Archive for december, 2018

intermittent-fastingEen 5:2-dieet werkt niet beter dan een -20%-dieet. Duitse onderzoekers hebben een steeds populairder wordend intermittend fasting-strategie ‒ vijf dagen geen beperking en twee dagen ‘zwaar vasten’ ‒ getoetst tegen een conventioneel dieet. Beide dieetplannen slaagden erin om het lichaamsgewicht met 5% te verlagen. Ook voor metabole biomarkers en genexpressie in vetcellen vonden de onderzoekers geen beduidende verschillen.

 

Extra voordelen van vasten met tussenpozen werden dus niet waargemaakt. Toch noemen de onderzoekers het resultaat van hun studie een succes. Voor sommige patiënten is het volgen van een 5:2-dieet gemakkelijker te volgen dan een conventioneel dieetplan. De patiënten moeten voor zichzelf uitmaken welk plan bij hen het beste past. Want de gezondheidswinst van gewichtsverlies is duidelijk: een 5%-gewichtsvermindering gaat gepaard met 20% minder vet tussen de organen.

 

De studie begon met 150 volwassen deelnemers met overgewicht of obesitas die in drie groepen ondergebracht werden: een groep die het 5:2-dieet volgde, een groep die het conventionele dieet volgde en een controlegroep. Het doel van het conventionele dieet was een dagelijkse 20%-reductie van calorie-inname. De 5:2-groep mocht gedurende vijf dagen zo veel eten als ze wilden, maar twee dagen lang moesten ze het doen met 25% van hun normale calorie-inname. Netto komt dit ook neer op gemiddeld 20% minder calorieën per dag.

 

Referentie:

Schübel R, Nattenmüller J, Sookthai D et al. Effects of intermittent and continuous calorie restriction on body weight and metabolism over 50 wk: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2018 Nov 1;108(5):933-945

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3905

off

Warm badAls je niet in staat bent om veel te bewegen, dan kun je nog steeds werken aan je gezondheid. Frequente blootstelling aan warmte, in de vorm van een warm bad, verbetert je glucosehuishouding, rapporteren Engelse onderzoekers van Loughborough University in de Journal of Applied Physiology.

 

Studie

 

Lees meer…

off

KoffieMet elke 2 koppen koffie die je dagelijks drinkt, vermindert je kans op overlijden met bijna een kwart. Dat blijkt uit een onderzoek dat Spaanse epidemiologen, verbonden aan University of Navarra, publiceerden in de American Journal of Clinical Nutrition.

 

Koffie

 

Lees meer…

off

MiddelomvangDe BMI is niet gecorreleerd aan de fitheid, zo blijkt uit een Deense studie met bijna 11.000 proefpersonen. Dat wil zeggen dat óók obese personen fit kunnen zijn.

 

Er werden gegevens geanalyseerd van de Danish National Health Examination Survey (DHANES) studie die uitgevoerd was in 2007 en 2008. Er namen zo’n 4700 mannen en 6300 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van veertig jaar deel aan het onderzoek. Bij de deelnemers werd de BMI, middelomvang, fitheid en CRP als maat voor laaggradige ontstekingen gemeten.

 

Er bleek geen relatie te zijn tussen de BMI en de fitheid van de deelnemers. Wel werd er een relatie gezien tussen de middelomvang, CRP en de fitheid. Mannen en vrouwen met een kleinere middelomtrek waren significant fitter in vergelijking met personen met een grotere middelomvang. Een lagere CRP-waarde was eveneens geassocieerd met een betere conditie bij zowel mannen als vrouwen. Bovendien bleek een grotere middelomtrek significant geassocieerd met een hogere CRP-waarde en dus met een grotere kans op laaggradige ontstekingen.

 

De resultaten van de studie tonen dat de BMI weinig informatie geeft over de fitheid van obese personen. De middelomtrek en de CRP zijn wel duidelijk gecorreleerd met de fitheid.

Bron: Ortho.nl

off