You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for mei, 2022.

Archive for mei, 2022

Duindoorn tegen droge ogen

dinsdag, mei 31, 2022 @ 09:05 AM

OgenDuindoornolie vermindert irritaties en roodheid van de ogen bij mannen en vrouwen die last hebben van pijnlijke ogen. Gedurende drie maanden namen deelnemers van een studie dagelijks twee capsules duindoornolie (twee gram). Na de studieperiode bleek het oogvocht minder zout, en dus vochtiger te zijn. De symptomen van droge ogen verminderden en deelnemers konden hun lenzen beter verdragen.

 

Veel mensen zitten heel de dag ‘achter hun scherm’, wat tot uitdroging van de ogen leidt. Droge ogen hebben twee oorzaken: minder aanmaak van traanvocht, en te hoge verdamping van het oogvocht. Op het oogvocht ligt er een dun filmpje van vetten, dat de verdamping tegengaat. Duindoornolie bevat gezonde omega-3 en omega-6-vetten, die belangrijk zijn voor de stevigheid van dat filmpje. De olie is bovendien rijk aan antioxidanten.

 

Referentie:
Petra S. Larmo, Riikka L. Järvinen et al. Oral Sea Buckthorn Oil Attenuates Tear Film Osmolarity and Symptoms in Individuals with Dry Eye. J Nutr. 2010; 140(8):1462-1468
Cornea. 11 10;30(9):10 13-9.
Effects of oral sea buckthorn oil on tear film Fatty acids in individuals with dry eye. Järvinen RL, Larmo PS.

 

Bron: ABC Gezondheid

off

WalnotenUit een recente review gepubliceerd in Advances in Nutrition blijkt dat alfalinoleenzuur (ALA) de gezondheid van het hart ten goede komt en het risico op hartaandoeningen kan verminderen bij mensen die geen vis eten. De belangrijkste voedingsbronnen van ALA zijn walnoten en lijnzaad.

 

In een uitgebreide review zochten de auteurs naar onderbouwing voor de relatie tussen ALA uit voeding en hart- en vaatziekten, waarbij ze ook keken naar de gerelateerde risicofactoren zoals metabool syndroom, type 2-diabetes en cognitie. De onderzoekers stelden vast dat een toename in de consumptie van het plantaardige ALA geassocieerd is met een 10% lager risico op hart- en vaatziekten en een 20% lager risico op fatale coronaire hartziekten.

 

ALA heeft gunstige effecten op het verminderen van atherogene lipiden en lipoproteïnen zoals totaal cholesterol, LDL-cholesterol en triglyceriden, evenals bloeddruk en inflammatie.
Wanneer mensen met een laag gehalte aan omega-3 in hun voeding ALA aten, zagen ze een voordeel in termen van cardiovasculaire gezondheid. Maar wanneer mensen met een hoog gehalte aan omega-3 uit andere bronnen meer ALA aten, zagen zij ook een voordeel. Het zou kunnen dat ALA synergetisch werkt met andere omega-3-vetzuren.

 

Een meta-analyse meldde een trend in de richting van risicovermindering van diabetes met zowel ALA via de voeding als ALA via biomarkers. Voor het metabool syndroom en obesitas is het bewijs voor de voordelen van ALA niet overtuigend. Het onderzoek rond ALA en cognitie is in het beginstadium, maar er zijn veelbelovende aanwijzingen voor het tegengaan van cognitieve stoornissen. Aanvullend onderzoek is nodig om sterke, op bewijs gebaseerde voedingsaanbevelingen te doen voor het terugdringen van andere chronische ziekten.

 

De onderzoekers onderstrepen de huidige voedingsrichtlijn dat de voeding ongeveer 1,1 gram ALA per dag moet leveren voor vrouwen en 1,6 gram per dag voor mannen. Dat komt overeen met ongeveer 50 gram walnoten of iets minder dan een theelepel lijnzaadolie.

 

Referentie:
Sala-Vila A, Fleming J, Kris-Etherton P & Ros E. Impact of α-Linolenic Acid, the Vegetable ω-3 Fatty Acid, on Cardiovascular Disease and Cognition. Advances in Nutrition, 2022.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5979

off

Omega-3 tegen reuma: meta-analyse

zondag, mei 29, 2022 @ 02:05 PM

Omega-3 reumaFranse onderzoekers concluderen op basis van 30 verslagen dat omega-3-supplementen hun nut hebben in de behandeling van inflammatoire reumatoïde ziekten, te weten reumatoïde artritis, psoriasis-artritis en spondylitis ankylopoetica (bechterew). Verbetering was ‘aanzienlijk’ voor de VAS-activiteit, ‘matig’ voor pijn (VAS), ziekteactiviteit (VAS, DAS28) en niveau van levenskwaliteit (HAQ), en ‘klein’ voor duur van ochtendstijfheid.

 

CRP daalde niet maar sedimentatiesnelheid wel. De onderzoekers bevestigen ook dat minstens drie maanden suppletie nodig is om effect te voelen. De dosis van twee gram dierlijke omega-3-vetzuren per dag verdient de voorkeur, vooral omdat lagere dosissen niet getest werden. Let wel dat hoge dosissen omega-3 het risico op bloeding kan verhogen. Deze dosis mag niet zomaar overschreden worden.

 

Dit is niet de eerste meta-analyse verschenen over dit onderwerp, soms conflicterend. Het aantal patiënten verzameld in deze analyse bedroeg 700 in de behandelgroep en 700 in de placebogroep.

 

Referentie:
Sigaux J, Mathieu S, Nguyen Y et al. Impact of type and dose of oral polyunsaturated fatty acid supplementation on disease activity in inflammatory rheumatic diseases: a systematic literature review and meta-analysis. Arthritis Res Ther. 2022; 24(1):100 doi:10.1186/s13075-022-02781-2

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5978

off

Helft minder opvliegers door magnesium

donderdag, mei 26, 2022 @ 03:05 PM

MagnesiumAls er om wat reden dan ook ineens minder steroidhormonen in je lichaam circuleren dan je lichaam gewend is, krijg je opvliegers. Vraag het maar aan vrouwen in de overgang, kankerpatiënten die antioestrogenen of antiandrogenen krijgen of chemische sporters die zojuist een hormoonkuur hebben beëindigd. Een spotgoedkoop magnesiumsupplement helpt, ontdekten onderzoekers van Virginia Commonwealth University.

 

Opvliegers

 

Lees meer…

off

LongenDagelijks gebruik van een supplement met lactoferrine vermindert het risico op een luchtweginfectie. Daarnaast wijzen verschillende studies op het nut van de toevoeging van het immunomodulerende glycoproteïne aan kunstvoeding voor baby’s. Een review laat de resultaten zien bij verschillende leeftijdsgroepen.

 

Het ijzerbindende glycoproteïne lactoferrine speelt een beschermende rol in verschillende fysiologische processen. Het is betrokken bij de modulering van het immuunsysteem en de regulering van de ijzerstofwisseling. De stof maakt onderdeel uit van het aangeboren immuunsysteem en heeft een antimicrobiële activiteit tegen bacteriën, virussen, gisten en parasieten.
Bovendien is lactoferrine anti-inflammatoir en heeft het een antioxidantwerking. Lactoferrine wordt daarom toegepast bij (de preventie van) virale en bacteriële luchtweginfecties.

 

Lactoferrine ter preventie van een luchtweginfectie

Lactoferrine heeft een antivirale activiteit tegen onder andere HIV, humaan papillomavirus, herpes-, hepatitis-, influenza-, rota- en coronavirussen. Klinische studies laten zien dat mensen met een lagere lactoferrinespiegel een hoger risico hebben op een luchtweginfectie. Wetenschappers hebben daarom de beschikbare klinische studies bekeken waarin het gebruik van lactoferrine ter preventie van een virale of bacteriële luchtweginfectie is onderzocht.

 

Negen studies, met totaal 1667 deelnemers, werden geïncludeerd in de systematische review, waarvan zes studies geschikt waren voor een meta-analyse. Er namen (vroeggeboren) baby’s, tweejarigen en volwassenen deel aan de studies. De gebruikte dosering varieerde van 25 mg (voor baby’s) tot 600 mg lactoferrine (voor volwassenen) per dag.

 

De studies laten een duidelijk voordeel zien van het gebruik van lactoferrine ter preventie van een luchtweginfectie.

 

Onderdeel van het immuunsysteem

Lactoferrine maakt onderdeel uit van het aangeboren immuunsysteem. De stof komt van nature voor in secreties, waaronder speeksel, zweet, spijsverteringssappen en in het slijmlaagje dat ligt op slijmvliezen van neus, luchtwegen en darmkanaal.

 

Moedermelk en colostrum zijn rijk aan lactoferrine. Baby’s die borstvoeding krijgen, krijgen dan ook substantiële hoeveelheden binnen om hen te beschermen tegen pathogenen terwijl hun eigen immuunsysteem zich aan het ontwikkelen is.
Toepassing van het glycoproteïne resulteerde in een lager risico op een (terugkerende) luchtweginfectie. Dit geldt tevens voor vroeggeboren kindjes die kunstmatig beademd worden. Mechanische ventilatie (kunstmatige beademing) verhoogt het risico op een luchtweginfectie en lactoferrine zou dit risico kunnen verminderen. De gevonden effecten pleiten voor toevoeging van lactoferrine aan kunstvoeding voor baby’s die geen borstvoeding krijgen.

 

Gezien de antivirale eigenschappen in combinatie met een dempende werking op ontstekingscytokinen, wordt momenteel onderzoek gedaan naar het potentiële nut van lactoferrine bij COVID-19.

 

Conclusie

Lactoferrine beïnvloedt via verschillende mechanismen de afweerreactie. Het verbetert een adequate immuunrespons tijdens een infectie en ondersteunt het lichaam bij het tijdig stoppen van de ontstekingsreactie. Zowel de aangeboren als de verworven afweer (B- en T-cellen) worden daarbij beïnvloed. Dit maakt dat lactoferrine onder andere invloed heeft op de productie van antilichamen en migratie en maturatie (rijping) van andere cellen in het immuunsysteem. Daarnaast kan lactoferrine het binnendringen van virussen remmen.

 

Eerdere studies toonden al aan dat gebruik van lactoferrine de duur van luchtweginfecties significant kan verminderen. Nu is er ook uitgebreider bewijs dat het risico op een luchtweginfectie kan verminderen door toepassing van lactoferrine, zowel bij volwassenen als bij (vroeggeboren) baby’s.

 

Referentie:

Ali AS, Hasan SS, Kow CS, et al. Lactoferrin reduces the risk of respiratory tract infections: A meta-analysis of randomized controlled trials. Clin Nutr ESPEN. 2021 Oct;45:26-32.

 

Bron: SpringfieldNutra

off

UC-II bij knie-belastende activiteit

dinsdag, mei 24, 2022 @ 01:05 PM

Versleten knieVoedingssuppletie met ongedenatureerd collageen (UC-II) kan actieve volwassenen helpen om langer te kunnen blijven sporten zonder knieklachten. Mensen die tijdens of na het sporten last krijgen van de knieën kunnen baat hebben bij gebruik van UC-II. De knieën kunnen langer belast worden zonder pijn en de flexibiliteit van het kniegewricht verbetert.

 

In een nieuwe Duitse studie werd het effect bestudeerd van gebruik van ongedenatureerd collageen type II (UC-II) op het krijgen van knieklachten door sport. Aan de studie namen 96 gezonde volwassenen deel die gewricht belastende sporten uitoefenen, zoals voetbal, basketbal, handbal, volleybal, tennis, rennen, etc.

 

Om mee te kunnen doen aan de studie moesten de deelnemers minstens drie maanden last hebben van (voorbijgaande) knieklachten tijdens of direct na het sporten. Verder moesten zij minstens een score van 5 hebben op de Likert-schaal (schaal van 0-10 punten), wat betreft de mate van ongemak of pijn aan gewrichten na het uitvoeren van 30 tot 150 stappen tijdens de Single-Leg Step-Down test (SLSD).
De SLSD is een knie-belastende activiteit waarmee sport-gerelateerd ongemak aan de knieën kan worden gemeten.
De leeftijd van de deelnemers varieerde van 20-55 jaar en de BMI tussen 19 en 29,9 kg/m2.

 

De ene helft van de deelnemers kreeg 40 mg UC-II per dag, gedurende 24 weken, en de andere helft kreeg placebo. Elke vier weken werd de SLSD test afgenomen, werd de flexibiliteit van het kniegewricht gemeten (buigen en strekken) en werd de KOOS-vragenlijst ingevuld. Daarnaast hielden de deelnemers zelf dagelijks het aantal stappen bij in een dagboek.

 

Minder snel last van de knieën

Na 24 weken waren er in de UC-II-groep duidelijke verbeteringen opgetreden ten opzichte van het begin en ten opzichte van placebo. Ook in het dagelijkse leven was er minder ongemak voor de knieën, bijvoorbeeld bij het traplopen [1,2]. Hierbij waren er wat verschillen te zien tussen mannen en vrouwen en tussen jongere (20-35 jaar) en oudere (>35 jaar) deelnemers.
Zo was bij mannen het effect op het aantal dagelijkse stappen groter dan bij vrouwen. Het aantal pijnloze stappen in de SLSD-test was meer toegenomen bij jongere dan bij oudere deelnemers. Ook het effect op kniepijn na het sporten was sterker bij jongere deelnemers [1]. De flexibiliteit van het kniegewricht was duidelijk toegenomen bij mensen boven de 35 jaar en gold meer voor vrouwen [2].

 

De onderzoekers concluderen dat gebruik van UC-II (40 mg/d) gewrichtsklachten tijdens lichamelijke activiteit kan verminderen en het functioneren van het kniegewricht kan verbeteren en mogelijk de progressie van mobiliteitsbeperkende klachten zou kunnen afremmen [1,2].

 

Bescherming en herstel gewrichtskraakbeen

Het collageen in gewrichtskraakbeen bestaat voornamelijk uit type II collageen. Eerdere studies hebben laten zien dat inname van een lage dosis collageen type II, in ongedenatureerde vorm (UC-II), gewrichtsontsteking remt en afbraak van gewrichtskraakbeen kan tegengaan [1]. De werking zou tot stand komen via contact met het darmgeassocieerd lymfoïde weefsel (Peyerse platen).
UC-II bevat glycoproteïnestructuren die herkend kunnen worden door immuuncellen in Peyerse platen. Hierdoor zou de vorming van type II collageen-specifieke regulatoire T-cellen (Treg-cellen) gestimuleerd worden. Deze Treg-cellen verspreiden zich vervolgens via de bloedcirculatie. Wanneer zij een ontstoken (knie)gewricht bereiken scheiden ze ontstekingsremmende cytokinen uit waardoor de ontsteking vermindert en het kraakbeen kan herstellen [1].

 

Referenties:

  1. Knaub K, Schön C, Alt W, et al. UC-II® Undenatured Type II Collagen Reduces Knee Joint Discomfort and Improves Mobility in Healthy Subjects: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Clinical Study. J Clin Trials. 2022;12:492.
  2. Schön C, Knaub K, Alt W, et al. UC-II Undenatured Type II Collagen for Knee Joint Flexibility: A Multicenter, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Clinical Study. J Integr Complement Med. 2022 Apr 4. Epub ahead of print.

 

Bron: SpringfieldNutra

off

Magnesium goed voor de hersengezondheid

dinsdag, mei 24, 2022 @ 01:05 PM

Gezonde hersenenMagnesium heeft vele functies in het lichaam waaronder het behoud van een goede cognitie. Mensen met een goede magnesiumstatus hebben minder risico op het ontwikkelen van dementie. Dit effect komt mogelijk tot stand door het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid. Wetenschappers keken naar de magnesiumstatus en hersengezondheid van 1466 ouderen om de effecten van magnesium op de hersengezondheid beter in kaart te brengen.

 

Een magnesiumtekort kan mogelijk leiden tot een verhoogd risico op hypertensie, trombose en andere cardiovasculaire problemen. Deze aandoeningen zijn tevens een risicofactor voor het ontstaan van dementie. In de publicatie werd onder andere het risico op atherosclerose en de relatie met magnesium op hersengezondheid beschreven.

 

Groter brein en minder vasculaire schade

De ouderen waren gemiddeld 76 jaar oud en hadden geen hersenbloeding meegemaakt. Het grootste gedeelte van de deelnemers had overgewicht (BMI>25).
Door middel van bloedonderzoek werd de magnesiumstatus bepaald en met een MRI-scan werd de hersengezondheid bekeken. De deelnemers werden op basis van hun magnesiumstatus ingedeeld in vijf groepen, naar oplopende magnesiumserum-concentratie.

 

Bij de analyse van de data werd gecorrigeerd voor een groot aantal factoren die invloed kunnen hebben op de hersengezondheid, waaronder het lichaamsgewicht, rookgedrag, cholesterolwaardes, medicatiegebruik, bloedsuikerspiegel en de concentratie natrium, kalium en calcium in het bloed.
Na correctie voor beïnvloedende factoren bleken de mensen met de hoogste magnesiumstatus een groter hersenvolume te hebben dan mensen met de laagste magnesiumstatus.

 

De frontale-, temporale- en pariëtale kwab waren significant groter bij mensen met een hogere magnesiumstatus. Dit duidt op een beschermend effect van magnesium tegen de afname van het hersenvolume bij het ouder worden.
Een hogere magnesium serumconcentratie was daarnaast geassocieerd met een lager risico op een (subcorticaal) herseninfarct. Bovendien hadden de mensen met een hogere magnesiumstatus minder vaak diabetes type 2 en hypertensie.

 

De wetenschappers geven aan dat deze resultaten mogelijk wijzen op een beschermende werking van magnesium op neurodegeneratie en cerebrovasculaire schade.

 

Conclusie

Een lage magnesiumstatus is geassocieerd met een verhoogd risico op dementie. Verschillende werkingsmechanismen kunnen aan dit effect ten grondslag liggen. Magnesium stimuleert bijvoorbeeld de aanmaak van stikstofoxide (NO), wat beschermt tegen het ontstaan van trombose en hypertensie.
Daarnaast is magnesium een natuurlijke calciumantagonist en het mineraal helpt om neuronen te beschermen tegen schade door overprikkeling onder invloed van calcium. Met name de NMDA-receptor, die belangrijk is voor het geheugen, is gevoelig voor overprikkeling. Tot slot kan magnesium de integriteit van de bloed-hersen-barrière verbeteren en lijkt magnesium betrokken te zijn bij de vorming van myeline rondom de zenuwen.

 

Gerandomiseerde klinische studies moeten uitwijzen of magnesium inderdaad het risico op dementie kan verminderen en de hersengezondheid kan verbeteren.

 

Referentie:

Alam AB, Thomas DS, Lutsey PL, et al. Associations of Serum Magnesium with Brain Morphology and Subclinical Cerebrovascular Disease: The Atherosclerosis Risk in Communities-Neurocognitive Study. Nutrients. 2021 Dec 16;13(12):4496.

 

Bron: SpringfieldNutra

off

DieetOntstekingsremmende diëten zoals het omega 3-rijke mediterrane, het vegetarische, het veganistische en het ketogene dieet verminderen pijn bij reuma, zo blijkt uit rigoureus Zwitsers voedingsonderzoek.

 

Uitgangspunt van het onderzoek was te zien of deze voedingsregimes pijn konden verminderen door ontstekingsremming. Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Op een schaal van 0 tot 10 werd de pijnscore gemiddeld 1 punt lager ten opzichte van standaarddiëten. Bovendien was er sprake van een daling van ontstekingsindicatoren in het bloed (C-reactief proteïne).

 

De systematische analyse beoordeelde 564 unieke publicaties, waarvan er twaalf in de systematische review en zeven in de meta-analyse werden opgenomen. De belangrijkste conclusie is dat ontstekingsremmende diëten leiden tot significant minder pijn dan gewone diëten (-9,22 mm; 95% CI -14,15 tot -4,29; p = 0,0002; 7 RCT’s, 326 deelnemers).

 

Bronvermelding:
Schönenberger, K. A., Schüpfer, A. C., Gloy, V. L., Hasler, P., Stanga, Z., Kaegi-Braun, N., & Reber, E. (2021). Effect of Anti-Inflammatory Diets on Pain in Rheumatoid Arthritis: A Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients, 13(12), 4221.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/orthomoleculair/ontstekingsremmende-dieten-verminderen-pijn-bij-reuma

off

DruivenpittenVele mannen en vrouwen zijn gedoemd tot zittend werk, en dat heeft invloed op de doorbloeding in de benen. Een extract uit druivenpitten verbetert de doorbloeding in de benen, dat toonden Japanse wetenschappers aan. Vrouwen moesten in een experiment zes uur per dag een zittende positie aannemen. Na twee weken had de groep die dagelijks een supplement met druivenpittenextract innam, minder last van gezwollen benen.

 

Gezwollen of zware benen zijn het gevolg van een slechte doorbloeding en vochtopstapeling in de weefsels, ook Chronische Veneuze Insufficiëntie (CVI) genoemd. Dat het extract uit druivenpitten de doorbloeding verbetert, hoefde de wetenschappers niet te verwonderen: eerdere studies toonden al aan dat het extract de bloeddruk en het hartritme verlaagt.

 

Referenties:
Sano A, Tokutake S, Seo A. Proanthocyanidin-rich grape seed extract reduces leg swelling in healthy women during prolonged sitting. J Sci Food Agric. 2012 Jul 2. doi: 10.1002/jsfa.5773
Feringa HH, Laskey DA et al. The effect of grape seed extract on cardiovascular risk markers: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Am Diet Assoc. 11 08;111(8):1173-81

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Gewicht beheersen met chroom

dinsdag, mei 24, 2022 @ 11:05 AM

ChroomChroomsupplementen kunnen helpen om wat kilo’s kwijt te geraken. Volgens een analyse van 11 studies zorgt chroom voor een bescheiden maar significante daling van het lichaamsgewicht. Onderzoekers van de universiteit van Bonn denken dat de effecten individueel bepaald zijn, want sommige mensen reageren er opmerkelijk goed op.

 

Studies hebben het over veelbelovende resultaten. Chroom herstelt het vet- en glucosemetabolisme in het lichaam, regelt het het lichaamsgewicht en remt honger en suikerdrang. Artsen analyseerden het haar van vrijwilligers en zagen dat meer chroom gelijkstond aan een efficiëntere werking van insuline.

 

Referenties:
Onakpoya I, Posadzki P, Ernst E. Chromium supplementation in overweight and obesity: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. Obes Rev. 13 06;14(6):496-507
Tsang C et al. A meta-analysis of the effect of chromium supplementation on anthropometric indices of subjects with overweight or obesity. Clin Obes. 2019 Aug;9(4):e12313
Onakpoya I et al. Chromium supplementation in overweight and obesity: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. Obes Rev. 2013 Jun;14(6):496-507.
Orhan C et al. Effect of supplementing chromium histidinate and picolinate complexes along with biotin on insulin sensitivity and related metabolic indices in rats fed a high-fat diet. Food Sci Nutr. 2018 Dec 1;7(1):183-194.

 

Bron: ABC Gezondheid

off