You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for april, 2019.

Archive for april, 2019

WheyKrachtsporters die al flink wat spiermassa hebben opgebouwd, hebben na hun workouts niet meer eiwitten nodig dan sporters die nog maar net komen kijken. Dat melden Schotse bewegingswetenschappers van de University of Stirling in Physiological Reports. Wel van invloed is hoeveel spiergroepen je hebt getraind. Na een full body workout heb je meer eiwitten nodig dan na een training waarin je maar enkele spiergroepen onder handen hebt genomen.

 

Studie

 

Lees meer…

off

SpierenAls sporters bij een ongewoon zware krachttraining hun spieren er hard ervan langs geven, kan suppletie met Grape Seed Extract de schade aan hun spierweefsel fors beperken. En dat betekent misschien dat ze niet alleen minder last hebben van spierpijn, maar ook sneller herstellen, vermoeden Koreaanse onderzoekers.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Autisme en de darm-hersenas

dinsdag, april 23, 2019 @ 01:04 PM

AutismeDe darm staat in directe relatie met het brein, en vice versa. Zo heeft meer dan de helft van de kinderen met autisme darmklachten zoals constipatie, diarree of een spastisch colon. En de ernst van deze klachten is tevens gerelateerd aan de mate van dysbiose van het darmmicrobioom.
De beïnvloeding van de hersenen vanuit de darm verloopt op indirecte wijze via metabolieten die immunologische, neurologische en endocriene activiteit hebben op het brein. En direct via beïnvloeding van de nervus vagus (die signalen vanuit de darm naar het brein stuurt). Ongeveer 10 procent van de in het bloed circulerende metabolieten zijn afkomstig van het darmmicrobioom. Deze metabolieten beïnvloeden de biochemische stofwisseling van onder meer de hippocampus en prefrontale cortex. Het gaat hier in het bijzonder om darmmicrobioom-metabolieten van propionzuur en butyraat die door de dysbiose bij autisme neurotoxisch voor microglia en delen van de hersenen zijn.

 

Er bestaan inmiddels verschillende internationale publicaties over dit fenomeen. Onlangs verscheen in het tijdschrift Plos One een interessant pilotonderzoek naar de effecten van het probioticum Bifidobacterium infantis met of zonder colostrum bij kinderen met autisme. Colostrum is rijk aan prebiotische vezels en groeifactoren die de darmdoorlaatbaarheid verminderen. Alle kinderen ontvingen eerst de combinatie van bacterie met colostrum, vervolgens twee weken niets en daarna alleen colostrum. Zowel enkel colostrum als de combinatie ervan met de bifidobacterie liet een verbetering van de darmklachten en van bij autisme behorende symptomen zien.

 

De gehele Engelstalige publicatie van het artikel wat in Plos One verscheen is hier beschikbaar.

 

Referentie:
Sanctuary, M. R., Kain, J. N., Chen, S. Y., Kalanetra, K., Lemay, D. G., Rose, D. R., … Angkustsiri, K. (2019). Pilot study of probiotic/colostrum supplementation on gut function in children with autism and gastrointestinal symptoms. PLOS ONE, 14(1), e0210064.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/autisme-en-de-darm-hersenas/

off

Voeding, vet en psyche

dinsdag, april 23, 2019 @ 01:04 PM

VetHet is in de orthomoleculaire en functionele geneeskunde alom bekend dat bepaalde typen vet het risico op depressie en angst kunnen verminderen. En dat dit type vet bij bestaande stemmings- en angstklachten de ernst van de klachten vermindert of zorgt voor een sneller herstel. Het gaat er in een behandeling dan meestal om de inname van deze vetten in een voor de persoon passend en haalbaar voedingsadvies te verhogen.

 

Recent gepubliceerd onderzoek bevestigt dit handelen: in de grootschalige PREDIMED-plusstudie (n= 6587) bijvoorbeeld, bleek een inname van 0,5 tot 1 gram langeketen omega 3-vetzuren (EPA en DHA) te beschermen tegen het ontstaan van een depressie.1 Hoe hoger de inname van deze vetten, hoe lager het risico op depressie.
De NHANES-studie (n=26.656) toonde onlangs aan dat depressieklachten verminderen door de consumptie van walnoten. Mensen met een depressie die vaker walnoten aten, scoorden lager op klachten zoals desinteresse, moedeloosheid, vermoeidheid, concentratie op de PHQ-9 depressieschaal.2

 

Voortbordurend op de invloed van vetten op angst en stemming, onderzochten Japanse voedingswetenschappers wat de invloed van extra omega 3-vetzuren zou zijn op angst op de terugkeer van eerder doorgemaakte kanker bij borstkankerpatiënten. Hoewel het een initiële observationele studie betreft, troffen de onderzoekers een relatie tussen de inname van het korteketenvetzuur alfalinoleenzuur en vermindering van angst op terugkeer van de borstkanker.3

 

Referenties:

  1. Sánchez-Villegas, A., Álvarez-Pérez, J., Toledo, E., Salas-Salvadó, J., Ortega-Azorín, C., Zomeño, M., … Serra-Majem, L. (2018). Seafood Consumption, Omega-3 Fatty Acids Intake, and Life-Time Prevalence of Depression in the PREDIMED-Plus Trial. Nutrients, 10(12), 2000.
  2. Arab, L., Guo, R., & Elashoff, D. (2019). Lower Depression Scores among Walnut Consumers in NHANES. Nutrients, 11(2), 275.
  3. Okubo, R., Noguchi, H., Hamazaki, K., Sekiguchi, M., Kinoshita, T., Katsumata, N., … Matsuoka, Y. J. (2019). Fear of cancer recurrence among breast cancer survivors could be controlled by prudent dietary modification with polyunsaturated fatty acids. Journal of Affective Disorders, 245, 1114–1118.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/voeding-vet-en-psyche/

off

Omega-3 gunstig voor spieren

dinsdag, april 23, 2019 @ 01:04 PM

VisolieSuppletie met een combinatie van de omega 3-visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) kan spierpijn en spierschade verminderen, zo blijkt uit een Japanse review.

 

De wetenschappers selecteerden relevante studies, zowel humane als dierstudies, waarin het effect van omega 3-visvetzuren op spieren was onderzocht.

 

Hoewel niet alle resultaten consistent zijn, zijn er positieve effecten waargenomen van suppletie met EPA en DHA bij de preventie van spierschade. Suppletie kan spierpijn en -zwellingen verminderen en heeft een gunstig effect op de spiermassa. Daarbij blijkt dat de omega 3-visvetzuren een positieve invloed hebben op neuromusculaire adaptatie. Er is echter nog onvoldoende bekend over de optimale suppletieduur en -dosis. Er zijn aanwijzingen dat een minimale suppletieduur van dertig tot zestig dagen noodzakelijk is voor een adequate opname in membranen van lichaamscellen. Over het algemeen wordt een dosis van één tot twee gram visolie per dag geadviseerd. Afzonderlijke suppletie van de vetzuren blijkt minder effectief. Dit suggereert een synergistisch effect van de visvetzuren.

 

EPA en DHA hebben een ontstekingsremmende en antioxidatieve werking. Ze hebben bovendien een gunstige invloed op het immuunsysteem. Dit kan mogelijk de effecten van de visvetzuren op spieren verklaren.

 

Referentie:
Ochi E, Tsuchiya Y. Eicosahexanoic Acid (EPA) and Docosahexanoic Acid (DHA) in Muscle Damage and Function. Nutrients 2018; 10(5)

 

Bron: Ortho.nl

off

Koffiedrinker leeft langer

dinsdag, april 23, 2019 @ 01:04 PM

KoffieHet drinken van koffie is geassocieerd met een lager sterfterisico. Dit blijkt uit een Britse, grootschalige studie.

 

De wetenschappers maakten gebruik van de UK Biobank waarin gegevens verzameld zijn van meer dan negen miljoen Britten die gevolgd werden in de periode van 2006 tot eind 2016. Van de meer dan 500.000 Britten die ermee instemden dat hun gegevens voor de analyse werden gebruikt, werden uiteindelijk 498.134 personen geselecteerd waarvan voldoende informatie beschikbaar was over hun koffieconsumptie. Hun gemiddelde leeftijd was 57 jaar en 78% van hen dronk met regelmaat koffie.

 

Tijdens de tien jaar durende volgperiode overleden 14.225 deelnemers. De consumptie van koffie ging echter gepaard met een lagere sterftekans. Dagelijkse consumptie van één kop koffie ging reeds gepaard met een significant lager sterfterisico van 8% ten opzichte van personen die nooit koffiedronken. De risicoreductie was met 16% het hoogst bij een dagelijkse inname van zes of zeven koppen koffie. Wie acht of meer kopjes per dag dronk had met 14% nog altijd minder kans om te overlijden. Dit gold voor cafeïnehoudende koffie, maar eenzelfde trends werden gezien bij de consumptie van cafeïnevrije, instant en gemalen koffie. Bovendien bleek dat genen die van invloed zijn op het metabolisme van cafeïne geen invloed hadden op de sterftekans.

 

Eerdere studies toonden ook al een gunstig effect van koffie op het sterfterisico en lieten een reductie van sterfte zien als gevolg van hart- en vaatziekten en bepaalde typen kanker. Nu blijkt dat koffie ook bij bepaalde genetische polymorfismen en in hoge dosis gunstig is en de overlevingskans vergroot.

 

 

Bron: Ortho.nl

off

Vitamine CToediening van vitamine C verkort de verblijfsduur op de intensive care (IC) met gemiddeld 8%, zo blijkt uit een recente meta-analyse. In deze studie die gepubliceerd werd in het wetenschappelijke tijdschrift Nutrients, werden 1766 patiënten geïncludeerd.

 
Vitamine C is betrokken bij de synthese van noradrenaline, vasopressine en carnitine. Noradrenaline en vasopressine beïnvloeden beiden het cardiovasculaire systeem, terwijl carnitine betrokken is bij het energiemetabolisme. Bovendien beïnvloedt vitamine C vanwege de epigenetische eigenschappen wellicht honderden genen.

 

Dr. Harri Hemilä van de Universiteit van Helsinki en dr. Elizabeth Chalker van de Universiteit van Sydney includeerden twaalfs studies in deze meta-analyse. Vitamine C-toediening verkortte de verblijfsduur op de IC met gemiddeld 7,8%. In zes studies verkortte oraal toegediende vitamine C met een gemiddelde dosis van 2 gram per dag de verblijfsduur met gemiddeld 8,6%. In drie studies waarbij patiënten meer dan 24 uur kunstmatige beademing nodig hadden, verkortte vitamine C de duur van de beademing met ruim 18%.

Lage vitamine C-plasmaspiegels zijn niet ongebruikelijk in ziekenhuizen; het vitamine C-metabolisme verandert bij fysiologische stress, zoals infecties, chirurgie, trauma’s en verbrandingen. Hierdoor kunnen vitamine C-spiegels dramatisch dalen. Hoewel 100 mg vitamine C per dag ruim voldoende is om normale vitamine C-spiegels te handhaven bij gezonde mensen, zijn bij ernstig zieke patiënten veel hogere doses (tot 4 g per dag) nodig om deze spiegels te realiseren. De onderzoekers zijn van mening dat de dosis-responsrelatie voor hogere doses dan 2 gram voor IC patiënten nog onderzocht moet worden.

 

Referentie:
Hemilä, H., Chalker, E. Vitamin C Can Shorten the Length of Stay in the ICU: A Meta-Analysis. Nutrients, 2019, 11.4: 708.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4307

off

LoodHoe sterker mensen in hun kindertijd zijn blootgesteld aan lood, des te groter is de kans op een verminderde geestelijke gezondheid. Dat is de conclusie van een onderzoek onder honderden personen die in 1972/1973 waren geboren in de tweede stad van Nieuw-Zeeland, Dunedin.

 
Bekend is dat in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw de loodconcentraties in Nieuw-Zeeland boven de internationale norm lagen, wat voornamelijk te wijten was aan de uitstoot door gemotoriseerd verkeer. De loodniveaus in Dunedin (ongeveer 113.000 inwoners) waren daardoor vergelijkbaar met die in grote steden.

 

Lood behoort tot de zware metalen die via een omweg ook in de voeding terecht kunnen komen, zoals via vis uit vervuilde wateren, opname door planten uit verontreinigde grond of voeding voor dieren die voor menselijke consumptie worden gehouden. Lood is zeer giftig, vooral voor jonge kinderen. Er bestaat geen veilige concentratie in het bloed en de gevolgen zijn onomkeerbaar. Alleen al in 2016 was blootstelling aan lood wereldwijd verantwoordelijk voor naar schatting 540.000 doden.

 

Het representatieve geboortecohort bestond uit 579 personen. Zij waren op elfjarige leeftijd getest op loodniveaus en werden gevolgd tot aan de leeftijd van 38 jaar. Zo kon een verband worden gelegd met mentale en gedragskenmerken op de langere termijn. Uit de resultaten bleek dat het loodniveau in het bloed geassocieerd was met lagere IQ-scores zoals die bijna drie decennia later werden gemeten. Dat gold met name voor twee aspecten van het IQ, het perceptueel redeneren en het werkgeheugen. Opvallend was daarnaast het negatieve verband met sociaaleconomische status: een neerwaartse sociale mobiliteit volgend op de blootstelling aan lood.

 

Referentie:
Reuben A, Schaefer JD, Moffitt TE, Broadbent J, Harrington H, Houts RM, Ramrakha S, Poulton R, Caspi A. Association of Childhood Lead Exposure With Adult Personality Traits and Lifelong Mental Health. JAMA Psychiatry. 2019 Jan 23.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4306

off

EiwittenIn een prospectieve cohortstudie, gepubliceerd in Journal of the American Geriatrics Society, bekeken onderzoekers hoe eiwitinname kan helpen bij het behoud van onafhankelijkheid op oudere leeftijd. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een hogere eiwitinname, dat wil zeggen 1,0 g/kg lichaamsgewicht of meer, geassocieerd is met gunstiger vooruitzichten wat betreft onafhankelijkheid bij de oudste volwassenen.
 

Terwijl de eiwitbehoefte bij het ouder worden stijgt, neemt de eiwitinname bij veel ouderen juist af. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten voor volwassenen (0,8-0,83 gram/kg/dag) is ontoereikend voor ouderen. In Engeland liggen nu voorstellen om dit te verhogen naar minimaal 1 g/kg lichaamsgewicht voor oudere volwassenen (PROT‐AGE en the European Society for Clinical Nutrition and Metabolism study group).

 

Het onderzoeksteam maakte gebruik van de gegevens van de Newcastle 85+ Study (UK). Ze includeerden deelnemers die 85 werden in 2006. Bij het begin van de studie waren er 722 deelnemers, waarvan 60% vrouwen. De deelnemers gaven informatie over wat ze dagelijks aten, hun algehele gezondheid en medische gegevens. Het viel op dat de voeding van meer dan een kwart van de hoog bejaarden in Noordoost-Engeland te weinig eiwit bevatte. Ze onderzochten de impact van eiwitinname op de toename van beperkingen over een periode van vijf jaar.

 

De eiwitinname werd uitgedrukt in g/kg lichaamsgewicht onder of boven 0,8 g/kg lichaamsgewicht (RDA) en onder of boven 1 g/kg lichaamsgewicht. De ‘afhankelijkheidsscore’ werd berekend bij de start, en na 18, 36, en 60 maanden opvolging. Deze score vond plaats op basis van hun vermogen om 17 dagelijkse activiteiten uit te voeren zoals in en uit een stoel komen, en boodschappen doen.

 

De onderzoekers konden aantonen dat mensen van 85 jaar met een hogere eiwitinname minder beperkingen hadden bij de start van het onderzoek en mildere beperkingen in de vijf jaar die volgden dan mensen die minder eiwit aten. Het beschermende effect was sterker bij deelnemers met een eiwitinname van 1 g/kg lichaamsgewicht of hoger. Deze resultaten ondersteunen het advies voor inname van 1,0 to 1,2 g/kg lichaamsgewicht, voor oudere volwassenen.

 

Referentie:
Mendonça, N., et al. Protein intake and disability trajectories in very old adults: the Newcastle 85+ Study. Journal of the American Geriatrics Society, 2019, 67.1: 50-56.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4289

off

L-carnitine effectief bij inspanning

woensdag, april 17, 2019 @ 01:04 PM

L-CarnitineSuppletie met L-carnitine verbetert de inspanningscapaciteit door zijn spilfunctie in de vetzuuroxidatie en het energiemetabolisme.

 

Wetenschappers van Tufts University en van een supplementenfabrikant publiceerden een review over het effect van L-carnitine. Hiervoor doorzochten ze de medische databank Pubmed en selecteerden 32 relevante studies waarin het effect van carnitinesuppletie bij atleten, gezonde proefpersonen en ouderen was onderzocht.

 

De studies tonen dat L-carnitine een gunstig effect heeft op de sportprestatie. Het verhoogt de maximale zuurstofopnamecapaciteit en bevordert het herstel na inspanning. L-carnitine gaat de vorming van vrije radicalen tegen en vermindert cellulaire schade. Hierdoor wordt spierschade voorkomen. Bovendien gaat een toename van de L-carnitineconcentratie in het bloedserum en de spieren gepaard met een betere doorbloeding en zuurstoftoevoer doordat het een gunstige invloed heeft op de endotheelfunctie. Bij ouderen gaat de suppletie van L-carnitine gepaard met een betere spiermassa, een vermindering van het lichaamsgewicht en een afname van fysieke en mentale vermoeidheid. Dierstudies suggereren dat L-carnitine de leeftijdsgebonden afname van de spiermassa kan tegengaan.

 

L-carnitine wordt vooral gebruikt door sporters, er is echter toenemend bewijs voor gunstige effecten van de stof bij ouderen.

 

Referentie:
Fielding R, Riede L, [..], Bellamine A. l-Carnitine Supplementation in Recovery after Exercise. Nutrients 2018; 10(3)

 

Bron: Ortho.nl

off