Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

Q10 bestrijdt rimpels

woensdag, april 19, 2017 @ 12:04 PM

q10fightswrinklesSuppletie met Q10 gaat het ontstaan van rimpels in de gezichtshuid tegen, en laat bestaande rimpels verdwijnen. Dat melden Sloveens onderzoekers, verbonden aan de universiteit van Ljubljana, in Biofactors. Een dosis van 50 milligram Q10 per dag volstaat.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Bijna dubbel zoveel groente en fruit

dinsdag, april 18, 2017 @ 11:04 AM

BladgroentenVolwassenen krijgen van het Nederlandse Voedingscentrum het advies om minimaal 250 gram groente en twee porties fruit per dag te eten. Vijf procent van de Nederlanders houdt zich aan de richtlijn voor groenten en 5-10% eet de aanbevolen hoeveelheid fruit (VCP 2007-2010).

 

In België wordt verwacht dat je dagelijks 300 gram groente eet. De gebruikelijke groente-inname van 143 gram per dag voor de 18- tot 39-jarigen en 172 gram per dag voor de 40- tot 64-jarigen is ondermaats. Gebruikelijk fruitinname is met amper 92 gram (bij de 18- tot 39-jarigen) en 128 gram (bij de 40- tot 64-jarigen),of net geen stuk fruit per dag, te laag. De ondergrens van de aanbeveling is 250 gram (Voedselconsumptiepeiling 2014).

 

Uit de conclusies van een recente meta-analyse in het International Journal of Epidemiology blijkt dat een bijna dubbele hoeveelheid groenten en fruit, namelijk 800 gram, het beste beschermt tegen hart- en vaatziekten en vroegtijdige sterfte. De optimale hoeveelheid groente en fruit om tegen kanker te beschermen, stellen de onderzoekers van het Imperial College te Londen vast op 600 gram. Onderzoekers betrokken 95 studies met meer dan 2 miljoen deelnemers in deze meta-analyse.Het is niet zo dat de door het Nederlandse of Belgische voedingsrichtlijnen voor groente en fruit te laag zijn, de gunstige gezondheidseffecten zijn zeker al vanaf 400 gram aanwezig, maar de optimale bescherming is te bereiken bij een hoeveelheid die ligt op 800 gram.

 

Bij een inname van 800 gram is er sprake van:

 

  • 24 procent minder risico op een hartaandoening
  • 3 procent minder risico op een beroerte
  • 28 procent minder risico op hart en vaatziekten
  • 13 procent minder risico op kanker (bij 600 gram)
  • 31 procent minder kans op vroegtijdige sterfte

De resultaten zijn van toepassing op volwassenen en adolescenten (vanaf 15 jaar).

 

Acht ons groente en fruit komt neer op ongeveer tien porties groente of fruit per dag. Vroegtijdig sterven zou jaarlijks wereldwijd voor bijna zeven miljoen mensen voorkomen kunnen worden, als iedereen deze hoeveelheid groente en fruit zou gebruiken. De grote verschillen tussen daadwerkelijke inname en aanbevelingen zijn voor zowel Nederland als België zorgwekkend.

 

Referentie:
Dagfinn Aune, Edward Giovannucci, Paolo Boffetta, Lars T. Fadnes, NaNa Keum, Teresa Norat, Darren C. Greenwood, Elio Riboli, Lars J. Vatten, Serena Tonstad; Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality–a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. Int J Epidemiol 2017 dyw319.

 

Bron: https://www.vngk.nl/nieuws/bijna-dubbel-zoveel-groente-en-fruit/

off

Vitamine D verkleint kans op virusinfectie

maandag, april 17, 2017 @ 10:04 AM

vitamine dSuppleren met vitamine D beschermt tegen acute virusinfecties zoals verkoudheid en griep volgens een studie van Queen Mary University in Londen, gepubliceerd in het British Medical Journal. Mensen met een laag vitamine D-niveau hebben het meeste baat bij vitamine D-suppletie wanneer het supplement dagelijks of wekelijks structureel wordt ingenomen. De gunstige effecten op botten en spieren waren al bekend, maar deze studie bewijst dat vitamine D nog beter voor de algehele gezondheid is dan gedacht.

 

Observationele studies zijn consistent in het aantonen van het positieve effect van vitamine D-suppletie op virusinfecties. De uitkomsten van vijf afzonderlijke meta-analysen blijken echter tegenstrijdig. Twee meta-analysen uit 2012 en 2013 laten significant beschermende effecten van vitamine D zien, maar de andere drie uit 2013, 2015 en 2016 niet. In deze review van 2017 wilden de onderzoekers analyseren of deze tegenstrijdigheden verklaard konden worden door verschillen in de kenmerken van de deelnemers, zoals vitamine D-aanvangsstatus, leeftijd, BMI en gezondheidsstatus, en verschillen in vitamine D-dosering (dagelijkse of wekelijkse onderhoudsdosering, of een minder frequente hogere dosering van bijvoorbeeld 2500 µg of 100.000 I.E.).

 

Zij bekeken onderzoeksgegevens van 10.933 deelnemers (0-95 jaar oud) uit 25 klinische gerandomiseerde gecontroleerde studies. Een subgroepanalyse wees uit dat personen met de laagste aanvangswaarden vitamine D (<25 nmol/L) het meeste baat hadden bij dagelijkse of wekelijkse suppletie met vitamine D. Hun risico op een virusinfectie halveerde. Hogere aanvangswaarden gaven minder effect, maar verlaagde het risico evengoed met tien procent. Gemiddeld genomen was de risicodaling door vitamine D-suppletie vergelijkbaar met het effect van de griepprik. In tegenstelling tot een dagelijkse of wekelijkse dosering bleek het toedienen van minder frequente hogere doseringen vitamine D niet effectief.

 

Vitamine D wordt in ons lichaam aangemaakt door invloed van zonlicht. Het stimuleert de aanmaak van antimicrobiële peptiden ofwel natuurlijke antibiotische eiwitstructuren in de longen, waardoor het bescherming biedt tegen virusinfecties aan de luchtwegen. Dat kan ook verklaren waarom mensen in de winter en het voorjaar, met een minder felle zon en lagere vitamine D-waarden, sneller vatbaar zijn voor een verkoudheid of griep. Voor een goed werkend vitamine D-metabolisme zijn cofactoren ook van belang, zoals magnesium en in minder mate zink, vitamine K2, borium en betacaroteen.

 

Acute luchtweginfecties zijn een belangrijke oorzaak van ziekte en overlijden. Bovenste luchtweginfecties, zoals verkoudheid en griep, zijn de meest voorkomende redenen voor huisartsbezoek en ziekmelding op het werk. Acute lagere luchtweginfecties zoals longontsteking komen minder vaak voor, maar zijn jaarlijks verantwoordelijk voor een geschatte drie miljoen doden wereldwijd. Vitamine D-suppletie is veilig en goedkoop, waardoor een reductie van acute luchtweginfecties met vitamine D-suppletie zeer kosteneffectief is.

 

Referentie:
Martineau AR, Jolliffe DA, Hooper RL et al. Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant data. BMJ 2017; 356:i6583 doi:10.1136/bmj.i6583

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2788

off

Betere longfunctie met omega- en vitamine E

maandag, april 17, 2017 @ 10:04 AM

longenOmega-3-vetzuren en vitamine E kunnen een rol spelen bij de behandeling van chronische ontstekingsziekten in de longen. Dat blijkt uit een literatuuronderzoek door onderzoekers van de Universiteit van Maastricht in een publicatie in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift International Journal of Food Sciences and Nutrition. Ze bestudeerden 162 wetenschappelijke artikelen en zochten naar voedingsstoffen met een gunstig effect op de chronische ontstekingen in de longen en ter verbetering van de longfunctie.

 

Patiënten met chronische ontstekingsziekten in de longen moeten doorgaans langdurig medicijnen, meestal glucocorticosteroïden, innemen en bouwen daar op den duur resistentie tegen op. Daardoor moet de dosering van de medicijnen telkens verhoogd worden en neemt de kans op bijwerkingen toe. De onderzoekers wilden nagaan of bepaalde voedingsstoffen of supplementen ingezet zouden kunnen worden om daarmee het medicijngebruik te kunnen minimaliseren. Dit om resistentie en bijwerkingen van medicijnen zoveel mogelijk te voorkomen en de kwaliteit van leven voor patiënten met chronische inflammatoire longziekten te verhogen.

 

Uit de analyse bleek dat omega-3-vetzuren en vitamine E chronische ontstekingsziekten in de longen, zoals astma, COPD en auto-immuunziekte sarcoïdose, gunstig zouden kunnen beïnvloeden. Omega-3-vetzuren en vitamine E blijken zowel de ontsteking tegen te gaan als de longfunctie te verbeteren. Deze voedingsstoffen staan al bekend om hun positieve invloed op onze gezondheid en hun ontstekingsremmende effecten kwamen duidelijk naar voren in de geanalyseerde literatuur.

 

Gezien de ernst van de chronische longziekten zou de patiëntengroep gebaat zijn met hogere doseringen omega-3 en vitamine E dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Volgens de onderzoekers moet worden gezocht naar de juiste balans in voedingsstoffen, een optimaal dieet, met genoeg antioxidanten uit groenten en fruit, die ook bekend staan om hun ontstekingsremmende eigenschappen.

 

Referentie:
de Boer A, van de Worp WR, Hageman GJ, Bast A. The effect of dietary components on inflammatory lung diseases – a literature review. Int J Food Sci Nutr. Feb 2017, 14:1-17. doi:10.1080/09637486.2017.1288199

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2869

off

OuderenNa je veertigste krijgt je lichaam elk jaar een beetje meer moeite met het opbouwen en vasthouden van spiermassa. Daardoor kunnen mensen die de leeftijd van de zeer sterken bereiken last krijgen van ouderdomsspierzwakte, en daardoor reageren ouderen minder goed op krachttraining dan jongeren. Onderzoekers van Mayo Clinic in de VS hebben ontdekt dat suppletie met visolie bij ouderen de anabole processen in spiercellen een paar tandjes hoger zet.

 

Studie

 

Lees meer…

off

krachttrainingKrachtsporters die twee weken geen gewicht aanraken verliezen in die periode geen spiermassa, worden niet dikker en verliezen ook geen kracht. Dat schrijven bewegingswetenschappers van Baylor University in de Journal of Strength and Conditioning Research. Of die sporters tijdens hun trainingsperiode en hun detrainingsperiode eiwitshakes gebruiken of eenvoudige koolhydraten, dat maakt niet uit.

 

Studie

 

Lees meer…

off

L-theanine werkzaam bij majeure depressie

zondag, april 16, 2017 @ 11:04 AM

Groene theeL-theanine, een uniek aminozuur dat van nature ook voorkomt in groene thee, heeft onder meer een angstremmende en rustgevende werking. Voor het eerst is onderzoek gedaan naar de effecten van theanine bij majeure depressie.

 

De pilotstudie suggereert dat aanvullende behandeling met theanine zorgt voor afname van depressieve klachten en angst en verbetering van denkvermogen en slaapkwaliteit bij mensen met majeure depressie. Twintig volwassenen (27-55 jaar) met majeure depressie namen gedurende 8 weken L-theanine (250 mg/dag) in naast het antidepressivum dat ze al gebruikten. Bij aanvang van de studie en na 4 en 8 weken werd gekeken naar veranderingen van depressieve klachten, angst, slaapkwaliteit en denkvermogen met behulp van HAMD-21 (Hamilton Depression Rating Scale, 21 items), STAI (State-Trait Anxiety Inventory), PSQI (Pittsburgh Sleep Quality Index), Strooptest* en BACS (Brief Assessment of Cognition in Schizophrenia). De depressieve klachten daalden significant bij degenen die bij aanvang van de studie een HAMD-21 score boven 7 hadden. De overige testen lieten ook significante verbeteringen zien. Het denkvermogen verbeterde met betrekking tot reactiesnelheid, accuratesse, verbale geheugen en executieve functies (hogere cognitieve processen die nodig zijn om activiteiten te plannen en sturen).

 

De onderzoekers concluderen dat theaninesuppletie veilig is en mogelijk leidt tot verbetering van majeure depressie. Omdat het geen placebogecontroleerde, dubbelblinde studie betreft, zal aanvullend klinisch onderzoek hier meer zekerheid over moeten geven.

 

* De bekende en invloedrijke Strooptest is genoemd naar J. Ridley Stroop die in 1935 voor het eerst hierover publiceerde in het ‘journal of experimental psychology’. De taak bij deze test is om objecten te benoemen die incongruent (tegenstrijdig) zijn in betekenis en vorm, dus bijvoorbeeld het woord GROOT voor te lezen dat klein gedrukt is, of de kleur groen te benoemen, terwijl het rood geprint is. Het blijkt dat mensen er langer over doen en het moeilijker vinden om objecten of woorden te benoemen die qua vorm en betekenis conflicteren.

 

Referentie
Hidese S et al. Effects of chronic l-theanine administration in patients with major depressive disorder: an open-label study. Acta Neuropsychiatr. 2016 Jul 11:1-8.

 

Bron: Orthokennis

off

NotenAls je vetten vooral uit olijfolie, noten en avocado komen, word je waarschijnlijk minder snel dik dan als je vetten uit andere bronnen komen. Dat melden Italiaanse voedingsonderzoekers, verbonden aan de University of Naples Federico II, in Food & Function. Het lichaam maakt meer van het verzadigende en eetlustremmende oleoylethanolamide aan na een maaltijd die veel oliezuur bevat. Oliezuur is het belangrijkste vetzuur in olijfolie, noten en avocado.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Omega-3De wereldgezondheidsorganisatie WHO schat dat elk jaar 2 miljoen mensen overlijden als gevolg van luchtverontreiniging – en dan vooral door de schade aan hart en bloedvaten. Als je in een gebied woont met veel verkeer en industrie, maar toch je gezondheid tegen de kwalijke gevolgen van luchtverontreiniging wilt beschermen, denk dan eens aan suppletie met visolie. Volgens een humane studie die onderzoekers van de Amerikaanse Environmental Protection Agency publiceerden in 2012 heft een dagelijkse dosis van 3 gram visolie de cardiovasculaire effecten van luchtverontreiniging grotendeels op.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Dikkere buik door lightdrank

maandag, april 10, 2017 @ 12:04 PM

lightWie veel lightdrank (suikervrije frisdrank) nuttigt heeft grote kans een dikkere buikomvang te krijgen.

 

De studie werd uitgevoerd in Texas. Er namen 749 Amerikanen van 65 jaar en ouder deel aan de studie. De deelnemers werden gedurende meer dan negen jaar gevolgd. Aan het begin van de studie en bij drie vervolgonderzoeken werd de lengte, het gewicht en de buikomvang gemeten. Tevens werd de inname van lightdrank geregistreerd. Uiteindelijk waren van 375 personen alle gegevens bekend.

 

De buikomvang van personen die regelmatig lightdrank consumeerden bleek bij ieder vervolgonderzoek met het drievoudige significant toe te nemen in vergelijking met personen die geen lightdrank dronken (toename van 2,11 cm versus 0,77 cm). Voor personen die dagelijks suikervrije frisdrank nuttigden nam de buikomvang iedere keer gemiddeld met 3,04 cm toe. Er was hierbij bovendien gecorrigeerd voor andere beïnvloedende factoren. Over de hele volgperiode nam de buikomvang van personen die nooit, af en toe en dagelijks lightdrank consumeerden met respectievelijk 2 cm, 5 cm en 8 cm toe.

 

Hoewel lightdrank vaak wordt gezien als een goed alternatief voor suikerhoudende frisdrank, blijkt dat regelmatige consumptie gerelateerd is aan een toename van de buikomvang en daarmee een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

 

Referentie:
Fowler SP, Williams K, Hazuda HP. Diet Soda Intake Is Associated with Long-Term Increases in Waist Circumference in a Biethnic Cohort of Older Adults: The San Antonio Longitudinal Study of Aging. J Am Geriatr Soc 2015; 63(4):708-15

 

Bron: Ortho.nl

off