Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

Minder kans op dementie door omega-3 DHA

dinsdag, december 18, 2018 @ 06:12 PM

DHAWetenschappers hebben het verband onderzocht tussen de concentratie van het omega-3 vetzuur DHA in het bloed en het ontstaan van dementie en de ziekte van Alzheimer. Dergelijk onderzoek is belangrijk omdat neurologen een verviervoudiging van het aantal dementiegevallen voorspellen tegen het jaar 2050. Preventie is dus meer dan noodzakelijk.

Tijdens de klinische studie werden 899 mannen en vrouwen gedurende negen jaar gevolgd. De startleeftijd bedroeg 76 jaar. Op dat ogenblik leed niemand van de deelnemers aan enige vorm van dementie. Alle vrijwillige proefpersonen ondergingen neuropsychologische testen en werden voor het begon van de studie ook onderworpen aan een ver doorgedreven bloedonderzoek.

 

Men wilde vooral weten hoeveel DHA (Docosahexaeenzuur) er in de bloedsomloop van iedere man of vrouw aanwezig was. Vervolgens namen de deelnemers iedere twee jaar terug deel aan dezelfde testen. In die negen jaar kregen 99 mensen af te rekenen met dementie. 71 onder hen werden Alzheimerpatiënt.
Mannen en vrouwen met de hoogste DHA waarden in hun bloed bleken op hun 85ste levensjaar 47 procent minder last te hebben van dementie.

 

Referenties:

Ernst J. Schaefer, MD; Vanina Bongard, MD, PhD; Alexa S. Beiser, PhD; Stefania Lamon-Fava, MD, PhD; Sander J. Robins, MD; Rhoda Au, PhD; Katherine L. Tucker, PhD; David J. Kyle, PhD; Peter W. F. Wilson, MD; Philip A. Wolf, MD. – Plasma. Hosphatidylcholine Docosahexaenoic Acid Content and Risk of Dementia and Alzheimer Disease. Arch Neurol. 06;63:1545-1550.
Green KN, Martinez-Coria H, Khashwji H, Hall EB, Yurko-Mauro KA, Ellis L, LaFerla FM.
Dietary docosahexaenoic acid and docosapentaenoic acid ameliorate amyloid-beta and tau pathology via a mechanism involving presenilin 1 levels. J Neurosci. 07 Apr 18;27(16):4385-95.

 
Bron: ABC Gezondheid

Gefermenteerde boekweit bij diabetes type 2

dinsdag, december 18, 2018 @ 06:12 PM

boekweitBoekweit (Fagopyrum esculentum) is een plant uit de duizendknoopfamilie die op een graan lijkt, maar dat niet is. Het eetbare zaad zit aan dunne steeltjes die in rijpe toestand makkelijk loslaten. Het heeft een meel- en eiwitrijke inhoud en is rijk aan magnesium en kalium. Boekweit bevat geen gluten, waardoor het een goed alternatief is voor mensen met coeliakie of een niet door coeliakie veroorzaakte glutensensitiviteit (NCGS).

 

Op veel plaatsen waar men boekweit van oorsprong teelt, wordt het niet alleen als voedingsmiddel maar ook als medicijn gebruikt. In Taiwan wordt bij diabetes type 2 dagelijks gebruik van een bepaald ras boekweit aangeraden. Boekweit verbetert de bloedsuikertolerantie en vermindert hyperglycemie. Het bevat D-chiro-inositol, wat fungeert als signaalstof voor de productie van insuline en het glucoseverbruik van de cel optimaliseert.

 

Een hele praktische benadering van de behandeling van diabetes type 2 is gedeeltelijke vervanging van rijst of tarwe door boekweit. Iets meer dan een ons boekweit per dag verminderde LDL-cholesterol en insulineresistentie bij patiënten met diabetes type 2 (Qiu 2016). Het heeft een langduriger verzadigend effect, vanwege een langzamere passage van het maagdarmkanaal dan andere meelsoorten. Het bevat bovendien veel vezels. Onlangs publiceerden Chinese onderzoekers veelbelovend werk over gefermenteerde boekweit (Feng 2018). Zowel door L. plantarum als L. paracasei gefermenteerde boekweit reguleerde de bloedsuikerspiegel in nog sterkere mate dan niet-gefermenteerde boekweit. Reden te over om in uw voedingsadvies (nog) wat vaker boekweit te overwegen.

 

Referenties:
Qiu J, Liu Y, Yue T, et al. Dietary Tartary buckwheat intake attenuates insulin resistance and improves lipid profiles in patients with type 2 diabetes: a randomized controlled trial. Nutr Res. 2016;36:1392-1401.
Feng L, Xie Y, Peng C, Liu Y, Wang H. A Novel Antidiabetic Food Produced via Solid-State Fermentation of Tartary Buckwheat by L. plantarum TK9 and L. paracasei TK1501. Food Technol Biotechnol. 2018 Sep;56(3):373-380. doi: 10.17113/ftb.56.03.18.5540.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/gefermenteerde-boekweit-bij-diabetes-type-2/

intermittent-fastingEen 5:2-dieet werkt niet beter dan een -20%-dieet. Duitse onderzoekers hebben een steeds populairder wordend intermittend fasting-strategie ‒ vijf dagen geen beperking en twee dagen ‘zwaar vasten’ ‒ getoetst tegen een conventioneel dieet. Beide dieetplannen slaagden erin om het lichaamsgewicht met 5% te verlagen. Ook voor metabole biomarkers en genexpressie in vetcellen vonden de onderzoekers geen beduidende verschillen.

 

Extra voordelen van vasten met tussenpozen werden dus niet waargemaakt. Toch noemen de onderzoekers het resultaat van hun studie een succes. Voor sommige patiënten is het volgen van een 5:2-dieet gemakkelijker te volgen dan een conventioneel dieetplan. De patiënten moeten voor zichzelf uitmaken welk plan bij hen het beste past. Want de gezondheidswinst van gewichtsverlies is duidelijk: een 5%-gewichtsvermindering gaat gepaard met 20% minder vet tussen de organen.

 

De studie begon met 150 volwassen deelnemers met overgewicht of obesitas die in drie groepen ondergebracht werden: een groep die het 5:2-dieet volgde, een groep die het conventionele dieet volgde en een controlegroep. Het doel van het conventionele dieet was een dagelijkse 20%-reductie van calorie-inname. De 5:2-groep mocht gedurende vijf dagen zo veel eten als ze wilden, maar twee dagen lang moesten ze het doen met 25% van hun normale calorie-inname. Netto komt dit ook neer op gemiddeld 20% minder calorieën per dag.

 

Referentie:

Schübel R, Nattenmüller J, Sookthai D et al. Effects of intermittent and continuous calorie restriction on body weight and metabolism over 50 wk: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2018 Nov 1;108(5):933-945

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3905

off

Warm badAls je niet in staat bent om veel te bewegen, dan kun je nog steeds werken aan je gezondheid. Frequente blootstelling aan warmte, in de vorm van een warm bad, verbetert je glucosehuishouding, rapporteren Engelse onderzoekers van Loughborough University in de Journal of Applied Physiology.

 

Studie

 

Lees meer…

off

KoffieMet elke 2 koppen koffie die je dagelijks drinkt, vermindert je kans op overlijden met bijna een kwart. Dat blijkt uit een onderzoek dat Spaanse epidemiologen, verbonden aan University of Navarra, publiceerden in de American Journal of Clinical Nutrition.

 

Koffie

 

Lees meer…

off

MiddelomvangDe BMI is niet gecorreleerd aan de fitheid, zo blijkt uit een Deense studie met bijna 11.000 proefpersonen. Dat wil zeggen dat óók obese personen fit kunnen zijn.

 

Er werden gegevens geanalyseerd van de Danish National Health Examination Survey (DHANES) studie die uitgevoerd was in 2007 en 2008. Er namen zo’n 4700 mannen en 6300 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van veertig jaar deel aan het onderzoek. Bij de deelnemers werd de BMI, middelomvang, fitheid en CRP als maat voor laaggradige ontstekingen gemeten.

 

Er bleek geen relatie te zijn tussen de BMI en de fitheid van de deelnemers. Wel werd er een relatie gezien tussen de middelomvang, CRP en de fitheid. Mannen en vrouwen met een kleinere middelomtrek waren significant fitter in vergelijking met personen met een grotere middelomvang. Een lagere CRP-waarde was eveneens geassocieerd met een betere conditie bij zowel mannen als vrouwen. Bovendien bleek een grotere middelomtrek significant geassocieerd met een hogere CRP-waarde en dus met een grotere kans op laaggradige ontstekingen.

 

De resultaten van de studie tonen dat de BMI weinig informatie geeft over de fitheid van obese personen. De middelomtrek en de CRP zijn wel duidelijk gecorreleerd met de fitheid.

Bron: Ortho.nl

off

Meer tomatensap, sterkere spieren

dinsdag, november 27, 2018 @ 11:11 AM

SpierenHet vasthouden van spierkracht, en misschien ook wel het opbouwen van spierkracht, wordt makkelijker naarmate je meer tomaten consumeert – en meer tomatenproducten zoals tomatensap en puree. Dat suggereert een opmerkelijke studie die Japanse onderzoekers publiceerden in de Journal of Epidemiology.

 

Tomaten & spieren

 

Lees meer…

off

MSMSporters die dagelijks 3 gram MSM gebruiken hebben de dagen na een halve marathon minder last van hun spieren en gewrichten. Dat suggereert een humane studie, die Amerikaanse onderzoekers van de National University of Natural Medicine [nunm.edu] publiceerden in de Journal of the International Society of Sports Nutrition.

 

Studie

 

Lees meer…

off

CannabisCannabis verbetert de symptomen van de ziekte van Crohn, ondanks het feit dat het geen effect op de ontsteking van de darm heeft, zo blijkt uit onderzoek. Van cannabisolie is al eerder vastgesteld dat het een aanzienlijke verbetering van de symptomen van de ziekte van Crohn kan geven en de kwaliteit van leven van patiënten kan verbeteren. Maar in tegenstelling tot wat eerder medisch verondersteld werd, heeft het geen effect op de ontsteking van de darm.

 

In een gerandomiseerde, placebogecontroleerde studie, hebben onderzoekers uit Israël aangetoond dat cannabis na acht weken behandeling remissie bij 65 procent van de deelnemers kan geven. In haar lezing op het internationale congres voor gastro-enterologie in Wenen, legde hoofdonderzoeker dr. Timna Naftali uit: ‘Cannabis is eeuwenlang gebruikt voor de behandeling van een breed spectrum van medische condities. Veel mensen met de ziekte van Crohn gebruiken cannabis regelmatig om hun symptomen te verlichten. Er is altijd gedacht dat deze verbetering gerelateerd was aan een afname van de ontsteking in de darm en het doel van deze studie was om te onderzoeken of dit inderdaad zo was.’

 

De Israëlische onderzoekers wierven 46 mensen met een matig-ernstige vorm van de ziekte van Crohn. Deelnemers werden in twee groepen verdeeld en ontvingen ofwel cannabisolie (met 15% cannabidiol en 4% tetrahydrocannabinol) of placebo. Na een behandeling van acht weken vertoonde 65 procent van de behandelde groep een significante afname in symptomen van de ziekte van Crohn versus 35 procent van de deelnemers in de placebogroep.

 

‘Wij hebben eerder aangetoond dat cannabis meetbare verbeteringen in de ziekte van Crohn kan produceren, maar tot onze verbazing zagen we geen statistisch significante verbeteringen in endoscopische scores of in de inflammatoire markers,’ zei dr. Naftali. ‘We weten dat cannabinoïden diepgaande anti-inflammatoire effecten kunnen hebben, maar deze studie geeft aan dat de verbetering van de symptomen niet kan worden gerelateerd aan deze anti-inflammatoire eigenschappen.’

 

Referentie:
Naftali T, Bar-Lev Schlieder L, Konikoff F, et al. Cannabis induces clinical response but no endoscopic response in Crohn’s disease patients. Presented at UEG Week Vienna 2018, October 22, 2018.

 

Bron: https://www.vnig.nl/nieuws/wetenschap/medicinale-cannabis-gunstig-bij-ziekte-van-crohn/

off

Afwisselend vasten kan diabetes omkeren

dinsdag, november 20, 2018 @ 11:11 AM

diabetesRegelmatig vasten heeft een gunstig effect op het metabolisme. Vasten kan als therapie toegepast worden op verschillende manieren:

 

  • afwisselend vasten of intervalvasten (op sommige dagen niets of heel weinig eten en op andere dagen normaal eten)
  • verlengd vasten (cycli van twee of meer dagen vasten gevolgd door minstens een week normaal eten)
  • vasten-nabootsingsdieet (FMD, fasting mimicking diet): vijf dagen per maand heel weinig eten en de rest van de maand normaal

 

Vasten stelt het lichaam in staat om beschadigde celonderdelen af te breken en te recycleren (autofagie) en het immuunsysteem te regenereren. Bij dieren is al aangetoond dat het vasten-nabootsingsdieet de pancreas regenereert en diabetes omkeert (Cheng CW, 2014).

 

Canadese onderzoekers van de universiteit van Toronto publiceerden onlangs een artikel waarin drie gevallen beschreven werden van mensen met diabetes die door afwisselend vasten hun diabetes omgekeerd hadden. De drie patiënten namen aanvankelijk minstens 70 eenheden insuline per dag. Na enkele maanden afwisselend vasten hadden ze geen insuline meer nodig terwijl hun bloedsuikerspiegel toch daalde. Ze waren ook allemaal aanzienlijk afgevallen en hadden een slankere taille.

 

Het afwisselend vasten bestond uit ofwel om de andere dag vasten ofwel drie dagen per week vasten. Op de vastendagen aten ze alleen ’s avonds en mochten ze onbeperkt caloriearme dranken drinken. Op de niet-vasten dagen aten ze ’s middags en ’s avonds (dus geen ontbijt). Ze kregen het advies om zo weinig mogelijk geraffineerde koolhydraten en suikers te eten.

 

De eerste patiënt was een 40-jarige man die al twintig jaar diabetes type 2 had. Hij nam metformine, canagliflozine en lang- en kortwerkende insuline. Na zeven maanden van drie dagen per week vasten, kon hij stoppen met alle medicatie, behalve canagliflozine. HbA1c (geglycosyleerd hemoglobine, een maat voor de bloedsuikerspiegel) daalde van 12 naar 7,5%. Zijn gewicht daalde van 84 naar 74 kg en zijn tailleomtrek van 100 naar 87 cm. Hij had geen problemen met het vasten en hij voelde zich ‘uitstekend’ tijdens de vastendagen.

 

De tweede patiënt was een 52-jarige man die al 25 jaar diabetes type 2 had. Hij nam een vaste dosis insuline. Hij kon na elf maanden van drie dagen per week vasten stoppen met de insuline. HbA1c daalde van 7,2 naar 6%. Zijn gewicht daalde van 61 naar 50 kg en zijn tailleomtrek van 89 naar 70 cm.

 

Hij voelde zich ‘geweldig’.

 

De derde patiënt was een 67-jarige man die al tien jaar diabetes type 2 had. Hij nam metformine en insuline. Hij vastte om de andere dag en kon na elf maanden stoppen met beide medicijnen. HbA1c daalde van 6,8 naar 6,2%. Zijn gewicht daalde van 97 naar 88 kg, zijn tailleomtrek daalde van 123 cm naar 110 cm. Hij vond het vasten gemakkelijk, hij hunkerde niet meer naar koolhydraten en hij had meer energie.

 

De onderzoekers zijn van mening dat afwisselend vasten betere resultaten geeft dan medicijnen en veel meer door artsen geadviseerd zou moeten worden (Furmli S, 2018).

 

Het is aangeraden om bij diabetes je lichaam eerst te laten wennen aan langere perioden zonder eten om een te lage bloedsuikerspiegel (hypoglycemie) te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld door de tijd tussen het avondeten en het ontbijt van de volgende dag geleidelijk te vergroten (telkens iets later ontbijten). Laat je hierin altijd begeleiden door een arts, die ook de dosis van je medicatie kan aanpassen.

 

Referenties

1. Cheng CW, Villani V2, Buono R, et al. Fasting-Mimicking Diet Promotes Ngn3-Driven ß-Cell Regeneration to Reverse Diabetes. Cell. 2017 Feb 23;168(5):775-788.e12.

2. Furmli S, Elmasry R, Ramos M, et al. Therapeutic use of intermittent fasting for people with type 2 diabetes as an alternative to insulin. BMJ Case Rep. 2018 Oct 9;2018. pii: bcr-2017-221854.

 

Bron: Placebo Nocebo

off