Ontzuren bij sporters


SportersSporters denken vaak gigantische hoeveelheden koolhydraten nodig te hebben zoals uit pasta, brood en tal van zoetigheden. Al deze producten zijn verzurend, hoge consumptie hiervan leidt tot een lage groente en fruit inname, terwijl juist groene groenten zo ontzurend en gezond zijn. Verzuring kan resulteren in tal van klachten en een kwakkelende gezondheid.

 

Verzuring betekent niets anders dan een lage pH-waarde. Een pH van zeven is neutraal, lager is zuur en hoger is basisch.
Verzuring van weefsels heeft grote gevolgen. De pH schaal is namelijk logaritmisch opgebouwd, wat inhoudt dat een pH van 6 dus 10 keer zo zuur is als een pH van 7. Een pH van 5 is 100 x zuurder dan een pH van 7 en een pH van 4 dus 1.000 keer zo zuur als een pH van 7.

 

Mineralen zoals kalium, magnesium, calcium en natrium zijn basisch en worden o.a. onttrokken aan spieren en botten om de zuren te bufferen.

 

Groene groenten en kruiden zijn rijk aan basische mineralen. Een sporter is genoodzaakt hier voldoende van te consumeren om te ontzuren. Echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan. De zuur-base balans kun je ook op peil brengen met supplementen die een hoog base gehalte hebben, denk hierbij als eerste aan suppletie met magnesium.

 

Conclusie:
Sporters moeten in gaan zien dan groenten en fruit een groter aandeel van hun voedingspatroon moeten uitmaken.
Juist de voedingsmiddelen die we over het algemeen niet zo veel eten zijn basisch, zoals groene groenten en kruiden. Deze zijn niet alleen van belang voor de sport, maar ook voor optimale gezondheid en betere prestaties!