You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for januari, 2022.

Archive for januari, 2022

TestosteronAls onvruchtbare mannen een paar maanden elke dag 3 capsules slikken met ashwagandha – Withania somnifera in het Latijn – dan stijgt hun testosteronspiegel met 17 procent en neemt de concentratie van zaadcellen in hun sperma toe met 167 procent. Dat schrijven internisten van Mahalaxmi Clinic in Mumbay, India in Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine.

 

Studie

 

Lees meer…

off

VisolieTijdens perioden van fysiologische stress – zeg maar: zware inspanning en weinig eten – houdt suppletie met 2 gram visolie per dag de spierkracht intact. Dat blijkt uit een Amerikaanse metastudie, die zich vooral richt op militaire toepassingen maar waarvan de resultaten ook toepasbaar zijn op sporters.

 

Studie

 

Lees meer…

off

ZonlichtAls je sommige dermatologen mag geloven, is ultraviolet licht net zo gevaarlijk als roken. Hoe meer sigarettenrook je in je longen krijgt, hoe groter is je kans op longkanker – en hoe meer zonlicht er op je huid valt, hoe groter is je kans op huidkanker. Volgens een Zweeds onderzoek, dat in 2016 verscheen in de Journal of Medicine, zit de vork anders aan de steel. In dat onderzoek beschermt zonlicht juist tegen kanker. En ook tegen huidkanker. En ook nog tegen hart- en vaatziekten.

 

Studie

 

Lees meer…

off

AshwagandhaAls je gebukt gaat onder psychologische stress, kan suppletie met ashwagandha je cortisolspiegel verlagen. Bovendien vermindert het klassieke ayurvedische adaptogeen gevoelens van angst en bezorgdheid.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Vitamine DMensen die veel vitamine D in hun bloed hebben leven waarschijnlijk langer dan mensen met weinig vitamine D in hun bloed. Dat blijkt uit een epidemiologische metastudie die is verschenen in BMJ. De samenstellers hadden de beschikking over de gegevens van 26.018 mannen en vrouwen van 50-79 jaar.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Optimize vitamin DEr is zoveel gedoe over corona, dat de ouderwetse griep niet meer lijkt te bestaan. Misschien wordt de situatie ooit weer normaal, en liggen de ziekenhuizen elke winter weer gewoon vol met grieppatiënten. Net als vroeger. En als het zover komt, dan weten we dankzij een Chinese metastudie ook alvast wat we daaraan kunnen doen. We hoeven alleen maar de collectieve vitamine D-spiegel op te krikken. Net zoals bij corona.

 

Studie

 

Lees meer…

off

VerkoudheidAls je niet meer piepjong maar wel fit bent, dan vermindert suppletie met een hoge (maar ook weer niet idioot hoge) dosis quercetine de kans dat je wordt geveld door een verkoudheid. Dat blijkt uit een wat oudere studie, die in dit donkere tijdvak voor een aantal van onze lezers nog interessanter is geworden dan hij al was.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Eet paddenstoelen en leef langer

zaterdag, januari 29, 2022 @ 08:01 PM

PaddenstoelenIn veel culturen zijn eetbare paddenstoelen health foods. Dat is terecht, blijkt uit een epidemiologische studie en een metastudie die zijn verschenen in Nutrition Journal. Als je paddenstoelen eet, leef je waarschijnlijk langer dan als je geen paddenstoelen eet.

 

Studie

 

Lees meer…

off

CovidDe Omicronvariant van SARS-CoV2 is dan wel minder agressief dan zijn voorgangers, maar de opvolger van Omicron wordt wellicht een geduchter pathogeen. Een studie uit 2020 liet zien dat suppletie met magnesium en vitamine D3 en B12 de kans verminderde dat covidpatiënten zuurstof nodig hadden.

 

Studie

 

Lees meer…

off

GezondAls je niet veel alcohol gebruikt, dagelijks beweegt, vijf stuks groenten en fruit per dag eet en niet-rookt, dan leef je 14 jaar langer dan iemand zonder deze gezonde gewoonten. Epidemiologen van de universiteit van Cambridge komen tot die conclusie in PLoS Medicine.

 

Studie

 

Lees meer…

off