You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for januari, 2021.

Archive for januari, 2021

Langer leven door meer magnesium

zondag, januari 31, 2021 @ 11:01 AM

MagnesiumEen dieet met relatief veel magnesium verlengt het leven. Tot die boute conclusie komen wij na lezing van een Spaanse epidemiologische studie die is verschenen in de Journal of Nutrition. Volgens dat onderzoek vermindert magnesium de kans op sterfte door kanker en hart- en vaatziekten.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Autonome mensen leven langer

zondag, januari 31, 2021 @ 11:01 AM

AutonoomAls je leven een auto is, zit jij dan zelf achter het stuur? Als je op die vraag naar waarheid met een welgemeend ‘ja’ kunt antwoorden, dan is de kans groot dat je nog een lang leven voor je hebt. In ieder geval een langer leven dan mensen die het idee hebben dat niet zijzelf, maar vooral de omstandigheden bepalen waar het leven hen brengt.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Schema balans levenHoe positiever je in het leven staat – en hoe optimistischer, opgewekter, tevredener en gelukkiger je bent – hoe ouder zul je waarschijnlijk zult worden. Volgens verouderingsonderzoekers van de University of Kentucky kan een positieve levenshouding je levensduur met meer dan tien jaar verlengen. De onderzoekers baseren die boute stelling op onderzoek onder 180 Amerikaanse nonnen.

 

Positieve emoties zijn gezond

 

Lees meer…

off

Bosbessensapkuur verbetert geheugen

zondag, januari 31, 2021 @ 11:01 AM

BosbessenDrink elke dag 2-3 glazen bosbessensap, en 12 weken later werkt je geheugen merkbaar beter. Dat zeggen onderzoekers van de University of Cincinnati, die proeven deden met zestien gezonde zeventigers en tachtigers met een geheugen dat het soms liet afweten.

 

Bosbessen

 

Lees meer…

off

Multivitaminen zijn zinvol

donderdag, januari 28, 2021 @ 12:01 PM

MultivitaminenProfessor Balz Frei, internationaal expert op gebied van vitamine C en andere antioxidanten, houdt een pleidooi voor multivitaminen. Meer dan 90% van de Amerikaanse bevolking heeft te weinig vitamine E of vitamine D. Rokers en mensen met zwaarlijvigheid hebben een hogere behoefte voor vitaminen en mineralen. Natuurlijk moet de bevolking betere voedingsgewoonten aanleren, maar het is idioot te geloven dat een multi een slecht idee is, schrijft prof. Frei.

 

De meeste studies lijken weinig resultaat te boeken met vitaminen en mineralen, omdat ze slordig uitgevoerd worden. En toch: de grootste en langst durende studie toonde dat kanker minder optrad bij artsen die een supplement namen met meerdere vitaminen en mineralen. Omgerekend zou dit op jaarbasis 130.000 gevallen van kanker kunnen vermijden. Een spotgoedkope manier van preventie.

 

Referenties:
Alexander Michels, Balz Frei. Myths, Artifacts, and Fatal Flaws: Identifying Limitations and Opportunities in Vitamin C Research. Nutrients, 13; 5 (12): 5161 DOI: 10.3390/nu5125161
Toffanello ED, Inelmen EM et al. Ten-year trends in vitamin intake in free-living healthy elderly people: the risk of subclinical malnutrition. J Nutr Health Aging. 11;15(2):99-103

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Probiotica kunnen helpen bij geprikkelde ogen

donderdag, januari 28, 2021 @ 12:01 PM

OgenOnderzoekers hebben bewijs geleverd dat probiotica volwaardige ontstekingsremmers zijn die in heel het lichaam ontstekingen onderdrukken, ook aan de ogen. Patiënten met gevoelige ogen hebben minder last van symptomen van oogklachten, spijsverteringsaandoeningen en angst/depressies dankzij een supplement met een probioticum. Italiaanse artsen zagen ook een daling van ontstekingsfactoren in het bloed.

 

De artsen geloven dat verborgen ontstekingen aan de basis liggen van symptomen die op het eerste zicht weinig met elkaar te maken hebben: geprikkelde ogen, darmklachten en mentale problemen. Een belangrijk orgaan dat deze ontstekingen controleert, is het darmstelsel, want daar bevinden zich de meeste afweercellen. Daarom heeft het herstel van de darmflora zo’n grote impact op het lichaam.
Alle patiënten, ook de controle groep, namen dagelijks een supplement met vitamine A en vitamine D, B-vitaminen en omega-3.

 

Referentie:
Ocul Surf. 14 04;12(2):134-45. doi: 10.1016/j.jtos.13.09.002. Epub 13 12 30. Irritable eye syndrome: neuroimmune mechanisms and benefits of selected nutrients. Feher J1, Pinter E2, Kovács I3.

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Zure kersen voor betere slaap

donderdag, januari 28, 2021 @ 12:01 PM

KersenTwee glazen kersensap kan de slaaptijd met bijna anderhalf uur verhogen bij senioren met slapeloosheid. Slapeloosheid is een frequent probleem bij mensen ouder dan 65. Niet alleen is het irritant en vermoeiend, slapeloosheid verhoogt ook pijnklachten, bloeddruk en storingen aan het suikermetabolisme.

 

Zure kersen (krieken) zijn een natuurlijke bron van melatonine, de stof die de hersenen een signaal geeft dat de nacht is begonnen. De robijnrode kleurstoffen uit kersen zouden ook een rol spelen. Volgens wetenschappers verhinderen deze stoffen de afbraak van tryptofaan, de stof waaruit serotonine wordt gemaakt. Slapeloze mensen breken tryptofaan te snel af, waardoor een disbalans ontstaat in hersenstoffen die de slaap regelen.

 

Referentie:
Liu AG, Tipton RC, Pan W, et al. Tart cherry juice increases sleep time in older adults with insomnia. Experimental Biology 28 03 14

 

Bron: ABC Gezondheid

off

BarbellMannen die aan krachttraining doen houden op de langere termijn makkelijker hun vetpercentage laag dan mannen die aan hardlopen, fietsen of een andere aerobe bewegingsvorm doen. Dat concluderen epidemiologen van de universiteit van Harvard die 10.500 mannen 12 jaar achtereen hebben gevolgd.

 

Krachttraining en lichaamsvet

 

Lees meer…

off

Meer appels, minder longkanker

zondag, januari 24, 2021 @ 02:01 PM

AppelsHet meest alledaagse soort fruit dat in supermarkten ligt vermindert de kans op longkanker, en misschien ook wel op darm- en borstkanker. Volgens een metastudie die Italiaanse onderzoekers, verbonden aan University of Perugia, in 2016 publiceerden in Public Health Nutrition, beschermen appels tegen sommige vormen van kanker.

 

Studie

 

Lees meer…

off

WaterKrachtsporters groeien optimaal na hun trainingssessies als ze voldoende water in hun lichaam hebben. Uitdroging – wetenschappelijke term: hypohydratie – vermindert de natuurlijke aanmaak van anabole hormonen na krachttraining en stimuleert juist de aanmaak van katabole hormonen. Dat schrijven bewegingswetenschappers van California State University in de Journal of Applied Physiology.

 

Anabool water

 

Lees meer…

off