You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for juni, 2019.

Archive for juni, 2019

Walnoten reguleren bloeddruk bij hypertensie

donderdag, juni 27, 2019 @ 04:06 PM

WalnotenNoten en zaden zijn gezond. Ze bevatten veel vezels en fytonutriënten, en diverse vetzuren die, naargelang de soort, verschillende gezondheidseffecten hebben.
Walnoten nemen een speciale plaats in, want ze bevatten naast gezonde verzadigde vetzuren ook ALA (alfalinoleenzuur), de plantaardige voorloper van de omega 3-vetzuren uit vis. Ze zijn dus zeker goed om de Omega-6/Omega 3-verhouding in balans te houden en ontsteking/inflammatie en hart- en vaatziekten te voorkomen. Regelmatige consumptie blijkt tevens hoge bloeddruk te verlagen maar geen gewichtstoename te veroorzaken.

 
Een recente studie vergeleek uitgebreid de effecten van het opnemen van walnoten in de voeding, tegenover suppletie van de afzonderlijke vetzuren (ALA/oliezuur). Alle interventies zorgden voor enige verlaging van de bloeddruk bij patiënten met overgewicht. Maar enkel in de groep die de hele walnoten kreeg, was de verlaging substantieel.
De onderzoekers besluiten dat walnoten nog andere stoffen bevatten, en dat deze samen een synergistisch effect hebben op de bloeddruk bij hypertensie.

 

Referenties:
Domènech M et al. Effect of a Walnut Diet on Office and 24-Hour Ambulatory Blood Pressure in Elderly Individuals. Hypertension. 2019 May;73(5):1049-1057.
Tindall AM et al. Replacing Saturated Fat With Walnuts or Vegetable Oils Improves Central Blood Pressure and Serum Lipids in Adults at Risk for Cardiovascular Disease: A Randomized Controlled-Feeding Trial. J Am Heart Assoc. 2019 May 7;8(9):e011512
Guasch-Ferré M et al. Effects of walnut consumption on blood lipids and other cardiovascular risk factors: an updated meta-analysis and systematic review of controlled trials. Am J Clin Nutr. 2018 Jul 1;108(1):174-187.

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Propolis laat insuline beter werken

zaterdag, juni 22, 2019 @ 07:06 AM

PropolisAls mensen met diabetes type-2 elke dag 2 capsules propolis innemen, neemt hun gevoeligheid voor insuline toe en zakt hun insulinespiegel. Volgens onderzoekers van Ahvaz Jundishapur University in Iran is het effect zo sterk dat suppletie met propolis in deze groep de kans op complicaties aanmerkelijk kan verminderen.

 

Studie

 

Lees meer…

off

MeditatieJe merkt aan je humeur dat je toe bent aan een paar dagen vrij, maar dat zit er op dit moment dus even niet in. In dat geval kan meditatie misschien helpen, schrijven psychologen van de universiteit van Groningen in de Journal of Positive Psychology. Ze ontdekten dat een kwartiertje mediteren ongeveer dezelfde psychologische effecten heeft als een dagje vrij.

 

 

Studie

 

Lees meer…

off

ZittenBewegingsarmoede is een immens gezondheidsprobleem, dat alleen maar groter lijkt te worden. Zelfs als hun leven er letterlijk van afhangt, dan nog vertikken de meeste mensen het om meer te gaan bewegen. Voedingswetenschappers van de University of South Australia hebben daar misschien iets op gevonden. Suppletie met luteïne laat mensen onwillekeurig meer bewegen, en vermindert de tijd die ze zittend doorbrengen.

 

Luteïne en lichaamsbeweging

 

Lees meer…

off

HartinfarctGlucosamine is niet alleen een supplement dat gewrichten beschermt tegen slijtage. Er komen ook steeds meer aanwijzingen dat glucosamine een anti-aging-supplement is met een brede beschermende werking – zoals de kersverse epidemiologische studie die onderzoekers van Tulane University in New Orleans publiceerden in BMJ. Dat onderzoek suggereert dat glucosamine de kans op dodelijke hart- en vaatziekten kan verminderen.

 

Studie

 

Lees meer…

off

De longevity-factor van Q10

zaterdag, juni 22, 2019 @ 06:06 AM

Co-enzym-Q10Als er in je lichaam relatief weinig ontstekingseiwitten als TNF-alpha [hiernaast] en CRP circuleren heb je minder kans op kanker en verouder je waarschijnlijk langzamer dan als je cellen veel ontstekingsfactoren genereren. Een manier om de aanmaak van die ontstekingsfactoren te verlagen is suppletie met Q10, blijkt uit een Chinese metastudie.

 

Studie

 

Lees meer…

off

gember-curcumaSupplementen met extracten van gember en kurkuma bestrijden pijn, zeker in wat hogere doseringen. Dat schrijven onderzoekers van de Global Neuroscience Initiative Foundation in Nutrition Journal.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Vitamine CAls je zo doorgaat, krijg je diabetes. Of sterf je straks door een hartaanval. Je moet meer bewegen – maar je kunt het eenvoudig niet opbrengen. Volgens onderzoekers van Arizona State University is je weerzin tegen beweging misschien te verhelpen door een supplement met vitamine C.

Te weinig vitamine C

 

Lees meer…

off

NierstenenEr is opnieuw een voedingsstof onderzocht op de vraag of een hoge dosis nierstenen kan veroorzaken, namelijk vitamine D. Er blijkt geen bewijs voor te zijn. Verondersteld wordt wel dat hoge doses de opname van calcium te veel stimuleren en zo kunnen leiden tot hypercalciëmie, wat de kans op niersteenvorming verhoogt. Maar voor deze verhoogde calciumbloedspiegel vond men evenmin bewijs.

 

De Vitamin D Assessment (ViDA) studie vond plaats onder 5.110 personen in Auckland, Nieuw-Zeeland. Het onderzoek was bedoeld om de effecten na te gaan van suppletie gedurende meerdere jaren met een maandelijkse dosis van 2.500 mcg vitamine D3. Daarbij werd niet alleen gekeken naar het effect daarvan op cardiovasculaire problemen, luchtweginfecties en valrisico’s of fracturen. Ook zijn gegevens verzameld om de invloed na te gaan op mogelijke hypercalciëmie en niersteenvorming. Daarbij werden de deelnemers verdeeld in twee groepen die ofwel vitamine D ofwel een placebo kregen.

 

Zowel informatie van de deelnemers over eventuele nierstenen als van ziekenhuisopnames om deze reden werd verzameld. Over de gemiddelde periode van 3,3 jaar dat zij werden gevolgd, ontwikkelden 158 mensen een niersteen. Van hen behoorden er 76 tot de vitamine D-groep en 82 tot de placebogroep. Volgens de ziekenhuisinformatie kregen achttien mensen een niersteen, zeven in de vitamine D-groep en elf in de placebogroep.

 

Bij jaarlijkse bloedtesten werd onder een subgroep van 8% de calciumbloedspiegel bepaald. In deze groep deed zich geen geval van hypercalciëmie voor onder degenen die vitamine D suppleerden en één onder degenen die een placebo kregen.

 

Uit eerder onderzoek is gebleken dat hoge doses vitamine D af te raden zijn bij een reeds bestaande hoge bloedspiegel van calcium of bij aanwezigheid van nierstenen. Maar de slotconclusie van deze studie is dat degelijke doses bij gezonde proefpersonen geen invloed hebben, noch op de frequentie van hypercalciëmie noch op de vorming van nierstenen.

 

Referentie:
Malihi Z, Lawes CMM, Wu Z, Huang Y, Waayer D, Toop L, Khaw KT, Camargo CA, Scragg R. Monthly high-dose vitamin D supplementation does not increase kidney stone risk or serum calcium: results from a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2019 Apr 21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31005969

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4342

off

Minder agressie met omega-3

woensdag, juni 19, 2019 @ 07:06 AM

AgressieSuppletie met omega 3-visvetzuren vermindert agressie bij volwassenen.

 

Aan de studie namen bijna tweehonderd proefpersonen deel in een leeftijd van 18 tot 45 jaar. Ze werden willekeurig in een placebo- en suppletiegroep verdeeld. In de suppletiegroep kregen de deelnemers gedurende zes weken dagelijks 638 mg docosahexaeenzuur (DHA) en 772 mg eicosapentaeenzuur (EPA). In de placebogroep kregen de proefpersonen olie zonder omega 3-vetzuren. Voor en na de suppletieperiode rapporteerden de deelnemers hun eigen agressief gedrag.

 

In de suppletiegroep nam agressie significant af na inname van de omega 3-visvetzuren. Dit was niet het geval in de placebogroep.

 

Er lijkt een verband te bestaan tussen de toenemende agressie in de maatschappij en een tekort aan omega 3-vetzuren. De resultaten van dit onderzoek bevestigen dit en tonen dat suppletie met omega 3-visvetzuren agressief gedrag kan verminderen.

 

Referentie:
Bègue L, Zaalberg A, [..], Bushman BJ. Omega-3 supplements reduce self-reported physical aggression in healthy adults. Psychiatry Res 2018; 261:307-311

 

Bron: Ortho.nl

off