Archive for juli, 2017

BCAAHet is in het Blogland maintenant reuze hip om BCAA’s als krachtsportsupplement door het putje te halen, maar dat is niet helemaal terecht. Dat blijkt een humaan onderzoek, dat een groep van Engelse bewegingswetenschappers, onder leiding van Kevin Tipton, heeft gepubliceerd in Frontiers in Physiology. Volgens die studie stimuleert een inname van een paar gram BCAA’s na een workout wel degelijk de synthese van spiermassa. Maar krachtsporters die uitsluitend BCAA’s gebruiken rond hun training, en die niet aanvullen met volledige eiwitten of essentiële aminozuren, die missen een heleboel.

 

Studie

 

Lees meer…

off

vastenIn het orthomoleculaire werkveld is al lang de notie doorgedrongen dat vasten cliënten uitstekende gezondheidsvoordelen oplevert als het gaat om preventie van chronische ziekte. Een onlangs verschenen studie van de University of Southern California verifieert die notie verder. Uit hun studie blijkt dat een vijfdaagse vast één keer per maand niet alleen tot gewichtsverlies kan leiden, maar bovendien iemands risico op chronische ziekte vermindert (Wei, 2017).

 

Voor 71 volwassen deelnemers aan de studie van de USC Leonard Davis School voor gerontologie, bleek het vijfdaagse vasten een keer per maand cardiovasculaire risicofactoren te verminderen. Het betrof de bloeddruk, de ontstekingsmarker C – reactief proteïne, evenals bloedsuikerspiegels en verlagingen van het hormoon IGF-1. Het vijfdaagse vasten, iedere maand gedurende drie maanden resulteerde verder in kleinere tailles, gewichtsverlies en een lager vetpercentage lichaamsvet, maar wel met behoud van spiermassa. Volgens de studie verminderde het risico op kanker, diabetes, hart- en vaatziekten en andere aan leeftijd gerelateerde aandoeningen.

 

‘Deze studie levert het bewijs dat mensen aanzienlijke gezondheidsvoordelen kunnen verkrijgen door middel van periodiek vasten. Het is een voedingspatroon dat calorische restrictie nabootst en is ontworpen om op te treden tegen het verouderingsproces’, zei Valter Longo, directeur van het USC Longevity Instituut. Voorafgaande studies hebben een aantal voordelen voor de gezondheid van muizen aangegeven, maar dit is de eerste gerandomiseerde klinische studie met voldoende deelnemers om aan te tonen dat het dieet haalbaar, effectief en veilig voor de mens is.

 

Referentie:
Min Wei, Valter D. Longo et al. Fasting-mimicking diet and markers/risk factors for aging, diabetes, cancer, and cardiovascular disease. Science Translational Medicine, 2017; 9 (377)

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/vasten-vermindering-chronische-ziekte/

off

VegetarischDiabetespatiënt verliezen dubbel zo veel gewicht met een vegetarisch voedingspatroon dan met een conventioneel ‘diabetesdieet’. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie met 74 deelnemers waarin twee diëten met gelijk aantal calorieën met elkaar werden vergeleken. De ‘vegetarische proefpersonen’ verloren gemiddeld 6,2 kg, dat was 3,0 kg meer dan in de andere groep.

 

De onderzoekers volgden ook de ontwikkelingen in het vetweefsel. Beide voedingspatronen verlaagden onderhuids vetweefsel even sterk, maar het vegetarische voedingspatroon verlaagde sterker vetmassa in de subfasciale laag (laag tussen huid en spieren) en vetweefsel in de spieren. Wetenschappers geloven dat terugdringing van die vetweefsels gunstig is voor beter glucosecontrole en meer spierkracht.

 

Het vegetarische dieet bestond uit groenten, granen, peulvruchten, fruit en noten. Dierlijke voedingsmiddelen waren beperkt tot hoogstens eenmaal yoghurt per dag. Het diabetesdieet was zoals voorgeschreven door de Diabetes and Nutrition Study Group van de European Association for the Study of Diabetes. Het vegetarische dieet was gemakkelijker vol te houden. Alle deelnemers volgden ook een programma voor lichaamsbeweging.

 

Referentie:
Kahleova H, Klementova M, Herynek V et al. The effect of a vegetarian vs conventional hypocaloric diabetic diet on thigh adipose tissue distribution in subjects with type 2 diabetes: A randomized study. J Am Coll Nutr. 2017 Jun 10:1-6

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2985

off

Mooiere huid met astaxanthine

dinsdag, juli 11, 2017 @ 03:07 PM

AstaxanthineIn Japan zijn twee cosmetische onderzoeken gedaan met astaxanthine. Het ene onderzoek betrof 30 gezonde vrouwen in de leeftijd van 20 tot 55 jaar, de andere betrof een dubbel blind placebo gecontroleerde studie onder 36 gezonde mannen. De vrouwen kregen gedurende 10 weken 6 mg astaxanthine en dagelijks 2 ml crème voor op het gezicht met 78,9 uM astaxanthine. Bij de mannen kregen 18 personen gedurende 6 weken 6 mg astaxanthine per dag en 18 mannen kregen een placebo.

 

Na 4 weken werd al bij de vrouwen een verbetering van de huidtextuur waargenomen. Na 8 weken was er een zichtbare verbetering van de huid op het gebied van kraaienpootjes, ouderdomsvlekjes, vochtgehalte in de bovenste huidlaag en elasticiteit van de huid.

 

Bij de mannen werd een huidmeting gedaan bij de start en na afloop van het onderzoek. Na 6 weken was ook hier een duidelijke verbetering te zien. Minder kraaienpootjes, verbeterde elasticiteit en minder transepidermaal waterverlies (TEWL).

 

Het onderzoek suggereert dat suppletie met 6 mg astaxanthine per dag een positief effect kan hebben op de hoornlaag, epidermis en dermis zowel bij mannen als vrouwen.

 

Referentie
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22428137?dopt=Abstract

 

Bron: Orthokennis

off

Vitamine BLuchtverontreiniging heeft een nadelig effect op de gezondheid. Met name in de stedelijke gebieden is de concentratie fijnstof in de lucht hoog. Fijnstof verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, longaandoeningen en kan zelfs de levensduur verkorten. Ondanks pogingen van de overheid is het moeilijk de concentratie fijnstof in de lucht te verlagen. Onderzoekers verkennen nu het effect van vitamine B op het lichaam ter bescherming tegen schade door fijnstof.

 

Er is geen waarde waaronder de concentratie fijnstof in de lucht niet schadelijk is. Ook bij zeer korte blootstelling aan fijnstof (enkele dagen) kan dit al nadelige effecten hebben op de gezondheid. Met name wordt er gesproken over vroegtijdige sterfte, maar de effecten spannen breder. Zo kan fijnstof het risico op hart- en vaatziekten en longaandoeningen verhogen en bestaande ziekten verergeren. Fijnstof richt deze schade vooral aan door het uitlokken van ontstekingsprocessen en het activeren van vrije radicalen in het lichaam.

 

Het RIVM schat dat blootstelling aan fijnstof het leven van de gemiddelde Nederlander met zo’n 12 maanden verkort. Bij een jaargemiddelde fijnstof concentratie van ca. 35 microgram per kubieke meter wordt de omvang van deze effecten in het land geschat op ca. 12.000-24.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar (gemiddeld 18.000) [1]. Omdat vele factoren bijdragen aan de concentratie fijnstof in de lucht – zoals zaden en pollen, uitstoot van verkeer en industrie – is dit moeilijk te reguleren.

 

Bescherming van binnenuit
In een groot bevolkingsonderzoek naar veroudering ontdekten onderzoekers van de Harvard Universiteit dat een lagere vitamine B6- en B12-inname gerelateerd was aan een slechtere hartfunctie na blootstelling aan fijnstof [2]. Deze uitkomst suggereerde een beschermend effect van vitamine B tegen fijnstof.

 

Deze uitkomsten waren aanleiding voor een groep onderzoekers van de universiteiten van Columbia (New York) en Harvard (Boston) om het beschermende effect van vitamine B-suppletie bij blootstelling aan fijnstof verder te onderzoeken bij mensen [3]. Zij voerden een verkennend onderzoek uit met gezonde volwassenen die op twee verschillende momenten gedurende twee uur werden blootgesteld aan fijnstof (250 microgram/m3 ). De deelnemers kregen voor de eerste blootstelling een placebo en daarna kregen zij gedurende vier weken voor de tweede blootstelling dagelijks een vitamine B-supplement (50 mg vitamine B6, 1 mg vitamine B12 en 2,5 mg foliumzuur).

 

Blootstelling aan fijnstof zonder bescherming verhoogde onder andere de hartslag en het aantal immuuncellen (lymfocyten en totaal aantal witte bloedcellen) [3]. Een verhoging van het aantal immuuncellen duidt hier op een reactie van het afweer- systeem op oxidatieve schade en ontstekingsreacties, veroorzaakt door fijnstof. Via weefselschade door vrije radicalen en ontstekingsprocessen heeft fijnstof een schadelijke invloed op het hart.

 

Met vitamine B-suppletie was het effect van blootstelling aan fijnstof op de hartslag niet meer significant. Ook de significante verhoging van het aantal witte bloedcellen werd teniet gedaan door het gebruik van vitamine B. Tot nog 24 uur na de blootstelling was de versterkte reactie van het immuunsysteem significant lager door vitamine B ten opzichte van placebo (met 139% en 106% respectievelijk) [3].

 

De onderzoekers concludeerden dat een zeer korte blootstelling aan fijnstof al effecten heeft in gezonde volwassenen. Ze toonden daarnaast aan dat de negatieve effecten teniet gedaan werden door het gebruik van vitamine B.

 

Hoewel dit onderzoek nog een verkennend karakter heeft, suggereren de resultaten dat vitamine B van binnenuit bescherming kan bieden tegen de schadelijke effecten van fijnstof in de omgeving.

 

Referenties:

  1. Knol, A.B. en Staatsen, B.A.M. (2005). Trends in the environmental burden of disease in the Netherlands, 1980-2020. Rapport 500029001, RIVM, Bilthoven.
  2. Baccarelli A, Cassano PA, Litonjua A, et al. Cardiac autonomic dysfunction: effects from particulate air pollution and protection by dietary methyl nu- trients and metabolic polymorphisms. Circulation. 2008; 117(14):1802-9.
  3. Zhong J, Trevisi L, Urch B, et al. B-vitamin Supplementation Mitigates Effects of Fine Particles on Cardiac Autonomic Dysfunction and Inflammation: A Pilot Human Intervention Trial. Nature Sci Rep. 2017;7:45322.

 

Bron: Springfield Nutraceuticals

off

Q10 hartDagelijkse suppletie met 200 microgram selenium en 200 milligram Q10 halveert de kans op overlijden door een hartinfarct, hartfalen of een andere cardiovasculaire aandoening, meldden de Zweden in 2015 in PLoS One.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Vitamine DEen relatief hoge vitamine D-spiegel stelt je misschien in staat om stokoud te worden en toch gevrijwaard te blijven van chronische ziekten als kanker, diabetes type-2 en hart- en vaatziekten. Dat opperen Spaanse onderzoekers in een ingezonden brief in de International Journal of Cardiology. De Spanjaarden bestudeerden ziektevrije honderdplussers, en ontdekten dat die opmerkelijk veel vitamine D in hun bloed hebben.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Groente verlaagt risico op stress

vrijdag, juli 7, 2017 @ 11:07 AM

Groenten en fruitHoe meer porties groente je dagelijks eet, des te lager is het risico op stress, vooral bij vrouwen. Dat blijkt uit een Australisch onderzoek van de Universiteit van Sydney onder een grote populatie van 60.000 Australiërs van 45 jaar en ouder. De studie is onderdeel van ′45 and up′, het grootste longitudinale onderzoek op het zuidelijk halfrond onder 250.000 Australiërs naar gezond ouder worden. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift British Medical Journal Open.

 

De Australische deelnemers werden gedurende de periode 2006 tot 2008 en in 2010 ondervraagd over hun groente- en fruitconsumptie, levensstijl en mate van psychische stress op basis van de goed gevalideerde Kessler Psychological Distress Scale. Daaruit bleek dat deelnemers die elke dag drie tot vier porties (225 tot 300 gram) groente aten, een 12 % lagere kans op stress hadden, vergeleken met personen die dagelijks geen of slechts één portie (75 gram) groente aten. Degenen die elke dag vijf tot zeven porties groente én fruit aten, hadden zelfs 14 % minder kans op stress vergeleken met het dagelijks eten van geen tot vier porties.

 

Het positieve effect van het eten van groente en fruit bleek bij vrouwen veel groter dan bij mannen. Al bij slechts twee porties groente per dag liepen vrouwen 16 % minder risico op stress, bij drie tot vier porties groente bleek dit 18 % te zijn. Het eten van vijf tot zeven porties per dag verlaagde het risico op stress bij vrouwen zelfs met 23 %, vergeleken met vrouwen met geen of één portie. Dezelfde inname van alleen fruit bleek in tegenstelling tot alleen groente geen significant voordeel op te leveren.

 

Referentie:
Nguyen B, Ding D, Mihrshahi S. Fruit and vegetable consumption and psychological distress: cross-sectional and longitudinal analyses based on a large Australian sample. BMJ Open; 7(3).

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2996

off

omega-hartEen hoge dosis omega-3-vetzuren is belangrijk voor het herstel van het hart na een acuut myocardinfarct ofwel hartaanval. Dat blijkt uit een studie van de Harvard Medical School in Boston, die gepubliceerd is in het tijdschrift Circulation van de American Heart Association. Dagelijkse inname gedurende zes maanden van een hoge dosis visolie na een hartaanval verbeterde de functie van het hart en verminderde littekenvorming in het onbeschadigd hartspierweefsel. Naast effectief bleken omega-3-vetzuren ook veilig inzetbaar.

 

Na een hartaanval kan een aandoening ontstaat: remodelling, waarbij de vorm en de functie van het hart is veranderd. De linkerventrikel kan daarbij verwijden. Deze aandoening is gekoppeld aan een slechte prognose en kan leiden tot hartfalen. Therapieën die de genezing van het hart kunnen verbeteren of negatieve remodelling kunnen voorkomen, zijn echter schaars. Eerdere studies hebben uitgewezen dat omega-3-vetzuren uit visolie de overlevingskans van mensen na een hartaanval kunnen verhogen. Maar de rol van omega-3-vetzuren, bij het verbeteren van de structuur en het weefsel van het hart voor patiënten met een standaardtherapie na een hartaanval, was onbekend.

 

In de gerandomiseerde klinische OMEGA-REMODEL studie werden patiënten met een hartaanval die gedurende zes maanden dagelijks vier gram omega-3-vetzuren kregen, vergeleken met patiënten die in plaats daarvan een placebo slikten. De omega-3-vetzurengroep had een 5,8 % verlaagde systolische volume-index van de linker ventrikel; een klinische marker, die de prognose voorspelt na een hartaanval. Bij patiënten met het hoogste gehalte aan omega-3-vetzuren in de rode bloedcellen liep dit beschermende effect op tot wel 13 %. In onbeschadigd hartspierweefsel nam tevens fibrotisering (verbindweefseling of littekenvorming) met 5,6 % af. Beide resultaten zijn gekoppeld aan een gunstige prognose na het doormaken van een hartaanval.

 

Referentie:
Heydari B, Abdullah S, Wang D et al. Effect of Omega-3 Acid Ethyl Esters on Left Ventricular Remodeling After Acute Myocardial Infarction Clinical Perspective. Circulation; aug 2016, 134(5), 1885-1899. doi:10.1161/circulationaha.115.019949

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2994

off