Archive for juli, 2016

MagnesiumEen redelijk gedoseerd magnesiumsupplement verlaagt de bloeddruk. Het effect is niet overweldigend groot, maar groot genoeg om de kans op een beroerte een beetje te verlagen. Dat concluderen epidemiologen van Indiana University in een metastudie, waarvoor ze de uitkomsten van 34 eerder gepubliceerde trials bijelkaar veegden en opnieuw analyseerden.

Studie

 

Lees meer…

off

Zwanger? Liever een multi

vrijdag, juli 29, 2016 @ 12:07 PM

ZwangerSuppletie met een multivitaminepreparaat tijdens de zwangerschap is beter dan alleen suppletie met ijzer en foliumzuur. Multivitaminesuppletie verkleint het risico van vroeggeboortes en premature baby’s.

 

De studie werd uitgevoerd in landelijke gebieden van Bangladesh. Er namen bijna 45.000 zwangere vrouwen deel die verdeeld werden in twee groepen. Vrouwen in de eerste groep kregen een multivitaminepreparaat met vijftien vitamines en mineralen, de andere vrouwen kregen alleen een supplement met ijzer en foliumzuur. De vrouwen waren gemiddeld negen weken zwanger toen ze deel namen aan de studie en gebruikten de supplementen tot twaalf weken na de bevalling.

 

In de multigroep waren 14.374 kinderen levend geboren en 741 doodgeboortes. In de ijzer-foliumzuurgroep bedroegen deze aantallen respectievelijk 14.142 kinderen en 764 doodgeborenen. Hoewel het aantal doodgeboren kinderen naar verhouding 11% minder was in de multigroep, verschilde dit niet significant met het aantal doodgeborenen in de andere groep. Vrouwen die het multivitaminepreparaat kregen, hadden met 15% wel significant minder kans op een premature baby in vergelijking met de andere vrouwen. Het risico van een kind met een te laag geboortegewicht (<2500 gram) nam met 12% significant af onder invloed van de multi.

 

De wetenschappers concluderen dat het beter is om tijdens de zwangerschap dagelijks een multivitaminepreparaat te slikken dan alleen een supplement met ijzer en foliumzuur.

 

Referentie:

West KP Jr, Shamim AA, [..], Christian P. Effect of maternal multiple micronutrient vs iron-folic acid supplementation on infant mortality and adverse birth outcomes in rural Bangladesh: the JiVitA-3 randomized trial. JAMA 2014; 312(24):2649-58

 

Bron: Ortho.nl

 

  Printversie Zwanger? Liever een multi

off

Biologische klokOntbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar. Dat zou volgens onderzoekers van het Britse Kings College weleens de beste manier kunnen zijn om gewicht te verliezen en gezond te blijven. Zij concluderen na een review van 28 studies dat ′wanneer′ je eet een mogelijk groter positief effect op de gezondheid heeft dan ′wat′ je eet. Ook ’s avonds minder eten zou voor een lagere kans op obesitas zorgen. De bevindingen zijn gepubliceerd in de Proceedings of the Nutrition Society.

 

De westerse levensstijl heeft ertoe geleid dat veel mensen steeds later op de dag dineren, het ontbijt zelfs overslaan en op onregelmatige tijden eten. Deze onregelmatigheid zorgt voor een afwijkend circadiaans ritme en belemmert bovendien de spijsvertering. Vele metabole processen zoals eetlust, spijsvertering en het metabolisme van vet, cholesterol en glucose volgen een circadiaans patroon. Uit de review bleek dat onregelmatige maaltijden zijn geassocieerd met een hoger risico op metabool syndroom en cardiometabole risicofactoren, zoals BMI en bloeddruk.

 

Een recent onderzoek liet zien dat mensen die hun grootste maaltijd in de ochtend nuttigden, meer afvielen en hun bloedsuikerspiegel verbeterde. De meeste nationale voedingsrichtlijnen richten zich op ′wat′ mensen moeten eten op het gebied van voeding en voedingsstoffen en er worden maar weinig adviezen gegeven over de tijdstippen waarop de maaltijden moeten worden gegeten. De onderzoekers stellen dat mensen naast het ′wat′ en ′wanneer′ ook zouden moeten overwegen met ′wie′ ze eten. Uit huidige gegevens blijkt namelijk dat regelmatige gezinsmaaltijden aan gezonde eetgewoonten bij kinderen en adolescenten bijdragen.

 

Referentie:

Pot GK, Almoosawi S, Stephen AM. Roles of sleep and circadian rhythms in the origin and nutritional management of obesity and metabolic disease; importance of meal timing. Proceedings of the Nutrition Society, p.1-12

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2351

 

  Printversie Spijsvertering baat bij eten volgens circadiaans ritme

off

Duursporters kunnen ook opladen met chia

woensdag, juli 27, 2016 @ 05:07 PM

ChiaDuursporters die zich twee dagen voor hun wedstrijd opladen met snel opneembare koolhydraten zouden eens kunnen kijken wat er gebeurt als ze een deel van die koolhydraten vervangen door chia. Chia is in 1001 opzichten gezonder dan snelle koolhydraten, en cocktails van chia en koolhydraten werken volgens bewegingswetenschappers van de University of Alabama net zo goed als de koolhydraatbommen van de sportdrankenindustrie.

 

Proefopzet

 

Lees meer…

off

Omega 3- en 6-vetzuren en acne vulgaris

woensdag, juli 27, 2016 @ 12:07 PM

AcneHet effect van de omega 3-vetzuren EPA/DHA en het omega 6-vetzuur GLA op acne vulgaris

 

Acne vulgaris is een folliculair gebonden dermatose die vooral voorkomt bij mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 15 – 25 jaar. Acne is met name gelokaliseerd in het gezicht en soms op de rug, schouders of borst, dit omdat de talgklieren hier het meest actief zijn. De aandoening kenmerkt zich onder andere door ontstekingsverschijnselen in de huid. Suppletie met de omega 3-vetzuren EPA en DHA en/of het omega 6-vetzuur GLA blijkt een effectieve behandelmethode te zijn voor de behandeling van acne.(1,3,4) De oorzaak van acne is meervoudig en bestaat uit een abnormale afschilfering van keratinocyten* in het folliculaire kanaal, hormonale invloeden, een verhoogde talgexcretie, proliferatie van de bacterie Propionibacterium acnes, immunologische hypersensitiviteit en immuun- en ontstekingsreacties.(3) Het mechanisme achter de hyperkeratinisatie is nog niet volledig bekend. Wel weet men dat pro-inflammatoire mediatoren als IL-1-α, een lokaal tekort aan linoleenzuur, en androgenen een rol kunnen spelen. Als gevolg van deze hyperprofilatie van keratinocyten worden de hoorncellen in de huid op elkaar gedrukt en treedt er vernauwing op in de follikels, hierdoor wordt de afvoer van talg belemmerd en ontstaan er comedonen. Comedonen zijn keratineproppen die door verhoogde afvloed van talg kunnen toenemen in omvang. Door veranderingen in de microbiële flora (in en na de pubertijd) komt de bacterie P. acnes bovenmatig veel voor in de talgklieren.(1) Deze bacterie scheidt verschillende pro-inflammatoire mediatoren uit zoals IL-1-α, IL-8 en TNF-α. Door de toegenomen druk ruptureert de follikel uiteindelijk zodat lipiden, keratinocyten, bacteriële producten en inflammatoire mediatoren in de omliggende huid terecht komen en een ontstekingsreactie veroorzaken.(2,3)

 

In een Koreaanse studie(4) is de klinische werkzaamheid van de omega 3-vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) en het omega 6-vetzuur gamma-linoleenzuur (GLA) onderzocht voor de behandeling van milde tot matige acne vulgaris. Vijfenveertig deelnemers in de leeftijdscategorie 18 – 33 jaar met milde tot matige acne deden mee aan deze studie. Ze werden gerandomiseerd naar één van de drie behandelgroepen; de eerste groep kreeg dagelijks 2000 mg EPA en DHA vetzuren uit een supplement, de tweede groep kreeg dagelijks 200 mg GLA vetzuren uit een supplement met borage olie, en de derde groep was een controlegroep die geen supplement moest innemen.

 

Twee onafhankelijke dermatologen beoordeelden de huid van het gezicht / de acne. Alle deelnemers moesten de acne zelf ook beoordelen met behulp van de visuele analoge schaal (VAS) variërend van 0 (ziektevrije status) tot en met 10 (de acne status bij het eerste bezoek) of zelfs hoger wanneer de acne in de loop van het onderzoek verergerd was ten opzichte van het eerste bezoek. De ernst van de ontsteking werd door de dermatologen gerangschikt op basis van een 5-punts schaal van 0 (geen ontsteking) tot 5 (zeer ernstige ontsteking). Uit deze studie bleek dat het aantal acne laesies met een onstekingscomponent en de ernst van de acne aanzienlijk waren afgenomen na suppletie met EPA en DHA of GLA vetzuren. Ook bij acne laesies zonder onstekingscomponent was een duidelijke afname te zien in ernst van de acne en het aantal laesies. Daarnaast verbeterde de subjectieve beoordeling (VAS score) van deelnemers significant in de twee behandelgroepen.

 

De verhouding tussen de verschillende vetzuren (o.a. eicosapentaeenzuur, docosahexaeenzuur, alfalinoleenzuur en arachidonzuur) in de fosfolipiden in de membranen van cellen bepaalt welke vetzuren beschikbaar komen na afsplitsing door fosfolipase als substraat voor cyclooxygenase- (COX) en lipoxygenase- (LOX) enzymen*. Daarmee bepaald het de balans tussen pro- en anti-inflammatoire eicosanoïden* en andere pro- en anti-inflammatoire stoffen. Omega 3-vetzuren remmen de secretie van IL-1, IL-6, IL-8 en TNF-α, dit zijn de voornaamste mediatoren van een acneontsteking. Daarnaast kunnen omega 3-vetzuren ontstekingsreacties verminderen door modulatie van het serumniveau van de Toll-like receptoren* TLR-2 en TLR-4. Tijdens de ontwikkeling van acne induceert de bacterie P. acnes de activatie van TLR-4 en TLR-2, wat leidt tot een ontstekingsreactie.(4) Het omega 6-vetzuur GLA wordt in het lichaam omgezet in dihomo-y-linoleenzuur (DGLA), die de productie van prostaglandine E1 (PGE1) en 15-hydroxydihomo-y-linoleenzuur (15-OH-DGLA) katalyseert. PGE1 en 15-OH-DGLA hebben anti-inflammatoire eigenschappen. PGE1 remt pro-inflammatoire cytokinen zoals TNF-α, IL-1β en IL-6, een aantal van de mediatoren van een acneontsteking. 15-OH-DGLA remt 5-LOX en verminderd de productie van pro-inflammatoire eicosanoïden. (4)

 

Verklarende woordenlijst
1. Keratinocyten = cellen waaruit de opperhuid opgebouwd is
2. Androgenen = mannelijke (geslachts)hormonen
3. Histologische analyse = analyse van weefsels
4. Haematoxyline-eosine (H&E) analyse = een in de histologie toegepaste kleuringstechniek om verschillende weefselstructuren te kunnen analyseren
5. COX- en LOX-enzymen = enzymen die een rol spelen bij onstekingsprocessen (ze zorgen mede voor de aanmaak van eicosanoïden)
6. Eicosanoïden = lokaal gevormde, krachtige, hormoonachtige stoffen, die een korte levensduur hebben en alleen dicht in de buurt waar ze gevormd worden werkzaam zijn. Tot de eicosanoïden behoren de prostaglandines (PG), prostacyclines, tromboxanen (TX) en leukotriënen (LT). Eicosanoïden zijn betrokken bij ontstekingen, koorts, bij de regulatie van de bloeddruk en bloedstolling, bij de functie van de voortplantingsorganen, bij de celgroei en het slaap-waakritme.
7. Toll-like receptoren = toll like receptoren (TLR’s) vormen een klasse van eiwitten die een rol spelen bij het aangeboren afweersysteem. Wanneer een TLR een ziekteverwekker tegenkomt zorgt deze onder andere voor het vrijkomen van cytokines.

 

Referenties
1. Middelen bij acne vulgaris. Inleidingen. Farmacotherapeutisch Kompas. Zorginstituut Nederland. Juli 2016.
2. Acne vulgaris. Folders, huidziekten Nederland. Juli 2016.
3. NHG-Standaard Acne. Nederlands huisartsen genootschap. Juli 2016.
4. J. Y. Jung, H. H. Kwon, J.S. Hong, et al. Effect of Dietary Supplementation with Omega-3 Fatty Acid and gamma-linolenic Acid on Acne Vulgaris: A Randomised, Double-blind, Controlled Trial. Department of Dermatology, Seoul National University College of Medicine, Acne and Rosacea Research Laboratory, Department of Food Service and Nutrition Care, Seoul National University Hospital, and Oracle Dermatology Clinic, Seoul, Korea. Dae Hun Suh, MD, PhD, Department of Dermatology, Seoul National University Hospital, 28 Yongon-dong, Chongno-gu, Seoul 110-744, Korea. Accepted Jan 8, 2014; Epub ahead of print Feb 18, 2014.

 

Bron: OrthoKennis.nl

 

 Printversie Omega 3- en 6-vetzuren en acne vulgaris

off

Vrucht en sap: voor en tegens

donderdag, juli 21, 2016 @ 07:07 PM

SinaasappelsapSinaasappelsap heeft niet alleen slechte eigenschappen en is niet perse minder gezond dan verse sinaasappels.

 

In de huidige studie werd een vergelijking gemaakt tussen vijf verschillende sinaasappelproducten, te weten: verse sinaasappel, gepureerde sinaasappel, vers geperst sinaasappelsap, gepasteuriseerd sinaasappelsap en zogenaamde ‘flash-gepasteuriseerd’ sinaasappelsap waarbij het sap bij een relatief hoge temperatuur kortdurend wordt verhit.

 

Het sap van sinaasappels – zowel vers als (flash)gepasteuriseerd – bevatte iets lagere concentraties van de carotenoïden luteïne en betacryptoxanthine in vergelijking met de verse sinaasappel. De vitamine C-concentratie bleef nagenoeg gelijk, maar de concentraties van flavonoïden en vezels namen met ongeveer het tienvoudige af. De afname van vezels leidde echter tot een toename van de biologische beschikbaarheid. Met biologische beschikbaarheid wordt de mate bedoeld waarin het lichaam in staat is om nutriënten te absorberen. Zo was de biologische beschikbaarheid van carotenoïden in het sinaasappelsap beduidend groter dan van de verse sinaasappel (28% versus 11%). De biologische beschikbaarheid van flavonoïden nam zelfs met het vijfvoudige toe tot ongeveer 97%. Het pureren van sinaasappels leidde overigens niet tot een toename van de biologische beschikbaarheid.

 

De laatste jaren is er kritiek op fruitsappen omdat ze relatief veel (vruchten)suikers bevatten en in vergelijking met vers fruit minder micronutriënten. De verhoogde biologische beschikbaarheid van micronutriënten lijkt echter veel goed te maken.

 

Referentie:

Aschoff JK, Kaufmann S, [..], Schweiggert RM. In Vitro Bioaccessibility of Carotenoids, Flavonoids, and Vitamin C from Differently Processed Oranges and Orange Juices [Citrus sinensis (L.) Osbeck]. J Agric Food Chem 2015; 63(2):578-87

 

Bron: Ortho.nl

 

 Vrucht en sap voor en tegens

off

Minder kans op griep met probioticum

donderdag, juli 21, 2016 @ 07:07 PM

ProbioticaDagelijkse suppletie met specifieke bifidobacteriën vermindert symptomen van griep en verkoudheid tijdens een stressvolle periode.

 

Aan de studie namen 581 academische studenten deel in een examenperiode. Ze kregen gedurende zes weken dagelijks een supplement met Lactobacillus helveticus R0052, Bifidobacterium longum ssp. infantis R0033, Bifidobacterium bifidum R0071 of een placebo. De studenten registreerden dagelijks of en in welke mate ze last hadden van negen symptomen van griep en verkoudheid. Een score van minimaal zes punten werd gezien als een ziektedag.

 

Suppletie met B. bifidum leidde tot significant meer gezonde dagen in vergelijking met de placebo. Het percentage studenten dat minimaal één dag ziek was tijdens de zes weken durende periode was bovendien significant kleiner in de B. bifidumgroep dan in de placebogroep. Suppletie met L. helveticus en B. longum was niet van invloed op griep- en verkoudheidssymptomen.

 

Tijdens periodes van stress lijkt suppletie met B. bifidum te beschermen tegen griep en verkoudheid. Al eerder werd een verband aangetoond tussen acute stress en een verhoogde kans op griepklachten.

 

Referentie:

Langkamp-Henken B, Rowe CC, [..], Dahl WJ. Bifidobacterium bifidum R0071 results in a greater proportion of healthy days and a lower percentage of academically stressed students reporting a day of cold/flu: a randomised, double-blind, placebo-controlled study. Br J Nutr 2015; 113(3):426-34

 

Bron: Ortho.nl

 

 Printversie Minder kans op griep met probioticum

off

CryotherapieSporters die na een explosieve training enkele minuten in een extreem koude cryokamer verblijven maken door langdurig meer testosteron aan dan sporters die geen cryotherapie ondergaan. Dat schrijven bewegingswetenschappers in een land ergens buiten Europa binnenkort in de Journal of Strength and Conditioning Research.

 

Studie

 

Lees meer…

off

avocado-olijfolie-notenAls je vetten vooral uit olijfolie, noten en avocado komen, word je waarschijnlijk minder snel dik dan als je vetten uit andere bronnen komen. Dat melden Italiaanse voedingsonderzoekers, verbonden aan de University of Naples Federico II, in Food & Function. Het lichaam maakt meer van het verzadigende en eetlustremmende oleoylethanolamide aan na een maaltijd die veel oliezuur bevat. Oliezuur is het belangrijkste vetzuur in olijfolie, noten en avocado.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Spiermassa verlengt het leven

vrijdag, juli 8, 2016 @ 11:07 AM

SpiermassaAls je zwaar lichamelijk werk doet of traint met gewichten, dan zorg je er niet alleen voor dat je lichaam gespierder en sterker wordt, maar ook dat het langer meegaat. Spiermassa verlengt de levensduur, schrijven onderzoekers van de David Geffen School of Medicine in de American Journal of Medicine.

 

Lichaamsgewicht & sterfte

 

Lees meer…

off