Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

wielrennenBèta-Alanine verbetert de prestaties tijdens korte en intensieve inspanningen van 3 minuten, maar ook bij intensieve inspanningen die 6 minuten in beslag nemen. Dat ontdekten Australische sportwetenschappers, verbonden aan de universiteit van Griffith.

 

Studie

 

Lees meer…

off

BietenIn producten als Listerine en Corsodyl zitten stoffen als benzoic acid, benzoate of chlorhexidine die de bacteriepopulatie in je mond reduceren. Dat kan mondinfecties verzachten en zorgen voor een frissere adem, maar zorgt er ook voor dat suppletie met concentraten van rode bieten of andere nitraatrijke producten niet meer werken. Dat blijkt uit een studie die Zweedse fysiologen in 2008 publiceerden Nitric Oxide.

 

Lees meer…

off

50 plusVijftigplussers die niet aan sport doen of zwaar lichaam werk verzetten, verliezen elk jaar een beetje van hun spieren en hun kracht. Suppletie met een betrekkelijk bescheiden dosis vitamine D3 kan dat proces in ieder geval tijdelijk stilzetten. Dat schrijven Braziliaanse onderzoekers, verbonden aan Sao Paulo State University, in Osteoporosis International.

 

Vitamine D en spieren

 

Lees meer…

off

Beweging & gezonde voeding voorkomen alzheimer

donderdag, november 17, 2016 @ 02:11 PM

alzheimerDe ziekte van Alzheimer wordt gekenmerkt door achteruitgang van de verstandelijke functies en het geheugen, voornamelijk als gevolg van plaquevorming in de hersenen door opstapeling van eiwitten in en rond de hersencellen. Er is geen medicijn dat alzheimer geneest. De conventionele behandeling is gericht op het verminderen van de symptomen, maar doet niets aan de onderliggende oorzaken. Medicijnen kunnen de bestaande opstapeling van eiwitten niet verminderen. De beste manier om alzheimer te voorkomen is voldoende bewegen en gezond eten.

In de hersenen van alzheimerpatiënten vindt men opstapeling van het eiwit amyloid-bèta, dat een soort plaque vormt en de hersenscellen (neuronen) beschadigt, vooral in de hippocampus, die betrokken is bij het geheugen en ruimtelijke oriëntatie. Door de opstapeling van amyloid-bèta verloopt de overdracht van boodschappen tussen de neuronen niet goed meer en gaat de hersenfunctie achteruit.

Een ander kenmerk van alzheimer zijn tau proteïnen. Hersencellen hebben een soort skelet (cytoskelet) dat zorgt voor stevigheid, vorm en beweeglijkheid. Het bestaat uit buisvormige eiwitstructuren (microtubuli) die op hun plaats gehouden worden door gespecialiseerde proteïnen, de zogenaamde tau proteïnen. Bij alzheimer breken de microtubuli af en klonteren de tau proteïnen samen. Ze vormen ophopingen die neurofibrillaire kluwens genoemd worden. Ze beschadigen net als amyloid-bèta de zenuwcellen.

Uit een recent onderzoek blijkt dat mensen die veel bewegen en gezond eten (voedingspatroon dat aanleunt bij het mediterraan dieet) minder opstapeling van plaque in de hersenen hebben dan mensen die weinig of niet bewegen en minder of niet gezond eten. Mensen die al milde geheugenproblemen hebben, kunnen door beweging en gezonde voeding de opstapeling van amyloid en tau eiwitten in de hersenen afremmen en alzheimer voorkomen (Merrill DA, 2016).

© Hilde Maris

Referentie: Merrill DA, Siddarth P, Raji CA, et al. Modifiable Risk Factors and Brain Positron Emission Tomography Measures of Amyloid and Tau in Nondemented Adults with Memory Complaints. Am J Geriatr Psychiatry. 2016 Sep;24(9):729-37.

Bron: PlaceboNocebo

 

 

   Printversie Beweging & gezonde voeding voorkomen alzheimer

off

krachttrainingSuppletie met vitamine D3 kan de testosteronspiegel van mannen met een kwart verhogen. Dat ontdekten Oostenrijkse endocrinologen, die een paar dozijn zwaarlijvige mannen een jaar lang vitamine D lieten slikken. Vitamine D verhoogde ook de concentratie van het biobeschikbare testosteron en het vrije testosteron.

 

Vitamine D en testosteron

 

Lees meer…

off

rutineJe kent rutine waarschijnlijk als een verbinding die bloedvaten beschermt, maar volgens Zuid-Koreaanse onderzoekers beschermt datzelfde rutine tegen overgewicht. Een halve gram per dag zou genoeg moeten zijn om de impact van een overmaat aan kilojoules te reduceren.

 

Rutine

 

Lees meer…

off

Extreme inname van eiwitten vermindert vetmassa

dinsdag, november 15, 2016 @ 12:11 PM

WheyAls bodybuilders, die al voldoende eiwitten consumeren, hun eiwitinname verder verhogen tot 3-4 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag, worden ze niet nog gespierder of sterker. Wel verliezen ze vetmassa. Dat blijkt uit een humane studie die de Amerikaanse sportwetenschapper Jose Antonio heeft gepubliceerd in de Journal of the International Society of Sports Nutrition.

 

Hoeveel eiwitten?

 

Lees meer…

off

Vermoeid? Neem vitamine D

woensdag, november 9, 2016 @ 03:11 PM

vermoeidSuppletie met vitamine D helpt vermoeidheid tegen te gaan.

 

Voor de studie werden 174 personen geselecteerd in de leeftijd van 18 tot 75 jaar die zich bij de huisarts hadden gemeld met vermoeidheidsklachten. Ze verkeerden verder in een goede gezondheid. Van alle proefpersonen waren er 39 met een normale vitamine D-status. De overige deelnemers kregen de vitamine gesuppleerd in verband met een tekort (kleiner dan 75 nmol/l), ondanks het feit dat meer dan de helft van de deelnemers reeds een vitamine D-supplement gebruikten in een dosis tussen 1000 en 2000 IE per dag. De proefpersonen kregen gedurende vijf weken driemaal per week vitamine D2 in een dosis van 50.000 IE per keer.

 

Na normalisatie van de vitamine D-spiegel was er een significante afname van vermoeidheid. Dit bleek uit een vragenlijst waarmee de mate van vermoeidheid op vijf vlakken werd gemeten, te weten: fysiek, mentaal, emotioneel, uitvoeren van activiteiten en in het algeheel.

 

Bij vermoeidheid zonder aanwijsbare oorzaak waarbij sprake is van een vitamine D-tekort kan een behandeling met een hoge dosis vitamine D leiden tot een afname van klachten.

 

Referentie:
Roy S, Sherman A, [..], Hunter K. Correction of Low Vitamin D Improves Fatigue: Effect of Correction of Low Vitamin D in Fatigue Study (EViDiF Study). N Am J Med Sci 2014; 6(8):396-402

 

Bron: Ortho.nl

 

  Printversie vermoeid? Neem vitamine D

off

nigella sativaEen dagelijkse dosis van 2 gram gemalen zaden van Nigella sativa verhoogt de testosteronspiegel van mannen met dertig procent. Dat ontdekten onderzoekers van de University of Tikrit in Irak, die mannen gedurende 3 maanden elke dag 2 gram Nigella sativa gaven.

 

Studie

 

Lees meer…

off

melatonineLangdurige suppletie met een lage dosis melatonine vermindert de vetmassa met enkele kilo’s, en laat de vetvrije massa tegelijkertijd met enkele kilo’s toenemen. Dat ontdekten endocrinologen van Aarhus University Hospital in Denemarken. De Denen lieten vrouwen van 56-73 jaar een jaar lang elke avond 1 of 3 milligram melatonine slikken.

 

Melatonine

 

Lees meer…

off