Archive for mei, 2018

MagnesiumMagnesium (Mg) is een essentieel voedingselement dat belangrijk is voor vele biologische sleutelprocessen. Uit vele studies blijkt een omgekeerde relatie tussen magnesiumopname en cardiovasculaire ziekten. Nieuwe studies bevestigen dit:
– Een recente review vond verband tussen een goede magnesiumopname en een lager risico op metabool syndroom, diabetes, hypertensie, én minder cardiovasculaire problemen en beroerte. Een goede magnesiumstatus zorgt voor een betere doorbloeding en zuurstofvoorziening van het hart, en dus ook minder coronairproblemen en hartinfarct.
– Een Amerikaanse studie vond in de groep met de hoogste magnesiuminname (tegenover deze met de laagste) een lagere cardiovasculaire mortaliteit: 16% bij vrouwen, 8% bij mannen. Per 100 mg magnesium/dag constateerden ze bij vrouwen ook een 25% verlaging van de cardiovasculaire mortaliteit.

 

Magnesium vind je in fruit (bananen!), groenten en kruiden (gember!), en in hogere concentratie in noten (cashew!) en gedroogde vruchten. Denk ook aan kastanjes, cacao en donkere chocolade. Magnesium is ook beschikbaar in supplementen.

 

Referenties:

Rosique-Esteban N et al. Dietary Magnesium and Cardiovascular Disease: A Review with Emphasis in Epidemiological Studies. Nutrients. 2018 Feb 1;10(2).
Fang X et al. Dose-response relationship between dietary magnesium intake and cardiovascular mortality: A systematic review and dose-based meta-regression analysis of prospective studies. J Trace Elem Med Biol. 2016 Dec;38:64-73.

 

Bron: https://www.abcgezondheid.nl/nl/news/magnesium_beschermt_tegen_hart-_en_vaatziekten/

off

magnesiumAls je via reguliere voedingsmiddelen of supplementen relatief veel [lees: voldoende] magnesium binnenkrijgt, dan is je kans op aderverkalking kleiner dan als je weinig magnesium consumeert. Dat ontdekten Amerikaanse voedingswetenschappers van het USDA Human Nutrition Research Center on Aging.

 

Magnesium

 

Lees meer…

off

Siberische ginsengMensen die een oosterse voeding gebruiken, hebben een aanzienlijk andere samenstelling van actieve metabolieten van Panax quinquefolius (Amerikaanse ginseng) dan mensen met een westerse voeding. De oorzaak voor dit verschil ligt volgens Chinese onderzoekers waarschijnlijk in een anders samengesteld darmmicrobioom (Wan et al., 2017).

 

Na inname van ginseng is de biologische beschikbaarheid van moederverbindingen laag. Het darmmicrobioom speelt een cruciale rol in de biotransformatie van deze verbindingen naar actieve en werkzame metabolieten. Voeding beïnvloedt op haar beurt de kwaliteit en samenstelling van het darmmicrobioom.

 

Chinese onderzoekers vergeleken de verschillende metabolieten van saponinen in de Amerikaanse ginseng bij mensen met een westerse of een oosterse voeding. Ze constateerden aanzienlijke verschillen in niveaus van ginsenoside Rb1 (een moederverbinding) en verbinding K (een actieve metaboliet). De deelnemers met een oosterse voeding hadden veel hogere niveaus van ginsenoside Rb1, maar veel lagere niveaus van verbinding K in hun bloedplasma dan de deelnemers met een westers eetpatroon. Ginsenoside Rb1 heeft hormonale effecten. Aan verbinding K worden chemoprotectieve eigenschappen toegeschreven.

 

De onderzoekers denken dat de klinische werking van ginseng en haar actieve metabolieten kan worden beïnvloed door de kwaliteit van het darmmicrobioom.

 

Referentie:
Wan, J.-Y., Wang, C.-Z., Zhang, Q.-H., Liu, Z., Musch, M. W., Bissonnette, M., … Yuan, C.-S. (2017). Significant difference in active metabolite levels of ginseng in humans consuming Asian or Western diet: The link with enteric microbiota. Biomedical Chromatography, 31(4), e3851.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/voeding/activiteit-ginseng-bepaald-door-darmmicrobioom-en-dieet/

off

ZwangerOnlangs is een van de grootste onderzoeksrapporten ooit naar de effecten van voeding gedurende de zwangerschap op het risico op allergie en eczeem bij baby’s gepubliceerd. Wetenschappers van het Imperial College in Londen beoordeelden meer dan 400 studies waar 1,5 miljoen mensen bij betrokken waren. Visolie en probiotica bleken het risico op allergie en eczeem bij baby’s en kleine kinderen te verminderen.

 

Als zwangere vrouwen vanaf 20 weken zwangerschap en gedurende de eerste drie tot vier maanden van de borstvoeding een dagelijkse capsule visolie (180 mg EPA en 120 mg DHA) innamen, verminderde het (relatieve) risico op een kippeneiwit-allergie bij hun kind met 30 procent. Allergie voor kippenei komt voor bij twee procent van alle kleine kinderen. Door gebruik van een capsule visolie gedurende de zwangerschap en borstvoeding, zou dit risico met een daling van 30 procent nog maar bij 1,3 procent van de kinderen voorkomen. Per 1000 baby’s zouden zo 31 gevallen van allergie bij baby’s tot aan de leeftijd van 1 jaar voorkomen worden.

 

Het team vond ook een heilzame werking van probiotica, als de aanstaande moeder deze vanaf week 36 van de zwangerschap tot en met drie tot zes maanden gedurende de borstvoeding gebruikte. De meeste producten uit de 28 studies die werden geanalyseerd bevatten (ook) het probioticum Lactobacillus rhamnosus. Gebruik van probiotica verminderde het (relatieve) risico op eczeem bij kleine kinderen met 22 procent. Per 1000 kleine kinderen zouden daarmee 41 gevallen van eczeem voorkomen worden bij kinderen tot aan de leeftijd van drie jaar.

 

Het onderzoeksteam werkte in opdracht van de Britse Food Standards Agency, in Nederland te vergelijken met de voedsel- en warenautoriteit. De onderzoekers, die hun meta-analyse hebben gepubliceerd in het tijdschrift PLOS Medicine, vonden geen bewijs voor risicovermindering op allergie of eczeem bij kleine kinderen door vermijding van potentieel allergene voedingsmiddelen, zoals noten, zuivel en eieren, tijdens de zwangerschap. Zij vonden wel een verband tussen langdurige borstvoeding en minder risico op eczeem.

 

Referentie:
Garcia-Larsen V, Ierodiakonou D, Jarrold K, et al. Diet during pregnancy and infancy and risk of allergic or autoimmune disease: A systematic review and meta-analysis. Basu S, ed. PLOS Med. 2018;15(2):e1002507.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/voeding/vermindering-jeugdallergie-door-gebruik-visolie-en-probiotica-tijdens-de-zwangerschap/

off

hersenenDoor het verouderingsproces krimpen je hersenen, en dat proces heeft alles te maken met de negatieve mentale effecten van veroudering – zoals een afname van de geheugenwerking en een afname van de snelheid waarmee je hersenen problemen oplossen. Een Nederlands onderzoek, dat epidemiologen van Erasmus University Medical Center binnenkort publiceren in Neurology, suggereert dat een gezond voedingspatroon dat proces afremt.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Vitamine D vermindert insulineresistentie

zaterdag, mei 26, 2018 @ 12:05 PM

Vitamine DSuppletie met vitamine D kan de gevoeligheid van lichaamscellen voor insuline verbeteren, zo blijkt uit een Japanse studie.

 

Er namen 96 gezonde volwassenen deel aan de studie, waarvan er 81 het onderzoek voltooiden. De proefpersonen kregen willekeurig gedurende een jaar dagelijks een supplement met 420 IE (10,5 mcg) vitamine D of een placebo. Aan het begin en einde van de studie werd de nuchtere insuline- en glucosespiegel bepaald. Tevens werd rekening gehouden met de mate van fysieke activiteiten en met de hoeveelheid buikvet.

 

Suppletie leidde tot een significante toename van de vitamine D-spiegel met gemiddeld 26 nmol/l. Onder invloed van suppletie nam de nuchtere glucosespiegel significant af van gemiddeld 4,9 mmol/l naar 4,7 mmol/l. De insulineresistentie nam eveneens significant af van gemiddeld 1,17 naar 0,84 volgens het HOMA-IR model. In de placebogroep werden geen veranderingen gezien voor wat betreft de glucosespiegel en insulineresistentie. De resultaten werden niet beïnvloed door de mate van fysieke activiteiten en de hoeveelheid buikvet.

 

De resultaten bevestigen de bevindingen van eerdere studies. Uit laboratoriumstudies blijkt bovendien dat de actieve vorm van vitamine D leidt tot een verhoogde expressie van insulinereceptoren.

 

Referentie:
Sun X, Cao ZB, [..], Higuchi M. Vitamin D supplementation reduces insulin resistance in Japanese adults: a secondary analysis of a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Nutrition Research 2016

 

 

Bron: Ortho.nl

off

Vitamine B3 & leverschade

dinsdag, mei 15, 2018 @ 10:05 AM

NiacinVitamine B3 (niacine) wordt in hoge doses gebruikt voor het verlagen van triglyceriden, cholesterol en LDL-cholesterol en het verhogen van HDL-cholesterol. Vitamine B3 is het enige ‘medicijn’ dat lipoproteïne a aanzienlijk kan verlagen. Lipoproteïne a is een risicofactor voor atherosclerose. Bovendien is niacine het beste middel om HDL-cholesterol, de zogenaamde goede cholesterol, te verhogen.

 

Er wordt vaak gewaarschuwd dat hoge doses niacine leverschade kunnen veroorzaken. Daardoor vermijden veel mensen hoge doses vitamine B3 en durven artsen geen hoge doses niacine voorschrijven bij patiënten met een slechte leverfunctie of mensen met een verhoogd risico op leverschade, zoals alcoholisten.

 

Hoge doses niacine veroorzaken een ‘flush’ of een warmteopwelling, waarbij je helemaal warm en rood wordt. Hoewel men er vooral in de beginfase van de therapie last van heeft en het na een tijd vermindert of verdwijnt, stoppen veel mensen met de suppletie omdat het een heel vervelende – en soms zelfs pijnlijke – bijwerking is.

 

Daarom heeft men medicijnen ontwikkeld die niet alle niacine ineens vrijgeven, maar heel geleidelijk. Dat noemt men niacine met gecontroleerde afgifte (sustained release). Het is deze vorm van niacine die leverschade kan veroorzaken.

 

Suppletie met gewone niacine – met onmiddellijke afgifte – kan in hoge doses (meer dan 500 mg per dag) in veel gevallen wel tijdelijk de leverenzymen verhogen. Dit komt vooral voor bij doses van meer dan drie gram per dag. De waarden verhogen niet extreem (zoals bij leverschade) en dalen na een tijdje weer, ook als men niacine blijft nemen.

 

Drie patiënten die leverontsteking kregen door niacine met gecontroleerde afgifte, kregen na het stoppen met de medicatie – en het herstellen van de leverschade – gewone niacine in dezelfde of een hogere dosis. Ze kregen niet opnieuw leverschade (Henkin Y, 1990).

 

In een later onderzoek vergeleek men het effect van twee vormen van niacine (gecontroleerde afgifte en gewone, onmiddellijke afgifte) in oplopende doses (500, 1.000, 1.500, 2.000 en 3.000 mg per dag) gedurende zes weken. Niemand in de groep die de gewone niacine kreeg, ontwikkelde leverschade, terwijl in de groep die niacine met gecontroleerde afgifte kreeg 52% leverschade ontwikkelde. De gewone niacine had in hoge doses ook wel bijwerkingen, zoals een flush, vermoeidheid en verdikking van de huid in de huidplooien (acanthosis nigricans).

 

De gewone niacine was minder effectief voor het verlagen van LDL-cholesterol, maar deed HDL-cholesterol veel beter stijgen dan niacine met gecontroleerde afgifte (McKenney JM, 1994).

 

Ondertussen heeft men nog een derde vorm op de markt gebracht, met een zogenaamde verlengde afgifte (extended release). Het is een vorm die tussen de twee inzit wat betreft de snelheid van afgifte en dus minder kans op een flush geeft en minder risico op leverschade (Pieper JA, 2002).

 

Referenties:

1. Henkin Y, Johnson KC, Segrest JP. Rechallenge with crystalline niacin after drug-induced hepatitis from sustained-release niacin. JAMA. 1990 Jul 11;264(2):241-3.

2. McKenney JM, Proctor JD, Harris S, et al. A comparison of the efficacy and toxic effects of sustained- vs immediate-release niacin in hypercholesterolemic patients. JAMA. 1994 Mar 2;271(9):672-7.

3. Pieper JA. Understanding niacin formulations. Am J Manag Care. 2002 Sep;8(12 Suppl):S308-14.

 

Bron: PlaceboNocebo

off

BloedvatenAls je jezelf wilt beschermen tegen hart- en vaatziekten, haal je vetten dan vooral uit olijfolie, noten en avocado’s. Zo’n voedingspatroon beschermt je vaatwanden en stimuleert tegelijkertijd de verjonging van de vaatwandweefsels. Dat blijkt uit een humane studie die Engelse voedingswetenschappers binnenkort publiceren in de American Journal of Clinical Nutrition.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Koffie beschermt DNA

woensdag, mei 9, 2018 @ 12:05 PM

KoffieRegelmatige consumptie van koffie beschermt tegen DNA-schade. Dit concluderen wetenschappers in het tijdschrift European Journal of Nutrition.

 

Er werden 84 gezonde mannen willekeurig in twee groepen verdeeld. Ze consumeerden gedurende vier weken dagelijks 750 ml koffie (6 kopjes per dag) of eenzelfde hoeveelheid water met een tussenperiode van een maand. De koffie bevatte een hoge concentratie van cafeylquininezuren (gemiddeld 10 mg per gram) en het bestanddeel N-methylpyridinium (gemiddeld 1 mg per gram) dat ontstaat tijdens het roosteren. Met behulp van geavanceerde techniek werd voor en na beide interventieperiodes de DNA-schade bepaald aan de hand van het aantal gebroken DNA-strengen in witte bloedcellen.

 

Aan het begin van de studie was het aantal beschadigde DNA-strengen nagenoeg gelijk in beide groepen. Onder invloed van de consumptie van koffie was het aantal beschadigingen significant minder dan onder invloed van de waterconsumptie. Koffieconsumptie leidde tot een significante afname van DNA-schade van 27%. Er waren geen significante verschillen in de voedingspatronen tussen beide groepen. Beide interventies leidden niet tot een veranderd lichaamsgewicht van de deelnemers.

 

De huidige resultaten bevestigen de antioxidatieve werking van koffie. Al eerder werd aangetoond dat de consumptie van koffie leidt tot een afname van oxidatieve schade in de witte bloedcellen.

 

Referentie:

Bakuradze T, Lang R, [..], Richling E. Consumption of a dark roast coffee decreases the level of spontaneous DNA strand breaks: a randomized controlled trial. Eur J Nutr 2015; 54(1):149-56.

 

Bron: Ortho.nl

off

VisolieVerhoogde spiegels van triglyceriden zijn net als een verhoogd cholesterol een onafhankelijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Statinen zijn de sterkst werkzame cholesterolverlagers, maar hebben een minder sterk effect op verhoogde triglyceridenspiegels. Daarom gaven Zuid-Koreaanse cardiologen omega 3- vetzuren aan hun patiënten om te zien of dit de behandeling met statinen zou verbeteren.

 

In de Zuid-Koreaanse multi-center studie werd gekeken naar het effect van omega 3-vetzuren als toevoeging aan de behandeling met rosuvastatine bij patiënten met een verhoogd cholesterol en een hoog risico op hart- en vaatziekten. Rosuvastatine is de sterkst werkende statine dat doorgaans pas wordt toegepast wanneer andere statinen te weinig effect hebben. De maximale respons wordt gewoonlijk binnen vier weken bereikt.

 

Aan de studie namen 201 patiënten van middelbare leeftijd deel waarbij de triglyceridenspiegels, ondanks vier weken behandeling met rosuvastatine (20 mg/d), nog te hoog waren gebleven. Een normale triglyceridenwaarde is 1,7 mmol/l, terwijl de deelnemers aan het onderzoek een waarde hadden tussen de 2,3 en 5,6 mmol/l.

De LDL-spiegels van de deelnemers moesten wel onder controle gekomen zijn (< 2,85 mmol/l).

De helft van deze patiënten zette de behandeling gedurende nog eens vier weken voort met een combinatie van 20 mg rosuvastatine met 4 gram omega 3-vetzuren per dag en een placebo voor rosuvastatine.

De vetzuurdosis leverde 1840 mg EPA en 1520 mg DHA per dag. De overige patiënten kregen rosuvastatine (20 mg/d) en een placebo voor de vetzuur/rosuvastatine-combinatie.

 

TOEGEVOEGDE WAARDE OMEGA 3-VETZUREN

De toevoeging van de omega 3-vetzuren aan de behandeling leidde tot een significant grotere afname van de triglyceriden- en cholesterolspiegels dan de behandeling met de statine alleen. In de vetzuur/rosuvastatine-groep daalden de triglyceridenspiegels met 26,3%, terwijl in de rosuvastatinegroep een daling van 11,4% werd bereikt.

De spiegels van ongunstige cholesterolfracties (niet-HDL- cholesterol) daalden met 10,7% in de vetzuur/rosuvastatine- groep en met 2,2,% in de rosuvastatinegroep.

 

Het effect van de omega 3-vetzuren was het grootst bij patiënten met de hoogste beginwaarden van triglyceriden en niet-HDL- cholesterol en een lage BMI. Daarbij was het effect op niet-HDL- cholesterol het sterkst bij patiënten met diabetes.

Niet-HDL-cholesterol is met name verhoogd bij patiënten met diabetes en is bij hen een sterke voorspeller van hart- en vaatziekten. De auteurs benadrukken daarom vooral voor mensen met diabetes het belang van de toevoeging van omega 3-vetzuren aan de behandeling van verhoogd cholesterol.

 

VERHOOGDE TRIGLYCERIDENSPIEGELS KOMEN VEEL VOOR

Volgens Amerikaanse cijfers uit de Third National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III) hebben 35% van de mannen en 25% van de vrouwen verhoogde trigylceridenspiegels. In Korea is dit bij 38%, respectievelijk 20% het geval. Bij diabeten kan dit oplopen tot 49% van de patiënten.

 

Meer onderzoek is nog nodig om vast te kunnen stellen of de gunstige effecten van omega 3-vetzuren op het lipidenprofiel ook leidt tot de preventie van cardiovasculaire gebeurtenissen.

 

Referentie:

Kim CH, Han KA, Yu J, et al. Efficacy and Safety of Adding Omega-3 Fatty Acids in Statin-treated Patients with Residual Hypertriglyceridemia: ROMANTIC (Rosuvastatin-OMAcor iN residual hyperTrIglyCeridemia), a Randomized, Double-blind, and Placebo-controlled Trial. Clin Ther. 2018 Jan;40(1):83-94.

 

Bron: Springfield nutraceuticals

off