Archive for oktober, 2017

Arginine brengt je immuunsysteem in topvorm

zondag, oktober 22, 2017 @ 03:10 PM

ArginineAls je elke dag 2 tot 3 niet-afgestreken theelepels met L-arginine neemt [dat is ongeveer 10-15 gram], vermindert de kans dat je wordt geveld door een verkoudheid, griep of een andere geniepige infectieziekte meer dan de helft. Dat blijkt uit een meta-analyse, die Chinese onderzoekers publiceerden in 2014.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Probiotica bevorderen gemoedstoestand

zondag, oktober 22, 2017 @ 02:10 PM

probioticaSuppletie met probiotica kan een positief effect hebben op psychische klachten van angst, depressie en stress. Dit blijkt uit een meta-analyse.

 

De wetenschappers selecteerden relevante studies uit de online databanken PubMed, Scopus en de Cochrane Library. In de studies werd het effect van een probioticasupplement vergeleken met een placebo op psychische klachten.
Er werden zeven studies geselecteerd voor de analyse met in totaal meer dan driehonderd gezonde proefpersonen. In vergelijking met de placebo leidde suppletie met probiotica tot een significante verbetering van psychische klachten. Depressieve gevoelens, angstklachten en stress namen gemiddeld met 66% af onder invloed van suppletie.

 

De darmflora kan het centrale zenuwstelsel beïnvloeden via de hersen-darm-as. Deze bevinding heeft geleid tot de hypothese dat probioticasuppletie een positief effect kan hebben op het gemoed. De huidige resultaten tonen dat dit inderdaad het geval is.

 

Referentie:
McKean J, Naug H, [..], Colson N. Probiotics and Subclinical Psychological Symptoms in Healthy Participants: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Altern Complement Med 2016 Nov 14 [Epub ahead of print]

 

Bron: Ortho.nl

off

Vitamine DBelangrijk nieuws betreft de publicatie van een grote studie in Neurology, die beoordeelde of vitamine D-deficiëntie is gekoppeld aan een verhoogd risico op multiple sclerose (MS).

 

Finse onderzoekers onderzochten de vitamine D niveaus van meer dan 1000 zwangere vrouwen die later werden gediagnosticeerd met MS. Zij vergeleken deze niveaus met vitamine D niveaus van meer dan 2000 vergelijkbare vrouwen zonder MS.

Vrouwen met 25(OH)D levels lager dan 30 nmol/L werden hierbij vergeleken met vrouwen met niveaus hoger dan 50 nmol/L. De Finnen vonden een verdubbeling van het risico op MS bij vrouwen met een vitamine D tekort, vergeleken met vrouwen waarvan niveaus voldoende waren (RR 2.02, 95% CI 1.18-3.45, p = 0.01). Elke 50-nmol verhoging van het vitamine D niveau werd geassocieerd met een 39% lager risico voor MS (RR 0.61, 95% CI 0.44-0.85), p = 0.003).

 

Deze bevindingen zijn in lijn met eerder onderzoek. Deze studies ondersteunen het gegeven dat lage vitamine D niveaus een risicofactor voor MS zouden zijn. Voor uw cliënten met risicofactoren voor MS, zoals roken, obesitas, of een familiegeschiedenis, kunt u aanvullende vitamine D suppletie overwegen (Munger et al., 2017).

 

Referentie:
Munger, K. L., Hongell, K., Åivo, J., Soilu-Hänninen, M., Surcel, H.-M., & Ascherio, A. (2017). 25-Hydroxyvitamin D deficiency and risk of MS among women in the Finnish Maternity Cohort. Neurology, 89(15), 1578–1583.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/vitamine-d-deficientie-verdubbelt-risico-op-multiple-sclerose/

off

ChiaEen mild afslankdieet – geen gruwelijk astronautendieet, maar een verantwoord dieet waarbij je dagelijks 500 kilocalorieën in de min gaat – wordt effectiever als je daarbij elke dag een paar eetlepels chia inneemt. Dat blijkt uit een humane studie die Canadese voedingswetenschappers publiceerden in Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Waarom gemalen chia gezonder is

zondag, oktober 22, 2017 @ 01:10 PM

ChiaChia is een uitstekende bron van plantaardige omega-3-vetzuren, en dan vooral van alfa-linoleenzuur. Maar die vetzuren neem je niet goed op. Volgens een Amerikaanse studie, die in 2012 verscheen in de Journal of Alternative and Complementary Medicine, kun je chiazaadje beter eerst malen voordat je ze eet. In een oude koffiemolen of zo.

 

Studie

 

Lees meer…

off

VisolieBij mensen met een metabole afwijking – in de vorm van bijvoorbeeld overgewicht, een hoge bloeddruk, insulineresistentie of te veel triglyceriden in het bloed – kunnen supplementen met visolie de gevoeligheid voor insuline vergroten. Die conclusie trekken onderzoekers uit Singapore in een metastudie die is verschenen in Lipids.

 

Studie

 

Lees meer…

off

KoemelkCaseïne is de grootste groep eiwitten in melk. Tezamen vertegenwoordigen zij ongeveer 80% van het totale melkeiwitgehalte. Er bevinden zich verschillende soorten caseïne in melk, en bèta-caseïne is de tweede meest voorkomende. Bèta-caseïne bestaat in minstens 13 verschillende vormen. De twee meest voorkomende vormen van bèta-caseïne zijn bèta-caseïne A1 en A2 bèta-caseïne. Bèta-casomorphine-7 (BCM-7) een opioïde peptide die wordt afgegeven tijdens de vertering van A1 bèta-caseïne.

 

BCM-7 blijkt een ongunstige invloed te hebben op het spijsverteringsstelsel, maar het is nog niet duidelijk in hoeverre BCM-7 intact in het bloed wordt geabsorbeerd. Men vermoedt dat BMC-7, eenmaal opgenomen, ook ongunstige gezondheidseffecten sorteert. Een aantal onderzoeksgroepen hebben gesuggereerd dat BCM-7 schadelijk kan zijn. Het bewijs daarvoor is echter nog steeds te zwak om sterke conclusies te trekken.

 

Onderzoekers uit Nieuw Zeeland en Australië stelden onlangs een review op waarin ze al het onderzoek naar de relatie van A1-bèta-caseïne melk-eiwit en de predispositie voor type 1 diabetes uiteenzetten. Na hun analyse concluderen zij dat A1-bèta-caseïne en BMC-7 sterke dominante triggers zijn en predisponeren voor diabetes type 1 (Chia et al., 2017).

 

De gehele tekst van dit review is hier te lezen.

 

Referentie:
Chia, J. S. J., McRae, J. L., Kukuljan, S., Woodford, K., Elliott, R. B., Swinburn, B., & Dwyer, K. M. (2017). A1 beta-casein milk protein and other environmental pre-disposing factors for type 1 diabetes. Nutrition & Diabetes, 7(5), e274.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/melk-beta-casomorphine-7-en-type-1-diabetes/

off

GemberEen chronische verhoging van de concentratie van de ontstekingsfactor CRP in je bloed is een recept voor een breed spectrum aan ellende. Veel CRP betekent een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes, Alzheimer en legio andere chronische ziekten. CRP speelt bij praktisch elke chronische ziekte een grote of minder grote vervelende rol. Gelukkig kan dagelijkse suppletie met een gram of meer gemberpoeder – yep, het spul dat je gewoon in de supermarkt kunt kopen – de concentratie CRP in je bloed drastisch verlagen. Aldus een metastudie die onlangs verscheen in Food & Nutrition Research.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Een diverse darmflora door omega-3 vetzuren

dinsdag, oktober 3, 2017 @ 12:10 PM

Omega 3-vetzuren en de natuurlijke darmbacteriën hebben beide invloed op de gezondheid. Maar welk effect hebben zij op elkaar? Het onderlinge verband tussen omega 3-vetzuren en de samenstelling van de darmflora was lang onbekend. Uit een recent onderzoeksrapport blijkt dat de gezondheidseffecten van omega 3-vetzuren mogelijk deels te verklaren zijn door hun invloed op de darmflora.

 

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV’s). Deze vetzuren hebben gunstige effecten op onder andere diabetes type 2, hart- en vaatziekten, depressie en cognitieve achteruitgang. De meest voorkomende vormen zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). DHA is bijvoorbeeld een belangrijke bouwsteen voor onder andere de hersenen en het zenuwstelsel. Hogere concentraties DHA zijn gerelateerd aan een lager risico op hart- en vaataandoeningen.

 

De beschikbaarheid van deze vetzuren voor het lichaam is voornamelijk afhankelijk van voedselinname. Ook de samenstelling van de darmflora is afhankelijk van vele omgevingsfactoren, waaronder het voedingspatroon. De samenstelling van bacteriën in de darmen beïnvloedt onder andere het immuunsysteem, de voedselvertering, de productie van vitaminen en de bescherming tegen ziekteverwekkers.

 

Al in eerder onderzoek is aangetoond dat suppletie met DHA positieve effecten kan hebben op aandoeningen in het maagdarmkanaal, waarbij ontstekingen en bacteriële disbalans een sleutelrol spelen [1]. Ook heeft een voedingspatroon rijk aan omega 3-vetzuren effect op de samenstelling van de darmbacteriën bij patiënten met diabetes type 2 [2]. Deze uitkomsten suggereren een onderling effect van omega 3-vetzuren op de darmbacteriën, maar een dergelijk verband is nooit eerder aangetoond.

 

Onderzoekers van King’s College in Londen en het Nottingham Biomedical Research Centre (Verenigd Koninkrijk) keken daarom bij 876 vrouwelijke tweelingen (gemiddeld 65 jaar oud) naar de samenstelling van de darmflora in relatie tot de inname van omega 3-vetzuren [3]. Zij toonden een signi­ficant verband aan tussen de bloedspiegels van MOV’s en een grotere diversiteit in darmbacteriën [3]. Voornamelijk het vetzuur DHA had een sterk effect.

 

Wanneer de onderzoekers in meer detail keken naar het effect van DHA, werd vooral een toename in het aantal bacteriën van de Lachnospiraceae familie waargenomen. Ook is er mogelijk een rol voor de vetzuurmetaboliet N-carbamyl- glutamate (NCG), die meer voorkwam in de ontlasting van de deelnemers met een hoge DHA inname en Lachnospiraceae bacteriën.

 

Bacteriën die behoren tot de Lachnospiraceae leveren in de menselijke darmflora een essentiële bijdrage aan de productie van korte-keten-vetzuren, welke nodig zijn als energiebron voor de darmcellen. Bovendien is bij mensen een groter aantal bacteriën uit de Lachnospiraceae familie in verband gebracht met bescherming tegen obesitas en infecties met Clostridium di­ffcile .

 

Ook bacteriën uit de Ruminococcaceae familie werden meer aangetoond bij hogere gehaltes DHA.

 

“Onze data wijzen op een sterk verband tussen omega 3-vetzuren en de samenstelling van de darmflora. Suppletie met PUFA’s kan worden overwogen samen met prebiotische en probiotische supplementen om de samenstelling en diversiteit van de darmflora te verbeteren”, concluderen de onderzoekers.

 

Referenties:

  1. Tabbaa M, Golubic M, Roizen MF, et al. Docosahexaenoic acid, infammation, and bacterial dysbiosis in relation to periodontal disease, infammatory bowel disease, and the metabolic syndrome. Nutrients 2013;5:3299–3310.
  2. Balfegó M, Canivell S, Hanzu FA, et al. Efects of sardine-enriched diet on metabolic control, infammation and gut microbiota in drug-naive patients with type 2 diabetes: a pilot randomized trial. Lipids in health and disease 2016;15:78.
  3. Menni C, Zierer J, Pallister T, et al. Omega-3 fatty acids correlate with gut microbiome diversity and production of N-carbamylglutamate in middle aged and elderly women. Scienti­ c Reports 2017;7:11079. 2017;31(1) Supplement lb343.

 

Bron: Springfieldnutra

 

off

VisolieReumatoïde artritis is een auto-immune aandoening waarbij de gewrichten beschadigd worden door een overdreven immuun- en ontstekingsreactie.

 

Omega-3 vetzuren remmen ontsteking en auto-immuniteit. Uit de omega-3 vetzuren worden stoffen aangemaakt die ontsteking opheffen (resolvinen, protectinen, maresinen). Een van die stoffen, resolvine D1, wordt beschouwd als een krachtige antireumastof, omdat het niet alleen inflammatie remt, maar ook kraakbeen beschermt tegen afbraak en de aanmaak van nieuw kraakbeen stimuleert (Norling LV, 2016).

 

Omega-3 vetzuren (uit voeding of suppletie) beschermen tegen het ontstaan van reuma. Mensen met een verhoogd risico op reumatoïde artritis (door genetische factoren) die omega-3 supplementen nemen en/of hoge bloedwaarden van omega-3 hebben, hebben minder kans op de aanwezigheid van auto-antilichamen (reumafactor en anti-citrulline antilichamen) dan mensen die geen omega-3 supplementen nemen of lagere bloedwaarden van omega-3 vetzuren hebben (Gan RW, 2016).

 

Omega-3 suppletie vermindert auto-immuniteit (aanwezigheid van reumafactor) en inflammatie bij mensen met reumatoïde artritis. Het vermindert ook de ernst van reumatoïde artritis – pijnlijke en gezwollen gewrichten en ochtendstijfheid – en het verlaagt de behoefte aan ontstekingsremmers. Sommige patiënten kunnen helemaal stoppen met ontstekingsremmers zonder een nieuwe opstoot te krijgen (Souza PR, 2016; Rajaei E, 2015; Kremer JM, 1995).

 

Ook het eten van vis – een van de belangrijkste bronnen van omega-3 – verbetert de symptomen (pijn, ontsteking, zwelling) bij reumatoïde artritis. Mensen met artritis die meer dan twee keer per week vis eten, hebben een lagere ziektescore dan mensen die nooit of minder dan één keer per maand vis eten. Elke extra portie vis per week vermindert de ernst van de symptomen (Tedeschi SK, 2017).

 

Referenties:

1. Gan RW, Young KA, Zerbe GO, et al. Lower omega-3 fatty acids are associated with the presence of anti-cyclic citrullinated peptide autoantibodies in a population at risk for future rheumatoid arthritis: a nested case-control study. Rheumatology (Oxford). 2016 Feb;55(2):367-76.

2. Norling LV, Headland SE, Dalli J, et al. Proresolving and cartilage-protective actions of resolvin D1 in inflammatory arthritis. JCI Insight. 2016 Apr 21;1(5):e85922.

3. Rajaei E, Mowla K, Ghorbani A, et al. The Effect of Omega-3 Fatty Acids in Patients With Active Rheumatoid Arthritis Receiving DMARDs Therapy: Double-Blind Randomized Controlled Trial. Glob J Health Sci. 2015 Nov 3;8(7):18-25.

4. Souza PR, Norling LV. Implications for eicosapentaenoic acid- and docosahexaenoic acid-derived resolvins as therapeutics for arthritis. Eur J Pharmacol. 2016 Aug 15;785:165-73.

5. Tedeschi SK, Bathon JM, Giles JT, et al. The relationship between fish consumption and disease activity in rheumatoid arthritis. Arthritis Care Res (Hoboken). 2017 Jun 21.

 

Bron: PlaceboNocebo

off