Archive for juli, 2018

Linzen verlagen bloedsuiker drastisch

woensdag, juli 18, 2018 @ 12:07 PM

LinzenVervang de helft van een portie rijst of aardappelen door linzen en de bloedsuiker zal dalen met respectievelijk 20 en 35 %. Dat schrijven Canadese onderzoekers in The Journal of Nutrition. Eten van linzen lijkt het risico op diabetes type 2 dus sterk te verlagen. De daling in bloedsuiker is zelfs groot genoeg om een gezondheidsclaim op linzen te kleven, vinden de onderzoekers.

 

De studie telde 24 gezonde volwassenen die een maaltijd voorgeschoteld kregen met rijst, aardappel, rijst/linzen of aardappel/linzen. Linzen vertragen de opname van glucose die uit zetmeel gevormd wordt, zodat de glucosepieken in het bloed vlakker worden. Linzen, net als andere peulvruchten, bevatten remmers van enzymen die betrokken zijn in de opname van glucose. Ook bevatten ze vezels die de productie van korteketenvetzuren verhogen.

 

Referentie:
Moravek D, Duncan AM et al. Carbohydrate Replacement of Rice or Potato with Lentils Reduces the Postprandial Glycemic Response in Healthy Adults in an Acute, Randomized, Crossover Trial. J Nutr. 2018 Apr 1;148(4):535-541

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3731

off

groente fruitAls je elke dag een stuk fruit eet, dan is de kans dat je voortijdig door een hartaanval, een beroerte of een andere cardiovasculaire doodsoorzaak aan je einde komt een stuk lager dan als je zelden of nooit fruit eet. Dat schrijven Chinese epidemiologen in de New England Journal of Medicine.

 

Studie

 

Lees meer…

off

SlapenEen verstoord dag- en nachtritme zorgt voor een verstoring van de bloedsuikerhuishouding. Onderzoekers aan de universiteit van Maastricht, onder leiding van professor Patrick Schrauwen, ontdekte dat mensen die hun dag- en nachtritme omdraaien een lagere insulinegevoeligheid hebben. Het onderzoek werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS (proceedings of the National Academy of Sciences).

 

Ook vond het onderzoeksteam dat de biologische klok zich niet aanpast aan een nieuw dag- en nachtritme. Een verlaagde insulinegevoeligheid is volgens de onderzoekers een indicatie voor het ontwikkelen van diabetes type 2.

 

Biologische klok

‘De biologische klok zit niet alleen in onze hersenen, maar in alle cellen van ons lichaam,’ zegt onderzoeker Jakob Wefers. ‘In onze studie ontdekten we dat deze biologische klok zich niet had aangepast aan het nieuwe tijdschema; in de spier vonden we duidelijk dat de moleculaire biologische klok nog in de oude tijd liep. Dit verklaart waarschijnlijk waarom de spier ook minder insulinegevoelig wordt. En dat kan mogelijk weer een verklaring zijn voor het verhoogde risico op diabetes type 2 bij mensen die in ploegendienst werken.’

 

Speciale respiratiekamers

Voor hun onderzoek sloten de wetenschappers veertien proefpersonen elk drie dagen achtereen op in de vijf speciale respiratiekamers van de Universiteit Maastricht. In die klimaatkamers konden de proefpersonen geen contact hebben met de buitenwereld, er was geen tijdsindicatie, enkel artificieel licht en Netflix beschikbaar. Eten en drinken kregen ze voorgeschoteld via een luchtsluis.

 

Dag- en nachtritme omdraaien

De deelnemers mochten de eerste nacht een ‘gewone’ nacht maken, maar daarna spoorde de onderzoekers de deelnemers aan om halverwege de middag weer te gaan slapen. Dit zorgde ervoor dat zij in diezelfde avond wakker werden en gingen ontbijten. Hierdoor draaiden hun dag- en nachtritme letterlijk om. Deze omgedraaide dag/nacht werd daarna nogmaals herhaald, waarna diverse metingen plaatsvonden.

 

Insulinegevoeligheid

‘Met deze unieke opzet konden we de proefpersonen ’s avonds meten, maar wel nadat ze een normale 6 tot 7 uur geslapen hadden,’ legt professor Schrauwen uit. ‘Met behulp van een zogenoemde glucose clamp (gouden standaard voor het meten van insulineresistentie, red.) en stabiele isotopen konden we heel nauwkeurig de insulinegevoeligheid meten van de lever en de spier. Door het afnemen van spierbiopten bij de proefpersonen hebben we vervolgens bestudeerd welke processen in de spier precies waren aangedaan.’

 

24 uurseconomie

Met de studie wilde professor Schrauwen en zijn team nagaan wat de effecten zijn van de 24 uurseconomie. Volgens de onderzoekers gaat het niet alleen om traditioneel nachtwerk, maar ook om het altijd en overal online zijn of het reizen tussen verschillende tijdzones. Volgens het persbericht van de universiteit zijn ook verstoringen van eetpatronen, obesitas en de kans op het ontstaan van kanker al in verband gebracht met de toenemende inbreuk op een natuurlijke slaap-waakcyclus.

 

 

Bron: VoedingNu

off

KrillAls bodybuilders elke dag 6 capsules met elk 500 milligram krillolie slikken, bouwen ze vier keer meer spiermassa op dan bodybuilders die geen supplementen gebruiken. Tot die slotsom komen Amerikaanse particuliere onderzoekers in een humaan onderzoek… dat uiteraard is gesponsord door een producent van krillolie.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Met eiwitten slapend sterk worden

zaterdag, juli 7, 2018 @ 12:07 PM

SlapenToediening van extra eiwitten tijdens de slaap bevordert de spieropbouw, zo blijkt uit een proefschrift van promovendus Bart Groen van de Universiteit Maastricht.

 

Groen onderzocht hoe eiwitten in het lichaam worden omgezet tot spierweefsel en hoe dit proces gestimuleerd kan worden. Eiwitten worden in de maag verteerd en afgebroken tot aminozuren. Van deze aminozuren komt 55% in de bloedbaan terecht. Hiervan wordt een vijfde deel omgezet in spierweefsel. Echter, tijdens de slaap staan veel lichaamsprocessen op een laag pitje, zo ook de aanmaak van spierweefsel. Omdat ouderen die een normaal voedingspatroon volgen toch spiermassa verliezen, bedacht Groen dat er ’s nachts wel eens winst behaald kon worden. De promovendus nam de proef op de som door bij een aantal gezonde ouderen tijdens de slaap 40 gram eiwit via een sonde toe te dienen. Dat leidde tot een verhoogde beschikbaarheid van aminozuren in de bloedbaan. Hierdoor werd de nachtelijke aanmaak van spieren gestimuleerd. Tevens werd het effect van neuromusculaire elektrostimulatie op het spierweefsel onderzocht. Bij deze techniek worden spiersamentrekkingen opgewekt door pijnloze, elektrische schokjes. Door deze stimulatie bleek de nachtelijke spieraanmaak nog verder te worden opgeschroefd.

 

Het voor of tijdens de slaap toedienen van eiwitten in combinatie met elektrostimulatie is mogelijk een effectieve manier om sarcopenie (verlies van spiermassa en -kracht) bij ouderen tegen te gaan.

 

Referentie:

Bron: Ortho.nl

off

GewrichtLicht versleten, stijve en pijnlijke gewrichten gaan merkbaar beter functioneren door suppletie met 150 milligram Pycnogenol per dag. Dat blijkt uit een bijkans vergeten studie, die Slowaakse onderzoekers in 2008 publiceerden in Phytotherapy Research. En als de onderzoekers het – wat betreft het werkingsmechanisme van Pycnogenol – bij het rechte eind hebben, dan kan Pycnogenol misschien het slijtageproces in gewrichten vertragen.

 

Studie

 

Lees meer…

off

AfslankenAls je wilt afslanken, dan moet je de hoeveelheid voedsel die je dagelijks tot je neemt verdelen over zes maaltijden per dag, vertellen sommige dieetgoeroes, en niet over drie. Door de constante toevoer van voedingsstoffen reageert je lichaam niet op het afknijpen van de totale hoeveelheid kilocalorieën per dag, en blijft je calorieverbruik op niveau. En daardoor verloopt het vetverlies merkbaar vlotter. Slim toch? Jammer dat die theorie niet klopt.

 

Studie

 

Lees meer…

off

groene theeVrouwen met vorm van eierstokkanker die elke dag een kop groene thee drinken hebben de helft minder kans om te overlijden dan vrouwen die geen thee drinken. Dat concludeert een team van Chinese en Australische epidemiologen in een kleine studie, die in 2004 verscheen in de International Journal of Cancer.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Coënzym Q10 voor migrainepatiënten

zaterdag, juli 7, 2018 @ 12:07 PM

MigraineUbiquinon is, bij mensen die voedingssupplementen gebruiken, beter bekend onder de naam coënzym Q10. Een studie toont aan dat ubiquinon even goed is voor migrainepatiënten dan de klassieke pijnstillers die op termijn voor nevenverschijnselen kunnen zorgen. De studie bevestigt de resultaten van een eerder Zwitsers-Belgisch onderzoek. Gedurende deze klinische studie kregen 43 migrainepatiënten driemaal per dag 100 milligram coënzym Q10. Een controlegroep nam een placebopil.

 

De resultaten van het onderzoek waren duidelijk. Mensen, die coënzym Q10 innamen, hadden veel minder last van migraine dan de patiënten die een placebopreparaat gebruikten. Zowel het aantal aanvallen van hoofdpijn, als de duur ervan verminderde. Coënzym Q10 scoorde evengoed als de klassieke pijnmedicatie. Toch is er een waarschuwing. Mensen moeten ubiquinon gedurende een maand innemen vooraleer de meest spectaculaire resultaten worden bereikt. Daarna is het essentieel dit voedingssupplement – met nog vele andere voordelen – dagelijks te blijven gebruiken. Gedurende de overgangsperiode mag men probleemloos de klassieke pijnstillers innemen.

 

Referentie:

Tepper SJ.Complementary and alternative treatments for childhood headaches.Curr Pain Headache Rep. 08 10;12(5):379-83
Sandor PS, Di Clemente L, Coppola G, Saenger U, Fumal A, Magis D, Seidel L, Agosti RM, Schoenen J. Efficacy of coenzyme Q10 in migraine prophylaxis: a randomized controlled trial.Neurology. 05 02 22;64(4):713-5.

 

Bron: abcgezondheid

off

Lange vluchten: preventie met pycnogenol

zaterdag, juli 7, 2018 @ 12:07 PM

PycnogenolLange vliegtuigvluchten zijn geassocieerd aan oedeem (=zwelling) van de benen en veneuze trombose, met risico op embolie. De langdurige immobiliteit, in combinatie met de lagere luchtdruk in de cabine, leidt tot uitzetting van de venen. Zo’n 10 % van passagiers op lange vluchten zou risico lopen op diepe veneuze trombose, soms met minieme symptomen, maar vaak verwikkelingen achteraf.
Dat pycnogenol dit risico kan verminderen werd herbevestigd:

 

De grootschalige LONFLIT-studie volgde 450 ‘frequent flyers’ op lange vluchten in diverse settings: met en zonder steunkousen, met aspirine, opgedeeld volgens laag-medium-hoog risico. Uit de resultaten blijkt dat het voorkomen van oedeem essentieel is om trombose te voorkomen; beweging en meer beenruimte kunnen helpen, maar meestal onvoldoende. Steunkousen blijken effectief.
Pycnogenol heeft krachtige anti-oedeem-effecten, maakt de kleine bloedvaatjes minder doorlatend én is anti-inflammatoir. Deze studie concludeert dat Pycnogenol effectief én veilig is om vliegtuigoedeem te controleren, en trombose kan voorkomen.
Hoogrisico-personen (voorgeschiedenis van trombose) combineren best kousen én pycnogenol.

 

Referentie:

Belcaro G, Feragalli B et al. Long-haul flights, edema, and thrombotic events: prevention with stockings and Pycnogenol® supplementation (LONFLIT Registry Study). Minerva Cardioangiol. 2018 Apr;66(2):152-159.

 

Bron: abcgezondheid

off