Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

chlorellaIn levensmiddelen als vlees, garnalen en eieren zit veel cholesterol. Een dieet met veel cholesterol kan je cholesterolspiegel een beetje verslechteren, en op termijn je kans op hart- en vaatziekten licht verhogen. Koreaanse onderzoekers Ewha Womans University ontdekten dat suppletie met chlorella de eventuele negatieve effecten van voedingscholesterol opheft.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Koffie beschermt tegen levercirrose

woensdag, augustus 24, 2016 @ 10:08 AM

LevercirroseKoffie drinken lijkt het risico op levercirrose te verkleinen. Dat blijkt uit een meta-analyse door onderzoekers van de Universiteit van Southampton. Bij een koffieconsumptie van twee kopjes koffie per dag zou het risico op levercirrose met bijna de helft verminderen. Jaarlijks overlijden wereldwijd meer dan een miljoen mensen aan levercirrose. Oorzaken hiervan zijn hepatitis, overmatige alcoholconsumptie, immuunziekten en leververvetting dat kan optreden als gevolg van onder meer diabetes of obesitas.

 

Gegevens van negen eerder gepubliceerde studies met een totaal van meer dan 430.000 deelnemers werden geanalyseerd. In acht van de negen studies nam het risico op levercirrose af naarmate de hoeveelheid koffie steeg. Vergeleken met het drinken van geen koffie verlaagde het drinken van één kopje het risico op levercirrose met 22 %. Bij twee kopjes koffie per dag nam het risico met 43 % af, bij drie kopjes met 57 % en met vier kopjes zelfs met 65 %.

 

Koffie is alomtegenwoordig in de meeste culturen. Koffie bevat meer dan duizend verbindingen, waarvan vele biologisch actief en van invloed op gezondheid. Dit zijn cafeïne, chlorogeenzuur, melanoidine en de pentacyclische diterpenen (koffievet): kahweol en cafestol. De biologische effecten van koffie zijn stimulatie van het centrale zenuwstelsel (vooral door cafeïne), vermindering van oxidatieve stress en inflammatie, en anti-carcinogenese. Als gevolg van het wijdverbreide gebruik zijn koffie en de effecten daarvan op de gezondheid uitgebreid onderzocht. Bij leverziekte lijkt koffie in dit onderzoek een aantal beschermende effecten te hebben.

 

Referentie:
Kennedy OJ, Roderick P, Parkes J. Systematic review with meta-analysis: coffee consumption and the risk of cirrhosis. Alimentary Pharmacology & Therapeutics, maart 2016. 43(5):562–574. doi: 10.1111/apt.13523

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2350

off

Inositol en omega-3 tegen kinderdepressie

woensdag, augustus 24, 2016 @ 10:08 AM

InositolInositol en omega-3-vetzuren kunnen kinderen van 5 tot 10 jaar met een bipolaire stoornis helpen. De alleenstaande behandeling – dus niet als aanvulling van een medicamenteuze behandeling – verlaagde in een studie symptomen van manie, depressie, angst en weerbarstigheid. Opvallend is dat de combinatie van omega-3 en inositol consistent beter werkte dan omega-3 of inositol afzonderlijk. De doseringen gebruikt in de studie waren 2000 mg inositol, 325 mg EPA en 225 mg DHA.

 

Omega-3-vetzuren EPA en DHA hebben potentieel tegen depressie en stemmingsstoornissen. De rol van inositol is minder bekend. Patiënten met depressie hebben lagere niveaus van inositol in de hersenvloeistof. Bij kinderen heeft spectroscopisch onderzoek afwijkingen in het inositolmetabolisme aangetoond, die gecorrigeerd kon worden met lithiumtherapie. Inositol maakt deel uit van het ‘second messenger systeem’ van insuline, en van receptoren voor neurotransmitters.

 

De studie die deze resultaten had geboekt, had echter enkele gebreken. Slechts de helft van de patiënten vervolledigde de studie, die bij aanvang maar 24 patiënten telde. De reden was dat de symptomen bij een aantal kinderen te zwaar werden en er daarom een agressievere therapie nodig was. De resultaten kunnen ook niet doorgetrokken worden naar kinderpatiënten met zeer ernstige depressie, die zaten niet in deze studiegroep.

 

Referentie:
Wozniak J, Faraone SV, Chan J et al. A randomized clinical trial of high eicosapentaenoic acid omega-3 fatty acids and inositol as monotherapy and in combination in the treatment of pediatric bipolar spectrum disorders: a pilot study. J Clin Psychiatry 76:11, November 2015

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2387

off

Koolhydraatarm dieet voor duursporters

donderdag, augustus 18, 2016 @ 10:08 AM

koolhydratenHet is een algemeen aanvaard idee dat duursporters veel koolhydraten moeten eten om voldoende energie te hebben en om hun reserves na een training of wedstrijd weer aan te vullen. Toch kunnen duursporters veel voordelen halen uit een koolhydraatarm dieet. Het lichaam past zich namelijk aan aan een koolhydraatarm dieet door meer vetten te verbranden. Duursporters die weinig koolhydraten eten, verbranden zelfs meer vetten voor hun energieaanmaak dan men tot voor kort voor mogelijk hield.

 

Ondanks het gangbare advies van de meeste sportverenigingen om veel koolhydraten te eten, gaan steeds meer duursporters op een koolhydraatarm dieet, om hun metabolisme te trainen op vetverbranding, zodat ze tijdens een wedstrijd geen eten moeten meesleuren en niet moeten stoppen om te eten of koolhydraatrijke drankjes te drinken. Bovendien voorkomen ze zo maagdarmklachten door te eten tijdens intensief sporten.

 

Om het effect van een koolhydraatarm dieet te testen op de verbranding en de prestaties van duursporters, deed Dr. Patrick Davitt onlangs onderzoek bij twintig ervaren ultralopers, die allemaal minstens één keer een wedstrijd van 75 km gelopen hadden. Hun gemiddelde leeftijd was 33,5 jaar en hun gemiddelde BMI 22,6 kg/m2.

 

Tien ultralopers aten een koolhydraatrijk dieet met 58% koolhydraten, 15% proteïnen en 28% vet. De andere tien ultralopers aten een koolhydraatarm dieet met 11% koolhydraten, 19% proteïnen en 71% vet. Ze moesten dit dieet minstens een half jaar volgen.

 

Tijdens een loopbandtest werd het zuurstofverbruik, de maximale aerobe capaciteit (VO2max) en de hoeveelheid verbrande vetten en koolhydraten gemeten. Er was geen verschil in aerobe capaciteit tussen de twee groepen. De ultralopers die op een koolhydraatarm dieet waren, verbrandden meer dan twee keer zo veel vet per minuut dan diegenen die een koolhydraatrijk dieet aten (1,54 gram tegenover 0,67 gram vet per minuut). Tot nog toe ging men ervan uit dat het maximum aantal vetten dat men per minuut kon verbranden minder dan een gram was.

 

Ultralopers die weinig koolhydraten eten, kunnen langer tegen een hogere snelheid lopen zonder koolhydraten bij te tanken. Ze schakelen ook sneller over op vetverbranding dan diegenen die veel koolhydraten eten. Het enige nadeel van vetverbranding tegenover koolhydraatverbranding is dat je moeilijker kan sprinten of versnellen.

 

© Hilde Maris

 

1. Harrison L. Endurance Runners on Low-Carb Diet Burn Fat. Medscape Medical News. June 11, 2015

2. American College of Sports Medicine (ACSM) 62nd Annual Meeting: Abstract 1799. May 28, 2015.

 

Bron: PlaceboNocebo

 

  Printversie Koolhydraatarm dieet voor duursporters

off

eiEen eiwitrijk dieet – meestal: een dieet met veel dierlijke eiwitten – is niet gevaarlijk. Zeker als je gezond leeft, en niet rookt, voldoende beweegt en een gezond lichaamsgewicht hebt is een eiwitrijk dieet absoluut niet ongezond. Dat schrijven epidemiologen van de universiteit van Harvard binnenkort in JAMA Internal Medicine.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Vitamine DEen relatief hoge vitamine D-spiegel stelt je misschien in staat om stokoud te worden en toch gevrijwaard te blijven van chronische ziekten als kanker, diabetes type-2 en hart- en vaatziekten. Dat opperen Spaanse onderzoekers in een ingezonden brief in de International Journal of Cardiology. De Spanjaarden bestudeerden ziektevrije honderdplussers, en ontdekten dat die opmerkelijk veel vitamine D in hun bloed hebben.

 

Studie

 

Lees meer…

off

AthleteA recent study conducted by the Netherlands Olympic Committee found that 64% of Dutch athletes are considered to be vitamin D insufficient (< nmol/L, < 30 ng/ml). The researchers also found that daily supplementation of 2,200 IU vitamin D3 was more effective than lower doses in correcting vitamin D insufficiency.

 

Read more about this study here.

 

Bron: http://www.vitamindcouncil.org/vitamin-d-news/study-finds-large-percentage-of-dutch-athletes-vitamin-d-deficient

off

Omega-3Suppletie met een forse dosis visolie kan een milde depressie binnen drie weken volledig wegpoetsen. Tot die slotsom komen Amerikaanse psychiaters in een kleine studie, die is verschenen in Psychiatry Research. Twee dozijn depressieve studenten werkten als proefpersoon aan het onderzoek mee.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Omega-3Uit een nieuwe studie, gepubliceerd in het tijdschrift Circulation van de American Heart Association, blijkt dat omega-3-vetzuren van belang zijn bij herstel van een hartaanval. Dagelijkse inname van een hoge dosis omega-3 vetzuren uit visolie gedurende zes maanden na een hartaanval verbeterde de functie van het hart en verminderde littekenvorming in onbeschadigd hartspierweefsel (Heydari et al., 2016).

 

De vorm en de functie van het hart kunnen veranderen na een hartaanval. Dit fenomeen is gekoppeld aan een slechte prognose en kan leiden tot hartfalen. Er zijn vrijwel geen therapieën die deze veranderingen na een hartaanval kunnen helpen herstellen. Uit eerdere studies blijkt dat omega-3-vetzuren de overlevingskans bij mensen die een hartaanval hebben doorstaan kunnen verhogen. Maar het was nog onduidelijk op welke wijze de vetzuren de structuur en het weefsel van het hart zouden kunnen beïnvloeden bij patiënten die standaardtherapie na een hartaanval ontvangen.

 

In de OMEGA-REMODEL gerandomiseerde klinische studie vergeleken onderzoekers de werking van vier gram omega-3-vetzuren met placebo. Deelnemers die omega-3-vetzuren ontvingen, ervoeren een 5.8% verlaagde systolische volume-index van de linker ventrikel. Bij deelnemers die het hoogste gehalte aan omega-3-vetzuren in rode bloedcellen hadden, liep dit beschermende effect op tot wel 13%. Tegelijkertijd nam fibrotisering in niet beschadigd hartweefsel met 5.6% af. Beide verlagingen zijn geassocieerd met een gunstige prognose na een hartaanval.

 

Hoofdonderzoeker Raymond Y. Kwong, M.D., associate professor of medicine van de Harvard Medical School in Boston, Massachusetts, concludeert dat omega-3-vetzuren veilig en effectief zijn bij herstel van het hart na een hartaanval.

 

Het hele artikel is hier te lezen.

 

Referentie:
Heydari, B., Abdullah, S., Pottala, J. V., Shah, R., Abbasi, S., Mandry, D., … Wang, D. (2016). Effect of Omega-3 Acid Ethyl Esters on Left Ventricular Remodeling After Acute Myocardial InfarctionClinical Perspective. Circulation, 134(5), 1885–1899. doi:10.1161/circulationaha.115.019949

 

Bron: http://www.vngk.nl/algemeen/omega-3–vetzuren-van-belang-bij-herstel-na-een-hartaanval.html

 

 Printversie Omega-3- vetzuren van belang bij herstel na een hartaanval

off

Volle zuivel gezonder dan magere zuivel

dinsdag, augustus 9, 2016 @ 03:08 PM

ZuivelAlle ‘let op vet’ campagnes ten spijt, het lijkt erop dat het verzadigde vet in volle zuivel metabool syndroom beter op afstand houdt dan magere zuivelvarianten.

 

De huidige voedingsrichtlijnen geven het advies de inname van volle zuivel te beperken. Maar in een cohortonderzoek onder ruim 9.000 gezonde volwassenen bleek de totale inname van zuivel (-0.044 ± 0.01, P = 0.009 voor elke aanvullende portie zuivel per dag) en de inname van volle zuivel (-0.126 ± 0.03, P < 0.001) geassocieerd te zijn met een verminderd risico op metabool syndroom. Onderzoekers konden dit gunstige effect toeschrijven aan het gehalte verzadigd vet in zuivel.

 

Ze concluderen dan dat de totale inname aan zuivel en de inname van volle melkproducten invers en onafhankelijk is geassocieerd met het metabool syndroom in gezonde volwassenen van middelbare leeftijd. En dat de aanbeveling de inname van volle melkproducten te beperken niet ondersteund wordt door de resultaten uit deze studie (Drehmer et al., 2016).

 

Referentie:
Drehmer, M., Pereira, M. A., Schmidt, M. I., Alvim, S., Lotufo, P. A., Luft, V. C., & Duncan, B. B. (2016). Total and Full-Fat, but Not Low-Fat, Dairy Product Intakes are Inversely Associated with Metabolic Syndrome in Adults. The Journal of Nutrition, 146(1), 81–9. doi:10.3945/jn.115.220699

 

Bron: http://www.vngk.nl/algemeen/volle-zuivel-gezonder-dan-magere-zuivel.html

 

  Printversie Volle zuivel gezonder dan magere zuivel

off