You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for augustus, 2019.

Archive for augustus, 2019

Groene thee en EGCG tegen vetlever

dinsdag, augustus 27, 2019 @ 07:08 PM

Vette leverNAFLD (Nonalcoholic fatty liver disease) is stilaan een wereldwijd probleem waartegen nauwelijks ‘geneesmiddelen’ voorhanden zijn. De beste optie is nog steeds preventie, gezonde voeding, genoeg beweging,…
Maar blijkbaar kunnen sommige natuurlijke, gezonde stoffen wel hulp bieden.

 

Grondige studies hebben aangetoond dat EGCG, de bioactieve hoofdcomponent uit groene thee, wel effectief helpt. Zowel preventief als therapeutisch. EGCG verbetert het vet- en glucosemetabolisme, zowel in de lever als de rest van het lichaam. Het vermindert inflammatie en oxidatie van vetzuren en vetten. EGCG vermindert ook de fibrose (vervanging van levercellen door hard bindweefsel) en beschermt tegen tumoren.
Besluit: EGCG kan het optreden en de progressie van vetlever tegenhouden, in dierenproeven zelfs bij een ongezond ‘vetdieet’.

 

Preventief is het drinken van groene thee -naast gezonde voeding- zeker een goede optie. Bij reeds aanwezige NAFLD en obesitas, raden onderzoekers wel hoger gedoseerde EGCG-supplementen aan, eventueel gecombineerd met cafeïne voor een beter effect.

 

Referentie:
C Yang Z et al. Coadministration of epigallocatechin-3-gallate (EGCG) and caffeine in low dose ameliorates obesity and nonalcoholic fatty liver disease in obese rats. Phytother Res. 2019 Feb 11. doi: 10.1002/ptr.6295. [Epub ahead of print]
Chen C et al. Potential Biological Effects of (-)-Epigallocatechin-3-gallate on the Treatment of Nonalcoholic Fatty Liver Disease. Mol Nutr Food Res. 2018 Jan;62(1).

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Acht tips tegen hypertensie

dinsdag, augustus 27, 2019 @ 07:08 PM

BloeddrukIedereen met bloeddrukwaarden die hoger liggen dan 130 (bovendruk) over 85 (onderdruk) doet er goed aan de volgende 8 eenvoudige tips te volgen om hypertensie te voorkomen. Mensen die al met een licht verhoogde bloeddrukwaarde af te rekenen hebben kunnen ook baat hebben bij het respecteren van deze dagdagelijkse maatregelen.

 

– Mensen met overgewicht moeten proberen langzaam te vermageren
– Vermijd alcohol, het verhoogt de bloeddruk
– Stop met roken, nicotine zorgt voor een verharding van de bloedvaten (en de druk)
– Beperk de consumptie van dierlijke vetten
– Geef groenten en fruit een ereplaats in uw voedingskeuze
– Zoek, zoveel mogelijk, rust en ontspanning. Ale vormen van stress veroorzaken een onmiddellijke stijging van de bloeddruk
– Wandel, fiets of zwem regelmatig. Dit versterkt de hartspier en maakt de bloedvaten meer soepel
– Vergeet tenslotte de voedingssupplementen knoflook, calcium, magnesium, kalium (potassium) en vitamine C niet. Ze zorgen voor een verlaging van de bloeddruk

 

Referentie:

Francischetti EA, Genelhu VA. – Obesity-hypertension: an ongoing pandemic. Int J Clin Pract. 07 02;61(2):269-80.

 

Bron: https://www.abcgezondheid.nl/nl/news/acht_tips_tegen_hypertensie/

off

Saffraan beschermt hart en vaten

dinsdag, augustus 27, 2019 @ 01:08 PM

SaffraanDe eeuwenoude bekende specerij saffraan, nu ook erkend als veilig antidepressivum, heeft nog andere troeven. Vooral op cardiovasculair gebied blijkt saffraan heel effectief. Saffraan heeft o.a. zeer sterke antioxidatieve, en dus ook anti-inflammatoire, eigenschappen. Hierdoor heeft saffraan een zeer breed werkingsspectrum op alle ontstekingsziekten, dus ook op cardiovasculair gebied.

 

Een grote review (Ghaffari) draagt bewijzen aan voor de sterke werking van saffraan als antioxidant, anti-inflammatoir, anti-atherogeen (beschermt dus tegen atherosclerose), anti- hypertensief, hypolipidemisch (reguleert de vetstofwisseling in het bloed), anti-apoptotisch (beschermt tegen ongewenste celdood),…
De onderzoekers besluiten dat saffraan een zeer breed werkingsspectrum heeft en potentie als krachtig geneesmiddel (preventie?) tegen hart- en vaatziekten.
Een andere recente studie bevestigt de rol van saffraan als cardiovasculair beschermende stof op al deze gebieden, maar benadrukt de effectiviteit bij doorbloedingsstoornissen: het beschermt de weefsels tegen de gevolgen van tijdelijk zuurstoftekort, en dus ook tegen orgaanfalen in ernstige situaties. (hart bij infarct, hersenen bij beroerte,…)

 

Referenties:

Ghaffari S, Roshanravan N. Saffron; An updated review on biological properties with special focus on cardiovascular effects. Biomed Pharmacother. 2019 Jan;109:21-27.
Pourmasoumi M et al. Clinical evidence on the effects of saffron (Crocus sativus L.) on cardiovascular risk factors: A systematic review meta-analysis. Pharmacol Res. 2019 Jan;139:348-359.
Hatziagapiou K, Lambrou GI. The Protective Role of Crocus Sativus L. (Saffron) Against Ischemia- Reperfusion Injury, Hyperlipidemia and Atherosclerosis: Nature Opposing Cardiovascular Diseases. Curr Cardiol Rev. 2018;14(4):272-289.
Akbari G et al. A comprehensive review on regulatory effects of crocin on ischemia/reperfusion injury in multiple organs. Biomed Pharmacother. 2018 Mar;99:664-670.
José Bagur M et al. Saffron: An Old Medicinal Plant and a Potential Novel Functional Food. Molecules. 2017 Dec 23;23(1).

 

Bron: ABC Gezondheid

off

BorstkankerVrouwen met borstkanker hebben grotere overlevingskansen als ze veel vitamine C binnenkrijgen. En jazeker, dat mag ook vitamine C in supplementvorm zijn. Tot die conclusie komen Zweedse voedingswetenschappers van het Karolinska Institutet in een metastudie. Elke 100 mg vitamine C die vrouwen met borstkanker dagelijks consumeren vermindert hun kans op sterfte met een kwart, ontdekten de onderzoekers.

Vitamine C en borstkanker

 

Lees meer…

off

KoffieIn het bloed van koffiedrinkers circuleert een beetje meer testosteron en een beetje minder estradiol dan in het bloed van niet-koffiedrinkers. Dat schrijven epidemiologen van de universiteit van Harvard in de American Journal of Clinical Nutrition. Een interessant onderzoek voor wie er nog aan twijfelt of koffie een superfood is.


Studie

 

Lees meer…

off

Knoflook, prostaatkanker en Death Receptor 4

zondag, augustus 25, 2019 @ 02:08 PM

KnoflookHoe meer prei, uien, bieslook of knoflook mannen eten, hoe kleiner is hun kans op prostaatkanker. Epidemiologen van het China-Japan Friendship Hospital in de Chinese hoofdstad Bejing ontdekten het prostaatkankerremmende effect van Allium-groenten toen ze de gegevens uit 9 grote epidemiologische studies samenvoegden en opnieuw analyseerden. In totaal hadden de onderzoekers de beschikking over de gegevens van 132.192 mannen.

 

Knoflook

 

Lees meer…

off

Minder angst met gefermenteerd voedsel

zondag, augustus 25, 2019 @ 01:08 PM

ZuurkoolHet eten van gefermenteerde levensmiddelen zoals yoghurt, kefir, zuurkool, kimchi, bier en azijn heeft een positief effect bij sociale angst. Fermentatie vindt plaats met behulp van bacteriën, schimmels of gisten die door middel van enzymen de grondstof afbreken of omzetten waardoor de smaak, geur en houdbaarheid van het product verandert.

 

Er namen 710 jongvolwassenen deel aan de studie. Ze vulden een vragenlijst in over de mate van sociale angst (bijvoorbeeld angst voor het spreken in een groep, angst voor telefoneren), emotionele (in)stabiliteit en de inname van gefermenteerd voedsel. Ook werd nagegaan in welke mate de deelnemers gezond aten en lichamelijk actief waren.

 

Lichamelijke activiteit bleek sociale angst te kunnen verminderen. Daarnaast was de consumptie van gefermenteerd voedsel van invloed op emotionele stabiliteit en sociale angst. Een hoge inname van gefermenteerde producten was gerelateerd aan minder sociale fobieën. Dit gold vooral voor personen met familiaire aanleg voor dergelijke angststoornissen.

 

De wetenschappers vermoeden dat gezonde bacteriën uit gefermenteerde producten verantwoordelijk zijn voor het gunstige effect.

 

Referentie:
Hilimire MR, DeVylder JE, Forestell CA. Fermented foods, neuroticism, and social anxiety: An interaction model. Psychiatry Res 2015; 228(2):203-8

 

Bron: Ortho.nl

off

ProstaatBenigne prostaathyperplasie is een goedaardige vergroting van de prostaat door vermeerdering van cellen (hyperplasie) en het aanspannen van het glad spierweefsel van de prostaat. Deze twee factoren zorgen dat het plassen moeizaam gaat. Er zijn bepaalde histologische veranderingen te zien.

 

Klachten zijn :

  • LUTS Lower urinary tract symptoms :klacht met betrekking tot het plassen. De urine komt moeilijker op gang en meestal is de urinestraal heel zwak. Men moet frequenter urineren en vaak in kleinere hoeveelheden. Ook kan men niet helemaal leeg plassen en moeten na het plassen nog een keer.
  • BOO Bladder outlet obstruction : afgesloten urinebuis.Hierdoor ontstaan soms incontinentieproblemen.
  • BPE Benign prostate enlargement : voelbare vergroting van de prostaat.

De aandoening komt voornamelijk bij mannen van middelbare en gevorderde leeftijd voor. Tussen de 60-69 jaar heeft zo’n 10-20% er last van, en in de leeftijd van 70-79 jaar stijgt dit naar zo’n 25-35%. Boven de 80 heeft ongeveer de helft van de mannen BPH.

 

Prostaatvolume verkleinen met brandnetelwortel

Uit een studie van 2005  blijkt dat de wortel van de Brandnetel, Urtica Dioica, effectief is bij Beningne prostaat hyperplasie. Hierbij namen 620 patiënten deel aan een 6 maanden durende, dubbelblind en placebo-gecontroleerde studie. Iedere patiënt kreeg driemaal daags 120 mg vloeibaar extract van Urtica Dioica wortel. Patiënten werden vervolgens geëvalueerd met behulp van de International Prostate Symptoms Score (IPSS), de maximale urinestroomsnelheid (Qmax), postvoid residuaal urinevolume (PVR), Serum Prostatic-Specific Antigen (PSA), testosteronniveaus en prostaatgrootte.

 

Bij de patiënten in de brandnetelwortel-groep verbeterden de lagere urinewegsymptomen. De prostaat symptoom score daalde, de urinestroomsnelheid verbeterde, het residu urinevolume daalde merkelijk. Er werd via een transrectale echografie een verminderd prostaatvolume waargenomen. Er werden geen bijwerkingen gerapporteerd.

 

Conclusie: Urtica dioica wortel heeft gunstige effecten bij de behandeling van symptomatische BPH.

 

Actieve stoffen van de brandnetelwortel

  • Fytosterolen en –glycosiden: vrij bèta-sisterol  (0,2 à 1 %), bèta-sisterol 3 D glucoside (0,05 à 0,2 %), 7 alfa –en 7 bètahydroxysitosterol en glycosiden ervan, stigmasterol, campesterol,  daucosterol
  • Vetzuren en hydroxyvetzuren
  • Polysacchariden
  • Lectine o.a. UDA of Urtica Dioica agglutinine
  • Fenylpropanen
  • Triterpenen
  • Lignanen
  • Coumarines

 

Brandnetelwortel en gebruik

Een aangewezen gemiddelde dagdosis bedraagt het equivalent van 4 à 6 gr wortel of 600 à 1200 mg van een gedroogd 20 % methanolextract (5:1).

 

  • Moedertinctuur: 3 maal 20 druppels per dag
  • Infuus: 4 à 6 gr pr dag
  • Fijngemalen totaalpoeder , gestandariseerd op 0,04% bètasisterol
  • Droogextract : (5:1 , 20 % methanolextract)  600 à 1200 mg per dag
  • Vloeibaar extract: (1:1) met 45 % ethanol : 1,5 à 7,5 ml
  • Ethanolisch extract (1 :5) met 40 % ethanol: 5 ml

 

De beste preparaten in de handel zijn capsules met het droogextract.
Let er wel op dat het gaat over de Brandnetelwortel ‘Urtica Dioica Radix’.

 

Referentie

European Medecines agency (ema.europe.eu) 24 september 2012 ‘Assessment report Urtica Dioica L.radix’ Long term study Safarinejad 2005

 

Bron: https://www.biok.center/node/1325

off
DHAHet omega 3-vetzuur docosahexaeenzuur (DHA) is het meest belangrijke vetzuur in het hersenweefsel en zeer belangrijk voor een optimaal functioneren van de hersenen. Het is het belangrijkste omega 3-vetzuur in de celmembranen en neuronale synapsen.(1) DHA staat er om bekend de synaptische transmissie, de communicatie tussen de cellen en de signaaltransductie positief te beïnvloeden.
 
Een groot deel van de Nederlandse bevolking consumeert zeer weinig omega 3-vetzuren en haalt de minimale aanbeveling van 200 mg EPA en DHA per dag niet. Dit in combinatie met het veelvuldig gebruik van omega 6 rijke voedingsmiddelen in ons huidige westerse voedingspatroon zorgt ervoor dat de ratio tussen omega 6- en omega 3-vetzuren bij een groot deel van de bevolking veel te hoog is.(2) De ratio tussen omega 6- en omega 3-vetzuren in het huidige voedingspatroon is ongeveer 10:1 tot 20:1 terwijl deze ongeveer 4:1 dient te zijn. Deze vetzuurdisbalans veroorzaakt een ongewenste toename van de ontstekingsactiviteit in het lichaam. Bij kinderen wordt deze vetzuurdisbalans daarnaast geassocieerd met leer- en gedragsproblemen.(3,4,5)

 

In een recent overzichtsartikel(6) werd een groot aantal studies herzien om de huidige kennis over de relatie tussen DHA-suppletie / de DHA-status (het DHA-gehalte in het celmembraan) en het leervermogen, geheugen en gedrag bij gezonde kinderen te kunnen beoordelen. De onderzoeksvraag luidde of gezonde kinderen (zowel met een hoge als lage DHA-status) verbetering zouden tonen omtrent schoolprestaties, geheugen en gedrag na suppletie met het vetzuur DHA. In totaal zijn er 15 studies meegenomen in het overzichtsartikel. Zeven studies onderzochten de relatie tussen DHA-suppletie en schoolprestaties. Vijf van de zeven studies rapporteerden positieve resultaten naar aanleiding van DHA-suppletie. Het ging hier onder andere om het leervermogen, lezen en spelling. Twee studies evalueerden de hersenactiviteit naar aanleiding van de DHA-status of suppletie met DHA. Beiden toonden een positief effect bij een hogere DHA-status of na suppletie met DHA. Gedragsmatige aspecten werden gemeten in zes studies. Vijf van deze studies toonde ten minste één significante verbetering in verband met DHA-suppletie of een hogere DHA-status.

 

Eerdere studies toonden aan dat suppletie met DHA zorgt voor verbeterd gedrag en een verbeterd leervermogen bij kinderen met ADHD, dyslexie en dyspraxie.(7) Een hogere DHA-status werd bij deze kinderen direct geassocieerd met een vermindering in concentratieproblemen. DHA blijkt daarnaast ook zeer belangrijk te zijn tijdens de zwangerschap; dit voor de vroege hersenontwikkeling en visuele ontwikkeling bij het kind.(8,9) Hogere gehalten DHA in het navelstrengbloed werden geassocieerd met betere leerprestaties en suggereerden een betere ontwikkeling van het geheugen van het kind tijdens de kindertijd.

 

Referenties:

1. Berbert AA et al. Supplementation of fish oil and olive oil in patients with rheumatoid arthritis. Nutrition. 2005;21(2):131-6. 2. J. Bradbury. Docosahexaenoic Acid (DHA): An Ancient Nutrient for the Modern Human Brain. Nutrients. 2011 May; 3(5): 529–554. Published online 2011 May 10. doi: 10.3390/nu3050529
3. Seo T et al. Omega-3 fatty acids: molecular approaches to optimal biological outcomes. Curr Opin Lipidol. 2005;16(1):11-8.
4. Antalis CJ et al. Omega-3 fatty acid status in attention-deficit/hyperactivity disorder. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2006;Sep 7.
5. Richardson AJ. Clinical trials of fatty acid treatment in ADHD, dyslexia, dyspraxia and the autistic spectrum. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2004;70(4):383-90.
6. C.N. Kurato, E. C. Barret, et al. The Relationship of Docosahexaenoic Acid (DHA) with Learning and Behavior in Healthy Children: A Review. Nutrients. 2013 Jul; 5(7): 2777–2810. Published online 2013 Jul 19. doi: 10.3390/nu5072777
7. D.J. Bos, B. Oranje, et al. Reduced Symptoms of Inattention after Dietary Omega-3 Fatty Acid Supplementation in Boys with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Neuropsychopharmacology 40(10), 2298-2306.
8. Jensen CL. Effects of n-3 fatty acids during pregnancy and lactation. Am J Clin Nutr. 2006;83(6Sl):1452S-1457S.
9. Decsi T et al. N-3 fatty acids and pregnancy outcomes. Curr. Opin. Clin. Nutr. Metab. Care. 2005;8(2):

 

Bron: OrthoKennis

off
omega-hartNa 5 jaar heeft de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) de gezondheidsclaim dat omega 3-vetzuren de bloeddruk kunnen verlagen goedgekeurd. In 2014 diende de Global Organization for EPA and DHA Omega-3s (GOED) hiervoor een verzoek in. Op basis van een meta-analyse van 70 studies naar het gebruik van omega 3-vetzuren en de invloed op de bloeddruk, vonden de wetenschappers van GOED dat een gezondheidsclaim gerechtvaardigd is. Daarmee hield het echter niet op. De afgelopen 5 jaar bleef GOED onderbouwende studies indienen bij de FDA. Maar liefst 717 studies leggen een verband tussen het gebruik van omega 3-vetzuren en een positief effect op de bloeddruk.
 
De FDA heeft nu verschillende bewoordingen van de gezondheidsclaim goedgekeurd voor gebruik op Amerikaanse supplementen met een voldoende hoeveelheid omega 3-vetzuren, waaronder ‘een combinatie van EPA en DHA kan helpen om de bloeddruk te verlagen en het risico op hypertensie te verminderen’. Een verhoogde bloeddruk is tevens een risicofactor voor coronaire hartziekten, daarom mag ook dit op de verpakking staan. Opvallend, omdat gezondheidsclaims zoals die in Europa gebruikt worden in de regel een gezondheidsbevorderend effect omschrijven en niet een ziektereducerend effect. De claim dient wel gepaard te gaan met de vermelding dat het bewijs niet eenduidig is. Toch is het toestaan van de claim in de Verenigde Staten opnieuw een belangrijke erkenning van de positieve effecten van omega 3-vetzuren op de gezondheid. Deze claim gaat overigens een stuk verder dan de gezondheidsclaim die reeds in Europa werd goedgekeurd voor de effecten van EPA en DHA op de bloeddruk. De door de European Food Safety Authority (EFSA) goedgekeurde bewoording luidt: EPA en DHA dragen bij tot de instandhouding van de normale bloeddruk. Deze claim mag uitsluitend worden gebruikt op producten met een dagdosering van 3 gram EPA plus DHA.

 

Bron: OrthoKennis

off