L-carnitine verhoogt sportprestaties

woensdag, november 20, 2013 @ 06:11 PM

FietsinspanningSuppletie met L-carnitine verbetert de sportprestatie, blijkt uit een Nederlandse studie. Mannen die twee gram L-carnitine kregen, verbruikten 55% minder spierglycogeen tijdens een fietsinspanning op de helft van hun VO2max. Een VO2max meet het maximale zuurstofopnamevermogen, en is een indicatie van iemands fysieke conditieniveau.
Bij 80% van hun VO2max bleek de hoeveelheid melkzuur in de spieren 44% lager na inname van L-carnitine. De verbeteringen, die de onderzoekers hebben gemeten, gaan hand in hand met een betere sportprestatie.

Onderzoekers van de Universiteit Maastricht vonden dat twee gram L-carnitine de sportprestatie met 11% kan verhogen.

14 Gezonde mannen van gemiddeld 26 jaar en een BMI van 23 voerden een sporttest uit.
Hiertoe moesten ze:
– 30 minuten fietsen op 50% van hun VO2max,
– vervolgens 30 minuten op 80% en hierna
– 30 minuten zo intensief als ze vol konden houden.
Deze test deden de mannen drie keer met een tussentijd van 12 weken.

Na de eerste fietstest kreeg de helft van de mannen gedurende 24 weken 2x daags een drank met 80 gram koolhydraten. De andere mannen kregen dezelfde drank met daarbij 2 gram L-carnitine.

In de carnitinegroep nam de hoeveelheid carnitine in de spieren toe met 21%, bij de controlegroep
bleef dit hetzelfde.
Bij de fietsinspanning op de helft van hun VO2max gebruikte de groep, die L-carnitine kreeg, 55% minder spierglycogeen vergeleken met de controlegroep. Spierglycogeen is een belangrijke branstofbron voor de spieren.
Bij 80% van hun VO2max bleek de hoeveelheid lactaat (melkzuur) in de spieren 44% lager.

Het laatste deel van de test werd 11% beter uitgevoerd door de groep die L-carnitine kreeg.

Dit is de eerste studie die laat zien dat de hoeveelheid carnitine in skeletspieren bij mensen kan toenemen na orale suppletie. Suppletie van L-carnitine resulteert in een glycogeensparend effect bij matige inspanning (door ondersteuning vetverbranding), en in een betere afstemming van de mitochondriale flux bij intensieve lichamelijk inspanning / training.

Bron:
Wall BT, Stephens FB, Constantin-Teodosiu D, et al. Chronic oral ingestion of L-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans. J Physiol. 2011 Feb 15;589(Pt 4):963-73

 

Printversie L-carnitine verhoogt sportprestaties

Comments are closed.