Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

KrillAls bodybuilders elke dag 6 capsules met elk 500 milligram krillolie slikken, bouwen ze vier keer meer spiermassa op dan bodybuilders die geen supplementen gebruiken. Tot die slotsom komen Amerikaanse particuliere onderzoekers in een humaan onderzoek… dat uiteraard is gesponsord door een producent van krillolie.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Met eiwitten slapend sterk worden

zaterdag, juli 7, 2018 @ 12:07 PM

SlapenToediening van extra eiwitten tijdens de slaap bevordert de spieropbouw, zo blijkt uit een proefschrift van promovendus Bart Groen van de Universiteit Maastricht.

 

Groen onderzocht hoe eiwitten in het lichaam worden omgezet tot spierweefsel en hoe dit proces gestimuleerd kan worden. Eiwitten worden in de maag verteerd en afgebroken tot aminozuren. Van deze aminozuren komt 55% in de bloedbaan terecht. Hiervan wordt een vijfde deel omgezet in spierweefsel. Echter, tijdens de slaap staan veel lichaamsprocessen op een laag pitje, zo ook de aanmaak van spierweefsel. Omdat ouderen die een normaal voedingspatroon volgen toch spiermassa verliezen, bedacht Groen dat er ’s nachts wel eens winst behaald kon worden. De promovendus nam de proef op de som door bij een aantal gezonde ouderen tijdens de slaap 40 gram eiwit via een sonde toe te dienen. Dat leidde tot een verhoogde beschikbaarheid van aminozuren in de bloedbaan. Hierdoor werd de nachtelijke aanmaak van spieren gestimuleerd. Tevens werd het effect van neuromusculaire elektrostimulatie op het spierweefsel onderzocht. Bij deze techniek worden spiersamentrekkingen opgewekt door pijnloze, elektrische schokjes. Door deze stimulatie bleek de nachtelijke spieraanmaak nog verder te worden opgeschroefd.

 

Het voor of tijdens de slaap toedienen van eiwitten in combinatie met elektrostimulatie is mogelijk een effectieve manier om sarcopenie (verlies van spiermassa en -kracht) bij ouderen tegen te gaan.

 

Referentie:

Bron: Ortho.nl

off

GewrichtLicht versleten, stijve en pijnlijke gewrichten gaan merkbaar beter functioneren door suppletie met 150 milligram Pycnogenol per dag. Dat blijkt uit een bijkans vergeten studie, die Slowaakse onderzoekers in 2008 publiceerden in Phytotherapy Research. En als de onderzoekers het – wat betreft het werkingsmechanisme van Pycnogenol – bij het rechte eind hebben, dan kan Pycnogenol misschien het slijtageproces in gewrichten vertragen.

 

Studie

 

Lees meer…

off

AfslankenAls je wilt afslanken, dan moet je de hoeveelheid voedsel die je dagelijks tot je neemt verdelen over zes maaltijden per dag, vertellen sommige dieetgoeroes, en niet over drie. Door de constante toevoer van voedingsstoffen reageert je lichaam niet op het afknijpen van de totale hoeveelheid kilocalorieën per dag, en blijft je calorieverbruik op niveau. En daardoor verloopt het vetverlies merkbaar vlotter. Slim toch? Jammer dat die theorie niet klopt.

 

Studie

 

Lees meer…

off

groene theeVrouwen met vorm van eierstokkanker die elke dag een kop groene thee drinken hebben de helft minder kans om te overlijden dan vrouwen die geen thee drinken. Dat concludeert een team van Chinese en Australische epidemiologen in een kleine studie, die in 2004 verscheen in de International Journal of Cancer.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Coënzym Q10 voor migrainepatiënten

zaterdag, juli 7, 2018 @ 12:07 PM

MigraineUbiquinon is, bij mensen die voedingssupplementen gebruiken, beter bekend onder de naam coënzym Q10. Een studie toont aan dat ubiquinon even goed is voor migrainepatiënten dan de klassieke pijnstillers die op termijn voor nevenverschijnselen kunnen zorgen. De studie bevestigt de resultaten van een eerder Zwitsers-Belgisch onderzoek. Gedurende deze klinische studie kregen 43 migrainepatiënten driemaal per dag 100 milligram coënzym Q10. Een controlegroep nam een placebopil.

 

De resultaten van het onderzoek waren duidelijk. Mensen, die coënzym Q10 innamen, hadden veel minder last van migraine dan de patiënten die een placebopreparaat gebruikten. Zowel het aantal aanvallen van hoofdpijn, als de duur ervan verminderde. Coënzym Q10 scoorde evengoed als de klassieke pijnmedicatie. Toch is er een waarschuwing. Mensen moeten ubiquinon gedurende een maand innemen vooraleer de meest spectaculaire resultaten worden bereikt. Daarna is het essentieel dit voedingssupplement – met nog vele andere voordelen – dagelijks te blijven gebruiken. Gedurende de overgangsperiode mag men probleemloos de klassieke pijnstillers innemen.

 

Referentie:

Tepper SJ.Complementary and alternative treatments for childhood headaches.Curr Pain Headache Rep. 08 10;12(5):379-83
Sandor PS, Di Clemente L, Coppola G, Saenger U, Fumal A, Magis D, Seidel L, Agosti RM, Schoenen J. Efficacy of coenzyme Q10 in migraine prophylaxis: a randomized controlled trial.Neurology. 05 02 22;64(4):713-5.

 

Bron: abcgezondheid

off

Lange vluchten: preventie met pycnogenol

zaterdag, juli 7, 2018 @ 12:07 PM

PycnogenolLange vliegtuigvluchten zijn geassocieerd aan oedeem (=zwelling) van de benen en veneuze trombose, met risico op embolie. De langdurige immobiliteit, in combinatie met de lagere luchtdruk in de cabine, leidt tot uitzetting van de venen. Zo’n 10 % van passagiers op lange vluchten zou risico lopen op diepe veneuze trombose, soms met minieme symptomen, maar vaak verwikkelingen achteraf.
Dat pycnogenol dit risico kan verminderen werd herbevestigd:

 

De grootschalige LONFLIT-studie volgde 450 ‘frequent flyers’ op lange vluchten in diverse settings: met en zonder steunkousen, met aspirine, opgedeeld volgens laag-medium-hoog risico. Uit de resultaten blijkt dat het voorkomen van oedeem essentieel is om trombose te voorkomen; beweging en meer beenruimte kunnen helpen, maar meestal onvoldoende. Steunkousen blijken effectief.
Pycnogenol heeft krachtige anti-oedeem-effecten, maakt de kleine bloedvaatjes minder doorlatend én is anti-inflammatoir. Deze studie concludeert dat Pycnogenol effectief én veilig is om vliegtuigoedeem te controleren, en trombose kan voorkomen.
Hoogrisico-personen (voorgeschiedenis van trombose) combineren best kousen én pycnogenol.

 

Referentie:

Belcaro G, Feragalli B et al. Long-haul flights, edema, and thrombotic events: prevention with stockings and Pycnogenol® supplementation (LONFLIT Registry Study). Minerva Cardioangiol. 2018 Apr;66(2):152-159.

 

Bron: abcgezondheid

off

Vitamine D verlaagt sterftekans

zaterdag, juli 7, 2018 @ 11:07 AM

Vitamine dSuppletie met vitamine D verkleint het sterfterisico. Dit blijkt uit een update van een review die in 2011 reeds door de Cochrane Library was uitgevoerd.

 

Uit medische databanken werden 56 relevante studies geselecteerd met een totaal van meer dan 95.000 proefpersonen die willekeurig een vitamine D-supplement of een placebo of geen interventie kregen. Alle studies waren uitgevoerd in rijke landen. De leeftijd van de deelnemers varieerde van 18 tot 107 jaar en 77% van de proefpersonen was van het vrouwelijke geslacht. Gemiddeld werd het supplement gedurende bijna 4,5 jaar gegeven.

 

Suppletie met de vitamine leidde tot een significante daling van het sterfterisico. Wanneer 150 personen gedurende vijf jaren vitamine D gesuppleerd kregen, kon één leven worden gespaard. Suppletie leidde ook tot een significante afname van de sterftekans als gevolg van kanker met 12%. In combinatie met calcium leidde suppletie tot een verhoogd risico van nierstenen. Ook was er een verhoogde kans op hypercalciëmie bij hoge concentraties van zowel vitamine D2 als D3 in het bloed. De resultaten golden voor volwassen personen die nog zelfstandig woonden.

 

In vervolgstudies moet de relatie tussen vitamine D-suppletie en het sterfterisico worden onderzocht bij jongere personen en ouderen die in een instelling verblijven.

 

Referentie:

Bjelakovic G, Gluud LL, [..], Gluud C. Vitamin D supplementation for prevention of mortality in adults. Cochrane Database Syst Rev 2014; 1:CD007470

 

Bron: Ortho.nl

off

AtheroscleroseHet gebruik van calciumsupplementen verhoogt het risico van aderverkalking (atherosclerose). Daarentegen heeft een hoge totale inname van calcium juist een beschermend effect tegen atherosclerose.

 

Er namen 5448 volwassenen deel aan de Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis. Ze waren in de leeftijd van 45 tot 84 jaar en hadden bij aanvang geen hart- of vaataandoening. Aan de hand van voedingsvragenlijsten werd de inname van calcium vanuit de voeding bepaald. Ook werd nagegaan of en hoeveel calcium ze binnenkregen door het gebruik van supplementen. Op basis van de calciuminname werden ze in groepen verdeeld. Aan het begin van de studie werd de mate van calcificatie van de kransslagaders gemeten. Dit was ook het geval bij 2742 deelnemers na een volgperiode van tien jaar.

 

Vrouwen kregen gemiddeld meer calcium binnen dan mannen. Er waren 1567 deelnemers die bij aanvang van de studie geen calcificatie van de kransslagaders hadden. Hoe hoger hun totale calciuminname, hoe minder kans deze deelnemers hadden om atherosclerose te ontwikkelen. Personen die dagelijks 1169 mg calcium binnenkregen hadden met 14% minder kans op atherosclerose. Bij een calciuminname uit de voeding van gemiddeld 2157 mg per dag nam het risico van atherosclerose met 26% weer significant af. Daarentegen bleek de inname van calcium enkel vanuit supplementen het risico van atherosclerose met 22% significant te verhogen.

 

Het gebruik van calciumsupplementen lijkt atherosclerose in de hand te werken. Daarentegen heeft een zeer hoge inname van calcium uit vooral voeding een beschermend effect en verkleint de kans op verkalking van de kransslagaders.

 

Referentie:

Anderson JJ, Kruszka B, [..], Michos ED. Calcium Intake From Diet and Supplements and the Risk of Coronary Artery Calcification and its Progression Among Older Adults: 10-Year Follow-up of the Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis (MESA). J Am Heart Assoc 2016; 5(10)

 

Bron: Ortho.nl

off

Groenten en fruitUit een nieuwe review blijkt dat plantaardige voeding het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verlaagt. Vooral een veganistisch dieet wordt geassocieerd met een betere cardiovasculaire gezondheid volgens de review, die werd gepubliceerd in het tijdschrift Progress in Cardiovascular Diseases (Kahleova, Levin, & Barnard, 2018).

 

Onderzoekers namen meerdere klinische en observationele studies onder de loep en vonden sterk en consistent bewijs dat plantaardige voedingsgewoonten atherosclerose kan voorkomen en doen omkeren. Een plantaardige voeding verbetert gewicht, bloeddruk en bloedlipiden en vermindert zo bovendien het cardiovasculaire ziekterisico.

 

De bevindingen ten aanzien van een plantaardig dieet waren er meerdere: Het vermindert het overlijdensrisico door hart- en vaatziekten met 40 procent. Het vermindert het risico op coronaire hart- en vaatziekten met 40 procent. Het opent (geheel of gedeeltelijk) geblokkeerde slagaders bij tot 91 procent van de patiënten. Het vermindert het risico op hypertensie met 34 procent. In vergelijking met niet-vegetarische diëten wordt een plantaardig dieet geassocieerd met een daling van totaalcholesterol met 29 mg/dl en een daling van LDL-cholesterolniveaus met 23 mg/dl. Bovendien wordt het plantaardige voedingspatroon in verband gebracht met gewichtsverlies.

 

‘Een plantaardig dieet heeft de kracht om niet alleen hart- en vaatziekten te voorkomen, maar ook om de ziekte om te draaien, iets wat geen geneesmiddel ooit heeft gedaan,’ zegt hoofdonderzoeker Hana Kahleova.

 

De review stelt vast dat een gezonde voeding en leefstijl het risico op een hartaanval met 81-94 procent vermindert, waar medicijnen dat risico met slechts 20-30 procent kunnen verminderen.

 

Een plantaardige voeding is goed voor het hart vanwege de rijkdom aan vezels en fytonutriënten, zoals carotenoïden, anthocyanidinen en lycopeen. Deze verminderen ontstekingen en oxidatieve stress. Dierlijke producten bevatten verzadigd vet, cholesterol, haem-ijzer en milieuverontreinigende stoffen en kunnen daardoor de gezondheid van het hart nadelig beïnvloeden.

 

Referentie:
Kahleova, H., Levin, S., & Barnard, N. D. (2018). Vegetarian Dietary Patterns and Cardiovascular Disease. Progress in Cardiovascular Diseases, 0(0).

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/voeding/plantaardige-voeding-voorkomt-hart-en-vaatziekten/

off