Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

Kaneel reduceert migraine

dinsdag, augustus 4, 2020 @ 09:08 AM

KaneelAls migrainepatiënten elke dag drie capsules met kaneelpoeder innemen, nemen hun migraineproblemen drastisch af. De aanvallen verminderen in frequentie, duren minder lang en zijn minder ernstig.

 

Ontstekingen

 

Lees meer…

off

Zeedenschors verbetert sportprestaties

dinsdag, augustus 4, 2020 @ 09:08 AM

OPCAmateur atleten, zowel mannen als vrouwen, presteren beter met pycnogenol, een extract uit zeedenschors (Pinus maritima) dat OPC’s (oligomere procyanidines) bevat. Door gedurende acht weken 100 mg pycnogenol per dag te nemen, loop je de twee mijl sneller en kun je langer push-ups en sit-ups doen.

 

Zelfs triatleten presteren beter. Een dosis van 150 mg pycnogenol (vier weken) verhoogt hun uithoudingsvermogen en kracht. Triatleten hebben ook minder last van spierkrampen.
Het gunstig effect van OPC’s op de bloedvaten is al onderwerp geweest van diverse studies.

 

Referentie:
Vinciguerra G, et al. Evaluation of the effects of supplementation with Pycnogenol on fitness in normal subjects with the Army Physical Fitness Test and in performances of athletes in the 100-minute triathlon. J Sports Med Phys Fitness. 13;53(6):644-54

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Bouwen aan een goed gemoed

maandag, augustus 3, 2020 @ 02:08 PM

SerotonineDe hersenen bestaan uit miljarden zenuwcellen en de onderlinge informatieoverdracht gebeurt via neurotransmitters. Als alles naar behoren werkt, voelen we ons goed. Neurotransmitters raken echter snel uit balans en dat beïnvloedt onze gehele stemming. Depressieve gevoelens beïnvloeden meteen de levenskwaliteit en kunnen bijvoorbeeld zorgen voor mentale problemen, apathie en hoofdpijn. Net in deze voor veel mensen eenzame tijd, is het van belang de neurotransmitters op orde te houden.

 

Het vertrekpunt is een overwegend (biologische) plantaardige voeding. Een ruime inname van  groenten, fruit, eiwitten en gezonde vetten levert de noodzakelijke bouwstenen van neurotransmitters en cofactoren. Vooral de onderlinge samenwerking van nutriënten is cruciaal voor een gezonde hersenfunctie [1]. Bovendien zorgt gezonde voeding voor een stabiele bloedsuikerspiegel, ook essentieel voor een goed gemoed. Daarnaast kunnen nutriënten als 5-hydroxytryptofaan (5-HTP) en saffraan overwogen worden vanwege hun gekende antidepressieve uitwerking.

 

Aanmaak serotonine

Eén van de belangrijke neurotransmitters is serotonine, dat onder meer zorg draagt voor onze stemming. Serotonine wordt voor een groot deel in het maagdarmkanaal geproduceerd en bepaalt ter plekke de afgifte van spijsverteringssappen en de darmperistaltiek. Een serotoninetekort wordt in verband gebracht met diverse klachten waaronder depressie en angst.

 

Vanuit tryptofaan, via 5-hydroxy-tryptofaan (5-HTP), wordt met behulp van cofactoren vitamine B6 en magnesium serotonine aangemaakt. Een belangrijke oorzaak dat die omzetting onvoldoende gebeurt, is dat een groot deel van de tryptofaan wordt gebruikt als eiwit (bij onvoldoende eiwitinname) of voor de niacineproductie (bij vitamine B3-deficiëntie). Directe suppletie van 5-HTP omzeilt dit probleem en bevordert direct de serotoninestatus, ook van de hersenen [2].

 

Saffraan natuurlijk antidepressivum

Saffraan (Crocus sativus) groeit in verschillende bergachtige regio’s, van Azië tot Griekenland, Egypte en India. Saffraan staat al eeuwen bekend als kleurstof, specerij en als traditioneel medicinaal kruid. Inmiddels zijn de gezondheidsvoordelen van saffraan als antidepressivum goed gedocumenteerd. De belangrijkste actieve nutriënten in saffraan zijn de carotenoïden crocetine en crocine, picrocrocine (metaboliet van de carotenoïde zeaxanthine) en safranal (metaboliet van picrocrocine). Uit klinische onderzoeken blijkt dat saffraan werkzamer is dan een placebo bij milde tot matige depressie [3,4].

 

Concrete aandachtspunten om samen met uw cliënt te bouwen aan een goed gemoed

  • De spijsvertering is direct verbonden met de emotionele gezondheid. Dat blijkt ook uit onderzoek: onder mensen met het prikkelbare darmsyndroom komt depressie vaker voor [5]. Problemen met de spijsvertering zorgen voor tal van toxische gistings- en rottingsresten die direct de hersenwerking negatief beïnvloeden. Daarbij is de serotonineproductie vaak verlaagd. Overweeg suppletie van spijsverteringsenzymen of symbiotica.
  • Voldoende hydrateren is cruciaal: adviseer dagelijks circa 1,5 – 2 liter puur water of kruidenthee te drinken. Vermijd drinken uit plastic flessen, weekmakers blokkeren de serotonineproductie.
  • Zorg voor optimale vitamine D-status. Onderzoek wijst uit dat suppletie van vitamine D depressieve symptomen kan verbeteren en chronische ontstekingen in het lichaam kan verminderen.
  • Raad aan om dagelijks te bewegen, bij voorkeur in de natuur. Minimaal één keer per dag de hartslag laten versnellen, zorgt ervoor dat endorfines vrijkomen. Dat kan eenvoudig door een stevige, versnelde wandeling over straat.
  • Laat uw cliënt streven naar een gezond slaapritme en 7 à 8 uur slaap per nacht.
  • Adviseer mindfulness, yoga, Chi Neng Qigong of een andere methode waardoor uw cliënt vol aandacht ‘in het moment’ leert te zijn.
  • Overweeg een supplement waarin saffraan in synergie met 5-HTP aanwezig is. Denk ook aan andere nutriënten zoals vitamine B3, B6, magnesium en essentiële vetzuren.

 

Referenties:

  1. Sathyanarayana Rao TS, Asha MR, Ramesh BN, et al. Understanding nutrition, depression and mental illnesses. Indian J Psychiatry. 2008.
  2. Hinz M, Stein A, Uncini T. 5-HTP efficacy and contraindications. Neuropsychiatr Dis Treat. 2012.
  3. Siddiqui MJ, Saleh MSM, Siti Basharuddin NB, et al.  Saffron (Crocus sativus L.): As an Antidepressant. J Pharm Bioallied Sci. 2018.
  4. Khazdair MR, Boskabady MH, Hosseini M, et al. The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review. Avicenna J Phytomed. 2015;5(5):376-391
  5. Mudyanadzo TA, Hauzaree C, Ashqar HM, et al. Irritable Bowel Syndrome and Depression: A Shared Pathogenesis. Cureus. 2018.

 

Bron: Energetica Natura

off

HartGlucosamine is een populair voedingssupplement: het beschermt en herstelt gewrichten, maar onderhoudt ook andere bindweefsels, van pezen tot de huid. Het wordt vooral gebruikt bij artrose en osteoartritis. Maar nieuw onderzoek linkt glucosaminegebruik ook aan cardiovasculaire bescherming.
 

Een onderzoeksgroep aan de universiteit van New Orleans volgde bijna 500.000 mensen gedurende 4 jaar, na een vragenlijst over hart- en vaatziekten en het gebruik van glucosamine. Bijna een vijfde van de deelnemers gebruikte glucosamine.
Na 4 jaar bleek dat er in de groep van glucosaminegebruikers 15% minder cardiovasculaire problemen optraden, in vergelijking met geen glucosaminegebruik. Er was tevens een 9 à 22% lager risico op coronairziekten, beroerte en overlijden tengevolge van hart- en vaatziekten.
Bij rokers was het verschil nog groter. De onderzoekers verklaren dit doordat glucosamine ook anti-inflammatoir is (en rokers een hoger inflammatieniveau hebben).
 

De conclusie: langdurig gebruik van glucosamine voor artrose/artritisproblemen kan ook het risico op hart- en vaatziekten verlagen.

 

Referentie:
Qi, Lu et al. Association of habitual glucosamine use with risk of cardiovascular disease: prospective study in UK Biobank. BMJ 2019; 365. http://www.bmj.com/content/365/bmj.l1628
https://medicalxpress.com/news/2019-05-glucosamine-supplements-linked-cardiovascular-disease.html

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Glas tomatensap maakt beweging nog gezonder

donderdag, juli 30, 2020 @ 07:07 PM

TomatensapBeweging is zonder meer gezond, maar intensieve fysieke inspanning verhoogt de aanmaak van agressieve moleculen die het erfelijk materiaal kunnen beschadigen. Onderzoekers van Stockholm University ontdekten dat ze de mogelijke schadelijke effecten van beweging konden reduceren als ze proefpersonen elke dag een glas tomatensap lieten drinken.

 

Vrije radicalen

 

Lees meer…

off

ParanotenEen dieet met voldoende selenium kan je helpen om je spierkracht op niveau te houden als de jaren klimmen. Die suggestie wekt een epidemiologische studie die Engelse onderzoekers van Newcastle University hebben gepubliceerd in Nutrients.

Studie

 

Lees meer…

off

Melisse en lavendel bij depressie

woensdag, juli 29, 2020 @ 07:07 AM

MelisseMelissa officinalis L en Lavandula angustifolia Mill worden in Azië traditioneel gebruikt bij de behandeling van depressie. Ook in Perzische kruidenboeken worden de planten genoemd tegen neerslachtigheid. Uit een recente klinische studie blijkt dat de planten op de korte termijn even goed werken bij depressie als het antidepressivum fluoxetine.

 

Aan het onderzoek namen 45 volwassenen deel met een milde tot matige depressie volgens de DSM-5. De deelnemers werden onderverdeeld in drie groepen. Een groep kreeg tweemaal daags 1 gram gedroogd melisseblad, een groep kreeg tweemaal daags 1 gram gedroogde lavendel en een controlegroep kreeg tweemaal daags 10 mg fluoxetine, een antidepressivum van het type SSRI. De studie duurde acht weken. De mate van depressie werd na twee, vier en acht weken bepaald. Gedurende de acht weken waren melisse en lavendel even effectief in het verminderen van depressieve klachten als het antidepressivum fluoxetine. Mensen die melisse hadden gebruikt, hadden geen last van bijwerkingen. Eén persoon die lavendel gebruikte, kreeg last van slaperigheid.

 

Het onderzoek laat zien dat naast sint-janskruid ook lavendel en melisse mogelijk effectieve antidepressiva van plantaardige oorsprong zijn. Dierstudies tonen aan dat melisse zijn antidepressieve werking mogelijk ontleent aan remming van monoamine oxidase (MAO) of stimulering van noradrenaline. Het werkingsmechanisme van lavendel is nog grotendeels onbekend, ondanks het brede gebruik bij stemmingsstoornissen. De wetenschappers geven aan dat langdurige studies met een placebogroep nodig zijn om de effecten van de planten bij depressie nader te bepalen. Temeer omdat bij kortdurend gebruik, zoals in deze pilotstudie, een significant placebo-effect niet uit te sluiten is.

 

Referentie
Araj-Khodaei, M., Noorbala, A. A., Yarani, R., Emadi, F., Emaratkar, E., Faghihzadeh, S., … & Naseri, M. (2020). A double-blind, randomized pilot study for comparison of Melissa officinalis L. and Lavandula angustifolia Mill. with Fluoxetine for the treatment of depression. BMC complementary medicine and therapies, 20(1), 1-9.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/melisse-en-lavendel-bij-depressie/

off

Risicofactoren vitamine C-tekort

woensdag, juli 29, 2020 @ 07:07 AM

Vitamine CEen wereldwijde analyse laat zien dat het aantal mensen met een lage vitamine C-status groot is. Specifieke subgroepen in ontwikkelde landen hebben een verhoogd risico op een vitamine C-tekort. Veel factoren kunnen de vitamine C-status beïnvloeden, waaronder voeding, geslacht en leeftijd. Maar ook luchtvervuiling, lichaamsgewicht en leefstijl spelen een rol.

 

Opvallende bevindingen waren het vitamine C-tekort bij passieve rokers, gehospitaliseerde mensen, mensen met hart- en vaatziekten, hartfalen, kanker, reumatoïde artritis en diabetes. Twaalf procent van de volwassenen en kinderen die blootgesteld worden aan sigarettenrook heeft een verlaagde vitamine C-status. Ook andere luchtvervuiling kan door het verhogen van oxidatieve stress de vitamine C-status negatief beïnvloeden. Onderzoeken laten zien dat in deze gevallen suppletie met vitamine C en andere antioxidanten de oxidatieve belasting verlaagt. Ook mensen met overgewicht hebben een lagere vitamine C-status. Dit lijkt niet alleen te komen door een verminderde inname uit voeding, maar tevens door een veranderde distributie in het lichaam, die te maken heeft met een verhoogd vetpercentage. Onderzoekers pleiten dan ook voor een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C per kilogram lichaamsgewicht. Dit lijkt ook verstandig met het oog op de wereldwijde toename van mensen met overgewicht.

 

Een langdurig ernstig vitamine C-tekort leidt tot scheurbuik, maar kleine tekorten kunnen een rol spelen bij het ontstaan van onder andere hart- en vaatziekten en neerslachtigheid. De wetenschappers geven aan dat 10 mg per dag het ontstaan van scheurbuik tegengaat, maar dat 200 mg vitamine C per dag een adequate inname is voor het behoud van een optimale gezondheid. Mensen met een acute infectie of aandoening waarbij oxidatieve stress een rol speelt, wordt aangeraden een hogere dagdosering in te nemen uit voeding of suppletie.

 

Het volledige artikel kunt u hier lezen.

 

Referentie:
Carr, A. C., & Rowe, S. (2020). Factors Affecting Vitamin C Status and Prevalence of Deficiency: A Global Health Perspective. Nutrients 2020, 12(7), 1963

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/risicofactoren-vitamine-c-tekort/

off

BetaïneAls je niet zwaar fysiek werk doet, of traint met gewichten, verlies je na het dertigste levensjaar elk jaar een beetje spiermassa. Volgens een Chinese epidemiologische studie, die is verschenen in de British Journal of Nutrition, kun je dat proces afremmen en misschien zelfs omkeren als je je inname van betaïne verhoogt.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Sterke spieren, sterk immuunsysteem

zaterdag, juli 25, 2020 @ 02:07 PM

immuunsysteemAls je de leeftijd van de uitzonderlijk sterken hebt bereikt, gaat je immuunsysteem elk jaar een beetje belabberder functioneren. Op een gegeven moment werkt het zo slecht dat een verkoudheid je einde kan betekenen. In 1999 publiceerden onderzoekers van de universiteit van Bologna in Italië een epidemiologisch onderzoek dat suggereert dat je de achteruitgang van je immuunsysteem een halt kunt toeroepen door krachttraining. En het slikken van extra vitamine D.

 

Studie

 

Lees meer…

off