Zonneallergie


foto bij stukje zonneallergieAuteur: Casper Beukema

 

Jeukerige huid, zwellingen en schilfers. Blaasjes en blaren. Hmm.. is de zomer niet bedoeld om juist van te genieten? Wat is een zonneallergie nou precies en hoe kom je er vanaf? Lees verder voor de beste 5 tips om het op te lossen.

 

Wat is zonneallergie?

Naar schatting komt een zonneallergie voor bij zo`n 15% van de Europese bevolking, overwegend meer bij vrouwen. Een zonneallergie laat zich omschrijven als een overgevoeligheid voor ultraviolette straling. Omdat dit een breed begrip is, kunnen andere stralingsbronnen zoals een TL verlichting of een zonnebank ook een allergische reactie veroorzaken. Vaak treedt een zonneallergie pas op na het 20e levensjaar. De meest voorkomende vorm van zonneallergie is polymorfe lichteruptie (PMLE), ofwel ‘huiduitslag die zich in verschillende vormen uit (polymorf), onder invloed van (zon)licht (lichteruptie).

 

Wat is er aan de hand?

Hoewel een zonneallergie niet schadelijk is, kan het wel behoorlijk drukken op je zomer(vakantie). Een aanval duurt doorgaans een dag of 8 en laat geen littekens achter. Waarom reageert de huid zo heftig op iets dat normaliter helemaal geen probleem hoeft te zijn? Daar zijn een aantal redenen voor:

Oorzaken van een zonneallergie

De belangrijkste oorzaak van een zonneallergie is een verstoord immuunsysteem. Dit weten we omdat veel van de klachten pas beginnen na een antibioticakuur of een blootstelling aan een irriterende stof. Hoe werkt dit? In de darmen bevinden zich gunstige bacteriën die een kalmerende werking hebben op het immuunsysteem. Ze produceren stoffen die  interleukinen genoemd worden en deze stoffen werken als tolk voor immuuncellen. Sommige interleukinen activeren het immuunsysteem, en anderen zetten het uit. De interleukinen in de darm zetten het immuunsysteem juist uit wanneer het te actief wordt. Het systeem dat hier verantwoordelijk voor is wordt T-reg genoemd, omdat het de agressieve T cellen reguleert. De volgende scenario`s geven een verzwakking in je darmen, waardoor je immuunsysteem op hol kan slaan.

 

 

Immuunsysteem oorzaken:

Tip 1: Stress vermijden. Het stresshormoon cortisol werkt als een mild antibioticum, en het activeert het immuunsysteem als je langer dan 40 dagen aaneengesloten stress hebt. Neem daarom je tijd en laat je niet gek maken. Stress is een van de grootste veroorzakers van aandoeningen, en vaak helemaal niet nodig. Heb je wat hulp nodig om je stress te verlagen? Gebruik dan wat magnesiumcitraat of –bisglycinaat. Dit kalmeert je hersenen en ontspant je spieren waardoor je verkrampingsreactie vermindert. Ook kan je dit goed combineren met Rhodiola rosacea. Dit kruid verhoogd ons aanpassingsvermogen tegen allerlei stressoren, mentaal maar ook fysiek zoals honger en kou, waardoor het al eeuwenlang een geliefd kruid was bij de Vikingen en Tibetaanse monniken. Vandaag de dag trainen Russische militairen  en kosmonauten met behulp van Rhodiola.

Tip 2: Vitamine D toevoegen. De regisseur voor het T-reg systeem is vitamine D. Het is best ironisch dat een vitamine D tekort een zonneallergie kan veroorzaken. Kan je zelfs niet even in de zon? Neem dan een paar weken 2000 IE/50 mcg vitamine D3, samen met een maaltijd die vet bevat.

Tip 3: Probioticakuur na de antibiotica. Een antibioticakuur kan levens redden en is vaak absoluut onmisbaar om weer gezond te worden. Een nadeel is dat antibiotica geen onderscheidt maakt tussen gunstige en schadelijke bacteriën. Je darm wordt hierdoor een slagveld waarbij de sterkste flora wint. Het is daarom net zo belangrijk om na de kuur de gevallen troepen weer aan te vullen met een breed spectrum probiotica. Zoals de naam aangeeft bevat zo`n product veel verschillende stammen die helpen de darm weer te herbevolken. Let op dat je minstens een van de twee bacteriestammen in je probiotica hebt zitten: Lactobacillus Plantarum (die maakt de interleukinen) of Bifido Infantus.

 

 

Nutritionele oorzaken:

Tip 4: Aanvullen van tekorten. Een tekort aan verschillende nutriënten kunnen het immuunsysteem ook ontregelen. Omdat er teveel samenspel is tussen verschillende mineralen, spoorelementen en vitaminen is het verstandig om gewoon voor een goede multi te gaan. Ook geven veel voedingsstoffen bescherming tegen zonlicht. Bijvoorbeeld vitamine A, of de voorloper bètacaroteen. Veel plantstoffen die polyfenolen worden genoemd bieden een sterke beschermlaag in je huid. Een aparte groep, de flavonoïden (flavus is kleur), zijn de reden waarom planten en kruiden zo kleurrijk zijn. Je kunt ze vinden in gojibessen, wijn, groene thee en sap van wortelen en bieten.

Tip 5: Vetzuren gebruiken. Ook een juiste vetzuurbalans reguleert het immuunsysteem en vult onze tekorten aan. Omega 3 vetzuren zoals die in vis(olie) helpen je cellen veerkrachtiger te worden tegen allergieën. Belangrijk: deze tips helpen je een goed product te kiezen: – een zuiverheids keurmerk. Te veel producten zijn van mindere kwaliteit omdat er vervuiling in zit. – aasvisjes. Grote vissen zijn veel minder duurzaam en hebben last van kwikstapeling. – Pure omega 3. Echte omega 3 bevriest niet. Zelfs niet na een dag in de vriezer. Als je capsule hard is geworden was deze niet puur. Ga altijd voor de triglyceriden variant. Dit is de vorm die in de natuur voorkomt. Als ze het in de winkel niet begrijpen of hebben, kun je beter verder zoeken. En lust je vis? Ga dan altijd voor kleine vette vis zoals haring, makreel en verse ansjovis. De combinatie van vitamine A, D en omega 3 vetzuren vind je in levertraan. Dit is misschien wel de beste remedie tegen zonneallergie, omdat het alles aanpakt. Wees niet bang voor de smaak, want er bestaan tegenwoordig producten met een citroensmaak die niet opboeren.  De tijd van het levertraantrauma ligt al ver achter ons!

 

 

Conclusie

Een combinatie van een verstoord immuunsysteem en tekorten in je lichaam kunnen ervoor zorgen dat je last krijgt van een zonneallergie. Het verklaart ook waarom een zonneallergie vaak pas op latere leeftijd ontstaat, en na een periode van stress, ziekte of ongezonde voeding. Herken je jezelf in een of meerdere van bovenstaande situaties, loop dan eens binnen bij je favoriete adviesdrogisterij voor een product dat bij jou past en dan ben je snel weer helemaal “zomerklaar”!

 

Casper Beukema

 

 Printversie Zonneallergie