You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for juni, 2021.

Archive for juni, 2021

VegetarischEet jij weinig tot geen vlees? Dan hebben we goed nieuws! Vegetariërs lijken een gezonder biomarkerprofiel te hebben dan vleeseters, en dit geldt voor volwassenen van elke leeftijd en gewicht. Dit blijkt uit nieuw onderzoek onder zo’n 177.000 Britse volwassenen.

 

Wat zijn biomarkers?

Biomarkers zijn biologische markers die aan kunnen geven dat iemand ziek is, die kunnen voorspellen hoe ernstig een ziektebeloop zal zijn, of die laten zien of een behandeling werkt of niet. Ze worden ook op grote schaal gebruikt om onder meer het effect van diëten op de gezondheid te beoordelen.

 

Het onderzoek

Om te begrijpen of voedingskeuzes een verschil kunnen maken voor de niveaus van deze biomarkers in bloed en urine, hebben onderzoekers van de Universiteit van Glasgow een onderzoek uitgevoerd waarbij gegevens werden geanalyseerd van zo’n 177.000 gezonde deelnemers (in de leeftijd van 37-73 jaar).

 

Deelnemers werden gecategoriseerd als:

  • vegetarisch (eet geen rood vlees, gevogelte of vis; 4.111 deelnemers), of;
  • vleeseters (166.516 deelnemers)

 

De onderzoekers onderzochten 19 bloed- en urine-biomarkers die verband houden met diabetes, hart- en vaatziekten, kanker, lever-, bot- en gewrichtsgezondheid en nierfunctie.

 

Het resultaat

Zelfs na rekening te hebben gehouden met mogelijk invloedrijke factoren zoals leeftijd, geslacht, opleiding, etniciteit, obesitas, roken en alcoholgebruik, bleek uit de analyse dat vegetariërs in vergelijking met vleeseters significant lagere niveaus van 13 biomarkers hadden, waaronder: totaal cholesterol, biomarkers gekoppeld aan hart- en vaatziekten, leverfunctiemarkers, totale proteïne, en creatinine (marker voor verslechtering van de nierfunctie).

 

Maar juich niet te vroeg…

Vegetariërs hadden echter ook lagere niveaus van gunstige biomarkers, waaronder high-density lipoproteïne ‘goed’ (HDL) cholesterol, en vitamine D en calcium (gekoppeld aan de gezondheid van botten en gewrichten). Bovendien hadden ze een significant hoger gehalte aan vetten (triglyceriden) in het bloed en cystatine-C (wat kan wijzen op een slechtere nierfunctie).

 

Naast het niet eten van rood en bewerkt vlees dat in verband wordt gebracht met hartaandoeningen en sommige vormen van kanker, hebben mensen die een vegetarisch dieet volgen, de neiging om meer groenten, fruit en noten te consumeren die meer voedingsstoffen, vezels en andere potentieel heilzame verbindingen bevatten.

 

Deze voedingsverschillen kunnen helpen verklaren waarom vegetariërs lagere niveaus van ziektebiomarkers lijken te hebben die kunnen leiden tot celbeschadiging en chronische ziekten, zeggen de onderzoekers.

 

Bron: Frecious

off

GlutamineGlutamine is een afgeserveerd sportsupplement, waarvan we weten dat het weinig te bieden heeft. Ja toch? Spaanse wetenschappers denken daar echter anders over. Zij vermoeden dat sporters die veel excentrische bewegingen maken wel eens positief op glutaminesuppletie zouden kunnen reageren.

 

Werkt glutamine?

 

Lees meer…

off

AshwagandhaSporters die elke dag 2 capsules met een extract van ashwagandha innemen worden fitter. Dat blijkt uit een humane studie die verscheen in de Journal of Ethnopharmacology. Ashwagandha vergroot de maximale zuurstofopname [VO2max], de belangrijkste voorspeller van het uithoudingsvermogen.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Koffie beschermt tegen leveraandoening

zaterdag, juni 26, 2021 @ 02:06 PM

KoffieAls je elke dag een paar koppen koffie drinkt, verminder je de kans op een chronische leveraandoening. Het allerbeste werkt gewone gemalen koffie.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Groenten relaxEen voeding rijk aan fruit en groenten is gunstig voor de algehele gezondheid, maar recent onderzoek laat zien dat het mogelijk ook verband houdt met lagere stressniveaus. De associatie is het sterkst bij volwassenen van middelbare leeftijd.

 

De deelnemers waren afkomstig van de Australian Diabetes, Obesity and Lifestyle (AusDiab) Study, een nationaal populatieonderzoek onder 20.347 Australische volwassenen die tussen 1999 en 2000 werden gerekruteerd. In totaal voldeden 8689 deelnemers (gemiddelde leeftijd 47,4 jaar, 49,8% vrouw) aan de inclusiecriteria. Hiervan werden er 5031 opnieuw geëvalueerd na vijf jaar (2004-2005). Deelnemers kregen een biomedisch onderzoek, vulden een voedselfrequentievragenlijst en een ‘ervaren stress’-vragenlijst in. Ook werden gegevens over leeftijd, geslacht, relatiestatus, opleidingsniveau, lengte, gewicht, fysieke activiteit, rookstatus en geschiedenis van hart- en vaatziekten en diabetes vastgelegd. De deelnemers werden verdeeld in kwartielen, op basis van fruit en groenten-inname (FG):

 

  • Q1: 0-243 g per dag,
  • Q2: 244-344 g per dag,
  • Q3: 344-473 g per dag,
  • Q4: ≥ 473 g per dag.

De groep met hoogste FG-inname had een 10% lagere score op de stressvragenlijst in vergelijking met de groep met de laagste FG-inname. Bij subgroepanalyses bleek dat deze associatie gold voor deelnemers van middelbare leeftijd (leeftijd 45 – 65 jaar), maar niet voor de jongere (<45 jaar) of oudere (≥65 jaar) leeftijdsgroepen. Dit kan verband houden met de verschillende stressfactoren die optreden tijdens de levensfasen. De associatie gold wel voor beide geslachten.

 

Een opvallende bevinding was dat ervaren stress niet geassocieerd was met de verandering in FG-inname gedurende deze vijf jaar, wat bevestigt dat een lagere inname van FG niet het gevolg zou zijn van waargenomen stress.

 

De onderzoekers erkennen dat dit onderzoek geen causaal verband aantoont en dat ze niet hebben gekeken naar de soorten stressoren die per leeftijdscategorie sterk verschillen. Klinisch onderzoek is nodig om een oorzakelijk verband aan te tonen.

 

Referentie:
Radavelli-Bagatini S, Blekkenhorst LC, Sim M et al. Fruit and vegetable intake is inversely associated with perceived stress across the adult lifespan. Clinical Nutrition, 2021, 40.5: 2860-2867.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5493

off

Suikerinname verhoogt risico op darmkanker

zaterdag, juni 26, 2021 @ 01:06 PM

DarmkankerEen hoge inname van toegevoegde, enkelvoudige suikers tijdens de adolescentie verhoogt het risico op darmkanker op latere leeftijd. Met name de inname van fructose lijkt verantwoordelijk voor dit effect.

 

Onderzoekers constateerden dat darmkanker de laatste jaren op steeds jongere leeftijd voorkomt. Dit suggereert dat het voedingspatroon tijdens de vroege levensfase mogelijk invloed heeft op het ontstaan van de ziekte op latere leeftijd.

 

De wetenschappers hebben daarom de data van 33.106 mensen uit de Nurses’ Health Study II geanalyseerd. De inname van enkelvoudige suikers (fructose, glucose, toegevoegde suiker en totale suiker) en met suiker gezoete dranken werd vergeleken met het bestaan van darmkankerprecursors op enig moment in de tijd. Darmkankerprecursors zijn een risicofactor om op termijn darmkanker te ontwikkelen en deze werden in de studie vastgesteld middels een colonscopie.

 

Een hoge inname van suiker en gezoete dranken tijdens de adolescentie was geassocieerd met een verhoogd risico op darmkanker tijdens het volwassen leven. Bij iedere 5% toename van calorieën uit fructose nam het risico op darmkanker met 17% toe. De kans op een hoogrisico-adenoom steeg met 30%. De adenomen werden met name gevonden in het rectum. De inname van suikers en gezoete dranken tijdens de volwassen leeftijd was niet geassocieerd met een hoger risico op darmkanker.

 

Referentie:
Joh H-K, Dong L, Jinhee H, et al. Simple sugar and sugar-sweetened beverage intake during adolescence and risk of colorectal cancer precursors. Gastroenterology 2021 March.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5509

off

MelatonineDe ziektevrije overleving van longkanker in een gevorderd stadium neemt toe als patiënten melatonine krijgen toegediend. Dat concluderen wetenschappers in een geblindeerde, placebogecontroleerde RCT onder zo’n zevenhonderd personen bij wie daarvoor het tumorweefsel was verwijderd. De verschillen met degenen die geen melatonine kregen, waren aanzienlijk.

 

De patiënten hadden niet-kleincellige longkanker, die in ongeveer driekwart van de gevallen zich bij diagnose al in stadium 3 of 4 bevindt. Er is dan in meer of mindere mate sprake van uitzaaiingen. In het derde stadium wordt nog genezing nagestreefd, in het vierde is dat niet meer mogelijk. Na vijf jaar is minder dan een kwart van patiënten met stadium 3 of 4 in leven. Maar juist deze patiënten hadden na chirurgisch ingrijpen baat bij melatonine.

 

Onderzocht werd vooral wat de invloed van melatonine was op terugkeer van de kanker en de sterfte. De 709 patiënten uit acht verschillende behandelcentra in Canada werden verdeeld in twee groepen. In de ene groep (n = 356) namen zij elke avond en een jaar lang 20 mg melatonine, in de andere groep (n = 353) werd een placebo geslikt. De primaire uitkomstmaat was ziektevrije tweejaarsoverleving en secundair werd gekeken naar de vijfjaarsoverleving, ongewenste bijeffecten, de kwaliteit van leven, vermoeidheid, slaap, depressie, angst, pijn en ook naar biomarkers voor de immuunfunctie en inflammatie.

 

Er werd een gunstige invloed gevonden op de vijfjaarsoverleving: de kans op een recidief of overlijden was 25 procent kleiner bij suppletie met melatonine. Dat gold alleen voor patiënten die verkeerden in stadium 3 of 4. Bij een eerder stadium werd geen effect gevonden en dat gold ook voor alle andere uitkomstmaten. Vanwege deze gemengde resultaten pleiten de auteurs voor een nieuwe RCT onder een groter aantal patiënten.

 

Referentie:
Seely D, Legacy M, Auer RC, et al. Adjuvant melatonin for the prevention of recurrence and mortality following lung cancer resection (AMPLCaRe): A randomized placebo controlled clinical trial. EClinicalMedicine. 2021 Feb 27;33:100763.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5514

off

HersenkankerHardlopen en wandelen vermindert de kans op kanker in je hersenen. Als je elke dag 36-72 minuten wandelt of 15-30 minuten jogt, ben je optimaal beschermd. Dat ontdekte de Amerikaanse biostatisticus Paul Williams van Ernest Orlando Lawrence Berkeley National Laboratory, die honderdvijftigduizend hardlopers en wandelaars ruim tien jaar volgde.

 

Hardlopen & wandelen

 

Lees meer…

off

YoghurtHet beste supplement voor krachtsporters? Extra eiwitten natuurlijk. Die extra eiwitten hoeven natuurlijk niet per se uit een eiwitpoeder te komen. Een vet- en koolhydraatarm zuivelproduct werkt net zo goed.

 

Studie

 

Lees meer…

off

FenegriekBodybuilders die elke dag 500 milligram fenegriekextract slikken verhogen de hoeveelheid biobeschikbaar testosteron in hun bloed. Dat schrijven bewegingswetenschappers van de University of Mary Hardin-Baylor in de International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. Hun studie suggereert dat fenegriek een antioestrogene werking heeft.

 

Studie

 

Lees meer…

off