You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for december, 2021.

Archive for december, 2021

Depressie en dementie door hersenontstekingen

dinsdag, december 28, 2021 @ 03:12 PM

DepressieHersenontstekingen zijn een belangrijke oorzaak van depressie en dementie. Het ontstekingsniveau zou bij patiënten met zware depressie een derde hoger liggen dan normaal. Visolie bevat vetzuren die deze ontstekingen kunnen remmen, waardoor de hersenen zich beter kunnen herstellen. Vooral het omega-3-vetzuur EPA (Eicosapentaeenzuur) wordt meer en meer erkend als remedie tegen depressie.

 

In de hersenen worden uit EPA en DHA (Docosahexaeenzuur) signaalstoffen aangemaakt, die zeer gericht ontstekingen kunnen afstoppen. In feite horen deze vetzuren tot het normale metabolisme in de hersenen. Omdat we een tekort aan die vetzuren hebben, hebben ontstekingsreacties meer vrij spel in de hersenen (en de rest van het lichaam). Lichaamsbeweging kan ook ontstekingen normaliseren, terwijl stress hersenontstekingen aanwakkert.

 

Referenties:
Depression, dementia and immune dysregulation. Shawn Hayley, Antoine M Hakim, Paul R Albert. Brain, Volume 144, Issue 3, March 2021, Pages 746–760, https://doi.org/10.1093/brain/awaa405
Long-chain omega-3 fatty acids and the brain. Simon C. Dyal. Front Aging Neurosci. 2015; 7: 52. Published online 2015 Apr 21.
Ellulu MS, Khaza’ai H, Abed Y et al. Role of fish oil in human health and possible mechanism to reduce the inflammation. Inflammopharmacology. 15 02 14

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Meditatie houdt hersenen fit

zaterdag, december 25, 2021 @ 07:12 PM

MeditatieMannen en vrouwen die regelmatig mediteren hebben meer grijze stof in de hersenen. Dat hebben wetenschappers vastgesteld door bij 100 vrijwilligers hersenscans te doen. De wetenschappers waren verrast door de grote impact die meditatie uitoefende. De effecten waren niet beperkt tot kleine delen van de hersenen, ze waren meetbaar doorheen de hele hersenpan.

 

Door veroudering neemt het volume aan grijze stof in de hersenen af, waardoor bepaalde hersenfuncties kunnen gaan aftakelen. We leven gemiddeld zo’n tien jaar langer dan pakweg 50 jaar geleden, we mogen ons in de nabije toekomst dan ook aan meer hersenziekten verwachten. Meditatie lijkt dus een veelbelovend middel te zijn om de hersengezondheid gedurende al die jaren te ondersteunen. Begin er vroeg genoeg mee, want deelnemers van deze studie deden al gemiddeld 20 jaar aan meditatie!

 

Referentie:
Luders E, Cherbuin N, Kurth F. Forever Young(er): potential age-defying effects of long-term meditation on gray matter atrophy. Front Psychol. 15 01 21;5:1551

 

Bron: ABC Gezondheid

off

VirusLichaamsbeweging en meditatie zijn twee maatregelen die je kunt nemen om een verkoudheid te vermijden. Milde lichaamsbeweging zorgt bijvoorbeeld voor 27% minder verkoudheid. Gemiddeld zijn sportieve mensen 3,5 dagen per jaar minder lang ziek door een virale infectie. De verklaring hiervoor is niet eenvoudig. Zware inspanningen zetten de afweer even onder druk, wat je net gevoeliger maakt voor virussen. Maar op lange termijn hou je er wel een stevigere afweer aan over.

 

Meditatie, bijna het tegengestelde van sporten, beschermt ook tegen verkoudheid. Dat heeft alles met stress te maken, die de afweer sterk onderdrukt. Onder stress verstaan we ook negatieve emoties en het gebrek aan sociale steun (eenzaamheid). In een studie zorgde meditatie voor een daling van verkoudheid van 33 %, wat zelfs iets meer was dan lichaamsbeweging. De ernst van de symptomen van verkoudheid daalde bovendien met 60%!

 

Referenties:
Lee HK, Hwang IH, Kim SY, Pyo SY. The effect of exercise on prevention of the common cold: a meta-analysis of randomized controlled trial studies. Korean J Fam Med. 14 May;35(3):119-26
Barrett B, Hayney MS, Muller D et al. Meditation or exercise for preventing acute respiratory infection: a randomized controlled trial. Ann Fam Med. 12 07-08;10(4):337-46.

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Alfaliponzuur bij onbegrepen pijn

zaterdag, december 25, 2021 @ 06:12 PM

PijnHet is bekend dat alfaliponzuur effectief ingezet kan worden bij diabetische neuropathie (zenuwpijn). Het vetzuur blijkt echter ook pijnklachten te kunnen verminderen bij mensen met een normale insulinestofwisseling en onbegrepen pijn.

 

Aan het onderzoek namen 210 mannen en vrouwen deel met milde tot gemiddeld ernstige onbegrepen pijnklachten (neuropathie, gewrichtspijn met onbekende oorsprong en idiopathische myalgie) die geen pijnstillers wilden of konden gebruiken. Pijnklachten werden niet veroorzaakt door bijvoorbeeld ontsteking of weefselschade. De deelnemers werden onderverdeeld in drie groepen, waarbij een groep een placebo kreeg, een groep gebruikte 400 mg alfaliponzuur per dag en een groep kreeg 800 mg alfaliponzuur per dag. De looptijd van de studie was twee maanden. Aan het begin en eind van de studie werden pijnklachten gescoord door middel van twee gevalideerde vragenlijsten (numerical rating scale (NRS) en visual analogue scale (VAS)).

 

Na twee maanden ervaarden de mensen die alfaliponzuur hadden gebruikt significant minder pijn dan de mensen die placebo hadden gekregen. Zowel de NRS- als VAS-score waren significant en klinisch relevant lager. Bij de mensen die de hogere dosering alfaliponzuur hadden gebruikt, was het effect groter dan bij de mensen die de lagere dosering hadden gekregen. Het pijnstillende effect trad op ongeacht de aangedane plek. De wetenschappers geven echter aan dat de groep mensen met idiopathische myalgie te klein was om er harde conclusies uit te trekken.
Geen enkele deelnemer had last van bijwerkingen door alfaliponzuur. Aangezien pijnstillers, waaronder NSAID’s en milde opioïden, een groter bijwerkingenprofiel kennen, kan gebruik van alfaliponzuur bij milde en gemiddeld ernstige onbegrepen pijnklachten de voorkeur hebben. Bovendien treedt het pijnstillende effect ook op bij mensen zonder (pre)diabetes.

 

De volledige Engelstalige publicatie kunt u hier teruglezen.

 

Referentie:
Esposito, C., Garzarella, E. U., Santarcangelo, C., Di Minno, A., Dacrema, M., Sacchi, R., … & Daglia, M. (2021). Safety and efficacy of alpha-lipoic acid oral supplementation in the reduction of pain with unknown etiology: A monocentric, randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Biomedicine & Pharmacotherapy, 144, 112308.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/orthomoleculair/alfaliponzuur-bij-onbegrepen-pijn.html

off

Omega-3De omega 3-vetzuren EPA en DHA zijn uitgebreid onderzocht op hun vermogen om de cardiovasculaire gezondheid te bevorderen. De vetzuren werken ontstekingsremmend en verminderen bij voldoende inname de kans op hartfalen, aandoeningen van de bloedvaten van het hart en hartinfarcten. Recent is beter gekeken naar de effecten van omega 3-vetzuren op het functioneren van het gunstige HDL-cholesterol.

 

De deelnemers aan het onderzoek (n=147) hadden allen een hoog cardiovasculair risicoprofiel. Zij werden gerandomiseerd in twee groepen. Een groep kreeg driemaal daags 1 gram visolie met daarin 370 mg EPA en 230 mg DHA (dagdosering EPA en DHA totaal 1800 mg). De controlegroep kreeg driemaal daags 1 gram zonnebloemolie met daarin 760 mg van het omega 6-vetzuur linolzuur (totale dagdosering 2280 mg linolzuur). Bij de aanvang van de studie en na acht weken werd er bloed afgenomen om de samenstelling van de vetten in het bloed en het glucosemetabolisme te bepalen. In het bijzonder werd gekeken naar de HDL-functionaliteit, de grootte van de HDL-cholesteroldeeltjes, antioxidanten en enzymen. Deelnemers waren nuchter tijdens de bloedafname.

 

De inname van omega 3-vetzuren deed de concentratie van het gunstige grote HDL-cholesterol met 28,7 procent stijgen. Tegelijkertijd nam het HDL-cholesterol met relatief kleine deeltjes juist met 10,6 procent af. Dit type cholesterol wordt gezien als minder gunstig. Ook het aandeel niet-veresterde vetzuren in de HDL-deeltjes nam significant af, een teken dat de functionaliteit van het HDL-cholesterol verbeterde. Daarnaast vonden de wetenschappers dat verschillende enzymen beter functioneerden waardoor het aandeel EPA en DHA in het HDL-cholesterol hoger werd. De onderzoekers concluderen dat de omega 3-vetzuren EPA en DHA effectief het risico op cardiovasculaire aandoeningen kunnen verminderen door de functionaliteit van het HDL-cholesterol te verbeteren.

 

Referentie:
Damasceno NR, Cartolano FD, Miyamoto S, & Dias GD. (2021). Omega-3 Fatty Acids Improve Functionality of High-Density Lipoprotein in Individuals with High Cardiovascular Risk: A Randomized, Parallel, Controlled and Double-Blind Clinical Trial. Frontiers in Nutrition.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/orthomoleculair/omega-3-vetzuren-verbeteren-functionaliteit-hdl-cholesterol.html

off

Bifidobacterium brevePsychobiotica, oftewel probiotica die via de hersen-darmas werken, lijken veelbelovend te zijn bij de behandeling van verschillende psychiatrische aandoeningen. Verschillende onderzoeken laten zien dat probiotica bij een milde depressie behorende klachten kunnen verminderen. Recent onderzoek laat zien dat een specifiek probioticum met een Bifidobacterium breve-stam ook effectief is bij ernstige depressie.

 

Aan het onderzoek namen 45 mensen met een ernstige depressie deel. Vijfentwintig deelnemers kregen gedurende vier weken een placebo en twintig mensen kregen 1010 CFU probiotica met daarin Bifidobacterium breve CCFM1025. Tijdens het onderzoek werden de ernst van depressie en de mate van darmklachten bijgehouden. Daarnaast werd er bloedonderzoek gedaan waarbij verschillende stress-, neurotransmitter- en ontstekingsmarkers werden geanalyseerd.

 

In beide groepen ervaarden de deelnemers een vermindering van hun depressieve klachten na vier weken. Echter, het verschil was significant groter bij de mensen die het probioticum hadden gebruikt ten opzichte van placebo. Ook verbeterden de darmklachten bij de mensen die de bifidobacterie hadden gebruikt. Analyse van de overige markers toonde aan dat de emotionele en gastro-intestinale klachten mogelijk voortkomen uit een verstoring in de serotoninestofwisseling, die gecorrigeerd kan worden door het gebruik van probiotica. De bifidostam was in grote mate in staat om de serotonineomzetting te vertragen. De wetenschappers geven aan dat het effect van het probioticum voortkomt uit het verbeteren van de samenstelling van het darmmicrobioom en de beïnvloeding van de tryptofaanstofwisseling in de darm.

 

Referentie:
Tian, P., Chen, Y., Zhu, H., Wang, L., Qian, X., Zou, R., … & Chen, W. (2021). Bifidobacterium breve CCFM1025 Attenuates Major Depression Disorder via Regulating Gut Microbiome and Tryptophan Metabolism: A Randomized Clinical Trial. Brain, Behavior, and Immunity. Dec 4;S0889-1591(21)00626-7.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/orthomoleculair/bifidobacterium-breve-vermindert-ernstige-depressie.html

off

BewegenHoe meer energie zestigplussers verbruiken door te bewegen, hoe groter de kans dat ze over elf jaar nog in leven zijn. Volgens een Braziliaans onderzoek is bewegen vooral voor mannen in die leeftijdscategorie van levensbelang.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Je leeft langer door een middagslaapje

zaterdag, december 18, 2021 @ 04:12 PM

SlapenOp zoek naar een leefgewoonte waardoor je zonder al te veel moeite ouder kunt worden? Bouw elke middag een korte siësta in. Volgens onderzoekers van de University of Athens zorgt een siësta ervoor dat de oudste ouderen van Ikaria Island hun fabelachtig hoge leeftijd kunnen bereiken.

 

Blauwe zones

 

Lees meer…

off

Pycnogenol verjongt de huid

zaterdag, december 18, 2021 @ 04:12 PM

PycnogenolHet supplement Pycnogenol verjongt de huid. Tot die conclusie komen onderzoekers van het Duitse Leibniz Research Institute for Environmental Medicine na een kleine studie waaraan twintig vrouwen meewerkten. Volgens de Duitsers activeert Pycnogenol genen die huidcellen collageen en hyaluronic acid laten aanmaken.

 

Pycnogenol

 

Lees meer…

off

Multiple sclerosisUit een studie waar Terry Wahls zelf aan meewerkte, blijkt dat haar voedingsaanpak klinisch betekenisvolle vermindering in vermoeidheid met zich meebrengt bij patiënten met multiple sclerose (MS). Bij 87 patiënten werd het Wahlsdieet vergeleken met het Swankdieet. In grote lijnen scoorde Terry Wahls’ aanpak even goed als het Swankdieet. De patiënten leden aan de relapsing-remitting variant van MS.

 

Het Swankdieet legt een beperking op verzadigde vetten op: de inname ervan mag niet meer dan 15 gram per dag bedragen. Volgers moeten ook vier porties volkoren en vier porties groente en fruit eten. Het Wahlsdieet adviseert zes tot negen porties groenten en fruit, en 170 tot 340 gram vlees per dag. Granen, peulvruchten, eieren en zuivel worden uit het dieet geweerd, wat duidelijk geïnspireerd is door de paleolithische voeding.

 

Alle patiënten kregen ook supplementen voorgeschreven, per dag: één theelepel levertraan, 1000 mcg methyl-vitamine B12, 1000 mcg methylfolaat, een multivitamine zonder ijzer en 5000 I.E. vitamine D3.

 

De vermoeidheid werd geëvalueerd met de Fatigue Severity Scale, een schaal van 0 tot 9 punten. In de Wahlsgroep daalde die na 12 weken met 0,7 punt en na 24 weken met 1,3 punt. In de Swankgroep bedroeg die daling 0,9 en 1,0 punt. Ook de kwaliteit van leven, gemeten met de MSQoL-54-schaal, ging erop vooruit in beide groepen. Er was een kleine verbetering in de 6-minuten-wandeltest, enkel in de Wahlsgroep en enkel na 24 weken significant.

 

Dr. Terry Wahls is zelf MS-patiënt die zichzelf (letterlijk) staande heeft gehouden met voeding, voedingssupplementen en andere leefstijlaanpassingen. Zij heeft een aantal boeken geschreven over haar behandeling.

 

Referentie:
Wahls TL, Titcomb TJ, Bisht B et al. Impact of the Swank and Wahls elimination dietary interventions on fatigue and quality of life in relapsing-remitting multiple sclerosis: The WAVES randomized parallel-arm clinical trial. Mult Scler J Exp Transl Clin. 2021 Jul 31;7(3):20552173211035399

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5741

off