Actief B12, B6 en foliumzuur: een krachtig trio!


Vitamine B12De groep van B-vitaminen bestaat er uit acht verschillende. Hoewel we ze allemaal nodig hebben, springen vitamine B12, foliumzuur (B11) en de actieve vorm van vitamine B6 – pyridoxal-5-fosfaat (P5P) – eruit vanwege hun krachtige samenwerking.

 

Actieve, reeds omgezette vitamine B12 komt voor in twee vormen: methylcobalamine en adenosylcobalamine. Methylcobalamine wordt aangetroffen in het bloedplasma en draagt bij aan het goed functioneren van het perifere zenuwstelsel. Adenosylcobalamine komt meer voor in weefselcellen en mitochondriën en levert energie. Beiden vormen van vitamine B12 worden uitstekend opgenomen via het mondslijmvlies (onder de tong). Zo hebben ze een werking die ook direct merkbaar is, wat zich uit in meer energie – vooral bij een tekort of suboptimale waarde.

 

De belangrijkste, biologisch meest actieve vorm van vitamine B6 is P5P, welke gevormd wordt in de lever. Dit gaat niet bij iedereen goed vanwege een gen-polymorfisme. Vandaar dat P5P in supplementen de voorkeur heeft.

 

Homocysteïne is een giftig stofwisselingsproduct van het aminozuur methionine. Een hoog gehalte blijkt, meer dan cholesterol, een belangrijke risicofactor te zijn voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Daarbij zijn tal van andere aandoeningen gelinkt aan een te hoge waarde. Samen met foliumzuur helpen vitamine B12 en B6 met het verlagen van dit homocysteïnegehalte.

 

Conclusie:

Naast een multivitamine of een B-complex kan aanvulling van B12, actief B6 en foliumzuur gezondheidswinst opleveren voor de sporter. Met name omdat de opname via het mondslijmvlies snel en effectief is.

Let bij de aanschaf altijd op het NZVT-logo.