You are currently browsing the Blog : Sport en voedings supplementen advies door Wouter de Jong blog archives for februari, 2020.

Archive for februari, 2020

Propolis versnelt genezing diabetische wonde

zaterdag, februari 29, 2020 @ 02:02 PM

PropolisEen propolisspray bevordert het herstel van diabeteszweren. Dat blijkt uit een Chileense studie met 31 patiënten die behandeling nodig hadden voor hun voetzweren. Bij twintig deelnemers die propolisspray gebruikten, noteerden de artsen een kwart minder wondoppervlakte dan de elf patiënten die naar de controlegroep toegewezen waren. Microscopisch onderzoek van wondweefsel toonde dat vorming van collageen beter georganiseerd was in de propolisgroep.

 

Propolis is rijk aan polyfenolen en hoewel ze van buitenaf aangebracht werden, hadden ze invloed op redoxparameters in de wonde. Propolis verhoogde er het glutathionniveau en verbeterde er de ontstekingsmarkers IL10 en TNFα. Dat kan erop wijzen dat de ontsteking efficiënter aan het lopen is. Door diabetes lossen ontstekingen minder gauw op, wat vlotte wondgenezing in de weg staat.

 

Op glucoseregeling had propolis, gezien de topicale toediening, uiteraard geen invloed.

 

Referentie:
Mujica V, Orrego R, Fuentealba R et al. Propolis as an Adjuvant in the Healing of Human Diabetic Foot Wounds Receiving Care in the Diagnostic and Treatment Centre from the Regional Hospital of Talca. J Diabetes Res. 2019; 2019:2507578 doi:10.1155/2019/2507578

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4852

off

BiergistMarathonlopers die onoplosbare bètaglucanen nemen hebben minder klachten van symptomen aan de bovenste luchtwegen. Oplosbare bètaglucanen hebben dat effect niet. Dat melden Amerikaanse onderzoekers die de studie in opdracht van een producent hebben gevoerd bij meer dan 300 marathonlopers. Die dronken dagelijks een melkdrankje met 250 mg bètaglucanen (of placebo) gedurende 45 dagen voor en na de marathon van Austin, Texas.
 

De zware fysieke inspanning die een marathon vergt, verhoogt de kwetsbaarheid van de bovenste luchtwegen voor infecties. Onoplosbare bètaglucanen verminderen bij hen de ernst van de symptomen en het aantal symptoomdagen. Marathonlopers hebben ook minder last van keelpijn. Tussen deelnemers die oplosbare bètaglucanen en placebo namen, konden de onderzoekers zo goed als geen verschillen noteren: enkel tegen neusloop waren oplosbare bètaglucanen doeltreffend.

 

Bètaglucanen zijn vertakte koolhydraten die onze spijsvertering niet kan verteren. Ze kunnen wel de immuniteit stimuleren en dat hangt voornamelijk af van hun structuur. Oplosbare bètaglucanen worden uit onoplosbare bètaglucanen gemaakt via verhitting, waardoor ze een deel van hun structuur verliezen. Oplosbare bètaglucanen zijn minder vertakt, resultaten van in-vitro-experimenten suggereren dat ze bepaalde immuunreceptoren minder sterk activeren. De bètaglucanen die in deze studie getest werden, werden uit gist gehaald.

 

Referentie:
Mah E, Kaden VN, Kelley KM, Liska DJ. Soluble and Insoluble Yeast β-Glucan Differentially Affect Upper Respiratory Tract Infection in Marathon Runners: A Double-Blind, Randomized Placebo-Controlled Trial. J Med Food. 2019 doi:10.1089/jmf.2019.0076

 
Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4851

off
 
ThermogeneseHet lichaam produceert 2,5 keer meer warmte na een ontbijt dan na een avondmaal. Onderzoekers van de universiteit van Lübeck hebben dat kunnen vaststellen bij 16 mannen met een normaal lichaamsgewicht, die ze zelfs in hun laboratorium lieten overnachten. De vrijwilligers aten op de eerste dag ’s morgens 69% van hun calorieën. Tijdens de tweede fase van het onderzoek aten ze 69% van hun calorieën ’s avonds.
 
De extra lichaamswarmte die het lichaam na een maaltijd genereert, heet in de wetenschap voedingsgeïnduceerde thermogenese. Een deel van die warmte is afkomstig van het verteringssysteem dat dan veel energie voor zich opeist. Waarschijnlijk staat thermogenese onder controle van het sympathetische zenuwstelsel en de hypothalamus-hypofyse-bijnier-as, die in de ochtend actiever zijn.Een andere belangrijke conclusie is dat het aantal calorieën geen invloed heeft op thermogenese. De calorieën verschuiven naar de ochtend lijkt dus een verstandige maatregel zijn om overgewicht te beheersen. Ook op de bloedsuiker heeft een stevig ontbijt een gunstige invloed. Na een caloriearm avondmaal werd een 17% hogere bloedsuiker geregistreerd dan na een caloriearm ontbijt. Tussen het calorierijke ontbijt en avondmaal bedroeg het verschil zelfs 44%. Het verschil blijft significant tot na vier uur na de maaltijd. De glykemische effecten zijn uitgesproken omdat de deelnemers koolhydraatrijke maaltijden aten, met maltodextrine als belangrijkste energiebron.

 

Een calorierijk ontbijt verlaagt bovendien de zin in zoetigheid later op de dag, vergeleken met een caloriearm ontbijt. Het aantal calorieën tijdens de avondmaaltijd had geen invloed op honger naar zoet later op de avond. Het is mogelijk dat een calorierijk ontbijt effect heeft op de eetlust die tot in de avond aanhoudt.

 

Referentie:
Richter J, Herzog N, Janka S et al. Twice as High Diet-Induced Thermogenesis After Breakfast vs Dinner On High-Calorie as Well as Low-Calorie Meals. J Clin Endocrinol Metab. 2020; 105(3) doi:10.1210/clinem/dgz311

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4874

off

TestosteronAls er teveel glucose in je bloed circuleert, maakt je lichaam minder testosteron aan. Hoe dat precies kan, blijkt uit een in vitro-studie die Italiaanse endocrinologen, verbonden aan de universiteit van Florence, hebben gepubliceerd in de International Journal of Endocrinology. Wil je je testosteronspiegel op een natuurlijke manier verhogen? Zorg er dan voor dat je geen diabetes-2 krijgt, en voorkom absurd hoge glucosepieken.

 

Testosteron, GnRH & glucose

 

Lees meer…

off

SkeletFrisdrank tast het skelet aan. Hoe vaker je frisdrank drinkt, hoe groter is de kans dat je een bot breekt. Dat concluderen Chinese epidemiologen van Chongqing Medical University in een studie die onlangs verscheen in Nutrients.

 

Studie

 

Lees meer…

off

MaagzuurremmerHet was al langer bekend dat langdurig gebruik van protonpompremmers, een type maagzuurremmer, een verstoring in de samenstelling van de darmmicrobiota veroorzaakt. Nieuw onderzoek wijst nu uit dat gebruik van maagzuurremmers mogelijk ook het risico op de ontwikkeling van een allergie vergroot. De medische dossiers van acht miljoen Oostenrijkers (97 procent van de populatie) werden geanalyseerd op het gebruik van maagzuurremmers en antiallergische medicijnen. Mensen die een maagzuurremmer voorgeschreven kregen, hadden een twee keer grotere kans om antiallergische medicijnen te gaan gebruiken in de jaren daarna. Vrouwen en ouderen lijken gevoeliger voor dit effect. Niet alleen protonpompremmers verhoogden de kans op een allergie, ook het gebruik van een H2-receptorantagonist liet dit effect zien.

 

De verhoogde kans op een allergie wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verminderde eiwitvertering. In de maag vindt onder invloed van maagzuur een belangrijk gedeelte van de eiwitafbraak plaats. Een verminderde eiwitvertering leidt tot een verhoogde blootstelling aan potentiële allergenen in de darm, waardoor het immuunsysteem geactiveerd kan worden en er een allergie kan ontstaan. Het gaat om voedselallergieën, maar ook een allergie voor bepaalde medicatie waaronder maagzuurremmers. Het onderzoek toont wederom aan dat een regelmatige evaluatie van het gebruik van maagzuurremmers noodzakelijk is, om zo onnodig gebruik te voorkomen.

 

De volledige Engelstalige publicatie kunt u hier teruglezen.

 

Referentie:
Jordakieva, G., Kundi, M., Untersmayr, E., Pali-Schöll, I., Reichardt, B., & Jensen-Jarolim, E. (2019). Country-wide medical records infer increased allergy risk of gastric acid inhibition. Nature communications, 10(1), 1-8.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/maagzuurremmer-verhoogt-mogelijk-kans-op-allergie/

off

Interacties tussen curcumine en darmmicrobiota

dinsdag, februari 25, 2020 @ 04:02 PM

CurcumaCurcumine, een polyfenol uit Curcuma longa, heeft brede ontstekingsremmende effecten in het lichaam en wordt daarom onder andere ingezet bij neurologische en neurodegeneratieve aandoeningen. Dergelijke ziektebeelden worden tevens in verband gebracht met een dysbiose in de darmmicrobiota. Nieuwe inzichten in de werking van curcumine laten zien dat de stof de hersen-darmas kan beïnvloeden via de darmmicrobiota.

 

Tussen curcumine en de darmmicrobiota lijkt er een tweerichtingsinteractie te bestaan. Curcumine en de metabolieten ervan kunnen de samenstelling van de microbiota beïnvloeden en zo een dysbiose helpen herstellen. Aan de andere kant kunnen bacteriën via enzymatische reacties curcumine omzetten in farmacologisch effectieve metabolieten. Onderzoek laat zien dat de microbiota in staat zijn om verschillende metabolieten te vormen en dat omzetting afhankelijk is van het type darmbacterie. Dit maakt de omzetting, en daarmee mogelijk ook de werking van curcumine, per persoon verschillend. Duidelijk is wel dat een aantal gevormde metabolieten in staat zijn om het immuunsysteem te beïnvloeden. De geproduceerde cytokinen kunnen op hun beurt weer invloed uitoefenen op het zenuwstelsel. De interactie tussen curcumine en de microbiota verklaart niet alleen de effectiviteit van de stof ondanks de slechte biologische beschikbaarheid. Het geeft tevens een verklaring voor de variabele werkzaamheid in klinische studies.

 

De Engelstalige publicatie kunt u hier teruglezen.

 

Referentie:
Pluta, R., Januszewski, S., & Ułamek-Kozioł, M. (2020). Mutual Two-Way Interactions of Curcumin and Gut Microbiota. International Journal of Molecular Sciences, 21(3), 1055.

 

Bron: https://www.orthofyto.com/nieuws/orthomoleculair/interacties-tussen-curcumine-en-darmmicrobiota/

off

Kinderen slapen beter met omega-3

dinsdag, februari 25, 2020 @ 04:02 PM

Omega-3Paul Montgomery, professor aan de universiteit van Oxford, vond een opmerkelijk verband tussen slaapproblemen en omega-3-tekort bij kinderen. Het probleem lag hoofdzakelijk bij het omega-3 DHA (Docosahexaeenzuur). Slaapproblemen mag je niet onderschatten, want mogelijk geven ze aanleiding tot gedragsstoornissen, zoals hyperactiviteit, concentratieproblemen en autisme.

 

DHA-suppletie helpt bovendien de slaapproblemen tenminste gedeeltelijk op te vangen. Montgomery voerde ook een klinische studie uit waarbij kinderen DHA uit algenolie kregen. Kinderen werden gedurende de nacht minder vaak wakker en ze brachten hun bedtijd vaker al slapend door. Gemiddeld sliepen ze 46 min langer! Paul Montgomery deed in het verleden al meer onderzoek op omega-3-tekorten en gedragsproblemen.

 

Referentie:
https://www.fabresearch.org/viewItem.php

 

Bron: ABC Gezondheid

off

WheyEen mengsel van een paar gram whey, een paar gram vrije essential amino acids en een gram creatine heeft een sterkere spieropbouwende werking dan een shake met een redelijke hoeveelheid good old whey. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers in de Journal of the International Society of Sports Nutrition.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Hoge bloeddruk? Word fit, en leef langer

zaterdag, februari 22, 2020 @ 12:02 PM

Hoge bloeddrukAls je bloeddruk zo hoog is dat je arts zich zorgen over je gezondheid maakt, dan kan een goede conditietrainer je overlevingskansen fors verhogen. En als je daar geen zin in hebt, dan werkt het opvoeren van je dagelijkse hoeveelheid lichaamsbeweging in de vorm van fietsen of wandelen ook. Als je maar fitter wordt. Dat suggereert een epidemiologische studie onder een kleine vijfduizend mannelijke 60-plussers.

 

Hoge bloeddruk

 

Lees meer…

off