You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for maart, 2020.

Archive for maart, 2020

DepressieAls farmacologische antidepressiva niet goed aanslaan, kan suppletie met S-adenosylmethionine en betaïne mild-depressieve mensen alsnog uit het slop trekken. De combinatie van S-adenosylmethionine en betaïne kan het effect van het farmacologische antidepressivum amitriptyline zelfs overtreffen. Dat is tenminste de strekking van twee Italiaanse humane studies die we toevallig zagen langsdrijven op het web. We beschouwen ze allebei als gesponsord.

 

Studie 1

 

Lees meer…

off

Q10, extra energie voor het hart

woensdag, maart 25, 2020 @ 04:03 PM

Q10 hartHet hart is de krachtigste spier van het menselijk lichaam.
Precies daarom heeft het ook de meeste energie en bescherming met antioxidanten nodig. Een gezond hart bevat de grootste concentratie coenzym Q10 van het hele menselijke lichaam. Wetenschappelijk onderzoek heeft duidelijk aangetoond dat er een zeer sterk verband bestaat tussen een gebrek aan coenzym Q10 en het ontstaan van hart- en vaatziekten. Mensen die dagelijks 100 tot 300 milligram coenzym Q10 innemen versterken de hartspier, verbeteren hun levenskwaliteit (ze hebben meer energie) en verminderen op een duidelijke wijze hart- en vaataandoeningen.

 

Een gebrek aan coenzym Q10 zorgt op termijn voor lichte of zware hartproblemen. Patiënten met hartinsufficiëntie hebben allemaal een tekort aan coenzym Q10. Hartinsufficiëntie is geen ziekte, maar een complex syndroom waarbij de pompfunctie van het hart tekortschiet om te voldoen aan de energie- en zuurstofbehoeften van het lichaam. Coenzym Q10 heeft ook de eigenschap om de bloeddruk bij patiënten met hypertensie te verlagen en het hart te beschermen tegen schadelijke neveneffecten die kankermedicijnen kunnen veroorzaken.

 

Referentie:
Mizuno K, Tanaka M, Nozaki S, Mizuma H, Ataka S, Tahara T, Sugino T, Shirai T, Kajimoto Y, Kuratsune H, Kajimoto O, Watanabe Y. : Antifatigue effects of coenzyme Q10 during physical fatigue. Nutrition. 08 04;24(4):293-299.

 

Bron: https://www.abcgezondheid.nl/nl/news/q10%2C_extra_energie_voor_het_hart/

off

DHA en multi verbeteren cognitieve functie

woensdag, maart 25, 2020 @ 11:03 AM

CognitieEr bestaat een complexe interactie tussen lichaamsbeweging, mobiliteit en de cognitieve functie bij ouderen. Lichaamsbeweging bevordert zowel de mobiliteit als de cognitieve functie. Echter, voldoende lichaamsbeweging is op latere leeftijd niet altijd mogelijk. Een gerandomiseerde klinische studie toont aan dat gebruik van een specifiek supplement met het omega 3-vetzuur DHA en een combinatie van voedingsstoffen soortgelijke effecten heeft op de cognitieve functie als lichamelijke activiteit.

 

Deelnemers aan de studie waren vrouwen van gemiddeld 67 jaar. Zij werden ingedeeld in vier groepen, te weten dertien vrouwen die een multi gebruikten, twaalf vrouwen die een multi gebruikten en aan lichaamsbeweging deden, een groep van twaalf vrouwen die aan lichaamsbeweging deed en een placebo gebruikten en een groep van twaalf die een placebo kreeg. De multi bestond uit 1 gram DHA, 160 mg EPA, 240 mg Ginkgo biloba, 60 mg fosfatidylserine, 20 mg vitamine E, 1 mg foliumzuur en 20 mcg vitamine B12. Het voedingssupplement werd gedurende 24 weken gebruikt en de lichaamsbeweging werd gedurende twaalf weken ingezet.

Na afloop van de behandeling hadden alle deelneemsters een beter verbaal geheugen ten opzichte van placebo (p<0,05). Daarnaast meldden de vrouwen die de multi gebruikten of aan lichaamsbeweging deden een verbeterde emotionele balans (p=0,03). De resultaten laten zien dat de DHA-rijke multi en lichamelijke activiteit vergelijkbare effecten hebben op de cognitieve functie. Dit maakt gebruik van het voedingssupplement interessant voor ouderen die niet meer in staat zijn om voldoende aan lichaamsbeweging te doen.

 

Referentie:
Fairbairn, P., Tsofliou, F., Johnson, A., & Dyall, S. C. (2020). Effects of a high DHA multi-nutrient supplement and exercise on mobility and cognition in older women (MOBILE): A randomised semi-blinded placebo controlled study. British Journal of Nutrition, 1-34.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/dha-en-multi-verbeteren-cognitieve-functie/

off

Kinderen hoestTijdens het griepseizoen zijn kinderen enorm kwetsbaar voor virussen die de luchtwegen aantasten zoals het respiratoir syncytieel virus of kortweg RSV. Ook het Coronavirus brengt een vervelende aanslepende hoest met zich mee die zowel het kind als de ouders nachten kan wakker houden.

 

Het is belangrijk om luchtwegeninfecties bij kinderen zo snel en efficiënt mogelijk aan te pakken en ernstige gevolgen hiervan zoals bronchiolitis en pneumonie te voorkomen. Zo blijkt dat kinderen jonger dan vijf jaar het meeste vatbaar zijn voor lage luchtwegeninfecties wanneer ze serumtekorten hebben voor o.a. vitamine A, vitamine D en zink.

 

Lage luchtwegeninfecties verhelpen met suppletie

  • Zink: een dagelijkse inname van 10 à 20 mg zink(sulfaat) per dag verhoogde binnen een paar uur de ademhalingsfrequentie alsook de zuurstofopname bij jonge kinderen.
    De gerandomiseerde triple-blind gecontroleerde klinische studie toonde dat zink een waardvolle cellulaire (Th1) imuunbooster is!
  • Naast zink is er ook het sporenelement selenium dat kinderen kan helpen hun longimmuniteit te versterken tijdens en na een ademhalingsvirusinfectie zoals RSV.
    Met selenium-suppletie vertoonden de kinderen minder symptomen en waren ze vlugger hersteld. Selenium is namelijk een belangrijke cofactor voor de koning onder de antioxidanten nl. glutathion(peroxidase).Orthomoleculaire aanvulling: in de studie werd 1 mg natriumseleniet gebruikt.
    De best opneembare bron van selenium, is echter selenomethionine (organische gistbron).
    De dagelijkse inname voor kinderen jonger dan 5 jaar bedraagt:
    15 à 20 µg per dag
  • Een vitamine D-gehalte lager dan 20 ng/ml (50 nml/l) maakt zowel kinderen als volwassenen gevoeliger voor virale infecties. Een dagelijkse aanvulling van 400 IE (10 µg) tot in sommige gevallen 1200 IE (30 µg) is noodzakelijk om de (long)immuniteit van kinderen te boosten en te onderhouden.

 

N-acetylcysteïne, dé slijmoplosser bij uitstek

Tot slot nog dit, heeft het kind last van heel veel slijmvorming, dan kan er beroep gedaan worden op N-acetylcysteïne (NAC). Een zwavelhoudend (thiol) aminozuur dat erin slaagt om de slijmen meer “oplosbaar” te maken, waardoor ze sneller opgehoest kunnen worden.
Het inzetten van N-acetylcysteïne dringt de NF-kB activatie ter hoogte van de longen – geïnduceerd door o.a. RSV –  terug.

  • Kinderen < 2 jaar: 2 à 3 x 50 mg NAC per dag
  • Kinderen tussen 2 à 5 jaar: 2 à 3 x 100 mg NAC per dag

Gedurende 5 à 7 dagen tijdens acute fase.

Na een week nog steeds veel slijm en hoest? Dient men oplettend te zijn voor een chronische situatie zoals bronchitis of longontsteking. Steeds overleggen met behandelende arts bij het complementair inzetten van suppletie bij kinderen.

 

Referenties:

  • Rajniti Prasad et al. Serum Retinol, Vitamin D and Zinc Levels in Under Five Children with Acute Lower Respiratory Tract Infections. The Indian Journal of Pediatrics volume 86, pages196–197(2019).
  • Jorge Alberto Acevedo-Murillo et al. Zinc Supplementation Promotes a Th1 Response and Improves Clinical Symptoms in Fewer Hours in Children With Pneumonia Younger Than 5 Years Old. A Randomized Controlled Clinical Trial. Front. Pediatr., 14 November 2019 | https://doi.org/10.3389/fped.2019.00431
  • Liu X et al. Effects of selenium supplement on acute lower respiratory tract infection caused by respiratory syncytial virus. Zhonghua Yu Fang Yi Xue Za Zhi. 1997 Nov;31(6):358-61.
  • Gunville, C. F., Mourani, P. M., & Ginde, A. A. (2013). The role of vitamin D in prevention and treatment of infection. Inflammation & allergy drug targets, 12(4), 239–245. https://doi.org/10.2174/18715281113129990046
  • Garofalo, Roberto P et al. “Respiratory syncytial virus infection: mechanisms of redox control and novel therapeutic opportunities.” Antioxidants & redox signaling vol. 18,2 (2013): 186-217. doi:10.1089/ars.2011.4307
  • I.V. Davydova et al. Experience in the Use of Acetylcysteine in the Treatment of Respiratory Infections in Young Children. (2012)

Bron: https://www.biok.center/artikel/roep-de-slijmerige-hoest-bij-kinderen-een-halt-toe-met-zink-en-n-acetylcysteine

off

Groene theeUit een recent gepubliceerde meta-analyse blijkt dat catechines in groene thee aan mannen met onrustige cellen in de prostaat bescherming kunnen bieden tegen de verdere ontaarding van deze cellen in prostaatkanker. Het betreft – relatief gezien – een 60 procent lagere kans ten opzichte van het basisrisico op ontaarding van onrustige cellen in een tumor (risico-ratio = 0,41; 95% CI: 0,19- 0,86).

 

De meta-analyse op de beschermende rol van extracten van groenetheecatechines tegen prostaatkanker betrof vier gerandomiseerde, placebogecontroleerde studies. Alleen patiënten met een histologisch bevestigde diagnose van prostaat intra-epitheliale neoplasie of een atypische acinaire proliferatie werden geïncludeerd. Patiënten waarbij prostaatkanker was gediagnosticeerd, werden buiten beschouwing gelaten.

 

De gezamenlijke populatie betrof 223 patiënten; 114 en 109 patiënten werden gerandomiseerd naar respectievelijk catechine- en placebogroepen. In de catechine-groep ontwikkelden zich negen gevallen van prostaatkanker (7,9%), terwijl dat in de placebogroep 24 gevallen betrof (22%). Onderzoekers concluderen dat de inname van geconcentreerde preparaten van groenetheecatechinen een significant beschermend effect kan hebben op dragers van vroeg-neoplastische laesies in de prostaat.

 

Meer weten? De gehele publicatie is hier gratis in te zien.

 

Referentie:
Perletti G, Magri V, Vral A, Stamatiou K, Trinchieri A. Green tea catechins for chemoprevention of prostate cancer in patients with histologically-proven HG-PIN or ASAP. Concise review and meta-analysis. Arch Ital Urol Androl. 2019 Oct 2;91(3). doi: 10.4081/aiua.2019.3.153.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/wetenschap/groene-thee-beschermt-mogelijk-tegen-prostaatkanker/

off

Nationale week zonder vlees een succes

zaterdag, maart 21, 2020 @ 10:03 AM

Geen vleesVorige week was het de Nationale Week Zonder Vlees. Heeft u meegedaan? Of eet u altijd al zonder vlees? Meer dan 30.000 mensen namen deel aan deze week. Hierdoor werd meer dan 23.000 kilo minder vlees gegeten.

 

De Nationale Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam, oprichter van De Hippe Vegetariër. De landelijke campagne werd breed gedragen door diverse partners uit de voedselindustrie. Samen vinden zij dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen ze een flexitarisch eetpatroon promoten, waarbij vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten.

 

Dat plantaardig eten niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor onze gezondheid werd onlangs weer bevestigd; in de Taiwanese Tzu Chi Health Study (cohort 1, n = 5050) en de Tzu Chi Vegetarian Study (cohort 2, n = 8302), bleken zeer gunstige effecten van een vegetarisch eetpatroon.

 

In cohort 1 hadden vegetariërs (vs. niet-vegetariërs) een lager risico op een ischemische beroerte (hazard ratio [HR], 0,26; 95% betrouwbaarheidsinterval [CI], 0,08-0,88). In cohort 2 hadden vegetariërs (vs. niet-vegetariërs) een lager risico op een algemene beroerte (HR, 0,52; 95% CI, 0,33-0,82), ischemische beroerte (HR, 0,41; 95% CI, 0,19-0,88), en een hemorragische beroerte (HR, 034; 95% CI, 0,12-1,00).

 

Referentie:
Chiu THT, Chang HR, Wang LY, Chang CC, Lin MN, Lin CL Vegetarian diet and incidence of total, ischemic, and hemorrhagic stroke in 2 cohorts in Taiwan. Neurology. 2020 Feb 26. pii: 10.1212/WNL.0000000000009093.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/voeding/nationale-week-zonder-vlees-een-succes/

off

MSM vermindert rimpels al bij lage dosis

zaterdag, maart 21, 2020 @ 09:03 AM

MSMMethylsulfonylmethaan (MSM), dat toegepast wordt bij gewrichtspijn en inflammatie, is ook effectief in het verminderen van zichtbare tekenen van het ouder worden. Zelfs bij een dosis van een gram per dag, zo blijkt uit een recente publicatie in het International Journal for Vitamin and Nutrition Research.

 
Methylsulfonylmethaan (MSM) is een organisch gebonden vorm van zwavel. Zwavel is essentieel voor de stevigheid van weefsel. Er is groeiend bewijs voor de rol van zwavel in relatie tot de huid. Eerdere studies hebben aangetoond dat inname van drie gram MSM gedurende 16 weken zeer effectief is in het verminderen van fijne lijntjes en rimpels en in het verbeteren van de conditie en het aanzicht van de huid.1 De huidige studie heeft deze eigenschappen van MSM opnieuw bevestigd en aangetoond dat het effect al optreedt bij inname van een gram per dag.2 Zwavel speelt namelijk een fundamentele rol bij de synthese van collageen (bindweefsel), hyaluronzuur en keratohyaline. De studie werd uitgevoerd in twee delen.

 

Deel een betrof een pilot met 20 deelnemers: vrouwen tussen 35 en 59 jaar met specifieke huidkenmerken. De deelnemers namen drie gram MSM per dag of placebocapsules gedurende 16 weken. Metingen werden uitgevoerd voor de behandeling en na acht en 16 weken. Deze bestonden uit een klinische beoordeling en het invullen van vragenlijsten door de deelnemers zelf. De onderzoekers stelden vast dat orale inname van MSM de tekenen van het ouder worden verminderden, zoals rimpels in het gezicht  (p < 0.05) en een ruwe huidstructuur (p < 0.05) vergeleken met placebo.

 

Deel twee was een studie naar dosisafhankelijke effecten, waarbij 63 deelnemers een gram of drie gram MSM namen gedurende 16 weken. Klinische beoordeling, objectieve metingen (cornemeter en cutometer) en beoordeling van de deelnemer zelf werden gebruikt om de huidconditie (fijne lijntjes, rimpels, stevigheid en elasticiteit) te evalueren. Analyse van de resultaten liet verbetering zien op het gebied van rimpels, stevigheid, elasticiteit en hydratatie van de huid bij gebruik van MSM (p<0,05). Hoewel sommige parameters meer effectiviteit lieten zien bij een hogere dosis, bleek over het algemeen een dosis van 1 gram per dag voldoende effectief in het verminderen van zichtbare tekenen van het ouder worden in het gezicht.

 

Referenties:

  1. Anthonavage, M.et al. Effects of oral supplementation with methylsulfonylmethane on skin health and wrinkle reduction. Natural Medicine Journal, 2015, 7.11.
  2. Muizzuddin, N. Beauty from within: Oral administration of a sulfur-containing supplement methylsulfonylmethane improves signs of skin ageing. International Journal for Vitamin and Nutrition Research, 2020.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4917

off

BosbessenEen supplement met blauwe-bessenpoeder verlaagt de piek in het melkzuurniveau die bij hardlopers optreedt nadat ze acht kilometer hebben gerend. Het effect was enkel beduidend bij hardlopers die vier dagen lang het supplement namen. Het supplement verbeterde de prestaties evenwel niet, wel waren de beenspieren na de inspanning in betere conditie dan bij deelnemers van de placebogroep.

 
Het supplement bevatte gevriesdroogde blauwe bessen van twee soorten: Vaccinium virgatum en Vaccinium corymbosum. Blauwe bessen zijn een goede bron van anthocyanidines, een groep van flavonoïden met krachtige antioxidantwerking. De dosis de ze dagelijks namen, kwam overeen met een portie van 500 gram verse blauwe bessen.

 

Twee verklaringen geven de onderzoekers op voor de melkzuurverlagende werking van de anthocyanidines. Zo zouden ze de vetverbranding verhogen ten koste van koolhydraatverbranding. Melkzuur is afkomstig van koolhydraatverbranding, dus door eerder vetreserves aan te spreken kan de melkzuurpiek gedempt worden. Dat is in een eerdere studie al aangetoond  met een supplement van zwarte bes.

 

Meer bewijs is er rond verbetering van de bloedstroom. Anthocyanidines remmen NADPH-oxidase, een enzym dat de werking van stikstofmonoxide (NO) verstoort. NO verwijdt de bloedvaten en kan zo zorgen voor een betere afvoer van melkzuur.

 

Prestatieverhogende effecten van anthocyanidines zijn in andere studies wel aangetoond , maar niet altijd. Een langere suppletieduur is misschien nodig, opdat metabolieten van anthocyanidines in het lichaam kunnen opstapelen. Aan de dosis zal het niet gelegen hebben, die lag in deze studie vrij hoog.

 

Referentie:
Brandenburg JP, Giles LV. Four Days of Blueberry Powder Supplementation Lowers the Blood Lactate Response to Running But Has No Effect on Time-Trial Performance. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2019:1-7 doi:10.1123/ijsnem.2019-0040

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4918

off

Whey is een hongerremmer

dinsdag, maart 17, 2020 @ 09:03 AM

WheyAls je tijdens afslankpogingen kierewiet wordt van de constante trek in eten, probeer dan shakes met wheyeiwit in te passen in je dieet. Daardoor neemt je trek in eten af, en neemt de kans toe dat je die overtollige kilo’s ook echt gaat verliezen. Dat blijkt uit een humaan onderzoek van onderzoekers van de University of Milan.

 

Studie

 

Lees meer…

off

VirusBèta-glucanen uit paddenstoelen lijken de kans op virusinfecties te verminderen. Bèta-glucanen uit gist hebben misschien ook een positief effect op het immuunsysteem. Ze verminderen de infectiekans niet, maar verzachten wel de symptomen van een infectie met verkoudheids- of griepvirussen.

 

Bèta-glucanen

 

Lees meer…

off