Archive for december, 2016

LiponzuurItaliaanse onderzoekers hebben verscheidene effecten van (alfa)liponzuur gemeten in een gecontroleerde studie met 100 diabetici. De onderzoekers noteerden een daling van ontsteking, cholesterol, bloedsuiker, insulineresistentie en oxidatieve stress. Volgens de onderzoekers uit Pavia wordt daarmee de heilzame werking van liponzuur op neuropathie bevestigd. Het supplement bevatte nog andere voedingsstoffen.

 

Meer bepaald bleek uit de metingen dat glucosespiegel (nuchter en na maaltijd), HbA1c, HOMA-index (insulineresistentie), triglyceriden, LDL-cholesterol, C-reactief proteïne en malondialdehyde afnamen, en dat activiteit van de antioxidant-enzymen superoxide-dismutase en glutathionperoxidase toenam. Er was geen verschil in plasma-insuline, BMI en HDL-cholesterol.

 

De onderzoekersgroep beschouwt alfaliponzuur als eerste keuze van behandeling voor diabetische neuropathie. Preklinisch onderzoek heeft al diverse farmacologische effecten van liponzuur aangetoond: het bootst de werking van insuline na, het onderdrukt ontstekingen en het ondersteunt de mitochondriën. Liponzuur is een sterke antioxidant die reactieve zuurstofmoleculen neutraliseer en antioxidanten zoals vitamine C en vitamine E recyclet. Liponzuur houdt ook metalen zoals ijzer en koper vast, zodat ze die vorming van vrije radicalen niet kunnen katalyseren.

 

Het supplement dat 50 deelnemers dagelijks namen, had deze samenstelling:

a-liponzuur 600 mg
L-carnosine 165 mg
zink 7,5 mg
vitamine PP 9,0 mg
vitamine B5 3,0 mg
vitamine B6 1,0 mg
vitamine B1 0,7 mg
vitamine B2 0,8 mg
vitamine B12 0,5 mcg
foliumzuur 100 mcg

 

Referentie:
Derosa G, D’Angelo A et al. A clinical trial about a food supplement containing α-lipoic acid on oxidative stress markers in type 2 diabetic patients. Int J Mol Sci. 2016 Oct 28;17(11). pii: E1802

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2702

off

cochraneSuppletie met chondroïtinesulfaat kan effectief pijn verminderen bij artrose. Dit is de conclusie van een review die uitgevoerd werd door de prestigieuze Cochrane Collaboration.

 

Er werd in zeven medische databanken gezocht naar studies waarbij het effect van chondroïtinesulfaat-suppletie gedurende een periode van minimaal twee weken werd vergeleken met een placebo. Er werden uiteindelijk 43 studies geanalyseerd. In deze studies werden 4962 personen behandeld met chondroïtinesulfaat en 4148 kregen een placebo. In het merendeel van de studies was sprake van artrose in de knie, in enkele studies betrof het de hand of de heup. De studieduur varieerde van een maand tot drie jaar.

 

Bij studies waarin gedurende maximaal zes maanden werd gesuppleerd werd een significante afname van pijnscores gezien bij de deelnemers die chondroïtinesulfaat kregen in vergelijking met personen die een placebo kregen. Bij studies die langer duurden dan zes maanden of waarbij chondroïtinesulfaat gecombineerd werd met glucosamine werd eenzelfde resultaat gezien. Tevens bleek dat suppletie met chondroïtinesulfaat de vernauwing van de gewrichtsspleet in de aangedane gewrichten iets kon vertragen. Bovendien was suppletie veilig en leidde het niet tot bijwerkingen.

 

De resultaten van deze uitgebreide review bevestigen dat chondroïtinesulfaat effectief en veilig ingezet kan worden bij artrose.

 

Referentie:
Singh JA, Noorbaloochi S, [..], Maxwell LJ. Chondroitin for osteoarthritis. Cochrane Database Syst Rev 2015 Jan 28

 

Bron: Ortho.nl

off

Zuurstoftekort? Bietensap helpt

maandag, december 26, 2016 @ 03:12 PM

BietensapIn sporten waarin je op sommige momenten geen adem kunt halen, zoals duiken, maar misschien ook in andere sporten waarin de opname van zuurstof een limiterende factor is, kan suppletie met bietensap prestatieverbeterend werken. Dat schrijven Zweedse onderzoekers in Respiratory Physiology & Neurobiology.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Vitamine CDepressieve mensen die het antidepressivum fluoxetine slikken herstellen sneller als ze ook elke dag een supplement met een gram vitamine C gebruiken. Dat ontdekten Egyptische onderzoekers die de combinatie vitamine C en fluoxetine uitprobeerden op depressieve kinderen.

 

Vitamine C voor de hersenen

 

Lees meer…

off

BietenVechtsporters, sprinters, voetballers en andere beoefenaars van sporten waarin explosieve bewegingen relevant zijn, hebben waarschijnlijk baat bij suppletie met rode bieten. Dat ontdekte de Amerikaanse bewegingswetenschapper Ernest Rimer van de universiteit van Utah in een experiment waarin een diverse groep sporters fungeerde als proefpersoon.

 

Studie

 

Lees meer…

off

5 Redenen waarom bewegen goed is tegen stress

zondag, december 25, 2016 @ 06:12 PM

bewegenDat regelmatig bewegen goed is voor het lichaam weten we wel, maar toch doen we het over het algemeen te weinig. Maar wist je al dat bewegen ook stress vermindert? Niet alleen raak je hierdoor lichamelijke spanningen kwijt, maar kun je ook rust creëren in je hoofd. Ga dus vooral niet op de bank hangen, maar pak je renschoenen en ga een blokje om! Hieronder 5 meer redenen waarom bewegen helpt bij stress:

 

1. Je ontspant na beweging
Spookt er vaak van alles door je hoofd? En voelt je lichaam hierbij gespannen? Het kan best lastig zijn om al die spanningen op afroep los te laten. Stress zit niet alleen in je hoofd, maar werkt ook door in je lijf; body en mind werken samen. Als je gaat bewegen zorgen spiercontracties ervoor dat spieren na inspanning zich weer ontspannen. Zowel geestelijk als lichamelijk, waardoor je meer rust voelt.

 

2. Je energielevel stijgt
Als je op geplande tijden beweegt, dan zet je je lichaam echt aan het werk. Je spieren spannen zich aan, je hart en longen werken maximaal en je bloedsomloop verbetert. Hierdoor krijg je meer zuurstof binnen, wat je lichaam goed zal doen. Naast dat je stemming verbetert gaat je conditie ook vooruit en heb je meer energie over voor de rest van de dag.

 

3. Je maakt goede stofjes aan voor je humeur
Wanneer je voldoende beweegt, maakt je lichaam endorfine aan. Dit zijn chemische stofjes die positief zijn voor je humeur en dus stress bestrijden. Je zal je een stuk positiever en vrolijker voelen.

 

4. Je slaap verbetert
Spanningen zijn slecht voor je nachtrust. Het houdt je wakker en voor je het weet kun je de ochtenduren alweer zien op je klok. Als je regelmatig beweegt dan ontstress je lichaam, niet alleen gedurende de dag maar ook als in de nacht. Zo heb je zowel overdag- als in de nacht een goede rust.

 

5. Je krijgt meer zelfvertrouwen
Door te bewegen houd je je lichaam in vorm en conditie. Als je dit lang genoeg doet, zal je ook resultaat zien. Wanneer je je fit voelt en dit ook uitstraalt, geeft dit je zelfvertrouwen een boost. Wie wil dit nou niet?

 

Bron: Nina Carvalho / Floris van der Berg

off

DHAHet omega 3-vetzuur docosahexaeenzuur (DHA) is het meest belangrijke vetzuur in het hersenweefsel en zeer belangrijk voor een optimaal functioneren van de hersenen. Het is het belangrijkste omega 3-vetzuur in de celmembranen en neuronale synapsen.(1) DHA staat er om bekend de synaptische transmissie, de communicatie tussen de cellen en de signaaltransductie positief te beïnvloeden.

 

Een groot deel van de Nederlandse bevolking consumeert zeer weinig omega 3-vetzuren en haalt de minimale aanbeveling van 200 mg EPA en DHA per dag niet. Dit in combinatie met het veelvuldig gebruik van omega 6 rijke voedingsmiddelen in ons huidige westerse voedingspatroon zorgt ervoor dat de ratio tussen omega 6- en omega 3-vetzuren bij een groot deel van de bevolking veel te hoog is.(2) De ratio tussen omega 6- en omega 3-vetzuren in het huidige voedingspatroon is ongeveer 10:1 tot 20:1 terwijl deze ongeveer 4:1 dient te zijn. Deze vetzuurdisbalans veroorzaakt een ongewenste toename van de ontstekingsactiviteit in het lichaam. Bij kinderen wordt deze vetzuurdisbalans daarnaast geassocieerd met leer- en gedragsproblemen.(3,4,5)

 

In een recent overzichtsartikel(6) werd een groot aantal studies herzien om de huidige kennis over de relatie tussen DHA-suppletie / de DHA-status (het DHA-gehalte in het celmembraan) en het leervermogen, geheugen en gedrag bij gezonde kinderen te kunnen beoordelen. De onderzoeksvraag luidde of gezonde kinderen (zowel met een hoge als lage DHA-status) verbetering zouden tonen omtrent schoolprestaties, geheugen en gedrag na suppletie met het vetzuur DHA. In totaal zijn er 15 studies meegenomen in het overzichtsartikel. Zeven studies onderzochten de relatie tussen DHA-suppletie en schoolprestaties. Vijf van de zeven studies rapporteerden positieve resultaten naar aanleiding van DHA-suppletie. Het ging hier onder andere om het leervermogen, lezen en spelling. Twee studies evalueerden de hersenactiviteit naar aanleiding van de DHA-status of suppletie met DHA. Beiden toonden een positief effect bij een hogere DHA-status of na suppletie met DHA. Gedragsmatige aspecten werden gemeten in zes studies. Vijf van deze studies toonde ten minste één significante verbetering in verband met DHA-suppletie of een hogere DHA-status.

 

Eerdere studies toonden aan dat suppletie met DHA zorgt voor verbeterd gedrag en een verbeterd leervermogen bij kinderen met ADHD, dyslexie en dyspraxie.(7) Een hogere DHA-status werd bij deze kinderen direct geassocieerd met een vermindering in concentratieproblemen. DHA blijkt daarnaast ook zeer belangrijk te zijn tijdens de zwangerschap; dit voor de vroege hersenontwikkeling en visuele ontwikkeling bij het kind.(8,9) Hogere gehalten DHA in het navelstrengbloed werden geassocieerd met betere leerprestaties en suggereerden een betere ontwikkeling van het geheugen van het kind tijdens de kindertijd.

 

Referenties

1. Berbert AA et al. Supplementation of fish oil and olive oil in patients with rheumatoid arthritis. Nutrition. 2005;21(2):131-6. 2. J. Bradbury. Docosahexaenoic Acid (DHA): An Ancient Nutrient for the Modern Human Brain. Nutrients. 2011 May; 3(5): 529–554. Published online 2011 May 10. doi: 10.3390/nu3050529
3. Seo T et al. Omega-3 fatty acids: molecular approaches to optimal biological outcomes. Curr Opin Lipidol. 2005;16(1):11-8.
4. Antalis CJ et al. Omega-3 fatty acid status in attention-deficit/hyperactivity disorder. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2006;Sep 7.
5. Richardson AJ. Clinical trials of fatty acid treatment in ADHD, dyslexia, dyspraxia and the autistic spectrum. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2004;70(4):383-90.
6. C.N. Kurato, E. C. Barret, et al. The Relationship of Docosahexaenoic Acid (DHA) with Learning and Behavior in Healthy Children: A Review. Nutrients. 2013 Jul; 5(7): 2777–2810. Published online 2013 Jul 19. doi: 10.3390/nu5072777
7. D.J. Bos, B. Oranje, et al. Reduced Symptoms of Inattention after Dietary Omega-3 Fatty Acid Supplementation in Boys with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Neuropsychopharmacology 40(10), 2298-2306.
8. Jensen CL. Effects of n-3 fatty acids during pregnancy and lactation. Am J Clin Nutr. 2006;83(6Sl):1452S-1457S.
9. Decsi T et al. N-3 fatty acids and pregnancy outcomes. Curr. Opin. Clin. Nutr. Metab. Care. 2005;8(2).

 

Bron: Orthokennis.nl

off

Vitamine CEen supplement met 500 milligram vitamine C vermindert tobgedrag. Braziliaanse onderzoekers ontdekten dat middelbare scholieren minder piekeren, tobben en malen als ze elke dag een supplement met een halve gram vitamine C binnenkrijgen.

Tobben en vitamine C

 

Lees meer…

off

GroentenGekookte, gebakken en gestoomde groenten zijn gezonder dan rauwe groenten. Dat melden gezondheidswetenschappers van de universiteit van Sydney in de International Journal of Behavioral Nutrition. De Australiërs baseren hun uitspraak op één van de grootste studies naar het gezondheidseffect van groenten die tot nu toe is verschenen.

Studie

 

Lees meer…

off

Hoe plantaardig was het paleodieet?

vrijdag, december 23, 2016 @ 11:12 AM

paleo-dieetIn het Stenen Tijdperk aten mensen vooral vlees en vis – en omdat onze genen nog steeds zijn afgestemd op het paleodieet, zouden wij ook vooral vlees en vis moeten eten. Dat beweren sommige voorstanders van het paleodieet. Archeologen van Bar Ilan University, die in Israël een plek bestuderen waar al een kleine achthonderdduizend jaar geleden mensen woonden, doen daar echter ontdekkingen die doen vermoeden dat het paleodieet meer planten bevatte dan we altijd hebben vermoed.

Opgraving

 

Lees meer…

off