Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

CarnitineOp een reeks kenmerken van het metabool syndroom heeft carnitine een gunstige invloed, zo hebben Zuid-Koreaanse wetenschappers vastgesteld. In een systematische review en meta-analyse concluderen zij dat deze stof – afwisselend aangeduid als aminozuur of halfvitamine – vooral bijdraagt aan verlaging van de bloeddruk en vermindering van tailleomtrek, direct of indirect biomarkers van het syndroom.

 

Als kenmerkend voor het metabool syndroom gelden overgewicht, een verstoorde bloedsuikerspiegel, hoge bloeddruk, slechte cholesterolwaarden en een verstoorde vethuishouding. Deze cluster van risicofactoren draagt sterk bij aan diabetes en hart- en vaatziekten. Carnitine wordt in het lichaam gesynthetiseerd uit de aminozuren lysine en methionine. In de voeding zijn vooral dierlijke producten leverancier. De invloed van carnitine is in deze studie onderzocht voor supplementen.

 

Van alle studies tot februari 2020 die in eerste instantie relevant werden bevonden, konden er uiteindelijk negen in de meta-analyse worden opgenomen. Vijf onderzoeken kwamen uit Iran, twee uit Italië en elk één uit China en Japan. Het waren placebogecontroleerde RCT’s met in totaal 508 deelnemers, aangaande het verband tussen suppletie van carnitine en tenminste één biomarker voor het metabool syndroom. De dagelijkse dosis die zij kregen, varieerde van 0,75 tot 3 gram per dag gedurende 8 tot 24 weken.

 

Uit de resultaten bleek een significant gunstig effect van carnitine-suppletie op de systolische bloeddruk en op tailleomtrek (als marker van overgewicht). Daarnaast nam, bij een dosering van 1 tot 3 gram per dag, het niveau HDL-cholesterol toe en verbeterden zowel de nuchtere bloedglucose als het triglyceridengehalte.

 

Referentie:
Choi M, Park S, Lee M. L-Carnitine’s Effect on the Biomarkers of Metabolic Syndrome: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Nutrients. 2020 Sep 12;12(9):E2795

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5211

off

FoliumzuurVrouwen die drie maanden voorafgaand aan de conceptie 400 mcg foliumzuur gebruiken, hebben mogelijk een kleinere kans op vroeggeboorte. Chinese wetenschappers concluderen dit op basis van een retrospectief onderzoek waaraan 201.477 vrouwen deelnamen.

 

Het onderzoek maakte deel uit van het National Free Preconception Health Examination Project dat uitgevoerd is tussen 2010 en 2018. Koppels tussen 18 en 49 jaar die binnen een half jaar een zwangerschap planden, werden begeleid door een gezondheidsprofessional. Vrouwen met een chronische aandoening of die tijdens de zwangerschap een urineweginfectie hadden, werden geëxcludeerd voor de analyse. De meer dan 200.000 vrouwen werden vervolgens ingedeeld in vier groepen:

  • een groep vrouwen (n=9668) die geen foliumzuur had gebruikt,
  • een groep die 1-2 maanden voor de conceptie foliumzuur gebruikt had,
  • vrouwen die drie maanden voor conceptie begonnen waren met de vitamine,
  • een groep die minimaal vier maanden voor de zwangerschap al foliumzuur gebruikte.

 

Vroeggeboorte werd gedefinieerd als een geboorte 28-37 weken na conceptie. Van de 201.477 vrouwen kreeg 7,9% een vroeggeboorte (15.850 vrouwen).

 

Vrouwen die 1-2 maanden voorafgaand aan de zwangerschap foliumzuur hadden gebruikt, hadden 15% minder kans op een vroeggeboorte dan vrouwen die geen foliumzuur hadden gebruikt. Voor vrouwen die drie maanden voor conceptie foliumzuur gebruikten was dit zelfs 20%. Een langere periode dan drie maanden voor conceptie leidde niet tot een grotere risicoreductie.

 

De wetenschappers verklaren dat foliumzuur mogelijk de kans op een vroeggeboorte verkleint door het optimaliseren van de vroege ontwikkeling van de placenta en het verbeteren van de functie van gameten. Gebruik van foliumzuur vanaf drie maanden voor de conceptie is daarom aan te bevelen.

 

Referentie:
Yu W, Yanling Y, Cai K, et al. The association between periconceptional folic acid supplementation and the risk of preterm birth: a population-based retrospective cohort study of 200,000 women in China. Eur J Nutr. 2020 Oct 19 (ahead of print). doi: 10.1007/s00394-020-02409-8

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5215

off

Resistent zetmeelRecent onderzoek toonde aan dat prebiotische, fermenteerbare voedingsvezels (zoals resistent zetmeel) de darmbarrière helpen beschermen en herstellen. Verminderde integriteit van de darmbarrière is direct gerelateerd aan darmaandoeningen zoals colitis en Crohn. Ook auto-immuunziekten zoals diabetes type-1, reumatoïde artritis, Sjögren en algehele stofwisselingsziekten als obesitas en kanker komen vaker voor.

 

De drie verdedigingslinies

De darmbarrière bestaat uit een enkele laag epitheelcellen, beschermd door een slijmlaag. Onder de epitheelcellen bevindt zich het mucosale immuunsysteem. Alle drie deze lagen zijn belangrijk voor het handhaven van de integriteit van de darmbarrière en het algehele mucosale immuunsysteem.

1. De eerste verdedigingslinie is de slijmlaag, een laag die bestaat uit glycoproteïnen en mucines, uitgescheiden door darmslijmbekercellen. Het werkt als smeermiddel en als bescherming voor de epitheelcellen. Vele soorten bacteriën bevolken de buitenste laag van de slijmlaag. De dichte, binnenste laag is grotendeels vrij van bacteriën. Die binnenlaag bevat ook antimicrobiële peptiden en secretoire antilichamen die de epitheellaag helpen beschermen tegen pathogenen.

2. De tweede verdedigingslaag is de laag darmepitheelcellen. Die epitheelcellen behoren tot de weinige cellen in het lichaam die geen brandstof uit de bloedstroom halen: ze nemen hun brandstof op uit de inhoud van het darmkanaal.

3. De derde verdedigingslaag is het mucosale immuunsysteem, diep in het darmepitheel. Het staat ook bekend als het darmgeassocieerde lymfoïde weefsel (GALT) en bevat tot 70% van de immuuncellen van het hele menselijk lichaam. Het systeem bevat talrijke immuuncellen zoals pro-inflammatoire cytokines (zoals TNF-alfa, IL-6) en ontstekingsremmende cytokinen (zoals IL-10 en TGF-bèta).

 

Diverse effect van resistent zetmeel

Prebiotica zijn onverteerbare voedingsvezels die de darmbacteriën voeden. Vooral aardperen, acacia-vezel, asperge, arrowroot, bataat (zoete aardappel), chichorei, knoflook, paddenstoelen (shiitake, reishi), prei leveren veel prebiotische vezels. Eén van de makkelijkste manieren om de prebiotica-inname te verhogen is door het eten of suppleren van resistent zetmeel. Extra voordeel: resistent zetmeel bevordert de productie van korte ketenvetzuren zoals butyraat. Die verlagen direct de pH-waarde van de darmen zodat pathogene micro-organismen minder overlevingskans hebben. Daarnaast dienen de korteketenvetzuren, met name butyraat, als primaire voedingsstof voor dikke darmcellen. Dat verbetert de darmintegriteit.

 

Een meta-analyse onderzocht het effect van resistent zetmeel op laaggradige ontsteking. De studie had als doel de effecten van resistent zetmeel-consumptie op de serumspiegels van inflammatoire biomarkers samen te vatten. Alle relevante publicaties tussen 1988 en mei 2019 werden hiervoor onderzocht. De meta-analyse toonde aan dat een hogere consumptie van resistent zetmeel een significante vermindering van inflammatoire markers als IL-6 en TNF-alfa.
Een andere review onderzocht het effect van resistent zetmeel op lichaamsgewicht, verzadigingsgevoel, nuchtere plasmaglucose, geglyceerde hemoglobine (HbA1c), insulineresistentie en lipideniveaus bij gezonde personen en mensen met overgewicht, metabolische syndroom, prediabetes of diabetes mellitus type 2. Uit deze review blijkt dat resistent zetmeel reeds op korte termijn een beperkt cardiometabool voordeel heeft. De onderzoekers raden wel nader onderzoek aan dat deze bevindingen verder moet bevestigen.

 

Praktische vertaling

Door dagelijks zo’n 600 gram gevarieerde groenten te eten (= aanbevolen dagelijkse inname) krijgt de cliënt een goede hoeveelheid prebiotische vezels binnen om de darmdefensie op orde te houden. Voor wie niet aan een dergelijke groente-inname komt of reeds inflammatoire aandoeningen heeft, kan dagelijkse suppletie van resistent zetmeel zinnig zijn. Bij ernstige dysbiose en verhoogde darmpermeabiliteit kan het zijn dat suppletie van resistent zetmeel klachten veroorzaakt, onder andere winderigheid en gasvorming. Dat wordt meestal veroorzaakt door onvoldoende aanwezigheid van butyraat-vormende bacteriën als Akkermansia muciniphila, Faecalibacterium prausnitzii en Rosebura spp, in de flora. In die gevallen kan het handig zijn om te starten met een butyraat-supplement zodat eerst de epitheellaag beter wordt gevoed en betreffende bacteriefamilies zich kunnen hechten. Na verloop van enkele weken kan dan worden gestart met resistent zetmeel. In het algemeen veroorzaakt resistent zetmeel veel minder flatulentie in vergelijking tot andere prebiotische vezels als bijvoorbeeld inuline.

 

Referenties:

  1. Camilleri M, Lyle BJ, Madsen KL, et al. Role for diet in normal gut barrier function: developing guidance within the framework of food-labeling regulations. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2019.
  2. Thibault R, Blachier F,  Darcy-Vrillon B, et al. Butyrate utilization by the colonic mucosa in inflammatory bowel diseases: a transport deficiency. Inflamm Bowel Dis. 2010.
  3. Vahdat, M, Hosseini, SA, Khalatbari Mohseni G, et al. Effects of resistant starch interventions on circulating inflammatory biomarkers: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Nutr J 2020.
  4. Snelson M, Jong J, Manolas D, et al. Metabolic Effects of Resistant Starch Type 2: A Systematic Literature Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Nutrients. 2019.

 

Bron: Energetica Natura

off

Ashwaganda nuttig bij slapeloosheid

vrijdag, oktober 23, 2020 @ 07:10 PM

SlaapstoornissenAshwaganda heeft een farmacologisch effect op slaap bij zowel gezonde mensen als mensen met slapeloosheid, zo blijkt uit een recente klinische studie gepubliceerd in de Journal of Ethnopharmacology.

 

Ashwaganda (Withania somnifera) staat al heel lang bekend als slaapbevorderend middel, maar dit is de eerste studie met ashwaganda bij mensen met slapeloosheid.

 

In deze gerandomiseerde en placebogecontroleerde studie namen 40 gezonde personen en 40 personen met slapeloosheid in de leeftijd van 18 tot 50 jaar deel. Ze kregen ofwel een ashwaganda-wortelextract (min. 5% withanoliden) ofwel een placebo gedurende acht weken. Deelnemers werden getoetst op basis van slaapparameters (o.a. tijd nodig om in slaap te komen, totale slaaptijd, slaapeffectiviteit), Pittsburgh Sleep Quality Index en Hamilton Anxiety Scale-vragenlijst (HAM-A), mentale alertheid bij het opstaan en een vragenlijst over slaapkwaliteit. Veiligheid en interactie met de gebruikelijke medicatie werden ook gerapporteerd.

 

De onderzoekers stelden in de ashwagandagroep zowel bij de gezonde deelnemers als bij de deelnemers met slapeloosheid een significante verbetering van de slaapparameters vast. De verbetering had echter een hogere significantie bij de deelnemers met slapeloosheid dan bij de gezonde deelnemers.  De tijd die nodig is om in slaap te komen en de effectiviteit van de slaap lieten de grootste verbetering zien. Alle verschillen tussen de beginwaarden en de waarden  aan het einde van de studie bleken statistisch significant (p < 0,0001), behalve voor de  HAM-A en de mentale alertheid in de groep met gezonde deelnemers.

 

Deze studie bevestigt dat ashwaganda de kwaliteit van de slaap kan verbeteren, maar ook angst en onrust vermindert. Ashwaganda werd goed verdragen, ongeacht leeftijd en gezondheidssituatie.

 

Referentie:
Langade D et al. Clinical evaluation of the pharmacological impact of ashwagandha root extract on sleep in healthy volunteers and insomnia patients: A double-blind, randomized, parallel-group, placebo-controlled study. Journal of Ethnopharmacology, 2020, 264: 113276

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5213

off

DHEASupplementen met DHEA, de verbinding die in het lichaam verandert in hormonen als testosteron en estradiol, hebben wel degelijk een effect op de lichaamssamenstelling, maar je moet je van dat effect niet al te veel voorstellen. Dat concluderen endocrinologen van Maggiore-Bellaria Hospital, in het Italiaanse Bologna, in een metastudie waarin ze de gegevens uit 25 trials bij elkaar veegden en opnieuw analyseerden.

 

DHEA

 

Lees meer…

off

Frisdrank, de bruisende nagel aan je doodskist

donderdag, oktober 22, 2020 @ 08:10 PM

FrisdrankElk glas frisdrank dat je dagelijks drinkt, vergroot je kans op overlijden met 5 procent. Chinese epidemiologen van de universiteit van Huazhong konden dat uitrekenen op basis van Amerikaanse gegevens. Wil je langer leven? Vervang frisdrank door water, thee of koffie. Zonder suiker.

 

Studie

 

Lees meer…

off

BewegingEr is een longevity drug die beschermt tegen dodelijke hart- en vaatziekten, longziekten, kanker en zelfs tegen suïcidale depressies. En dat wondermiddel is lichaamsbeweging, ontdekten epidemiologen van Hallym University College of Medicine in Zuid-Korea.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Versleten knieCollageensupplementen helpen tegen gewrichtspijn bij artrose en overbelasting door sport. Het ligt voor de hand dat collageensuppletie kraakbeen in gewrichten laat groeien. Reumatologen van Tufts Medical Center hebben dat effect met MRI-technologie op scans kunnen vastleggen.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Relatie fructose en alzheimer

donderdag, oktober 22, 2020 @ 03:10 PM

AlzheimerDe ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Bij de ziekte gaan hersencellen kapot door een opstapeling van bepaalde eiwitten (amyloïde en tau) waardoor de communicatie tussen de hersencellen verstoord wordt. Daarnaast worden er ontstekingen gevonden in bepaalde hersendelen. Het is onduidelijk of de eiwitstapeling een oorzaak of een gevolg is van andere ziekteprocessen. Een recente publicatie van hoogleraar Richard Johnson gaat in op de rol van fructose bij de ziekte van Alzheimer.

 

Cerebrale insulineresistentie en mitochondriale dysfunctie lijken een belangrijke bijdrage te leveren aan het ontstaan en de progressie van de ziekte. Fructose heeft invloed op zowel de suikerstofwisseling als de energiestofwisseling in de hersenen. Waar glucose resulteert in een toename van beschikbare energie, zorgt fructose juist voor een afname. Daarnaast zorgt fructose voor een toename van urinezuur in de hersenen wat ontsteking veroorzaakt. Hierdoor ontstaat er een relatief energietekort in de cel en een verhoogde ontstekingsgraad waardoor uiteindelijk de cellulaire functies achteruitgaan.

 

Vanuit evolutionair oogpunt was de fructosestofwisseling gunstig, omdat de hersenen als het ware in de spaarstand gingen. Echter, in de afgelopen decennia is ons voedselpatroon zeer rijk aan fructose geworden, waardoor dit mechanisme mogelijk in ons nadeel is gaan werken. Johnson benadrukt daarbij dat het gaat om de endogene productie van fructose in de hersenen. De fructose die we via de voeding binnen krijgen, bereikt de hersenen bijna niet. Desondanks kan de inname van fructose via de voeding wel het endogene fructosemetabolisme beïnvloeden via andere mechanismen en zo dus een rol spelen bij het ontstaan van de ziekte van Alzheimer. Dit zou betekenen dat afremming van het fructosemetabolisme in de hersenen een mogelijke manier kan zijn om de ziekte van Alzheimer te voorkomen of vertragen.

 

De volledige Engelstalige publicatie kunt u hier teruglezen.

 

Referentie:
Johnson, R. J., Gomez-Pinilla, F., Nagel, M., Nakagawa, T., Rodriguez-Iturbe, B., Sanchez-Lozada, L. G., … & Lanaspa, M. A. (2020). Cerebral Fructose Metabolism as a Potential Mechanism Driving Alzheimer’s Disease. Frontiers in Aging Neuroscience, 12, 299.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/relatie-fructose-en-alzheimer/

off

Onvermoed spierballenvoer: bosbessen

vrijdag, oktober 16, 2020 @ 04:10 PM

BosbessenBlauwe bosbessen zijn niet alleen een modieuze super food voor health freaks die hun immuunsysteem en cardiovasculaire gezondheid willen verbeteren. Blauwe bosbessen zijn misschien ook interessant voor sporters die hun spiergroei willen versnellen. Dat suggereert een experimentele humane studie die onderzoekers van Cornell University hebben gepubliceerd in de Journal of Nutrition.

 

Studie

 

Lees meer…

off