Archive for september, 2017

AfvallenAfslanken lukt beter als je dat in etappes doet. Je gaat twee weken op dieet, eet daarna twee weken evenveel kilocalorieën als je lichaam verbruikt, en daarna ga je weer twee weken op dieet – enzovoorts. Dat schrijven Australische voedingswetenschappers, verbonden aan de University of Tasmania, in de International Journal of Obesity. Afslanken in etappes reulteert in een grotere afname van de vetmassa zonder dat de spiermassa daaronder lijdt.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Granaatappel vermindert cortisol met een derde

vrijdag, september 29, 2017 @ 01:09 PM

GranaatappelGranaatappel verlaagt de hoeveelheid van het stresshormoon cortisol in het lichaam. Daardoor neemt de gevoeligheid voor insuline toe en zakt de bloeddruk. Dat melden Engelse voedingswetenschappers, verbonden aan Queen Margaret University, in de Journal of Nutritional Science. De onderzoekers bestudeerden mensen die elke dag een halve liter granaatappelsap dronken.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Een marathon lopen? Aan de whey!

maandag, september 25, 2017 @ 07:09 PM

WheySporters die een marathon niet aandurven omdat die teveel van hun gestel vraagt, denken daar misschien anders over na een kleine aanpassing van hun dieet. Als ze een paar energiedrankjes of een energy bar uit hun dieet knikkeren, en die vervangen door een shake met whey, dan versnellen ze hun herstel dramatisch. Dat blijkt uit een kleine humane studie uit Taiwan, die is verschenen in de International Journal of Medical Sciences.

 

Studie

 

Lees meer…

off

champignonAls je geestelijk of lichamelijk veel van je lichaam vraagt, of al een dagje ouder bent, en geen zin hebt om ziek te worden, eet dan elke dag 100 gram champignons. Daardoor produceert het lichaam meer van een antilichaam dat bescherming biedt tegen alle typen virussen en bacteriën.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Astaxanthine helpt bij inspanning

maandag, september 25, 2017 @ 07:09 PM

AstaxanthineOntstekingsreacties als gevolg van zware fysieke inspanning kunnen worden voorkomen met het supplement astaxanthine. Dit laat een onderzoek zien bij veertig goed getrainde Servische voetballers.

 

Deze voetballers werden willekeurig opgedeeld in een suppletiegroep en een placebogroep. De voetballers in de suppletiegroep kregen gedurende drie maanden dagelijks 4 mg astaxanthine, afkomstig van de alg Haematococcus pluvialis. De anderen kregen een placebo. Zowel aan het begin als aan het eind van de suppletieperiode werden speeksel- en bloedmonsters genomen en geanalyseerd.

 

In het speeksel leidde astaxanthine-suppletie tot een significante toename van immunoglobuline-A (IgA). IgA is een antilichaam dat het lichaam helpt beschermen tegen indringers zoals bacteriën en virussen. Ook werd door de suppletie een significante afname van de balans pro-oxidanten/anti-oxidanten gezien. De activiteit van het creatinekinase (CK) nam significant af door de suppletie. CK is een biomarker voor spierschade. Astaxanthine voorkwam tevens een toename van CRP onder invloed van intensieve training. In de suppletiegroep nam de concentratie van CRP niet toe, terwijl deze in de placebogroep met gemiddeld 57% steeg.

 

Astaxanthinesuppletie verbetert de respons van IgA, gaat ontsteking tegen en spierschade als gevolg van inspanning.

 

Referentie:
Baralic I, Andjelkovic M, [..], Pejic S. Effect of Astaxanthin Supplementation on Salivary IgA, Oxidative Stress, and Inflammation in Young Soccer Players. Evid Based Complement Alternat Med 2015; 2015:783761

 

Bron: Ortho.nl

off

ChlorellaSporters met een zware trainingsperiode in het vooruitzicht kunnen hun kans op verkoudheid of griep misschien verminderen als ze elke dag 6 gram Chlorella slikken. Dat suggereert een humane en gesponsorde studie die Engelse wetenschappers, verbonden aan de universiteit van Kent, binnenkort publiceren in de European Journal of Nutrition. Uit hun onderzoek kun je afleiden dat de mogelijke immunologische effecten van suppletie met Chlorella pas na minstens een maand zichtbaar worden.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Minder vet met flavonoïden

vrijdag, september 15, 2017 @ 06:09 PM

Groenten en fruitWie veel groenten en fruit rijk aan bepaalde flavonoïden eet, heeft een lagere vetmassa.

 

De studie werd uitgevoerd bij meer dan 2700 gezonde, vrouwelijke tweelingen in de leeftijd van 18 tot 83 jaar. Met behulp van voedingsvragenlijsten werd de inname van verschillende soorten flavonoïden vastgesteld. Het betrof flavanonen, anthocyaninen, flavan-3-ols, flavonolen, flavonen, polymeren en proanthocyanidinen. De tweelingen ondergingen een dexa-scan waarmee inzicht verkregen werd in de vetmassa.

 

Een hoge inname van anthocyaninen, flavonolen en proanthocyanidinen bleek gerelateerd aan een significant lagere vetmassa. Wanneer gekeken werd naar eeneiige tweelingparen bleek dat een hoge inname van flavan-3-ols, flavonolen en proanthocyanidinen leidde tot een significant lagere vetmassa. Dit kon tussen de tweelingparen leiden tot een verschil van 3% tot 4%. Ditzelfde gold voor een hoge inname van flavonolrijke levensmiddelen zoals uien, peren en thee en voor een hoge consumptie van voeding rijk aan proanthocyanidinen (appels en cacao) en anthocyaninen (peren, bessen, druiven en wijn). Onder invloed van deze flavonoïderijke voeding kon de vetmassa met 3% tot 9% significant afnemen.

 

De wetenschappers concluderen dat de inname van bepaalde flavonoïden een gunstige invloed heeft op de vetmassa. Het feit dat dit onderzoek gedaan werd bij tweelingen betekent dat het effect niet wordt beïnvloed door genen.

 

Referentie:
Jennings A, MacGregor A, [..], Cassidy A. Higher dietary flavonoid intakes are associated with lower objectively measured body composition in women: evidence from discordant monozygotic twins. Am J Clin Nutr 2017 Jan 18 [Epub ahead of print]

 

Bron: Ortho.nl

off

Bloeddruk verlagen met granaatappelsap

vrijdag, september 15, 2017 @ 04:09 PM

GranaatappelHet dagelijks nuttigen van een glas granaatappelsap kan de bloeddruk verlagen en verkleint daarmee de kans op hart- en vaatziekten.

 

De wetenschappers doorzochten de medische databanken Medline en Scopus. Ze selecteerden acht relevante studies waarvan de resultaten opnieuw werden geëvalueerd. In de studies werd dagelijks granaatappelsap geconsumeerd gedurende periodes die varieerden van twee weken tot achttien maanden. Er werd onderzocht wat het effect hiervan was op de bloeddruk. In totaal betrof het bijna 600 deelnemers.

 

Het bleek dat dagelijkse consumptie van granaatappelsap leidde tot een significante daling van de bovendruk met gemiddeld 5 mmHg en de onderdruk met gemiddeld 2 mmHg. Het maakte hierbij niet uit hoelang het sap werd geconsumeerd (een periode korter of langer dan twaalf weken). Wel leek de dosis enigszins van invloed op het effect. Bij dagelijks consumptie van een groot glas granaatappelsap (minimaal 240 cc) werd een grotere daling van de onderdruk bereikt dan met de consumptie van een klein glaasje sap.

 

Het dagelijks drinken van een glas granaatappelsap past binnen een voedingspatroon dat erop gericht is het risico van hart- en vaataandoeningen te verkleinen, zo concluderen de wetenschappers. De wetenschappers vermoeden dat de flavonoïden in het sap verantwoordelijk zijn voor het resultaat.

 

Referentie:
Sahebkar A, Ferri C, [..], Grassi D. Effects of pomegranate juice on blood pressure: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Pharmacol Res 2017; 115:149-161

 

Bron: Ortho.nl

off

Avocado tegen metabool syndroom

vrijdag, september 15, 2017 @ 04:09 PM

avocadoDe avocado wordt door zijn hoge gehalte aan goede voedingsstoffen als gezond beschouwd. Het eten van avocado zou ook een goede manier kunnen zijn om een metabool syndroom te voorkomen. Dat blijkt uit een review van Iraanse wetenschappers van de universiteit van Mashhad in een publicatie in het tijdschrift Phytotherapy Research. Zij analyseerden de resultaten van verschillende studies op het effect van schil, zaad, vlees en bladeren van de avocado op de metabole gezondheid.

 

Het sterkste effect van toevoeging van avocado aan het dieet werd gevonden in een verlaging van bloedwaarden van lipiden (HDL- en LDL-cholesterol, cholesterol totaal en triglyceriden). Ook blijkt avocado gunstig voor gewichtsverlies. Gedurende zes weken elke dag een avocado eten zorgde voor een aanzienlijke afname van het lichaamsgewicht, het percentage lichaamsvet en de BMI. Bij patiënten met hypertensie bleek inname van avocado geassocieerd met verlaging van de bloeddruk. Er werd ook bewijs gevonden dat avocado kan bijdragen aan minder vernauwde en verharde slagaderen, veroorzaakt door opbouw van plaques tegen de vaatwand.

 

Volgens de Iraanse wetenschappers kan niet alleen het vlees van de avocado de metabolische gezondheid bevorderen, maar ook de schil, het zaad en de bladeren van het fruit. Samenvattend hebben verschillende studies aangetoond dat avocado voor minder vet, obesitas, diabetes, trombose, aderverkalking (atherosclerose) en een lagere bloeddruk kan zorgen. Daarmee biedt avocado bescherming tegen hart- en vaatziekten.

 

Avocado’s zijn het fruit van de avocadoboom ofwel Persea americana uit Mexico en Midden- en Zuid-Amerika. De avocadovrucht is bijzonder voedzaam. In tegenstelling tot de meeste vruchten bevat de avocado zeer veel olie (5 tot 23 gram per 100 g vruchtvlees). De avocado is een bekende bron van carotenoïden, mineralen (calcium, ijzer, zink), fenolen, vitaminen (A, B, C, E) en omega 3-vetzuren.

 

Referentie:
Tabeshpour J, Razavi BM, Hosseinzadeh H. Effects of Avocado (Persea americana) on Metabolic Syndrome: A Comprehensive Systematic Review. Phytotherapy Research; juni 2017; 31(6):819-837 doi:10.1002/ptr.5805

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3036

off

Vitamine D dempt ontsteking door zonnebrand

zaterdag, september 9, 2017 @ 02:09 PM

verbrandWanneer een uur na het oplopen van zonnebrand een hoge dosering vitamine D-suppletie wordt genomen, vermindert dat de roodheid, zwelling en ontsteking van de huid aanzienlijk. Dat concludeert een Amerikaans onderzoeksteam van de afdeling Dermatologie bij de Case Western Reserve University School of Medicine en het Cleveland Medical Center van de universitaire ziekenhuizen in Cleveland. Het effect van vitamine D bleek dosisafhankelijk. Een hoge doses was niet alleen in staat om de ontsteking te remmen, maar activeerde ook genen die schade aan de huid helpen herstellen.

 

Tijdens de dubbelblinde studie kregen 20 deelnemers willekeurig een placebo of een dosering vitamine D van 50.000, 100.000 of 200.000 IE een uur nadat een kleine UV-lamp voor ′zonnebrand′ op de binnenkant van hun arm had gezorgd. De deelnemers moesten na 24, 48, 72 uur en 1 week na het experiment terugkomen voor een follow-up, waarbij huidbiopsies voor verdere testen werden afgenomen. Daaruit bleek dat de deelnemers met de hoogste doses vitamine D (200.000 IE) daarvan het meest profijt hadden, zoals minder ontsteking van de huid 48 uur na de verbranding (door een verlaging van ontstekingsmarkers TNF-α en iNOS). Hoge bloedwaarden vitamine D zorgde ook voor een minder rode huid en een activatie van genen geassocieerd met herstel van de huidbarrières.

 

Vitamine D verhoogt in de huid het ontstekingsremmende enzym arginase-1, dat helpt de schade aan huidweefsel te herstellen en activeert op zijn beurt ook andere ontstekingsremmende eiwitten. Lage bloedwaarden vitamine D zorgde bij deelnemers juist voor activatie van ontstekingsbevorderende genen. De bevindingen werden gepubliceerd in het tijdschrift The Journal of Investigative Dermatology. De wetenschappers wijzen erop, gezien het lage aantal deelnemers aan het onderzoek, dat er meer vervolgstudies nodig zijn voor klinische toepassing van vitamine D bij zonnebrand.

 

Referentie:
Scott JF, Das LM, Ahsanuddin S et al. Oral vitamin D rapidly attenuates inflammation from sunburn: an interventional study. The Journal of Investigative Dermatology. 2017 Apr. doi:10.1016/j.jid.2017.04.040

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3116

off