Voeding voor de werkende spier


BewegingGezonde spieren hebben baat bij beweging. Hierdoor wordt de doorbloeding verbeterd en bij zware belasting krijgt de spier een trainingsprikkel. Om vervolgens te herstellen zijn voedingsstoffen nodig, voornamelijk aminozuren.

 

L-arginine is een aminozuur dat zorgt voor meer stikstofmonoxide (NO) en geeft de zogenaamde “pomp” (opzwellen) van de spieren. L-leucine behoort tot de BCAA (Branched Chain Amino Acids) en is het belangrijkste aminozuur dat spiergroei bevordert. Tevens is het van belang bij het behoud van spiermassa, bijvoorbeeld in een periode van minder of geen training, zoals bij een blessure.

 

Maar ook ouderen hebben baat bij extra leucine, aangezien een kenmerk van veroudering is dat spiermassa afneemt. Behoud van voldoende spiermassa heeft een gezondheidsbevorderend effect.

 

Bij een vermageringsdieet is het doel vetmassa te verliezen. Afbraak van spiermassa is dan ongunstig. Om dit te voorkomen kan extra aanvulling van specifieke voedingsstoffen noodzakelijk zijn.

 

Zo spelen naast aminozuren de B-vitaminen een belangrijke rol, onder andere in de energievoorziening van de spieren. Inositol of myo-inositol wordt beschouwd als onderdeel van het vitamine B-complex en mag er niet in ontbreken.

Ook vitamine C vervult een belangrijke rol bij tal van biochemische processen. In een supplement is vitamine C bij voorkeur aanwezig als ascorbatencomplex (ontzuurd), met daarbij bioflavonoïden voor een betere opname.

 

Spiervoeding:

  • Bevat hoogwaardige aminozuren
  • Helpt bij de opbouw van spiermassa
  • Vergroot de spierkracht
  • Is snel opneembaar

 

Conclusie:

Spieren dienen belast te worden. Om dit soepel te laten verlopen – zeker bij het vorderen van de leeftijd – zijn diverse nutriënten essentieel.