Archive for juni, 2018

Groenten en fruitUit een nieuwe review blijkt dat plantaardige voeding het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verlaagt. Vooral een veganistisch dieet wordt geassocieerd met een betere cardiovasculaire gezondheid volgens de review, die werd gepubliceerd in het tijdschrift Progress in Cardiovascular Diseases (Kahleova, Levin, & Barnard, 2018).

 

Onderzoekers namen meerdere klinische en observationele studies onder de loep en vonden sterk en consistent bewijs dat plantaardige voedingsgewoonten atherosclerose kan voorkomen en doen omkeren. Een plantaardige voeding verbetert gewicht, bloeddruk en bloedlipiden en vermindert zo bovendien het cardiovasculaire ziekterisico.

 

De bevindingen ten aanzien van een plantaardig dieet waren er meerdere: Het vermindert het overlijdensrisico door hart- en vaatziekten met 40 procent. Het vermindert het risico op coronaire hart- en vaatziekten met 40 procent. Het opent (geheel of gedeeltelijk) geblokkeerde slagaders bij tot 91 procent van de patiënten. Het vermindert het risico op hypertensie met 34 procent. In vergelijking met niet-vegetarische diëten wordt een plantaardig dieet geassocieerd met een daling van totaalcholesterol met 29 mg/dl en een daling van LDL-cholesterolniveaus met 23 mg/dl. Bovendien wordt het plantaardige voedingspatroon in verband gebracht met gewichtsverlies.

 

‘Een plantaardig dieet heeft de kracht om niet alleen hart- en vaatziekten te voorkomen, maar ook om de ziekte om te draaien, iets wat geen geneesmiddel ooit heeft gedaan,’ zegt hoofdonderzoeker Hana Kahleova.

 

De review stelt vast dat een gezonde voeding en leefstijl het risico op een hartaanval met 81-94 procent vermindert, waar medicijnen dat risico met slechts 20-30 procent kunnen verminderen.

 

Een plantaardige voeding is goed voor het hart vanwege de rijkdom aan vezels en fytonutriënten, zoals carotenoïden, anthocyanidinen en lycopeen. Deze verminderen ontstekingen en oxidatieve stress. Dierlijke producten bevatten verzadigd vet, cholesterol, haem-ijzer en milieuverontreinigende stoffen en kunnen daardoor de gezondheid van het hart nadelig beïnvloeden.

 

Referentie:
Kahleova, H., Levin, S., & Barnard, N. D. (2018). Vegetarian Dietary Patterns and Cardiovascular Disease. Progress in Cardiovascular Diseases, 0(0).

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/voeding/plantaardige-voeding-voorkomt-hart-en-vaatziekten/

off

DiabetesBij mensen met diabetes en prediabetes is er vaker sprake van een vitamine C-tekort, zo blijkt uit onderzoek. Onderzoekers van de Universiteit van Otago in Nieuw-Zeeland vergeleken het vitamine C-gehalte in het bloed van mensen met prediabetes en diabetes en van mensen met een gezonde bloedsuikerspiegel (Wilson et al., 2017).

 

Mensen met diabetes en prediabetes bleken veel lagere bloedspiegels vitamine C te hebben dan de mensen met een gezonde bloedsuikerspiegel (41,2 µmol/l versus 57,4 µmol/l, p < 0.05). Bovendien kwam een vitamine C-tekort (minder dan 11,0 µmol/l) vaker voor bij mensen met diabetes en prediabetes.

 

Uit de resultaten van de studie kwam naar voren dat nuchter bloedglucose, BMI, rookgedrag en vitamine C-inname met de voeding allen belangrijke onafhankelijke voorspellers zijn van de vitamine C- plasmaconcentratie. Op basis van deze studie geven onderzoekers aan dat niet alleen mensen met diabetes en prediabetes, maar ook mensen met overgewicht en rokers een grotere vitamine C-behoefte hebben.

 

In het lichaam verplaatst vitamine C zich in de bloedbaan door zich te hechten aan rode bloedcellen. Bij diabetes is deze plaats echter ingenomen door suikermoleculen. Hierdoor wordt de functie van vitamine C belemmerd en ontstaat er intracellulair een relatief vitamine C-tekort.

 


Vitamine C-plasmaconcentraties bij deelnemers met een normale bloedgucosespiegel (NGT = Normal Glucose Tolerance), deelnemers met prediabetes en deelnemers met diabetes type 2.www.ncbi.nlm.nih.gov

 

Referentie:
Wilson, R., Willis, J., Gearry, R., Skidmore, P., Fleming, E., Frampton, C., & Carr, A. (2017). Inadequate Vitamin C Status in Prediabetes and Type 2 Diabetes Mellitus: Associations with Glycaemic Control, Obesity, and Smoking. Nutrients, 9(9), 997.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/wetenschap/vitamine-c-tekort-bij-diabetes-en-prediabetes/

off

Voedingssupplementen voor zonbescherming

dinsdag, juni 26, 2018 @ 12:06 PM

ZonMenigeen heeft genoten van de zonnige lente dit jaar. De afgelopen periode hebben we heel wat zon op onze huid gehad. Heerlijk, maar hoe bescherm je je huid optimaal tegen te veel zonlicht?

 

Onderzoekers van het Leibniz Research Institute for Environmental Medicine te Düsseldorf verdiepten zich in de huidbeschermende eigenschappen van de voedingssupplementen lycopeen en luteïne. Beide carotenoïden staan erom bekend dat ze de huid beschermen tegen schadelijke straling van de zon, maar dit was nog onvoldoende wetenschappelijk onderzocht.

 

In een gerandomiseerde dubbelblind placebogecontroleerde crossover studie werden 65 deelnemers ingedeeld in vier groepen. Allen ondergingen eerst een uitwasperiode van twee weken. Daarna was er een behandelperiode van twaalf weken, waarin elke groep 20 mg lycopeen, 20 mg luteïne of een placebo ontving. Dit werd gevolgd door opnieuw een uitwasperiode van twee weken en een behandelperiode van twaalf weken. Nu kregen de twee groepen die eerst placebo hadden ontvangen een van de twee supplementen, terwijl beide andere groepen placebo ontvingen. Aan het begin en aan het eind van de twee behandelperiodes werd de huid blootgesteld aan straling (uv-B en uv-A). Aan de hand van huidbiopten werd bepaald wat de effecten van de carotenoïden op celschade waren.

 

Uit de studie blijkt dat beide carotenoïden de huid kunnen beschermen tegen schadelijke straling van de zon en vroegtijdige huidveroudering (Grether-Beck, Marini, Jaenicke, Stahl, & Krutmann, 2017).

 

Referentie:
Grether-Beck, S., Marini, A., Jaenicke, T., Stahl, W., & Krutmann, J. (2017). Molecular evidence that oral supplementation with lycopene or lutein protects human skin against ultraviolet radiation: results from a double-blinded, placebo-controlled, crossover study. British Journal of Dermatology, 176(5), 1231–1240.

 

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/wetenschap/voedingssupplementen-voor-zonbescherming/

off

PeulvruchtenEen dieet dat je glucosespiegel niet al te hoog laat oplopen is op de langere termijn gezonder. Het vermindert je kans op type-2 diabetes, vertraagt het tempo van veroudering en verbetert ook je lichaamssamenstelling. Canadese voedingswetenschappers hebben een eenvoudige manier ontdekt waarmee je dat voor elkaar kunt krijgen: je vervangt de helft van je aardappels en rijst door linzen. Of door andere peulvruchten, als je niet geporteerd voor linzen bent.

 

Studie

 

Lees meer…

off

vitamine dIn epidemiologische studies beschermt een relatieve hoge vitamine D-spiegel tegen borstkanker, maar dat geldt niet voor de trials waarin proefpersonen supplementen met vitamine D slikken. Maar goed, de dosis in die trials is dikwijls bescheiden, en de concentratie vitamine D in het bloed wordt er niet veel hoger door. Wat gebeurt er als vrouwen een ruimere hoeveelheid vitamine D slikken?

 

Studie

 

Lees meer…

off

VisolieAfgelopen maand verschenen twee belangwekkende publicaties naar de gunstige werking van omega 3-vetzuren op agressief gedrag bij kinderen.

 

Uit een eerste nieuwe studie blijkt dat het vermogen van omega 3-supplementen om agressief gedrag bij kinderen te kalmeren, ook de psychologische agressie onder hun volwassen verzorgers vermindert. Bij kinderen die dagelijks 1 gram omega 3-vetzuren kregen, verminderde hun agressieve gedrag, wat voordeel voor het hele gezin bood.

 

Het verminderde in ieder geval agressie tussen ouders/verzorgers onderling, wat een teken is dat er minder druk op hen komt te staan doordat het kind zich minder agressief gedraagt. Familieleden gingen makkelijker met elkaar om en er was sprake van een minder gespannen sfeer. De studie duurde een jaar en vond plaats onder 200 kinderen in een gerandomiseerde, dubbelblind placebogecontroleerde setting. De kinderen ontvingen de suppletie gedurende zes maanden; de agressievermindering hield zes maanden daarna nog stand (Portnoy, Raine, Liu, & Hibbeln, 2018).

 

Gedragsproblemen bij kinderen kunnen worden onderverdeeld in externaliserend en internaliserend gedrag. Van externaliserend gedrag heeft de omgeving last, zoals agressief gedrag. Van internaliserend gedrag heeft het kind vooral zelf last, bijvoorbeeld faalangst. De tweede studie die onlangs gepubliceerd werd, onderzocht de invloed van omega 3-vetzuren op externaliserend gedrag en dan specifiek op reactieve agressie en antisociaal gedrag. In totaal werden 282 kinderen onderverdeeld in vier groepen: een groep met alleen omega 3-vetzuursuppletie, een groep met sociale training, een groep met zowel suppletie als sociale training en een groep die standaard behandeld werd (controlegroep waarin medicatie werd gegeven en de ouders begeleiding ontvingen). In deze studie bleek omega 3-vetzuursuppletie een significante, doch kleine vermindering te geven in externaliserend gedrag bij de kinderen in de suppletiegroep, ten opzichte van standaardzorg (Raine et al., 2018).

 

Referenties:
Portnoy, J., Raine, A., Liu, J., & Hibbeln, J. R. (2018). Reductions of intimate partner violence resulting from supplementing children with omega-3 fatty acids: A randomized, double-blind, placebo-controlled, stratified, parallel-group trial. Aggressive Behavior.

Raine, A., Ang, R. P., Choy, O., Hibbeln, J. R., Ho, R. M.-H., Lim, C. G., … Fung, D. S. S. (2018). Omega-3 (ω-3) and social skills interventions for reactive aggression and childhood externalizing behavior problems: a randomized, stratified, double-blind, placebo-controlled, factorial trial. Psychological Medicine, 1–10.

 

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/wetenschap/omega-3-vetzuren-kalmeren-bij-agressief-gedrag/

off

VegetarischEen vegetarisch voedingspatroon kent gezondheidsvoordelen, maar kan ook een tekort aan sommige voedingsstoffen met zich meebrengen. Onderzoekers van de Universiteit van Gent brachten de gevolgen in kaart van een vegetarisch dieet voor creatine, carnosine en carnitine. Deels maakt het lichaam deze stoffen zelf aan, maar voor een ander deel moeten ze uit de voeding komen. Creatine en carnosine ontbreken vrijwel geheel in vegetarische voeding. Carnitine is wel te vinden in sommige plantaardige producten (noten, aardappelen), maar in geringere hoeveelheden dan in vlees. Alle drie de stoffen hebben hun hoogste concentratie in de spieren en kunnen daarom met name van belang zijn voor (kracht)sporters.

 
Aan het zes maanden durende onderzoek namen veertig vrouwen deel die gewend waren vlees te eten. Tien van hen bleven dat doen, terwijl de overige dertig overschakelden op vegetarische voeding en in twee groepen van vijftien werden verdeeld. De ene groep suppleerde bovenop de voeding dagelijks 1 gram creatine en 0,8-0,4 gram bèta-alanine, een voorloper van carnosine. De andere groep kreeg een placebo. Via verschillende meetmethoden werden aan het begin van het onderzoek, na drie maanden en na afloop de concentraties creatine, carnitine en carnosine vastgesteld in spieren en bloed.

 

Voor de lichaamsvoorraad carnitine en carnosine had een vegetarische voeding geen gevolgen. Daarentegen begon de voorraad creatine na drie maanden af te nemen, maar door suppletie nam deze weer toe. Dat maakt creatine volgens de onderzoekers tot een geschikt supplement voor vegetarische sporters die kortdurende prestaties met hoge intensiteit moeten leveren.

 

Referentie:
Blancquaert L, Baguet A, Bex T, Volkaert A, Everaert I, Delanghe J, Petrovic M, Vervaet C, De Henauw S, Constantin-Teodosiu D, Greenhaff P, Derave W. Changing to a vegetarian diet reduces the body creatine pool in omnivorous women, but appears not to affect carnitine and carnosine homeostasis: a randomised trial. Br J Nutr. 2018 Apr;119(7):759-770. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29569535

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3711

off

Groenten en fruitSuppletie met natriumbicarbonaat is een probaat middel om tijdens hoog-intensieve inspanningen beter te presteren. Maar aangenaam is het niet, en bij frequent gebruik op de langere termijn misschien ook niet gezond. Duitse sportwetenschappers, verbonden aan Ruhr-University Bochum, vonden een alternatief. Als sporters vier dagen een alkaline dieet volgen, dan heeft dat eenzelfde effect als suppletie met bicarbonaat.

 

Alkaline dieet

 

Lees meer…

off

GlutenGluten, een eiwit dat in de meeste granen zit, kan bij veel mensen klachten veroorzaken omdat ze het niet verdragen of er intolerant voor zijn. De meest extreme vorm van glutenintolerantie is coeliakie, een chronische darmziekte die ontstaat als gevolg van een aangeboren intolerantie voor gluten. Het is wereldwijd een van de meest voorkomende zogenaamde ‘levenslange’ ziektebeelden. Coeliakie is het eindstadium van een abnormale immuunreactie tegen gluten.

 

De klinische manifestaties (symptomen) zijn heel uiteenlopend, met typische intestinale klachten (darmklachten) en atypische extra-intestinale klachten (niet-typische klachten die zich voordoen buiten het darmgebied) en zelfs stille vormen.

 

De atypische vorm komt steeds meer voor. De meerderheid van coeliakiepatiënten heeft tegenwoordig atypische klachten. Dat is de reden waarom coeliakie vaak niet wordt vermoed of getest. Het verband met gluten wordt over het hoofd gezien wanneer er geen typische maagdarmklachten zijn.

 

Steeds meer onderzoekers en artsen pleiten ervoor om deze zogenaamde atypische klachten onder de noemer ‘typisch’ te plaatsen.

 

Een recent onderzoek bevestigt wat al jaren vooral ‘vermoed’ wordt, namelijk dat coeliakie of glutenintolerantie gelinkt is aan verrassend veel ziektebeelden, waaronder Down syndroom en autisme. Bij mensen met autisme komt coeliakie twintig keer meer voor dan bij mensen zonder autisme.

 

Onderzoeker dr. Daniel Karb analyseerde de gegevens van meer dan 35 miljoen mensen en stelde vast dat coeliakie gelinkt is aan dertien andere auto-immuunziekten, waaronder diabetes type 1 en de ziekte van Crohn. Elke auto-immuunziekte die ze onderzochten, is gelinkt aan coeliakie.

 

Ziektebeelden zoals migraine, angststoornissen, artritis, gastroesofageale reflux, leverziekten, autisme, Turner syndroom, Down syndroom en immunodeficiëntie (verzwakte immuniteit) komen veel meer voor bij mensen met coeliakie dan bij mensen zonder coeliakie.

 

Dr. Karb denkt bovendien dat coeliakie ondergediagnosticeerd is, juist omwille van de niet-typische manifestaties.

 

Referentie:
Karb D, Mansoor E, Cooper G, et al. Who Should We Screen for Celiac Disease? Prevalence and Risk Factors for Celiac Disease in USA: A Large Population-Based Study of 83,090 Patients With Celiac Disease. World Congress of Gastroenterology 2017: Abstract P2447. Presented October 17, 2017.

 

Bron: PlaceboNocebo

off

Eiwit uit noten beter dan eiwit uit vlees

maandag, juni 11, 2018 @ 02:06 PM

Phyto proteinWie veel eiwit uit vlees eet kent een 60 %-toename in hart- en vaatziekte, terwijl wie veel eiwit uit noten haalt een 40 %-daling in hart- en vaatziekte ervaart. Dat hebben Amerikaanse en Franse onderzoekers afgeleid uit de Adventist Health Study-2 cohort’, die meer dan 81.000 persoonsgegevens omvat. Ze gaan ervan uit dat het verband tussen eiwit en hart- en vaatziekte losstaat van de andere voedingsstoffen in vlees of noten.

 

(Rood) vlees is ongezond en noten zijn gezond, dat is geen nieuws. Lange tijd hebben wetenschappers dit toegedicht aan de ‘slechte, verzadigde vetten’ uit vlees en de ‘gezonde onverzadigde vetten’ uit noten. Dit onderzoek nuanceert dat verhaal: het suggereert zelfs dat een gezond voedingspatroon kan samengesteld worden louter op basis van eiwitbron.Onderzoekers hebben bovendien een sterk vermoeden welke aminozuren verantwoordelijk kunnen zijn. Plantaardige eiwitbronnen bevatten veel minder methionine en cysteïne, twee zwavelhoudende aminozuren die dus vooral via dierlijke voedingsbronnen aangevoerd worden. De onderzoeksgroep van het Penn State College of Medicine ziet bemoedigende resultaten in dierexperimenten rond methionine-restrictie. Dieren leven langer en hebben een veel gezonder metabolisme wanneer de methionine-inname beperkt wordt tot 20 % van de normale inname.

 

Een nieuwe doorbraak in dat onderzoek is dat de effecten ook opgaan voor volwassen dieren. Dat is een belangrijke bevinding, want bij onvolwassen dieren vertraagt methionine-restrictie de groei. Bij mensen is nog weinig onderzoek gebeurd om sterke conclusies te kunnen trekken. De eerste volwaardige studie bij mensen is nog lopende.

 

Referenties:

Dong Z, Sinha R, Richie JP Jr. Disease prevention and delayed aging by dietary sulfur amino acid restriction: translational implications. Ann N Y Acad Sci. 2018 Apr;1418(1):44-55. doi: 10.1111/nyas.13584. Epub 2018 Feb 5.

Tharrey M, Mariotti F et al. Patterns of plant and animal protein intake are strongly associated with cardiovascular mortality: the Adventist Health Study-2 cohort. Int J Epidemiol. 2018 Apr 2. doi: 10.1093/ije/dyy030. [Epub ahead of print]

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3660

off