creatine leidde bovendien tot een significante verbetering van de endotheelafhankelijke reactiviteit van de kleine bloedvaten en tot een significante toename van de capillairen in de huid. Ook leidde suppletie tot een significante daling van de gemiddelde bloeddruk en het LDL-cholesterolgehalte.

 

Orale suppletie met creatine verbetert de endotheelafhankelijke reactiviteit van de kleine bloedvaten en verhoogt de dichtheid van haarvaten in de huid. Deze effecten gaan niet gepaard met een veranderde homocysteïnespiegel.

 

Referentie:
de Moraes R, Van Bavel D[..], Tibiriçá E. Effects of dietary creatine supplementation on systemic microvascular density and reactivity in healthy young adults. Nutr J 2014; 13(1):115
Bron: Ortho.nl

 

  Printversie Creatine gunstig voor microcirculatie

off

WheyDe uitkomsten van het onderzoek dat bewegingswetenschappers van de University of Mississippi hebben gepubliceerd in Clinical Nutrition zijn voor de lezers van dit webmagazijn een open deur, maar we melden het voor de volledigheid toch maar. Volgens de onderzoekers bouw je, ook als je niet met gewichten traint, meer spieren en kracht op als je meerdere maaltijden per dag eet met 30-45 gram eiwit. Meer eiwit per maaltijd lijkt weinig extra spiermassa op te bouwen – maar meer maaltijden wel.

 

Studie

 

Lees meer…

off

L-Carnitine vermindert symptomen ADHD

dinsdag, juni 7, 2016 @ 12:06 PM

ADHDDe helft van de kinderen met ADHD reageert goed op suppletie met L-carnitine. Dat blijkt uit een verkennend Nederlands onderzoek, dat in 2002 verscheen in Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids. De kinderen bij wie L-carnitine niet werkt nemen het aminozuur waarschijnlijk minder goed op.

 

Carnitine & hyperactiviteit

 

Lees meer…

off

multivitamineNatuurlijk kun je beter je vitamines, mineralen en eiwitten uit alledaagse voedingsmiddelen halen dan uit supplementen. Maar soms is dat gewoon verdraaid moeilijk – en in sommige situaties is het zelfs onmogelijk. Hieperdepiephoera voor supplementen. Dat is de boodschap van een humane studie die voedingswetenschappers van de University of Southampton in Engeland binnenkort publiceren in Clinical Nutrition.

 

Vergeten ondervoeding

 

Lees meer…

off