Archive for april, 2018

CreatineOok bij warm weer kunnen sporters zonder problemen creatine gebruiken. Suppletie met creatine zal er niet voor zorgen dat ze minder goed tegen hitte kunnen. Dat blijkt uit een metastudie die sportwetenschappers van de University of Connecticut publiceerden in de Journal of Athletic Training.

 

Creatine en hitte

 

Lees meer…

off

Gember effectief bij menstruatiepijn

maandag, april 23, 2018 @ 03:04 PM

GemberVrouwen die vlak voor of tijdens de menstruatie last hebben van hevige krampende pijn in de buik of onderrug zonder aanwijsbare oorzaak (primaire dysmenorroe) kunnen baat hebben bij gemberpoeder. Dit concluderen Zuid-Koreaanse wetenschappers op basis van een review.

 

In twaalf elektronische databanken werd gezocht naar studies waarin het effect van gember bij primaire dysmenorroe was onderzocht. Van de 29 studies die gevonden werden, voldeden er vier aan de inclusiecriteria. In deze vier gerandomiseerde klinische studies werd een vergelijking gemaakt tussen suppletie met gember of een placebo tijdens de eerste drie tot vier dagen van de menstruatie.

 

Suppletie met gemberpoeder leidde ten opzichte van de placebo tot een significante vermindering van pijnklachten bij de vrouwen. De dosis die gebruikt werd varieerde van 750 mg tot 2000 mg per dag. Er werd geen duidelijk verschil gezien tussen deze dosissen.

 

Vrouwen met primaire dysmenorroe kunnen klachten verminderen door suppletie met gemberpoeder, zo blijkt uit de resultaten.

 

Bron: Ortho.nl
off

Met Bulgaarse roos makkelijker bevallen

dinsdag, april 17, 2018 @ 09:04 AM

BevallenDe Bulgaarse roos (Rosa Damascena) staat bekend als een van de meest kostbare, maar ook een van de belangrijkste etherische oliën in de aromatherapie. Haar geur werkt in op geestelijk en emotioneel welzijn via het limbische systeem in de hersenen. Verschillende neurologische en hormonale reacties zorgen vervolgens voor een verlaging van stress, angst en depressie. De roos vermindert cortisolspiegels en brengt de bijnieren in balans. Tevens neemt de spanning op het sympathisch zenuwstelsel af. Dat samen zorgt voor een gevoel van veiligheid, welzijn en tevredenheid.

 

Onderzoekers van de Universiteit van Teheran bestudeerden of deze gunstige eigenschappen van de roos van nut kunnen zijn om gevoelens van angst en pijn gedurende de bevalling te verminderen. Hun onderzoeksgroep bestond uit vrouwen die nog niet eerder een kind gebaard hadden (n=110). Tijdens de ontsluiting inhaleerden de vrouwen ofwel rozenolie (2% verdunning op sesamolie, 0,8 ml gedruppeld op een kompres, bevestigd aan de kraag van de aanstaande moeder) ofwel een placebogeur (zoutoplossing). Ieder half uur werden opnieuw twee druppels roos of placebo op het kompres aangebracht. Gedurende verschillende fasen van de ontsluiting werden pijn en angst gemeten. Deze waren op alle meetmomenten lager in de rozengroep dan in de placebogroep. De onderzoekers concluderen dat rozenolie een effectieve manier is om angst en pijn gedurende de ontsluitingsfase van de bevalling te verminderen (Hamdamian et al., 2018).

 

Bron:
Hamdamian, S., Nazarpour, S., Simbar, M., Hajian, S., Mojab, F., & Talebi, A. (2018). Effects of aromatherapy with Rosa damascena on nulliparous women’s pain and anxiety of labor during first stage of labor. Journal of Integrative Medicine, 16(2), 120–125.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/met-bulgaarse-roos-makkelijker-bevallen/

off

VegetarischCreatine voorziet spieren als allereerste van energie, nog voordat de energie uit vet of koolhydraatverbranding de spier heeft bereikt. De stof zorgt voor voldoende snelle energie. Carnosine is ook een energieopwekker, en is actief tegen verouderingsprocessen. Carnitine activeert de vetverbranding en is antioxidant. Alle drie de stoffen zijn ‘half-vitaminen’, het lichaam kan ze zelf aanmaken, maar dan moet wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan.

 

Een uitgebalanceerde vegetarische voeding is populair en over het algemeen gezond. Een van de aandachtspunten in een vegetarische voeding is dat er relatief makkelijk een tekort aan de semi-essentiële voedingsstoffen creatine, carnosine en carnitine kan ontstaan. Weinig onderzoek is uitgevoerd of deze mogelijke deficiënties ook daadwerkelijk optreden en welke gevolgen ze vervolgens voor de gezondheid zouden hebben. Belgische voedingswetenschappers van de Universiteit van Gent onderzochten daarom vrouwen die van een omnivore naar een vegetarische voeding overschakelden en bracht de gevolgen voor creatine-, carnosine- en carnitine-spiegels in kaart (Blancquaert et al., 2018).

 

Gedurende een half jaar werden veertig vrouwen verdeeld over drie groepen. Een groep bleef een omnivore voeding gebruiken (controlegroep, n=10). De tweede groep vrouwen (n=15) gebruikte een vegetarisch dieet zonder supplementen en de derde groep (n=15) gebruikte een vegetarische voeding gesuppleerd met een dagelijkse dosis β-alanine (0.8-0.4 g/d) en creatine (1 g creatine monohydraat/d).

 

De lichaamsvoorraad creatine (uit het plasma en uit de spier) nam gedurende drie maanden af in de groep vrouwen die een vegetarische voeding ging gebruiken, en bleef daarna stabiel. Deze afname was minder groot in de groep die ook extra creatine innam. Carnitine- en carnosine-niveaus bleken gedurende drie en zes maanden onaangetast door een vegetarisch dieet. De carnosine-spiegel nam zelfs toe in de groep vegetarische vrouwen die supplementen gebruikten. Aandachtspunt bij een vegetarische voeding is daarom creatine, wat eventueel via suppletie aangevuld kan worden.

 

Referentie:
Blancquaert, L., Baguet, A., Bex, T., Volkaert, A., Everaert, I., Delanghe, J., … Derave, W. (2018). Changing to a vegetarian diet reduces the body creatine pool in omnivorous women, but appears not to affect carnitine and carnosine homeostasis: a randomised trial. The British Journal of Nutrition, 119(7), 759–770. 

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/vegetarisch-eten-vermindert-creatine-voorraad/

off

VisolieOnlangs publiceerde de Journal of American Medical Association een grote samenvattende meta-analyse (10 studies met in totaal 77.917 deelnemers). Daaruit zou blijken dat suppletie van visolie geen beschermend effect heeft in de preventie van cardiovasculaire incidenten bij coronaire hartziekten. Visoliesuppletie zou zowel bij fatale hartsterfte (hartinfarct of beroerte) en niet fatale hart- en vaatziekten (hartinfarct, beroerte of revascularisatie) geen risicovermindering geven bij mensen die al een hart- en vaataandoening hebben. De studie betreft dus enkel secundaire en niet primaire preventie (Aung et al., 2018).

 

Inmiddels heeft de Council for Responsible Nutrition, de Amerikaanse brancheorganisatie voor de voedingssupplementenindustrie, een reactie gegeven op deze analyse. Hierin worden aspecten van de studie benadrukt waaruit wel zou blijken dat omega 3-suppletie in bepaalde gevallen van nut is bij cardiovasculaire aandoeningen. De Council noemt de resultaten wellicht niet zo opzienbarend sterk als wat men bij geneesmiddelonderzoek zou verwachten. Maar hart- en vaatpatiënten zouden door visoliegebruik een zeven procent lager risico hebben op sterfte aan een hartaanval of beroerte. En een tien procent lager risico op een andere cardiovasculaire aandoening of gebeurtenis. Deze resultaten waren weliswaar niet significant, maar wel bijna. De effecten van visolie zijn subtiel, maar doen er zeker toe.

 

Een studiegroep in de nascholing ‘Onderzoek Waarderen’ van opleidingsinstituut Ortholinea beoordeelde het onderzoek. De groep merkt op dat in het onderzoek vrij lage doseringen omega 3-vetzuren zijn gebruikt (226-1800 mg EPA/dag). Daarnaast is onbekend of deelnemers aan de studie voldoende omega 3-vetten via hun voeding innamen. Een sensitiviteitsanalyse op de hoogte van de dosering heeft niet plaatsgevonden. Omega 3-vetzuren werken ontstekingsremmend en anti-inflammatoir, mits er voldoende antioxidanten beschikbaar zijn om oxidatie van de vetzuren in het lichaam te voorkomen.

 

De onderzoekers van de JAMA-studie, waaronder de Nederlandse voedingswetenschappers Gelijnse en Kromhout, geven aan dat het advies van 1 gram omega 3-vetzuren ter bescherming bij reeds bestaand coronair lijden – zoals aanbevolen door de American Heart Association – op basis van deze studieresultaten niet effectief is. Studies met hogere doseringen omega 3-vetzuren (3-4 gram per dag) moeten uitwijzen of deze hoeveelheden visolie wel een beschermend effect laten zien.

 

In tegenstelling tot de Amerikaanse Hartstichting is de Nederlandse Hartstichting veel terughoudender met betrekking tot visoliecapsules en voedingsmiddelen met omega 3-vetzuren. Het advies is één keer per week vette vis eten.

 

Referentie:
Aung, T., Halsey, J., Kromhout, D., Gerstein, H. C., Marchioli, R., Tavazzi, L., … Omega-3 Treatment Trialists’ Collaboration. (2018). Associations of Omega-3 Fatty Acid Supplement Use With Cardiovascular Disease Risks. JAMA Cardiology.
todayspractitioner.com

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/geen-beschermend-effect-visolie-bij-coronaire-hartziekten/

off

diabetesIn Europa en Amerika is frisdrank een van de belangrijkste suikerleveranciers in onze voeding. Uit recent gepubliceerd onderzoek blijkt de consumptie van frisdrank – óók de suikervrije soorten – dan ook gerelateerd aan het risico op diabetes. Het drinken van suikervrije frisdrank verhoogt het risico op diabetes met 21 procent, het drinken van suikerhoudende frisdrank verhoogt dit risico met 43 procent (Huang et al., 2017).

 

De studie uit de The American Journal of Clinical Nutrition bevat analyses van de WHI Extension Study, een opvolger van het beroemde Womens Health Initiative. Sinds 1993 wordt een grote groep postmenopauzale vrouwen (n=161.808 met een leeftijd van 50-79 jaar) medisch gevolgd, om zo de relatie tussen leefstijl, voeding, ziekte en gezondheid te kunnen bepalen. In deze groep werd onder meer bijgehouden wat men at en hoeveel frisdrank en water men dronk. De uitkomsten van de studie zijn gebaseerd op de gegevens van 66.850 deelnemers. Gedurende een periode van 8,4 jaar ontwikkelden 4.675 van deze vrouwen diabetes.

 

Hoewel deze studie alleen postmenopauzale vrouwen betrof, lijkt het erop dat de gegevens ook van toepassing zijn op mannen. Het blijft belangrijk frisdrankconsumptie, of deze nu suiker bevat of kunstmatige zoetstoffen, te ontraden. Om patiënten te motiveren deze keuze te maken, helpen de volgende resultaten misschien: dagelijks een glas suikerhoudende frisdrank vervangen door water doet het risico op diabetes met 10 procent dalen. Voor ieder glas zoetstofhoudende drank is de betreffende daling 5 procent.

 

Referentie:
Huang, M., Quddus, A., Stinson, L., Shikany, J. M., Howard, B. V, Kutob, R. M., … Eaton, C. B. (2017). Artificially sweetened beverages, sugar-sweetened beverages, plain water, and incident diabetes mellitus in postmenopausal women: the prospective Women’s Health Initiative observational study. The American Journal of Clinical Nutrition, 106(2), 614–622.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/risico-op-diabetes-door-drinken-van-frisdrank/

off

AshwagandhaHet ayurvedische kruid Withania somnifera normaliseert TSH, T3 en T4 in het serum van mannen en vrouwen die aan een zogenaamde ‘trage schildklier’ lijden. Een Indiase studie boekte dit resultaat bij 50 deelnemers met TSH tussen 4,5 en 10 µIU/L, die gedurende acht 600 mg wortelextract of placebo namen. Bijwerkingen waren beperkt en mild. De resultaten sluiten aan bij de verwachtingen die rond withania gecreëerd zijn, die volgens verkennende experimenten over stressverlagende eigenschappen beschikt.
 

Wat in de volksmond met trage schildklier bedoeld wordt, zal een arts eerder subklinische hypothyroïdisme noemen. Schildklierhormoon T4 heeft in die gevallen nog een normale waarde, maar het thyroid stimulating hormone (TSH) is wel al verhoogd. Ongeveer 3 tot 8 % van de bevolking lijdt aan trage schildklier, een syndroom dat vanzelfsprekend het risico op uitgesproken hypothyroïdisme verhoogt en mee bijdraagt aan diabetes, aderverkalking, hartspier- en spierproblemen. Vanwege het sluimerend karakter van de ziekte is nut van hormoontherapie nog onbewezen.

 

Withania somnifera (ashwaganda) kent een lange traditie als middel tegen schildklierproblemen, zoals schildkliervergroting (‘krop’). In experimenten toont het zich als een adoptogeen die fysiologische processen in het lichaam stabiliseert. Het vitaliseert, remt angstgevoelens, verlaagt de bloeddruk, enzovoort.

 

Echter meer studies zijn nodig, vooral om het T4-niveau op lange termijn monitoren, nadat Nederlandse artsen in 2005 een geval van thyrotoxicose hadden vastgesteld bij een 32-jarige vrouw, vermoedelijk opgewekt door ashwaganda-capsules die ze nam.

 

Referentie:
Sharma AK, Basu I, Singh S. Efficacy and safety of ashwagandha root extract in subclinical hypothyroid patients: A double-blind, randomized placebo-controlled trial. J Altern Complement Med. 2017 Aug 22. doi: 10.1089/acm.2017.0183

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3569

off

Knoflook gunstig bij diabetes

vrijdag, april 13, 2018 @ 01:04 PM

KnoflookKnoflooksupplement verlaagt significant de nuchtere suikerspiegel, fructosamine en Hb1Ac bij patiënten met diabetes type 2. Dat besluit een Chinese meta-analyse van negen studies over een totaal van 768 patiënten. Bovendien verlaagt knoflook totaal cholesterol, LDL en triglyceriden in het bloed, en verhoogt knoflook de HDL-cholesterol.

 

Zeven studies werkten met knoflookpoeder, dat voornamelijk alliine, allicine en allinase-enzym bevat. Twee studies gebruikten een waterig knoflookhomogenaat, dat ook allicine als hoofdbestanddeel bevat. Opmerkelijk was dat het knoflooksupplement al vanaf de tweede week de bloedsuiker verlaagt en dat deze verlaging zich minstens 24 weken lang voortzet.

 

De resultaten suggereren dat niet de dosis maar de duur van belang is voor een goed effect van knoflook. Dit laatste was bijna significant, beter onderzoek is nodig om dit te bevestigen. Bijwerkingen waren er nauwelijks, met mild ‘brandend maagzuur’ en indigestie als frequentst gemelde klachten.

 

Referentie:
Wang J, Zhang X, Lan H, Wang W. Effect of garlic supplement in the management of type 2 diabetes mellitus (T2DM): a meta-analysis of randomized controlled trials. Food Nutr Res. 2017 Sep 27;61(1):1377571.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3488

off

Broccolikiemen voor een betere stoelgang

vrijdag, april 13, 2018 @ 12:04 PM

BroccolikiemenRauwe broccolikiemen verbeteren de stoelgang bij volwassenen die last hebben van constipatie. Japanse onderzoekers kwamen dit te weten door een groep geconstipeerde volwassenen elke dag 20 gram broccolikiemen te laten eten en een andere groep 20 gram alfalfakiemen. Beide kiemen bevatten vezels en hebben een gelijkaardige voedzaamheid voor wat betreft vitaminen en mineralen. Broccolikiemen bevatten wel hoge hoeveelheden glucosinolaten (440 mg per 100 g), die in de darmen omgezet worden naar de bioactieve stof sulforafaan.
 

De onderzoekers keken ook naar samenstelling van bacteriën in de darmen en vonden er een daling van bifidobacteriën, een genus van bacteriën die beschouwd wordt als gunstig. Vermoedelijk heeft sulforafaan geen invloed op de microbiota, maar activeert het de antioxidant- en ontgiftingsenzymen van darmcellen. Daling van oxidatieve stress kan de kwaliteit van slijmvlies verbeteren, dat een cruciale beschermende laag vormt doorheen het hele spijsverteringskanaal.

 

Referentie:
Yanaka A. Daily intake of broccoli sprouts normalizes bowel habits in human healthy subjects. J Clin Biochem Nutr. 2018; 62:75-82

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3567

off

CreatineAls je geheugen kuren vertoont, dan heb je misschien baat bij suppletie met creatine. Creatine, overal verkrijgbaar en spotgoedkoop, is vooral bekend als een supplement voor bodybuilders, maar het stimuleert ook de werking van de hersencellen die zijn betrokken bij de werking van het geheugen. Dat blijkt uit een humane studie die Engelse wetenschappers, verbonden aan de universiteit van Chichester in 2007 publiceerden in Aging, Neuropsychology, and Cognition.

 

Studie

 

Lees meer…

off