Archive for mei, 2017

Gezond etenAls je ouder wordt en wilt voorkomen dat je spiermassa verliest, wat kun je dan het beste eten? Veel eiwitrijke producten, natuurlijk. Maar net zo belangrijk zijn voedingsmiddelen met veel antioxidanten, zoals thee, koffie, groenten en fruit, ontdekten epidemiologen van de University of Tokyo. De combinatie van veel eiwitten en veel beschermende antioxidanten vermindert de kans op spierverlies met een factor vier.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Cacao verbetert aandacht

zaterdag, mei 20, 2017 @ 03:05 PM

CacaoDe consumptie van pure chocolade met 60% cacao leidt tot een tijdelijke verhoging van de bloeddruk en heeft een stimulerend effect op het brein.

 

In de studie werden 122 personen in de leeftijd van 18 tot 25 jaar in zes groepen verdeeld. Ze kregen pure chocolade met 60% cacao, chocolade zonder cacao, pure chocolade met l-theanine, water met een hoog suikergehalte, water met een laag suikergehalte of gewoon water. Voor inname en een uur later werd de hersenactiviteit gemeten met behulp van een EEG. Tevens werd de bloeddruk gemeten.

 

De consumptie van chocolade met 60% cacao leidde in vergelijking met de andere condities tot meer hersenactiviteit in het gebied dat betrokken is bij de aandacht en alertheid. Ook nam de onderdruk toe onder invloed van de cacaorijke chocolade. Wanneer de chocolade gelijktijdig met l-theanine werd geconsumeerd daalden zowel de boven- als onderdruk met gemiddeld 6 mmHg.

 

De resultaten suggereren dat cacao een direct stimulerend effect heeft en tevens leidt tot bloedvatvernauwing waardoor de bloeddruk stijgt. Dit laatste kan teniet gedaan worden door gelijktijdige suppletie met l-theanine, een aminozuur dat aanwezig is in groene thee.

 

 

Referentie:
Montopoli M, Stevens LC, [..], Wu J. The Acute Electrocortical and Blood Pressure Effects of Chocolate. NeuroRegulation 2015; 2(1)

 

Bron: https://bibliotheek.ortho.nl/9688/cacao-verbetert-aandacht/

off

NotenHet inpassen van noten en zaden in je dieet vertraagt het tempo waarin je veroudert. Dat ontdekte de Amerikaanse onderzoeker Larry Tucker in een epidemiologische studie waaraan 5582 volwassenen meewerkten. Hoe meer noten je dagelijks eet, hoe langer zijn de telomeren in je DNA. Dat betekent dat je moleculaire klok langzamer tikt.

 

Studie

 

Lees meer…

off

SpiermassaJe lichaam neemt de aminozuren uit de eiwitten in je voeding beter op als je die eiwitten inneemt en verteert als je rechtop zit of staat. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek, dat is gepubliceerd in Nutrients.

Studie

 

Lees meer…

off

Vitamine D vermindert vermoeidheid

zaterdag, mei 20, 2017 @ 09:05 AM

Vitamine DVitamine D gaat vermoeidheid tegen bij mannen en vrouwen die zich voor het overige gezond voelen, maar wel een duidelijk vitamine D-tekort hebben. Zwitsere onderzoekers hadden 120 deelnemers uitgenodigd om een placebo of een eenmalige dosis van 100.000 eenheden vitamine D te nemen. Na vier weken daalde de score van de fatigue assessment scale.

 

Die score daalde met 3,3 punten in de vitamine D-groep en met 0,8 punt in de placebogroep. In de vitamine D-groep meldde 72 % minder last van vermoeidheid te hebben, in de placebogroep was dat 50 %. Ook dat verschil was statistisch significant. Bij alle deelnemers liep een verbetering in vermoeidheid evenredig gepaard met een toename van het vitamine D-niveau.

 

Vitamine D-tekort is frequent. Symptomen zijn vaak weinig specifiek: vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn, depressie, gedaalde verstandelijke capaciteit enzovoort. Deze studiegroep bestond enkel uit deelnemers met een 25(OH)D-niveau lager dan 20 µg/L. Deelnemers met (vermoedelijk) een andere oorzaak van vermoeidheid werden uitgesloten van het onderzoek.

 

Of vitamine D ook voor mannen en vrouwen met een mild tekort helpt, weten we nog niet. Patiënten met chronische vermoeidheid zullen evenmin onmiddellijk baat ondervinden, want de onderliggende oorzaak is bij hen veel complexer. Dat neemt niet weg dat vitamine D-tekort ook bij hen gecorrigeerd moet worden.

 

Referentie:
Nowak A, Boesch L, Andres E, Battegay E et al. Effect of vitamin D3 on self-perceived fatigue: A double-blind randomized placebo-controlled trial. 2016 Dec;95(52):e5353

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2877

off

Vitamine CEen van de in Berlijn gepresenteerde studies betreft werk van de Duitse Universiteiten van Erlangen en Nuremberg. Uit hun studie blijkt dat een vitamine C tekort veel vaker voor kan komen in goed gevoede bevolkingsgroepen, dan men zou verwachten.

 

In modern geïndustrialiseerde landen zoals Duitsland en Nederland denkt men dat een vitamine C tekort zeldzaam is. Duitse onderzoekers maten via HPLC-metingen de serum vitamine C niveaus via bloedmonsters van 178 Duitse volwassenen. Deelnemers aan deze cross-sectionele analyse beantwoordden bovendien allerlei vragen over hun gezondheid, hun voeding en hun leefstijl.

 

Het gemiddelde vitamine C niveau was 7.98 mg/L (reeks 0.5-17.4, referentiewaarde 5-15mg). Een lage, deficiënte vitamine C waarde (< 5 mg/L) werd gevonden bij 31 personen (17.4%) , een tekort waarbij scheurbuik zou kunnen ontstaan (< 1.5 mg/L) bij 6 deelnemers (3.3%). Bijna een op de vijf deelnemers had dus een vitamine C tekort. Een inverse relatie tussen BMI en vitamine C niveau werd bovendien aangetroffen, vooral bij oudere vrouwen met een hoog BMI.

 

Onderzoekers concluderen dat in moderne westerse landen bepaalde personen een hogere inname aan vitamine C nodig hebben, dan tot op heden wordt geadviseerd.

 

Referentie:
P64 Plasma concentrations of ascorbic acid in a cross section of the German population Alexander Hagel1, Heinz Albrecht1, Claudia Vollbracht2, Wolfgang Dauth3, Wolfgang Hagel 4, Francesco Vitali1, Ingo Ganzleben1, Hans Schultis5, Peter Konturek6, Jürgen Stein7, Markus Neurath1, Martin Raithel1 1University of Erlangen, Erlangen, 91054, Germany 2 Pascoe Naturmedizin, Gießen, 35394, Germany 3 Institute of Employment Research, Nuremberg, Germany 4 Martha Maria, Nuremberg, Germany 5 Synlab, Weiden, Germany 6 Thuringia Clinic, Saalfeld, Germany

 

Bron: https://www.vngk.nl/nieuws/kans-op-vitamine-c-tekort-hoger-dan-gedacht/

off

StressSuppletie van luteïne en zeaxanthine verlaagt het cortisolniveau en verbetert de emotionele en fysieke gezondheid. Neurowetenschappers van de universiteit van Georgia (VS) hebben dit kunnen vaststellen in een gecontroleerde studie die 12 maanden duurde. Twintig jonge en gezonde deelnemers kregen placebo of een supplement met 13 mg of 27 mg luteïne/zeaxanthine. De effecten waren al na zes maanden zichtbaar. De resultaten verschenen in het vakblad Nutritional Neuroscience dat zich exclusief toelegt op neurologische onderzoek rond voeding.

 

Luteïne en zeaxanthine beschermen de gele vlek (macula lutea) in de ogen, een gebied in het netvlies essentieel voor scherp zicht. De concentratie van deze carotenoïden in de ogen (macular pigment optical density, MPOD) kan vlot via fotometrie gemeten worden. De MPOD bleef ongewijzigd in de placebogroep, maar nam significant toe in de 13mg-groep en nam nog sterker toe in de 27mg-groep. De neurowetenschappers noteerden daarbij minder stress naarmate de MPOD hoger was. Als maat voor stress werden het serum-cortisolniveau en de PSM9-score (Psychological Stress Measure) gebruikt.

 

De wetenschappers deden nog een bijkomende vaststelling. De MPOD was aan het aanvang van de studie ook gerelateerd met stress: hoe hoger de MPOD nog voordat deelnemers supplement hadden genomen, hoe lager het cortisolniveau, de angstscores (volgens Beck Anxiety Inventory) en de scores voor psychologische stress waren.

 

Luteïne en (meso-)zeaxanthine mogen dus essentiële voedingsstoffen genoemd worden. Recent onderzoek toont dat ze ook in de hersenen opstapelen, vooral in sterk actieve hersengebieden kwetsbaar voor oxidatieve stress en ontsteking. Ook muizen ondervinden minder angst dankzij luteïnesuppletie. Donkere bladgroenten, zoals boerenkool en spinazie, zijn rijke bronnen van deze carotenoïden.

 

Referentie:
Stringham NT, Holmes PV, Stringham JM. Supplementation with macular carotenoids reduces psychological stress, serum cortisol, and sub-optimal symptoms of physical and emotional health in young adults. Nutr Neurosci. 2017 Feb 15:1-11

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2910

off

CholineSporters die 70 minuten voor een wedstrijd of training 2 gram choline slikken mikken, schieten, trappen of slaan waarschijnlijk zuiverder. Dat suggereert een humane studie, die psychologen van de universiteit van Leiden publiceerden in Scientific Reports. Het verbeterde coördinatievermogen gaat gepaard met een afname van de reactiesnelheid – maar daar is misschien iets aan te doen.

 

Studie

 

Lees meer…

off

YoghurtYoghurt en supplementen met extra vitamine D beschermen tegen botontkalking, melk en kaas niet. Dat is de opmerkelijke uitkomst van een Ierse epidemiologische studie, die onderzoekers van Trinity College Dublin binnenkort publiceren in Osteoporos International.

 

Studie

 

Lees meer…

off

gezonde voedingAls je gezonde categorieën voedingsmiddelen, zoals bonen, groenten, fruit en noten, in optimale hoeveelheden eet, en ongezonde categorieën als rood en bewerkt vlees en frisdranken met snel opneembare suikers uit je dieet knikkert, dan vermindert je sterftekans daardoor met misschien wel 80 procent. Dat schrijven onderzoekers van het German Institute of Human Nutrition binnenkort in de American Journal of Clinical Nutrition.

 

Studie

 

Lees meer…

off