• Ashwaganda: goede ondersteuning bij stress

    Ashwagandha is een fytotherapeuticum uit de Oosterse geneeskunde, dat gerekend wordt tot de adaptogenen, zoals Ginseng, Rhodiola en Maca. Er worden vele gezondheidsbevorderende eigenschappen aan toegeschreven, maar een recente studie concentreerde zich op het effect op stress en angst. In een dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie werden 54 gezonde volwassenen met milde/matige stresssymptomen willekeurig verdeeld in een placebo- en een therapiegroep (500 mg gestandaardiseerd ashwagandhawortelextract-2,5% withanolides). Gedurende 2

    Lees meer
  • Berberine: prima bloedsuikerregulator

    De afgelopen eeuwen is ons jaarlijks suikerverbruik gestegen van 1,8 naar gemiddeld 40 kg. Een explosie die onze suikerstofwisseling moeilijk aankan, met als gevolg: overgewicht, glycemiestoornissen, diabetes, metabool syndroom, lever-, hart- en vaatziekten,… Aanpassen naar een gezond voedingspatroon, met zo weinig mogelijk snelle, geraffineerde koolhydraten, naast meer beweging, vormen de basis voor preventie van deze problemen. Maar er zijn ook natuurlijke componenten die

    Lees meer
  • Spirulina supervoedzame aanvulling

    Algen zijn geen typisch ingrediënt van ons voedingspatroon. Nochtans hebben ze gunstige effecten op onze gezondheid. Spirulina is zo'n alg dat in Aziatische landen als voedingssupplement reeds een lange historiek kent. Spirulina verlaagt het cholesterolniveau in het bloed, is een krachtig antioxidant en versterkt het immuunsysteem. Bij mensen op leeftijd verhoogt spirulina de antioxidatieve waarde van het bloed met 29%. De hoeveelheden spirulina-algen die

    Lees meer
  • Minder menstruatiepijn met gember

    Vrouwen die dagelijks gember nemen, hebben minder last van menstruatiepijn. Dat concluderen onderzoekers uit Zuid-Korea op basis van een uitgebreide literatuuronderzoek. De onderzoekers vonden in het totaal vier studies relevant voor dit onderwerp. Hun statistische analyse kwam uit op een sterke daling van de pijn wanneer gember de eerste drie tot vier dagen van een menstruatie ingenomen wordt. De vrouwen namen geen

    Lees meer
  • Het belang van probiotica in darmkankerpreventie

    Verschillende studies tonen het belang van probiotica tegen darmkanker. Probiotica zijn levende organismen die, per definitie, een gunstige invloed op onze gezondheid uitoefenen. In theorie zijn ze in staat om de ontwikkelingen van darmkanker te voorkomen. Met name kunnen ze stoffen die kanker verwekken onschadelijk maken en darmontstekingen afremmen. Een studie stelde vast dat de darmflora bij darmkankerpatiënten grondig verstoord is. Een Portugese onderzoeksinstelling deed

    Lees meer
  • Omega-3, -6 en -7 tegen droge ogen

    Volgens de resultaten van een studie waar 32.470 verpleegsters aan meewerkten wordt het dagelijks gebruik van omega-3 vetzuren geassocieerd met een aanzienlijke vermindering van pijnlijke ogen. Droge ogen is een veel voorkomend ongemak dat sterk toeneemt naarmate mensen ouder worden. De inname van omega-3 en omega-6 werd bij de verpleegsters nagegaan aan de hand van een vragenlijst. 1.546 vrouwen (4,7 procent) ondervonden

    Lees meer
  • Seafood en taurine: levensnoodzakelijk tijdens en na de zwangerschap

    Taurine, een zwavelhoudend aminozuur, is altijd belangrijk, in alle levensfasen. Zoogdieren en mensen kunnen taurine zelf aanmaken uit andere zwavelhoudende aminozuren, maar foetus en baby kunnen dat (nog) niet: zij hangen af van de aanvoer van de moeder, via placenta of borstvoeding. En dat is dan weer afhankelijk van wat mama eet… Taurine is o.a. cruciaal voor groei en ontwikkeling van

    Lees meer
  • Prebiotica beschermen tegen astma

    Prebiotica kunnen het risico op een astma-aanval verminderen tijdens het sporten. Ze verbeteren ook de longfunctie en onderdrukken ontstekingen in de luchtwegen. Daarmee wordt nog maar eens aangetoond hoe belangrijk de darmen zijn voor de rest van het lichaam. Prebiotica zijn koolhydraten die wijzelf niet kunnen verteren, maar darmbacteriën wel. Ze bevorderen de gezondheid van de darm omdat ze de bacteriële

    Lees meer
  • Fenegriek verhoogt testosteron

    Mannen kunnen hun testosteron verhogen en hun seksleven verbeteren met fenegriek. Dagelijks 600 mg fenegriekextract (zaad) verhoogt het seksuele verlangen en het aantal erecties per week. Seks neemt toe van 1-2 keer per maand naar bijna 1 keer per week. Bijwerkingen vallen niet vaak te melden: wel kloeg 5% van alle mannen die fenegriek nam, over hoofdpijn. Deelnemers van deze studie

    Lees meer
  • Cordyceps-schimmel voor sterkere afweer

    Een gefermenteerd drankje op basis van een extract van Cordyceps militaris verbetert de immuniteit bij gezonde mannen en vrouwen. Volgens een veertig deelnemers tellende:  studie verhoogt het drankje de activiteit van natural killercellen en verlaagt het de niveaus IL1β en IL6. Cordyceps-extract lijkt dus de immuniteit te versterken en het ontstekingsniveau te verlagen. Cordyceps militaris is de rupsendoder, een paddenstoel die erom

    Lees meer
  • Micronutriënten voor volwassenen met metabool syndroom

    De metabole status van mannen en vrouwen met het metabool syndroom gaat erop vooruit wanneer ze essentiële nutriënten erbij nemen. Dat blijkt uit onderzoek uit Nieuw-Zeeland, waarvan de focus op vitamine C lag. Aan het ontstekingsniveau veranderde het supplement niets, metabole parameters wijzigden wel. Het aandeel van deelnemers met een vitamine C-tekort was ontstellend hoog: 57% waarvan een derde met

    Lees meer
  • Antioxidanten verminderen vermoeidheid door long covid

    Een combinatie van nutriënten en natuurlijke extracten verlaagt ontsteking bij patiënten met long covid en vermindert de symptomen van vermoeidheid. Dat stelden Italiaanse onderzoekers vast in een gecontroleerde studie met 33 mannen en vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 47 jaar. Zij namen placebo of twee capsules met echinacea, rozenbottel, propolis, koninginnenbrij en zink. De score voor vermoeidheid werd gemeten

    Lees meer
  • Ketogene voeding voor parkinsonpatiënten

    Volgens de resultaten van een studie in opdracht van de Amerikaanse National Institutes of Health is ketogene voeding aangevuld met MCT-olie haalbaar bij parkinsonpatiënten. Twee derde van de deelnemers was bereid om dat ketogene regime vol te houden en de niet-motorische symptoomscore verbeterden. De ketogene interventie bij zestien deelnemers duurde amper drie weken. Bij patiënten met parkinson stellen onderzoekers mitochondriale

    Lees meer
  • Kaneel verlaagt duidelijk de bloedsuiker

    Onderzoekers van de David Geffen School of Medicine van Los Angeles zien dat kaneel de suikerspiegel ontegensprekelijk verlaagt wanneer dit gemeten wordt via continue glucose-monitoring. Met de orale glucosetolerantietest konden ze geen verbetering vaststellen. Die test is volgens de onderzoekers niet erg betrouwbaar. Bij de orale glucosetolerantietest wordt een inschatting gemaakt van de piek in de suikerspiegel die na een

    Lees meer
  • Goed zicht houdt verband met voldoende beweging en slaap

    Veel kinderen en jongvolwassenen hebben te maken met visuele beperkingen en dragen hiervoor een bril of contactlenzen. Een interessante vraag is of het bewegingsgedrag van deze doelgroep invloed heeft op het dragen van een bril of contactlenzen. In een Amerikaanse studie werden de 24-HMB guidelines gebruikt om dit te onderzoeken. Deze richtlijnen geven advies over lichamelijke activiteit, schermtijd en slaapduur om een

    Lees meer
  • Poeptransplantatie mogelijk gunstig bij ziekte van Parkinson

    Een klein klinisch onderzoek in België, gepubliceerd in het open-access-vakblad van The Lancet, heeft laten zien dat poeptransplantaties mogelijk motorische symptomen kunnen verbeteren bij patiënten met de ziekte van Parkinson in een vroeg stadium. Tussen december 2020 en december 2021 ondergingen 46 parkinsonpatiënten (50-65 jaar, stadium 2 volgens schaal van Hoehn en Yahr) een poeptransplantatie: 22 kregen een poeptransplantatie van gezonde

    Lees meer
  • Bepaalt ons persoonlijke microbioom onze gezondheid?

    Een nieuw onderzoek, uitgevoerd door de Stanford University School of Medicine, zet de aannames die we tot nu toe hadden over het microbioom als biomarker voor gezondheid en ziekte op losse schroeven. Tot nu toe namen we aan dat onze microbiomen een 'vingerafdruk' kunnen zijn, maar er zijn algemene microbioom­kenmerken die individuen kunnen classificeren als gezond of ziek. Om de

    Lees meer
  • Ketodieet maakt psychiatrisch patiënt fysiek en mentaal gezonder

    Psychiatrisch patiënten die zijn gediagnosticeerd met een bipolaire stoornis of schizofrenie worden gezonder door een koolhydraatarm dieet - in zowel mentaal als fysiek opzicht. Studie Lees meer...
  • Interventies voor hormoongerelateerde oxidatieve stress

    Aanhoudende periodes van stress zorgt dat het fijn afgestemde endocriene systeem, met name de hypothalamus – hypofyse – bijnier (HPA) as ontregelt geraakt. De ongecontroleerde cortisolafgifte gaat op cellulair niveau gepaard met de vorming van oxidatieve stress. Kleine reactieve zuurstof- en stikstofdeeltjes - die wanneer ze niet op tijd worden geneutraliseerd door antioxidanten - voor de nodige cel- en weefselschade

    Lees meer
  • Prenatale PFAS-blootstelling beïnvloedt gedrag via microbioom

    PFAS (per- en polyfluoralkylstoffen) zijn chemicaliën die in veel producten worden gebruikt vanwege hun water- en vetafstotende eigenschappen. Ze kunnen schadelijk zijn voor het zenuwstelsel omdat ze neurotoxische effecten hebben. Blootstelling kan leiden tot verstoringen in de ontwikkeling en functie van het zenuwstelsel, zoals gedragsproblemen en cognitieve stoornissen. Het darmmicrobioom lijkt een rol te spelen bij PFAS-gerelateerde neurotoxiciteit en gedragsproblemen

    Lees meer