Archive for juni, 2017

Magnesium is een antidepressivum

vrijdag, juni 30, 2017 @ 07:06 AM

Depressie magnesiumSuppletie met 250 milligram elementair magnesium per dag kan milde depressies helpen genezen. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers, verbonden aan de universiteit van Vermont, in PLoS One. Het effect van extra magnesium is volgens de Amerikanen na 2 weken al zichtbaar.

 

Studie

 

Lees meer…

off

KokoswaterKaliumrijke voeding is volgens onderzoekers de beste manier om een hoge bloeddruk te verlagen, omdat kalium hetzelfde effect heeft als thiazidediuretica, de vochtafdrijvende medicijnen die vaak voorgeschreven worden bij een hoge bloeddruk of voor het voorkomen van de gevolgen van een hoge bloeddruk. Een chronische hoge bloeddruk (hypertensie) is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten, hartaanval, beroerte, oogaandoeningen en nierziekten.

 

Bij een hoge bloeddruk wordt meestal aangeraden om de zoutinname te beperken, maar het verhogen van de kaliuminname door meer groenten en fruit te eten heeft hetzelfde effect. Bij een hoge kaliuminname scheiden de nieren meer water en zout (natrium) uit – wat vergelijkbaar is met het effect van diuretica. Bij een lage kaliuminname houden de nieren water en natrium vast – wat vergelijkbaar is met het effect van veel zout eten. Een hoge inname van kaliumrijke voeding is gelinkt aan een lagere bloeddruk, ongeacht de hoeveelheid zout die men eet (McDonough AA, 2017).

 

Mensen die veel zout eten, maar ook veel groenten en fruit of andere kaliumrijke voeding, hebben geen verhoogde bloeddruk (Rodrigues SL, 2014).

 

Het lichaam heeft mechanismen ontwikkeld om natrium vast te houden (omwille van het lage aanbod in natuurlijke voeding) en kalium uit te scheiden (omwille van het hoge aanbod in natuurlijke voeding). Het huidige westerse dieet bevat veel minder kalium dan natrium. Het lichaam is niet aangepast aan deze omkering van de kalium-natriumbalans (Jansson B, 1990).

 

Het advies om minder of geen zout te eten is volgens sommige onderzoekers een gevaarlijk advies, omdat natrium(chloride) heel belangrijke functies heeft in het lichaam, zoals zenuwgeleiding, neurotransmissie, spierspanning en de aanmaak van maagzuur. Meer kaliumrijke voeding eten is een betere en gezondere optie dan minder of geen zout eten (Lopez-Jaramillo P, 2015).

 

Volgens onderzoek zou een inname van minstens 4.700 mg kalium per dag de bloeddruk met gemiddeld 8.0/4.1 mmHg doen dalen. Het risico op een beroerte daalt met 8 tot 15% en het risico op een hartaanval met 6 tot 11% (Houston MC, 2011).

 

Voedingsbronnen van kalium: aardappelen, zoete aardappelen, groenten, fruit, peulvruchten, noten, zaden, pruimen, rozijnen, bananen, spinazie, artisjok, avocado, tomaten, enz.

 

Referenties:

1. Houston MC. The importance of potassium in managing hypertension. Curr Hypertens Rep. 2011 Aug;13(4):309-17.

2. Jansson B. Dietary, total body, and intracellular potassium-to-sodium ratios and their influence on cancer. Cancer Detect Prev. 1990;14(5):563-5.

3. Lopez-Jaramillo P, Lopez-Lopez J, Lopez-Lopez C. Sodium Intake Recommendations: A Subject that Needs to be Reconsidered. Curr Hypertens Rev. 2015;11(1):8-13.

4. McDonough AA, Veiras LC, Guevara CA, et al. Cardiovascular benefits associated with higher dietary K+ vs. lower dietary Na+: evidence from population and mechanistic studies. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2017 Apr 1;312(4):E348-E356.

5. Rodrigues SL, Baldo MP, Machado RC, et al. High potassium intake blunts the effect of elevated sodium intake on blood pressure levels. J Am Soc Hypertens. 2014 Apr;8(4):232-8.

 

Bron: PlaceboNocebo

off

Probiotica bevorderen gemoedstoestand

zondag, juni 25, 2017 @ 08:06 AM

probioticaSuppletie met probiotica kan een positief effect hebben op psychische klachten van angst, depressie en stress. Dit blijkt uit een meta-analyse.

 

De wetenschappers selecteerden relevante studies uit de online databanken PubMed, Scopus en de Cochrane Library. In de studies werd het effect van een probioticasupplement vergeleken met een placebo op psychische klachten.

 

Er werden zeven studies geselecteerd voor de analyse met in totaal meer dan driehonderd gezonde proefpersonen. In vergelijking met de placebo leidde suppletie met probiotica tot een significante verbetering van psychische klachten. Depressieve gevoelens, angstklachten en stress namen gemiddeld met 66% af onder invloed van suppletie.

 

De darmflora kan het centrale zenuwstelsel beïnvloeden via de hersen-darm-as. Deze bevinding heeft geleid tot de hypothese dat probioticasuppletie een positief effect kan hebben op het gemoed. De huidige resultaten tonen dat dit inderdaad het geval is.

 

Referentie:
McKean J, Naug H, [..], Colson N. Probiotics and Subclinical Psychological Symptoms in Healthy Participants: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Altern Complement Med 2016 Nov 14 [Epub ahead of print]

 

Bron: Ortho.nl

off

Dik kindKinderen – maar misschien ook volwassenen die zwaarder willen worden en toch zo min mogelijk lichaamsvet willen opbouwen – zetten de groei van hun vetmassa stop als ze elke dag 8 gram inuline slikken. Inuline is een prebioticum – een voedingsvezel, die in de darmen fungeert als voedingsbodem voor goedaardige bacteriën.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Multivitaminen goed voor cognitie

dinsdag, juni 13, 2017 @ 12:06 PM
multivitamineIn een serie onderzoeken die de afgelopen jaren is gepubliceerd in de British Journal of Nutrition en andere vaktijdschriften, komen duidelijke gezondheidseffecten naar voren van multivitaminen, B-vitaminen en omega-3 op cognitie en stemming.

 

De onderzoekers verzamelden gegevens van gezonde kinderen, mannen en vrouwen die dagelijks gedurende 4 tot 12 weken commercieel verkrijgbare multivitaminen en -mineralen gebruikten. Hun cognitieve prestatievermogen werd vastgesteld aan de hand van opdrachten op het gebied van aandacht, geheugen, accuratesse en/of multitasking. Ook werden de stemming en mate van stress uitgevraagd.

 

Uit de onderzoeken kwam naar voren dat suppletie met vitaminen en mineralen bijdraagt aan een beter cognitief prestatievermogen. Dit effect was al meetbaar na enkele weken van gebruik. “Er is al veel onderzoek gedaan naar de effecten van één of twee vitaminen op het cognitieve prestatievermogen, maar de effecten van meerdere vitaminen zoals in een multivitamine zijn nog niet eerder zo goed onderzocht”, zeggen de onderzoekers.

 

Hoog gedoseerde B-vitaminen

De mannen die hoog gedoseerde vitamine B-complex namen, scoorden hoger op cognitieve taken, ervoeren minder mentale vermoeidheid en voelden zich energieker. Vrouwen die multivitaminen en -mineralen namen, bleken een grotere accuratesse en hogere snelheid te behalen op multitasking-taken. Kinderen in de leeftijd van acht tot veertien jaar bleken meer accuratesse te laten zien bij taken die om aandacht vragen.

 

Belangrijke tekorten aanvullen

Volgens een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk – de National Diet and Nutrition Survey –heeft vrijwel de gehele Engelse bevolking (ernstige) tekorten aan verschillende vitaminen. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor Nederland, waar slechts 25% van de bevolking zich houdt aan de richtlijnen van de gezondheidsraad op het gebied van groente en fruit.

 

“Een vitaminentekort maakt je bevattelijker voor ziekten. Maar de optimale inname van vitaminen moet ver boven de grens liggen waaronder je ziek kunt worden. Er zijn zelfs mensen die deficiënt zijn in élke groep vitaminen. Onderstussen weten mensen vaak zelf niet welke vitaminen ze missen. Men moet multivitaminen nemen om de kloof te overbruggen en alle mogelijke tekorten af te dichten.”

 

Omega-3s & cerebral blood flow, function

Maar niet alleen multivitaminen zijn basissuppletie. In een onderzoek gepubliceerd in Biological Psychology hebben dezelfde onderzoekers gekeken naar meervoudig onverzadigde omega-3-vetzuren en hoe deze het cognitieve prestatievermogen beïnvloeden. Hieruit kwam naar voren dat dagelijkse suppletie bij volwassenen van 1 tot 2 gram visolie met DHA het cognitieve prestatievermogen aanvankelijk niet verbeterde.

 

Desalniettemin kwam uit hersenscans naar voren dat dagelijkse suppletie met visolie wel degelijk iets met de hersenen doet. Gebruik van visolie bleek geassocieerd met een verbeterde bloedtoevoer naar de hersenen tijdens het uitvoeren van cognitieve taken.

 

“Met deze resultaten stapelt het bewijs zich op dat DHA in de voeding fysiologisch gezien invloed heeft op de hersenfunctie. Dit feit heeft implicaties voor gezond ouder worden en de beheersing van dementie”, concluderen de onderzoekers.

 

Bronnen

  1. Crystal F. Haskell, Bernadette Robertson, Emma Jones, Joanne Forster, Rebecca Jones, Anthea Wilde, Silvia Maggini and David O. Kennedy, Effects of a multi-vitamin/mineral supplement on cognitive function and fatigue during extended multi-tasking, Human Psychopharmacology: Clinical & Experimental, 2010; 25: 448–461.
  2. Philippa A. Jackson, Jonathon L. Reay, Andrew B. Scholey, David O. Kennedy, Docosahexaenoic acid-rich fish oil modulates the cerebral hemodynamic response to cognitive tasks in healthy young adults, Biological Psychology, Volume 89, Issue 1 , January 2012, Pages 183–190.
  3. Crystal F. Haskell, Andrew B. Scholey, Philippa A. Jackson, Jade M. Elliott, Margaret A. Defeyter, Joanna Greer,Bernadette C. Robertson Tom Buchanan,Brian Tiplady,and David O. Kennedy, Cognitive and mood effects in healthy children during 12 weeks’ supplementation with multi-vitamin/minerals, British Journal of Nutrition 2008, 100, 1086–1096.
off

PCOSOnderzoekers van de Universiteit van Kashan te Iran bestudeerden of co-enzym Q10 suppletie de gezondheid van vrouwen met PCOS kon versterken. Uit hun studie bleek dat 100 mg co-enzym Q10 per dag gedurende drie maanden de suikerstofwisseling, de insulinegevoeligheid, serum totaal cholesterol en LDL-cholesterolspiegels kon verbeteren (Samimi et al., 2016).

 

Het polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) komt onder vrouwen in de vruchtbare leeftijd relatief veel voor; schattingen lopen uiteen van 6-10%. PCOS gaat gepaard met een verhoogd niveau van vrij testosteron en andere hormonale afwijkingen die tot overmatige lichaamsbeharing, menstruatieklachten en infertiliteit leiden. Bovendien zijn er cysten in de eierstokken aanwezig.

 

Vrouwen met PCOS zijn gevoeliger voor verstoringen in de suiker- en vetstofwisseling, hart- en vaatziekten en Metabool Syndroom. Insulineresistentie en dyslipidemie komen voor bij 60-75% van de PCOS-vrouwen, al dan niet samen met overgewicht.

 

Co-enzym Q10 beschermt als antioxidant vetten en eiwitten in het lichaam tegen oxidatie. Uit eerder onderzoek blijkt dat co-enzym Q10 insulineresistentie kan verminderen bij mensen met Metabool Syndroom en diabetes type 2. Bovendien verlaagt het LDL-cholesterol en triglyceriden en verhoogt het HDL-cholesterol. Het effect van co-enzym berust op haar vermogen de receptoren voor insuline en adiponectine gunstig te beïnvloeden.

 

Referentie:
Samimi, M., Zarezade Mehrizi, M., Foroozanfard, F., Akbari, H., Jamilian, M., Ahmadi, S., & Asemi, Z. (2016). The effects of coenzyme Q10 supplementation on glucose metabolism and lipid profiles in women with polycystic ovary syndrome: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Clinical Endocrinology.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/polycysteus-ovariumsyndroom-pcos-en-co-enzym-q10/

off

Zink helpt tegen mondbrand

dinsdag, juni 13, 2017 @ 09:06 AM

zinkEen studie uit Zuid-Korea geeft aan dat zinksupplementen kunnen helpen tegen mondbrand. Van 276 patiënten bleek 26,8 % een tekort aan zink te hebben. Zinksuppletie verminderde de pijnsymptomen met bijna de helft.

Mondbrand is niet ongewoon bij vrouwen na de menopauze, ongeveer 4,6 – 7 % heeft er last van. De kenmerken van mondbrand zijn een voortdurend brandend en prikkend gevoel in de mond en de tong, zonder dat er sprake is van wondschade. De mondholte is daarbij erg gevoelig voor voedingstekorten, zoals vitamine B1, B2, B6, B12, foliumzuur en zink.
Eerdere studies hadden al aangetoond dat ook extra B-vitamines helpen, wanneer er sprake is van voedingstekorten.

 

Referentie:
Song Cho G, Woul Han M et al. Zinc deficiency may be a cause of burning mouth syndrome as zinc replacement therapy has therapeutic effects. J Oral Pathol Med (10) 39: 722-727

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Meer testosteron door leefstijlmodificatie

donderdag, juni 8, 2017 @ 01:06 PM

TestosteronLeeftijd is een belangrijke bepalende factor van de hoeveelheid testosteron die in het lichaam van mannen circuleert, maar het is niet de enige. Onderzoekers van het Amerikaanse leger ontdekten dat stress en vermoeidheid misschien net zo belangrijk zijn. Het zou zomaar kunnen dat mannen hun testosteronspiegel verhogen als ze hun stressniveau verlagen en ervoor zorgen dat ze goed uitgerust zijn.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Een beroerte of een ‘hersenaanval’ wordt meestal veroorzaakt door een blokkering of vermindering van de bloedtoevoer naar of in de hersenen door een bloedklonter. Een bloedvat in de hersenen kan ook scheuren, zodat er een hersenbloeding ontstaat.

De schade die veroorzaakt wordt aan de hersenen tijdens en na een beroerte is vooral het gevolg van een verschijnsel dat men ischemie-reperfusie noemt. Ischemie is een plaatselijk verminderde bloeddoorstroming of een tijdelijke blokkering van de bloedtoevoer. Ischemie in de hersenen veroorzaakt een gebrek aan zuurstof (hypoxie). Daardoor worden de hersencellen beschadigd en kunnen ze afsterven.

Reperfusie is het opnieuw op gang komen van de bloed- en zuurstoftoevoer. Hoewel dit het zuurstoftekort opheft en dus belangrijk is om het afsterven van hersenweefsel te beperken, kan reperfusie nog meer schade aan de hersenen veroorzaken. De plots verhoogde bloed- en zuurstoftoevoer veroorzaakt massale vrije radicalenschade (oxidatieve stress) en inflammatie.

Omega-3 vetzuren kunnen hersencellen die beschadigd zijn door een beroerte helpen herstellen. Dat is te danken aan de protectinen die aangemaakt worden uit de omega-3 vetzuren, met name neuroprotectine D1.

Protectinen zijn signaalstoffen die uit het omega-3 vetzuur docosahexaeenzuur (DHA) aangemaakt worden. Ze werden het eerst waargenomen in de hersenen en werden daarom oorspronkelijk neuroprotectinen genoemd. De term neuroprotectine duidt op het beschermende effect dat de stof heeft op de hersencellen.

Protectinen hebben ontstekingsremmende en immuunmodulerende eigenschappen. Ze beschermen gezonde cellen tegen beschadiging door oxidatieve stress en inflammatie. Neuroprotectine D1 beschermt tegen de schade die veroorzaakt wordt door een beroerte en het regenereert hersencellen. Het beschermt ook tegen plaquevorming in de hersenen (alzheimer) en het remt de replicatie van virussen, zoals het griepvirus (Niemoller TD, 2010; Stark DT, 2011; Morita M, 2013).

Volgens een recent onderzoek beginnen hersencellen zich al te herstellen een uur na de toevoeging van DHA. De onderzoekers geloven dat suppletie met DHA de schade aan de hersenen en de ogen kan herstellen die veroorzaakt wordt door een beroerte of door neurodegeneratieve aandoeningen (Belayev L, 2017).

DHA zit in vette vis, schaal- en schelpdieren, algen, visolie, krillolie en algenolie. Omega-3 vetzuren zitten ook in noten en zaden en hun oliën, vooral in vlaszaad(olie), walnoten, hennepzaad en perilla olie, maar in de vorm van alfa-linoleenzuur (ALA) dat in het lichaam nog moet omgezet worden in DHA.

Bron: PlaceboNocebo

off

Bessen beschermen tegen diabetes

vrijdag, juni 2, 2017 @ 11:06 AM

BosbessenEen hoge inname van bessen verkleint de kans op diabetes type-2. Dit blijkt uit een grootschalige studie. De natuurlijke purperrode kleurstoffen, de anthocyaninen, zijn verantwoordelijk voor het effect.

 

In verschillende medische databanken werd gezocht naar relevante studies. Uiteindelijk werden drie studies geselecteerd waarin de inname van anthocyaninen gerelateerd werd aan het diabetesrisico. Ook werden de gegevens van vijf studies geanalyseerd waarin gekeken was naar de consumptie van bessen en het diabetesrisico. Het betrof in totaal bijna 395.000 proefpersonen.

 

Een hoge inname van de purperrode kleurstoffen met een antioxidatieve werking verkleinde de kans op diabetes significant met 15%. De consumptie van bessen ging gepaard met een significante risicoreductie van 18%. Hoe meer anthocyaninen en bessen de deelnemers consumeerden, hoe kleiner het risico werd. Voor iedere verhoging van de anthocyanineninname met 7,5 mg per dag of met 17 gram bessen nam het risico van diabetes met 5% significant af.

 

Anthocyaninen in bessen remmen ontstekingen en kunnen via verschillende mechanismen de bloedglucosespiegel verlagen en insulineresistentie voorkomen.

 

Referentie:
Guo X, Yang B, [..], Li D. Associations of dietary intakes of anthocyanins and berry fruits with risk of type 2 diabetes mellitus: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. Eur J Clin Nutr 2016; 70(12):1360-1367

 

Bron: Ortho.nl

off