You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for september, 2021.

Archive for september, 2021

Humane studie: fitter door Gotu Kola

maandag, september 27, 2021 @ 11:09 AM

Gotu kolaDrie maanden suppletie met een extract van de longevity herbal Gotu Kola – wetenschappelijke naam: Centella asiatica – maakt 65-plussers fitter. Na drie maanden suppletie kunnen ze sneller lopen en is de spierkracht in hun benen toegenomen. Dat is de uitkomst van een experiment dat onderzoekers van Khon Kaen University in Thailand publiceerden in Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine.

 

Gotu Kola

 

Lees meer…

off

CovidQuercetine is een van de belangrijkste en best onderzochte bioflavonoïden en een veelbelovende, veelzijdige fytonutriënt voor de preventie en behandeling van uiteenlopende aandoeningen. Quercetine staat bekend om haar antioxidatieve, ontstekingsremmende en immunomodulerende eigenschappen. Bovendien is het veilig in gebruik. Een interessante studie toont aan dat suppletie met quercetine in een vroeg stadium bij COVID-19, mogelijk ernstige COVID-19 kan voorkomen. Omdat de biologische beschikbaarheid van quercetine laag is, gebruikten de onderzoekers een quercetine met een sterk verbeterde opname (Quercetine Phytosome).

 

Opzet van de studie
Het onderzoek werd opgezet als een gecontroleerde gerandomiseerde open-label studie. De onderzoeksgroep bestond uit 152 personen met milde COVID-19-symptomen en een positieve PCR-test. De ene helft van de groep proefpersonen kreeg een bij COVID-19 standaardbehandeling, die kon bestaan uit pijnstillers, koortsremmers, antibiotica en orale corticosteroïden. De andere helft kreeg naast de standaardbehandeling, gedurende 30 dagen tweemaal daags 500 mg fytosomale quercetine (Quercetine Phytosome). Dit is een homogeen mengsel van quercetinedeeltjes en fosfolipiden, waarvan de opname vele malen beter is dan van pure quercetine. Een dagdosering van dit mengsel bevatte in totaal 400 mg quercetine. Tijdens de behandeling verbleven de deelnemers thuis, tenzij ziekenhuisopname vereist was.

 

Resultaten
Na 30 dagen bleek niet alleen het aantal ziekenhuisopnames significant lager in de groep quercetine-gebruikers, maar ook de opnameduur was aanzienlijk korter. Van de groep die de standaardbehandeling kreeg, werd bijna 30% in het ziekenhuis opgenomen, met een gemiddelde opnameduur van circa een week. In de groep quercetine-gebruikers was dit slechts 9% met een gemiddelde opnameduur van anderhalve dag. In deze groep bleken bovendien een significant lager aantal personen non-invasieve beademing nodig te hebben: slechts 1,3% ten opzichte van bijna 20% in de groep die geen quercetine gebruikte. Van de quercetine-gebruikers overleed niemand, noch vonden er IC-opnames plaats. In de groep die uitsluitend de standaardbehandeling kreeg, werd ruim 10% opgenomen op de IC, waarvan 3 personen overleden. Het merendeel van de quercetine-gebruikers rapporteerden een afname van vermoeidheidsklachten en verbetering van de eetlust.

 

Conclusie
De onderzoekers concluderen dat fytosomale quercetine mogelijk veelbelovend therapeutisch ingezet kan worden in een vroeg stadium van COVID-19. Het lijkt de klachten te kunnen verminderen en ernstige klachten te kunnen voorkomen, waardoor significant minder en korter durende ziekenhuisopnames nodig zouden zijn. IC-opnames en overlijdens kunnen hierdoor mogelijk beperkt worden. Bovendien is quercetine veilig in gebruik en wordt goed verdragen zonder ernstige bijwerkingen.

 

De onderzoekers suggereren dat een dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie wenselijk is om de resultaten te bevestigen.

 

Referentie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8197660

 

Bron: OrthoKennis

off

Groenten en fruitHet menselijk lichaam gaat zuiniger om met vitamine C in groenten en fruit dan met de synthetische variant van dezelfde vitamine die in supplementen zit. Dat ontdekten Japanse onderzoekers vier jaar geleden. In de jaren tachtig van de vorige eeuw kwamen Amerikaanse chemici tot dezelfde constatering.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Zink zuigtablettenAls je bent geveld door een zware verkoudheid, helpen zuigtabletten met zink je sneller op de been. Dat ontdekte een onderzoeker van de University of Helsinki door een meta-analyse van eerder gepubliceerde trials waarin onderzoekers het effect van zinksuppletie op verkoudheid bestudeerden.

 

Zink en verkoudheid

 

Lees meer…

off

KurkumaEen vergelijking tussen twee groepen patiënten laat zien dat kurkuma een effectief middel is om klachten door knieartrose te verminderen. Aan de hand van de Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) stelden Indiase wetenschappers vast dat de specerij niet onderdoet voor paracetamol en zelfs beter scoort bij het verlagen van ontstekingsmarkers.

 

Een groep bestond uit 71 patiënten die tweemaal per dag 500 mg kurkuma BCM-95 kregen. Deze vorm wordt verkregen door vermenging met etherische oliën, waardoor de biobeschikbaarheid hoog is. De 73 anderen kregen driemaal daags 650 mg paracetamol. De zes weken durende studie had als primaire uitkomstmaat de WOMAC-subschaal die specifiek pijn meet. Secundaire uitkomsten waren de totaalscore volgens WOMAC en de uitkomsten op subschalen voor stijfheid en fysieke functies. Van de ontstekingsmarkers werden tumornecrosefactor-alfa (TNFα) en C-reactief proteïne (CRP) gemeten. Ook ongewenste neveneffecten werden bijgehouden.

 

Patiënten die kurkuma kregen, vertoonden na zes weken significante verbeteringen op de WOMAC-totaalscore en op de aspecten pijn, stijfheid en fysieke functies. Deze scores waren vergelijknaar met die in de paracetamolgroep, maar een nadere analyse liet interessante verschillen zien. Bij kurkuma had 18% van de patiënten een verbeterpercentage van meer dan 50% en 3% zelfs van meer dan 70%. Bij paracetamol haalde niemand een percentage van boven de 50%. Bij degenen die kurkuma kregen, daalden de waarden voor TNFα en CRP sterker dan in de paracetamolgroep en wel significant met ongeveer 75% respectievelijk 37%. De bijwerkingen waren mild en kwamen vaker voor bij paracetamol dan bij kurkuma.

 

Referentie:
Singhal S, Hasan N, Nirmal K, et al. Bioavailable turmeric extract for knee osteoarthritis: a randomized, non-inferiority trial versus paracetamol. Trials. 2021 Jan 30;22(1):105.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5589

off

Vitamine K2 speelt voorname rol bij alzheimer

donderdag, september 23, 2021 @ 02:09 PM

AlzheimerIn een review, onlangs gepubliceerd in het vakblad Nutrients, wordt de rol van vitamine K2 verdedigd bij de preventie van de ziekte van Alzheimer. De auteurs bekeken een aanzienlijke hoeveelheid bewijsmateriaal en concluderen dat vitamine K2 de progressie van alzheimer kan vertragen en bijdraagt aan de preventie ervan.

 

De review beschrijft de anti-apoptotische en antioxidatieve effecten van vitamine K2 en de impact ervan op neuro-inflammatie, mitochondriale disfunctie, cognitie, cardiovasculaire gezondheid en comorbiditeiten bij de ziekte van Alzheimer (AD).

 

Vitamine K speelt een rol in de hersenen via de regulatie van het metabolisme van sfingolipiden. Veranderingen in het metabolisme van sfingolipiden zijn betrokken bij neurodegeneratieve ziekten zoals AD, de ziekte van Parkinson en de ziekte van Huntington.

 

Vitamine K2 activeert een verscheidenheid aan vitamine K-afhankelijke eiwitten, die veel complexe functies hebben. Het wordt toegepast bij de behandeling van comorbiditeiten van AD, zoals osteoporose, en het is aangetoond dat het de symptomen van diabetes type 2 en depressie verlicht. De onderzoekers keken ook naar de relatie met het darmmicrobioom en veronderstellen dat dysbiose de vitamine K2-productie beïnvloedt en daarmee de kans op het ontwikkelen van AD.

 

De auteurs waren verrast door het feit dat geen enkele van de 121 klinische onderzoeken naar de effecten van vitamine K2 het verband heeft onderzocht tussen vitamine K2 en AD en benadrukken het belang van meer humane studies.

 

Referentie:
Popescu A, German M. Vitamin K2 Holds Promise for Alzheimer’s Prevention and Treatment. Nutrients, 2021, 13.7: 2206.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/5580

off

Gezonde-voeding-covid19De voedingsstatus beïnvloedt de immuniteit, en deze is dan weer bepalend voor de gevoeligheid voor, en het verloop van een COVID-19-infectie.
Een grote Britse studie onderzocht daarom een reeks voedingsgewoonten tegenover de incidentie en het verloop van corona-infecties gedurende deze epidemie.

 

Verminderen de risico’s: voldoende groenten (-10%), 2-3 koppen koffie (-10%) en dagelijks wat (vette) vis.
Het verbruiken van bewerkt vlees verhoogde de risico’s significant: een minimale dagelijkse hoeveelheid bleek al nadelig. Hoe hoger de consumptie, hoe vatbaarder voor COVID-19.
Voor fruit en voor ‘rood vlees’ werd hier geen verband gevonden.

 

De opvallendste vaststelling: mensen die vroeger borstvoeding kregen waren levenslang beter beschermd dan wie dat geluk niet had. En dat is logisch: borstvoeding (liefst lang genoeg) is de beste garantie voor de ontwikkeling van een goed immuunsysteem bij het kind. En dat zal het levenslang beschermen tegen infecties, inbegrepen corona.
In combinatie met gezonde voeding: de beste bescherming die er is!

 

Referenties:
Vu T-HT, Rydland KJ, Achenbach CJ, Van Horn L, Cornelis MC. Dietary Behaviors and Incident COVID-19 in the UK Biobank. Nutrients. 2021; 13(6):2114.
Calder P.C. Nutrition, immunity and COVID-19. BMJ Nutr. Prev. Health. 2020;3:74–92.
Shi Y, Melino G et al. COVID-19 infection: The perspectives on immune responses. Cell Death Differ. 2020 doi: 10.1038/s41418-020-0530-3. –
De Frel DL et al. The Impact of Obesity and Lifestyle on the Immune System and Susceptibility to Infections Such as COVID-19. Front. Nutr. 2020;7:597600.
Kalbermatter C et al. Maternal Microbiota, Early Life Colonization and Breast Milk Drive Immune Development in the Newborn. Front Immunol. 2021 May 13;12:683022.
Albrecht M, Arck PC. Vertically Transferred Immunity in Neonates: Mothers, Mechanisms and Mediators. Front Immunol. 2020 Mar 31;11:555
Laouar A. Maternal Leukocytes and Infant Immune Programming during Breastfeeding.
Trends Immunol. 2020 Mar;41(3):225-239.

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Choline-bescherming-geheugenHet belang van choline voor lever en zenuwstelsel is onomstreden. Tijdens de zwangerschap is het essentieel om vetlever bij de baby te voorkomen, en gedurende het hele leven als neuroprotectieve stof. Zo zou levenslange cholineconsumptie beschermen tegen hersenveroudering.

 

Recente studies focussen vooral op citicoline als behandeling én preventie van tal van hersen- en zenuwproblemen. Citicholine: CDP-choline, een combinatie met het aminozuur cytidine, zou een zeer veilige en actieve neuroprotectieve stof zijn.
De recentste studie claimt een significante verbetering van het geheugen bij ouderen met een dagelijkse suppletie van 500 mg citicoline gedurende 3 maanden. Maar de geciteerde effecten in andere studies zijn zeer breed: ter preventie en behandeling van neurodegeneratie, ziekte van Alzheimer en vasculaire dementie, Parkinson-dementie, MS,… bij hersentrauma’s, beroerte,…

 

Maar je kan ook een leven lang gezond eten, te beginnen in de zwangerschap.
Choline komt voor in gezonde voeding: eieren en lever zijn er zeer rijk aan, evenals vis en schaaldieren. Ook noten, shiitake en sommige groenten bevatten nuttige hoeveelheden.

 

Referenties:
Nakazaki E et al. Citicoline and Memory Function in Healthy Older Adults: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Clinical Trial. J Nutr. 2021 Aug 7;151(8):2153-2160.
Bekdash RA. Neuroprotective Effects of Choline and Other Methyl Donors. Nutrients. 2019 Dec 6;11(12):2995.
Blusztajn JK, Slack BE, Mellott TJ. Neuroprotective Actions of Dietary Choline. Nutrients. 2017 Jul 28;9(8):815.
Velazquez R et al. Lifelong choline supplementation ameliorates Alzheimer’s disease pathology and associated cognitive deficits by attenuating microglia activation. Aging Cell. 2019 Dec;18(6):e13037.
Jennings A, Cunnane SC, Minihane AM. Can nutrition support healthy cognitive ageing and reduce dementia risk?. BMJ. 2020;369:m2269.
Hoffman MC et al. Maternal nutrients and effects of gestational COVID-19 infection on fetal brain development. Clin Nutr ESPEN. 2021 Jun;43:1-8. doi: 10.1016/j.clnesp.2021.04.019.
Zeisel SH. Choline: Critical Role During Fetal Development and Dietary Requirements in Adults. Annu Rev Nutr. 2006 ; 26: 229–250.
Nys M. Choline, de vergeten ‘half’vitamine. ATA 2014; 15 (3):36-41.

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Bewegen voorkomt dementie

woensdag, september 15, 2021 @ 03:09 PM

Bewegen voorkomt dementieIndien de schattingen van de Wereldgezondheidsorganisatie juist zijn, zullen er steeds meer Alzheimerpatiënten moeten verzorgd worden. De steeds ouder wordende bevolking is één factor die dergelijke stijging veroorzaakt.
Sedentaire lifestyle gewoonten is een andere reden voor die spectaculaire stijging. De ziekte van Alzheimer treft het geheugen, het concentratievermogen en blokkeert het logisch denken. Er bestaat vandaag geen methode om Alzheimer te genezen. Er zijn wel middelen om het ziekteproces te vertragen en de patiënt zolang mogelijk, op een voor iedereen leefbare wijze, thuis te verzorgen.
 
Voorkomen is vanzelfsprekend altijd beter dan genezen. Mensen die iemand in de familie hebben die aan dementie lijdt, kunnen zichzelf beschermen door de volgende preventiemaatregelen te nemen:

  1. Probeer hypertensie te voorkomen
  2. doe al het nodige om geen diabetes te ontwikkelen
  3. vermijd een hoog cholesterolgehalte
  4. vermijd depressieve toestanden en een gevoel van eenzaamheid.

 

Al deze factoren worden met één gratis middel bestreden. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging in een park of in de sportschool en de kans dat je hersenen veel sneller oud worden dan je lichaam daalt spectaculair.
 
Referentie:
Rolland Y, Pillard F, Klapouszczak A, Reynish E, Thomas D, Andrieu S, Riviere D, Vellas B.
Exercise program for nursing home residents with Alzheimer’s disease: a 1-year randomized, controlled trial. J Am Geriatr Soc.
Khoo Yvonne J-Lyn, van Schaik P, McKenna J. The Happy Antics programme: Holistic exercise for people with dementia. Journal of Bodywork and Movement Therapies. 25 04 14.

 

Bron: ABC Gezondheid

off

Plantaardige voedingHet eten van een plantaardig dieet tijdens de jong-volwassenheid wordt geassocieerd met een lager risico op hartaandoeningen op middelbare leeftijd, volgens een langetermijnonderzoek. En, nog meer goed nieuws: het zogenaamde ‘Portfoliodieet’ wordt geassocieerd met een lager risico op hart- en vaatziekten bij postmenopauzale vrouwen.

 

Het onderzoek

Het eten van meer voedzaam, plantaardig voedsel is op elke leeftijd gezond voor het hart. Dat weten we allemaal. Nieuw onderzoek, dat is gepubliceerd in de Journal of the American Heart Association, blijkt nu dat zowel jong-volwassenen als postmenopauzale vrouwen minder hartaanvallen hadden en minder kans hadden op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten wanneer ze meer gezond plantaardig voedsel aten.

Nooit eerder werd er zo gedetailleerd gekeken naar de effecten van een plantaardig dieet in zijn totaliteit. Eerder onderzoek was vaak alleen gericht op de invloed van afzonderlijke voedingsstoffen of voedingsmiddelen. Hierdoor waren er tot nu toe maar weinig gegevens over een plantaardig dieet in zijn geheel en hoe dat zich verhoudt tot hart- en vaatziekten.

 

Wie zijn de onderzochte mensen?

De deelnemers waren 18 tot 30 jaar oud op het moment van de start (1985-1986) van deze studie en waren op dat moment vrij van hart- en vaatziekten. De deelnemers kregen in de vervolgjaren tot 2016 in totaal acht vervolgonderzoeken, waaronder laboratoriumtests, fysieke metingen, medische geschiedenis en beoordeling van leefstijlfactoren. In tegenstelling tot veel andere onderzoeken, kregen de deelnemers niet de instructie om bepaalde dingen te eten en kregen ze hun scores op de dieetmaatregelen niet te horen, zodat de onderzoekers onbevooroordeelde, lange termijn voedingsgegevens konden verzamelen bij de deelnemers.

 

De kwaliteit van hun dieet

Na gedetailleerde dieetgeschiedenisinterviews werd de kwaliteit van de diëten van de deelnemers gescoord op basis van de A Priori Diet Quality Score (APDQS), een lijst die uit 46 voedselgroepen bestaat. De voedselgroepen werden ingedeeld in heilzame voedingsmiddelen (zoals fruit, groenten, bonen, noten en volle granen), ongewenste voedingsmiddelen (zoals gebakken aardappelen, vetrijk rood vlees, zoute snacks, gebak en frisdrank), en neutrale voedingsmiddelen (zoals aardappelen, geraffineerde granen, mager vlees en schaaldieren).

Deelnemers die hogere scores kregen, aten een verscheidenheid aan heilzame voedingsmiddelen, terwijl mensen met lagere scores meer ongunstige voedingsmiddelen aten. Over het algemeen komen hogere waarden dus overeen met een voedingsrijk, plantaardig dieet.

 

De resultaten…

1. Gedurende 32 jaar ontwikkelden 289 van de deelnemers hart- en vaatziekten (waaronder een hartaanval, beroerte, hartfalen, hartgerelateerde pijn op de borst of verstopte slagaders overal in het lichaam).

2. Mensen die in de top 20% scoorden op de langetermijnscore voor voedingskwaliteit (wat betekent dat ze de meest voedingsrijke plantaardige voedingsmiddelen aten en minder dierlijke producten), hadden 52% minder kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, na rekening te hebben gehouden met verschillende factoren (waaronder leeftijd, geslacht, ras, gemiddeld calorieverbruik, opleiding et cetera).

3. Bovendien, tussen jaar 7 en 20 van het onderzoek, toen de deelnemers in de leeftijd van 25 tot 50 jaar oud waren, hadden degenen die hun dieet het meest verbeterden (en dus meer plantaardig gingen eten), 61% minder kans om daaropvolgende cardiovasculaire aandoeningen te ontwikkelen, in vergelijking met de deelnemers van wie de kwaliteit van het dieet in die tijd het meest afnam.

 

En nu?

Het lijkt er dus op dat een voedingsrijk en plantaardig dieet gunstig is voor de cardiovasculaire gezondheid. De onderzoekers plaatsten nog wel een kanttekening: het gaat erom dat mensen die méér plantaardig eten een minder groot risico hebben op hart- en vaatziekten. Het betekent dus niet dat je nu per se vegetarisch eet. De onderzoekers denken zelfs dat mensen die van tijd tot tijd dierlijke producten (met mate) eten, zoals eieren, kip, vis en zuivel, daar ook positieve effecten van kunnen ondervinden.

 

Bron: Frecious

off