Archive for januari, 2018

HartIn vette vis, zoals haring, makreel en zalm, zitten omega-3-vetzuren, maar in walnoten, lijnzaad en chia zitten die dingen ook. Goed, vissen bevatten een ander type omega-3-vetzuren dan planten, maar alle omega-3-vetzuren zijn goed voor hart en bloedvaten. Toch? Volgens Amerikaanse onderzoekers is dat inderdaad het geval, maar hebben de plantaardige omega-3-vetzuren een ander positief effect op hart en bloedvaten dan de omega-3-vetzuren uit vis. Waarschijnlijk heb je beide type omega-3-vetzuren nodig voor een optimale cardiovasculaire gezondheid.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Curcumine verbetert geheugen vijftigplussers

vrijdag, januari 26, 2018 @ 11:01 AM

CurcumaAls vijftigplussers elke dag een supplement met een goed opneembare vorm van curcumine slikken, verbetert hun geheugen. Dat rapporteren voedingswetenschappers van de David Geffen School of Medicine in Los Angeles in de American Journal of Geriatric Psychiatry.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Exorfinen: opiumachtige stoffen in de voeding

vrijdag, januari 26, 2018 @ 11:01 AM

ExorfinenWat we eten, beïnvloedt ons geestelijk welbevinden. Dat geldt zeker voor gluten, dat in de darm uiteenvalt in deeltjes met een opiumachtige activiteit. Deze deeltjes zijn in verband gebracht met onder andere stemmingsstoornissen en klinische depressie.

 

Opiumachtige stoffen

 

Lees meer…

off

OesterzwammenAls je elke dag 150 gram verse oesterzwammen eet, neemt je gevoeligheid voor insuline toe en neemt de hoeveelheid triglyceriden en ‘slechte cholesterol’ in je bloed af. Dat ontdekten voedingswetenschappers van het Birdem-ziekenhuis in Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh.

 

Studie

 

Lees meer…

off

LiponzuurDuursporters maken waarschijnlijk fors meer EPO aan als ze elke dag 1200 milligram alpha-lipoic acid slikken. Dat ontdekten Poolse bewegingswetenschappers van de University School of Physical Education in Poznan toen ze experimenteerden met 16 studenten. Het lijkt er op dat suppletie met alpha-lipoic acid het effect van hoogtetraining op de EPO-spiegel imiteert.

 

EPO en alpha-lipoic acid

 

Lees meer…

off

BonenKnikker de pasta, rijst en aardappelen geheel of gedeeltelijk uit je dieet en vervang die door erwten, capucijners, witte bonen of een andere eetbare boon. Je zult zien dat je daardoor automatisch een beetje lichaamsvet verliest. Als je op een caloriearm dieet bent, dan gaat het afslanken door de verboning van je dieet een tikkie sneller. En als je probeert een gezond gewicht vast te houden, dan maakt een relatief hoge inname van bonen dat net een tikkie makkelijker.

 

Studie

 

Lees meer…

off

CurcumaEen recente meta-analyse heeft de leptineverlagende werking van curcumine bevestigd. De analyse omvatte alle betrouwbare gerandomiseerde klinische studies naar curcumine waarin metingen naar leptine waren uitgevoerd. De vier gevonden RCT’s toonden een significante afname van de leptineconcentratie in het plasma na behandeling met curcumine (gestandaardiseerd gemiddeld verschil: −0.69, 95% betrouwbaarheidsinterval: −1.16, −0.23, p = 0.003).

 

Het hormoon leptine werd na haar ontdekking in 1994 ook wel het hongerhormoon of obesitashormoon genoemd. Leptine, aangemaakt door vetcellen, stimuleert het verzadigingscentrum. Hierdoor zal het hongergevoel afnemen. Inmiddels weten we veel meer van leptine. Leptine is, net als andere adipokines, verantwoordelijk voor de chronische laaggradige ontsteking die gepaard gaat met overgewicht. Leptine veroorzaakt op directe of indirecte wijze metabool syndroom, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, auto-immuniteit en allergie. Leptineresistentie wordt frequent waargenomen bij mensen met overgewicht; mensen blijven dooreten. Het is onduidelijk in hoeverre de gevonden leptineverlaging leidt tot eetlustopwekking. Wellicht leidt de leptinedemping op termijn tot een toename van leptinegevoeligheid bij leptineresistentie.

 

Naast de bevindingen in deze publicatie uit Phytotherapy Research, blijkt uit eerder onderzoek dat het curcuminepolyfenol zorgt voor afname van insulineresistentie, hyperglycemie en hyperlipidemie. De onderzoekers concluderen dat deze gunstige metabole effecten onder meer ontstaan door verlaging van leptineniveaus (Atkin, Katsiki, Derosa, Maffioli, & Sahebkar, 2017).

 

Referentie:
Atkin, S. L., Katsiki, N., Derosa, G., Maffioli, P., & Sahebkar, A. (2017). Curcuminoids Lower Plasma Leptin Concentrations: A Meta-analysis. Phytotherapy Research, 31(12), 1836–1841.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/meta-analyse-curcumine-verlaagt-obesitashormoon-leptine/

off

Volkoren granen verlagen ziekterisico

dinsdag, januari 16, 2018 @ 09:01 AM

volkoren granenDe wetenschappelijke bewijzen dat volkoren granen een positief effect hebben op onze gezondheid stapelen zich op. Het eten van volkoren granen hangt direct samen met een lager risico op sterfte, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, obesitas en mogelijk dikkedarmkanker. Dat meldde het ICQC (International Carbohydrate Quality Consortium), 29 voedingswetenschappers van over de hele wereld verenigd in een groep, op een internationaal symposium in Rome.

 

Vervolgens werden deze bevindingen bevestigd tijdens de internationale Whole Grain Summit in Wenen, waaraan 200 experts uit 35 landen deelnamen. De vezels uit volkoren granen zouden zelfs een meer bewezen positief effect op de gezondheid hebben dan de vezels uit groenten en fruit. Daarom stimuleren de internationale voedselautoriteiten nu naast groente en fruit ook de consumptie van volkoren granen. Twee maal daags volkoren eten zou voldoende zijn om deze gezondheidsvoordelen te bereiken. Maar hoe weet de consument of een product ‘volkoren’ is?

 

Veel producten in Nederland mogen namelijk het predicaat ‘volkoren’ claimen, terwijl dat er nauwelijks in zit. In een volkorengraan zitten de kiem en de zemelen nog. Die bevatten vezels en allerlei belangrijke voedingsstoffen zoals B-vitaminen, magnesium, ijzer, fosfor, mangaan en selenium. Uit geraffineerde granen (wit brood, witte rijst) zijn deze voedingsrijke delen weggehaald, waardoor alleen de koolhydraatrijke kern overblijft. ICQC vindt het tijd dat er wordt teruggegaan naar vol-natuurlijk, naar volkoren en meer controle op de claim ‘volkoren’.

 

Referentie:
ICQC Scientific Consensus on Whole Grains. Maastricht UMC+. Press release, 30 november 2017.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3360

off

SchizofrenieErnstige tekorten aan vitamine D en folaat komen niet alleen voor bij langdurige schizofrenie, maar lijken al vanaf het begin van de ziekte te bestaan. Hoe groter het tekort, des te slechter is de mentale gezondheid van jongeren met een psychose. Dat concluderen wetenschappers van Western Sydney University (Australië) in Schizophrenia Bulletin. Hoewel het slechts een van de vele factoren van invloed is, is het belangrijk om te erkennen dat voedingsdeficiënties zeker kunnen bijdragen aan de slechte fysieke en mentale gezondheid, die vaak wordt gezien bij jongeren met psychose.

 

Eerder onderzoek had al een sterke correlatie aangetoond tussen langdurige schizofrenie en verschillende voedingstekorten, waaronder vitamine B, C, D en E. Maar over het bestaan van voedingstekorten tijdens de eerste episode van psychose was nog weinig bekend. Daarom beoordeelden de wetenschappers in hun systematische review de bloedspiegels van zes vitamines (A, B12, C, D, E, en folaat) en tien mineralen (zink, magnesium, natrium, kalium, calcium, koper, chroom, ijzer, mangaan en selenium) bij 2.612 personen uit 28 studies. De bloedspiegels van 1.221 personen met een vroege psychose werden vergeleken met de bloedspiegels van 1.391 niet-psychiatrische controles.

 

Bij de personen met een vroege psychose werden significant lagere bloedspiegels voor vitamine D en folaat gevonden in vergelijking met de controles. Hoe ernstiger de tekorten waren, des te meer psychiatrische klachten bleken aanwezig. Hoewel de review geen of te weinig significante verschillen aantoonde voor andere vitamines en mineralen, kan het belang ervan niet worden uitgesloten. Daarvoor omvatte de review te weinig studies die deze voedingsstoffen bestudeerden. Daarom is het van groot belang bij jongeren met een psychose een gezond voedingspatroon te promoten.

 

Referentie:
Firth J, Carney R, Stubbs B et al. Nutritional Deficiencies and Clinical Correlates in First-Episode Psychosis: A Systematic Review and Meta-analysis. Schizophrenia Bulletin.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3372

off

Depressief? Let op je voeding!

vrijdag, januari 12, 2018 @ 02:01 PM

Depressie magnesiumPersonen met een depressie kunnen veel baat hebben bij het eten van gezonde voeding. Goede voeding leidt tot een significante vermindering van klachten en in sommige gevallen tot een volledig herstel.

 

Er namen 67 proefpersonen met een matige tot ernstige depressie deel aan het onderzoek. Van hen kregen er 55 een behandeling die bestond uit psychotherapie, medicatie of een combinatie van beiden. De deelnemers werden willekeurig in een interventie- en controlegroep verdeeld. In de interventiegroep kregen ze in een periode van twaalf weken zeven individuele gesprekken met een diëtiste waarbij ze advies kregen over gezonde voeding rijk aan groenten, fruit, volkoren graanproducten, olijfolie, noten, vis en mager vlees. In de controlegroep kregen de deelnemers sociale ondersteuning in de vorm van zeven begeleidende gesprekken.

 

In de interventiegroep werd na twaalf weken een significant grotere afname gezien van depressieve klachten ten opzichte van de controlegroep. In de interventiegroep was 32% van de deelnemers na twaalf weken volledig klachtenvrij, in de controlegroep was dit bij 8% het geval.

 

De studie onderstreept het belang van gezonde voeding voor personen met een depressie. De resultaten tonen dat gezond eten zelfs kan leiden tot een volledig herstel van een depressie.

 

Referentie:
Jacka FN, O’Neil A, [..], Berk M. A randomised controlled trial of dietary improvement for adults with major depression (the ‘SMILES’ trial). BMC Med 2017; 15(1):23

 

Bron: Ortho.nl

off