Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

Grote brandnetel tegen prostaatvergroting

dinsdag, maart 21, 2017 @ 11:03 AM

brandnetel wortelDe grote brandnetel (Urtica dioica) heeft een bloedzuiverende, vochtafdrijvende, ontstekingsremmende en ontzwellende werking. Brandnetel wordt in de kruidengeneeskunde vooral ingezet bij klachten zoals reuma, oedeem, huidaandoeningen en allergie. Maar het kan veel breder toegepast worden. De laatste jaren wordt er veel onderzoek gedaan naar de gunstige effecten van brandnetel bij diabetes, kanker en prostaatvergroting.

De wortel van Urtica dioica bevat stoffen die een gelijkaardige werking hebben als medicijnen die gebruikt worden tegen goedaardige prostaatvergroting. Het wortelextract remt namelijk twee enzymen die betrokken zijn bij de groei van prostaatcellen: 5-alfa-reductase en aromatase.

Een van de oorzaken van een vergrote prostaat is een verhoogde activiteit van het enzym 5-alfa-reductase. Dit enzym zet het hormoon testosteron om in dihydrotestosteron (DHT). DHT stimuleert de groei en deling van prostaatcellen.

In de reguliere geneeskunde worden finasteride en dutasteride gebruikt om deze omzetting te remmen. Grote brandnetel remt de activiteit van 5-alfa-reductase en vermindert dus op een natuurlijke manier de omzetting van testosteron naar dihydrotestosteron.

Een combinatie van brandnetelextract (wortel) en zaagpalmextract werkt even goed als het medicijn finasteride, maar heeft veel minder bijwerkingen (Sökeland J, 2000).

Door de ontstekingsremmende, ontzwellende en vochtafdrijvende werking remt brandnetel niet alleen de groei van prostaatcellen, maar verbetert het ook via andere mechanismen blaasproblemen en problemen met plassen.

Suppletie met brandnetelextract vermindert niet alleen de symptomen van goedaardige prostaatvergroting, maar verkleint ook effectief de prostaat, wanneer het zes maanden genomen wordt (Safarinejad MR, 2005; Ghorbanibirgani A, 2013).

De gangbare dosering bij vergrote prostaat is 600 tot 1200 mg Urtica dioica wortelextract per dag.

Referenties:

1. Ghorbanibirgani A, Khalili A, Zamani L. The efficacy of stinging nettle (urtica dioica) in patients with benign prostatic hyperplasia: a randomized double-blind study in 100 patients. Iran Red Crescent Med J. 2013 Jan;15(1):9-10.

2. Safarinejad MR. Urtica dioica for treatment of benign prostatic hyperplasia: a prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study. J Herb Pharmacother. 2005;5(4):1-11.

3. Sökeland J. Combined sabal and urtica extract compared with finasteride in men with benign prostatic hyperplasia: analysis of prostate volume and therapeutic outcome. BJU Int. 2000 Sep;86(4):439-42.

Bron: PlaceboNocebo

off

Gekmakend zinktekort

maandag, maart 20, 2017 @ 10:03 AM

ZinkPsychiatrische patiënten hebben opvallend vaak een tekort aan zink. Dat rapporteren psychiaters van de universiteit van Tromsø in PLoS One. Dat betekent misschien dat suppletie met zink of – beter – een verbetering van het dieet psychiatrische ziekten als depressie en psychose kan verzachten.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Psyllium vergroot kans op afslanksucces

vrijdag, maart 17, 2017 @ 12:03 PM

Je wilt je vetreserves reduceren en vermindert de hoeveelheid calorieën in je maaltijden. Die aanpak werkt, maar vergroot ook je hongergevoel en dus de kans dat je uit de band springt of je dieet niet kunt volhouden. Onderzoekers van Procter & Gamble publiceerden in Appetite een truc die je kans op afslanksucces misschien verhoogt. Als je bij een maaltijd een paar gram psyllium inneemt, blijft daarna het hongergevoel langer weg.

 

Psyllium

 

Lees meer…

off

Vitamine dAls je elke dag 1200 IE vitamine D3 slikt, halveert je kans dat je door griep wordt geveld. Dat rapporteerden Japanse epidemiologen, verbonden aan Jikei University School of Medicine, in de American Journal of Clinical Nutrition.

 

Vitamine D en griep

 

Lees meer…

off

Omega-3 vetzuren en levensverwachting

woensdag, maart 8, 2017 @ 01:03 PM

Omega-3Bloedspiegels van de omega 3-vetzuren EPA en DHA blijken een voorspellende factor te zijn voor de levensverwachting bij vrouwen. Dit werd gevonden in de grootste studie ooit die is uitgevoerd naar het verband tussen EPA en DHA en risico op sterfte. De studie, die werd uitgevoerd in een cohort van postmenopauzale vrouwen, laat zien dat een hoog gehalte van omega 3-vetzuren in het bloed in verband staat met een lager risico op overlijden.

 

Amerikaanse onderzoekers voerden bij 6501 postmenopauzale deelneemsters aan de Women’s Health Initiative Memory Study een studie uit om meer te weten te komen over het verband tussen omega 3-vetzuren en de algehele gezondheid.

 

De vrouwen (65-80 jaar) werden 15 jaar lang gevolgd, nadat de EPA- en DHA-gehaltes en totale gehaltes van meervoudig onverzadigde vetzuren was bepaald in hun rode bloedcellen.

 

Na 15 jaar was 28,5% van de deelneemsters overleden. Vrouwen met de hoogste omega 3-vetzuurgehaltes aan het begin van de studie bleken een aanzienlijk lager risico op overlijden te hebben, gemiddeld 20% lager.

 

De onderzoekers concluderen dat de omega 3-index (percentage van EPA+DHA) van rode bloedcellen een onafhankelijke voor- speller is voor het risico op overlijden. Er werd geen verband gevonden met linolzuur, arachidonzuur (omega 6-vetzuren) of alfa-linoleenzuur (omega 3-vetzuur).

 

Referentie:
Harris WS, Luo J, Pottala JV, et al. Red blood cell polyunsaturated fatty acids and mortality in the Women’s Health Initiative Memory Study. Journal of Clini- cal Lipidology, Available online 12 January 2017, ISSN 1933-2874, http://dx.doi.org/10.1016/j.jacl.2016.12.013

 

Bron: nieuwsbrief Springfield

off

CurcumaEen supplement met een kurkuma-extract geeft mensen met een pijnlijk versleten kniegewricht evenveel verlichting als de pijnstiller ibuprofen. Dat ontdekten onderzoekers van de universiteit van Mahidol in Thailand. Beide middelen verminderen de pijn en stijfheid, en laten de knie beter functioneren. Een verschil is wel dat kurkuma minder bijwerkingen heeft.

 

Studie

 

Lees meer…

off

AthleteWedstrijdsporters zouden naast gezonde voeding elke dag een laag gedoseerde multivitamine (met 50 – 100 % ADH) moeten slikken om tekorten te voorkomen, volgens een promotieonderzoek van Wageningen University & Research naar voeding en supplementengebruik bij atleten uit de Nederlandse top en subtop. Tekorten verminderen de inspanningscapaciteit en kunnen het verschil maken tussen wel of geen medaille. Voor maximale prestaties en rendement van trainingen is voldoende brandstof nodig.

 

Het onderzoek werd gepresenteerd als het eerste grote onderzoek naar voedingsinname bij Nederlandse sporters sinds 1989 en één van de grootste wereldwijd. De studie onderzocht het eetgedrag van 553 elitesporters die aan krachtsport, duursport of teamsport doen. De sporters rapporteerden dagelijks wat zij aten en dronken aan reguliere voeding, sportvoeding en eventuele supplementen. In een aanvullende studie werden gegevens van 778 sporters geanalyseerd over gebruik van voedingssupplementen, sportvoeding en dieetbegeleiding.

 

Hoewel sporters, gezien hun inspanningen, minimaal de ADH van voedingsstoffen zouden moeten binnenkrijgen, haalt maar de helft dat niveau. De totaalinname van eiwitten van 80 % bleek in orde, maar daar is het tijdstip van inname een aandachtspunt. Eiwitinname zou beter over de dag verdeeld kunnen worden, bijvoorbeeld 20 gram per maaltijd en bleek vooral bij het ontbijt te laag. De inname van koolhydraten zou ook beter afgestemd moeten worden op de zwaarte van een training. Het aantal geconsumeerde koolhydraten varieerde opvallend weinig tussen zware en lichte trainingsdagen, terwijl er voor een zware training meer nodig is. Dieetbegeleiding kan voor een beter voedingspatroon te zorgen.

 

Uit de resultaten van de aanvullende studie bleek dat veel sporters voedingssupplementen gebruiken: 97 % had dat op enig moment gedaan tijdens hun sportcarrière, 85 % tijdens de afgelopen vier weken. De meest gebruikte voedingssupplementen en sportvoeding in de afgelopen vier weken waren multivitaminen- en mineralenpreparaten (43 %), isotone sportdranken (44 %) en cafeïne (13 %). Sporters die dieetadvisering hadden ontvangen gebruikten vaker vitamine D, hersteldranken, energierepen, isotonische dranken met eiwit, dextrose, bèta-alanine en natriumbicarbonaat, maar minder gecombineerde vitamines, calcium, vitamine E, vitamine B2, retinol, energiedranken, BCAA en andere aminozuren. Dieetadvisering leidde tot bewustere keuzes in supplementgebruik.

 

Referentie:
Evaluation of dietary intake and nutritional supplement use of elite and sub-elite Dutch athletes. Wageningen UR, press release. Februari 2017.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2766

off

Gember en artisjok zinvol bij maagklachten

maandag, februari 27, 2017 @ 01:02 PM

artisjokSuppletie met gember en artisjok helpt bij klachten van functionele dyspepsie. Onder functionele dyspepsie worden maagklachten verstaan waarbij geen afwijkingen zijn gevonden. De klachten kunnen veroorzaakt worden door een overgevoelige maag en/of door verkeerde bewegingen van de maag.

 

Er werden 126 patiënten met dyspepsie in de leeftijd van 18 tot 70 jaar verdeeld in een suppletie- en placebogroep. Ze kregen gedurende vier weken tweemaal per dag voor de lunch en het avondeten het supplement of de placebo. Het supplement bestond uit 100 mg artisjokextract en 20 mg gemberextract.

 

Na veertien dagen was er in de suppletiegroep al een significante vermindering van klachten in vergelijking met de placebogroep. Dit was ook het geval aan het einde van de studie (na vier weken). Er werd onder invloed van suppletie een significante afname gezien van misselijkheid, een volle maag, opgeblazen gevoel en maagpijn. Klachten van dyspepsie waren in de suppletiegroep zo’n 34% minder dan in de placebogroep. Suppletie leidde niet tot bijwerkingen.

 

Extracten van gember en artisjok zijn veilig en effectief bij klachten van functionele dyspepsie, zo blijkt uit de resultaten.

 

Referentie:
Giacosa A, Guido D, [..], Rondanelli M. The Effect of Ginger (Zingiber officinalis) and Artichoke (Cynara cardunculus) Extract Supplementation on Functional Dyspepsia: A Randomised, Double-Blind, and Placebo-Controlled Clinical Trial. Evid Based Complement Alternat Med 2015; 2015:915087

 

Bron: Ortho.nl

off

ParanotenNadat je een handje paranoten hebt gegeten is gedurende een maand je cholesterolspiegel fors verbeterd. De concentratie van het slechte cholesterol LDL is verlaagd, de concentratie van het goede cholesterol HDL is verhoogd. Dat schrijven Braziliaanse chemici, verbonden aan de Federal University of Santa Maria, in de Journal of Nutrition and Metabolism.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Omega-3 verbetert lipidenprofiel ouderen

zondag, februari 19, 2017 @ 01:02 PM
MakreelOok ouderen hebben nog baat bij een extra hoge dosis omega-3-vetzuren, zo blijkt uit onderzoek. Hoe meer omega-3 zeventigplussers in hun bloed hebben, hoe lager de triglyceridewaarden en hoe beter het cholesterol.

 

Omega-3-vetzuren horen op het menu van iedereen die gezond oud wil worden. Maar ook wanneer men al wat ouder is kunnen ze nog gezondheidsvoordelen opleveren. Onderzoek aan de Universiteit van Newcastle (Australië) laat zien dat ouderen met betere omega-3-waarden ook betere triglyceride- en cholesterolwaarden hebben.

 

Voor het onderzoek werden de gegevens geanalyseerd van 276 mensen met een leeftijd van gemiddeld 77,6 jaar. De omega-3-waarden bleken omgekeerd evenredig met de triglyceridewaarden en recht evenredig met het HDL-cholesterol. Oftewel: hoe meer omega-3-vetzuren in het bloed, hoe lager de triglyceridewaarden en hoe beter de verhouding HDL-cholesterol ten opzichte van totaalcholesterol.

 

“De associatie die we hebben gevonden tussen omega-3-waarden en triglyceridewaarden in het plasma bevestigt eerder onderzoek en laat zien dat deze ook bij ouderen blijft bestaan”, aldus de onderzoekers. Ze wijzen erop dat dit ook op hoge leeftijd nog kan bijdragen aan een beter cardiovasculair vooruitzicht.

 

Opvallend zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen. Enerzijds kwam naar voren dat vrouwen sowieso betere omega-3-waarden hadden dan mannen. Anderzijds bleek dat vrouwen met de laagste inname van omega-3-vetzuren de grootste kans hadden op verhoogde triglyceridenwaarden. Dit fenomeen moet nog verder onderzocht worden. Volgens de onderzoekers zouden de vrouwelijke hormonen een rol kunnen spelen.

Referentie:

J.J.A. Ferguson, M. Veysey, M. Lucock, S. Niblett, K. King, L. MacDonald-Wicks, M.L. Garg., Association between omega-3 index and blood lipids in older Australians, The Journal of Nutritional Biochemistry, Volume 27, Issue null, Pages 233-240

 

Bron: Natura Foundation

off